همانطور که در حرفه خود پیشرفت می کنید، تجربه به دست می آورید و مجموعه مهارت های حرفه ای خود را گسترش می دهید، ممکن است نقش مدیریت را در نظر بگیرید. نقش های مدیریتی اغلب شامل مسئولیت مدیریت پروژه ها، رهبری تیمی از افراد یا ترکیبی از هر دو است.
وقتی یک کارفرما شما را برای یک موقعیت مدیریتی ارتقا می دهد یا استخدام می کند، به شما اعتماد می کند تا تصمیمات مهمی بگیرید و به ساختن و اجرای برنامه هایی کمک کنید که بر نتایج شرکت تأثیر بگذارد. توسعه مجموعه ای از مهارت های مدیریتی می تواند به شما در موفقیت در این مسئولیت ها کمک کند.
چه در حال آماده شدن برای نقشهای رهبری آینده باشید و چه مدیری هستید که به دنبال رشد و بهبود تواناییهای خود هستید، اطلاعات گردآوری شدهی این مقاله از ایوسی در زیر، نکات و نمونههایی از مهارتهای مدیریتی میتواند به شما کمک کند.
مطالب مرتبط: چگونه مدیر شویم
مهارت های مدیریتی چیست؟
دو نوع مهارت وجود دارد که برای برتری در حرفه خود به آن نیاز دارید: مهارت های سخت و مهارت های نرم . برای اینکه یک مدیر موفق باشید، باید هر دو را توسعه دهید.
مهارتهای سخت، تواناییهای فنی و قابل آموزش هستند که از طریق مدرسه، آموزش و تجربه شغلی یاد میگیرید. به عنوان مثال، اگر شما یک مهندس نرم افزار هستید، یکی از مهارت های سخت شما ممکن است مهارت در زبان های برنامه نویسی باشد. به عنوان یک مدیر، مهم است که این توانایی ها را توسعه دهید تا بتوانید به طور مؤثر دیگران را در تقویت مهارت های مشابه رهبری کنید.
از سوی دیگر، مهارتهای نرم در هر نقش یا صنعتی قابل اجرا هستند و اغلب برای مدیریت مهمتر از مهارتهای فنی هستند. به طور کلی، مهارت های نرم در طول زمان با مدیریت مسئولیت های شما و تعامل با دیگران ایجاد می شود. حل مسئله، مدیریت زمان و ارتباط کلامی همگی نمونه هایی از مهارت های نرم مهم هستند.
در حالی که مهارت های سخت هنگام تکمیل وظایف خاص کلیدی هستند، مهارت های نرم در هنگام هدایت افراد، نظارت بر پروژه ها و تصمیم گیری آگاهانه ضروری است.
مقاله مرتبط: بهترین مهارت هایی که باید در رزومه خود بگنجانید
مهارت های کلیدی مدیریت
مؤثرترین مهارتهای مدیریتی که باید بدون توجه به بخش یا صنعت خود ایجاد کنید، میتوانند در پنج دسته اصلی دستهبندی شوند:
- رهبری
- برنامه ریزی
- استراتژی
- ارتباط
- سازمان
در اینجا به تفکیک هر دسته با چندین مثال آورده شده است.
۱. رهبری
به عنوان یک مدیر، احتمالاً مسئول نظارت بر کار دیگران و ایجاد انگیزه در یک تیم برای رسیدن به یک هدف مشترک خواهید بود. همچنین ممکن است مسئولیت رهبری جلسات، تعیین حجم کاری و حمایت از همکاری بین تیم ها و بخش ها را بر عهده داشته باشید. مهارتهای رهبری توسعهیافته به شما کمک میکند تا وظایف را هماهنگ کنید و همه طرفها را هدایت کنید تا مطمئن شوید کار طبق برنامه تکمیل شده و به موقع تمام میشود.
اینها همچنین مهارتهایی هستند که برای انجام وظایف رهبری مانند ارزیابی کارکنان و توسعه حرفهای به آن نیاز دارید.
نمونه هایی از مهارت های رهبری:
- قاطعیت
- تیم سازی
- یکدلی
- قابل اعتماد بودن
- انتقاد سازنده
- تفویض وظایف
- توانمندسازی
- درستی
- منتورینگ
- ایجاد انگیزه در دیگران
- صبر
- مدیریت روابط
۲. برنامه ریزی
چه در حال مدیریت افراد، پروژه ها یا ترکیبی از این دو باشید، توانایی تهیه چشم اندازی برای آینده و استراتژی راه حل ها برای مدیریت خوب ضروری است. مهارت های برنامه ریزی به هنگام تعیین اهداف و تعیین کارآمدترین مسیر برای دستیابی به اهداف کمک می کند.
نمونه هایی از مهارت های برنامه ریزی:
بیشتر بخوانید: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟ تعریف، تکنیک ها و مثال ها
۳. استراتژی
مدیر استراتژیک کسی است که می تواند ناکارآمدی ها را تشخیص دهد و به سرعت راه حل های چالش ها را شناسایی کند. آنها همچنین می توانند مراحلی را که هر یک از اعضای تیم برای غلبه بر موانع و تکمیل پروژه ها باید بردارد را تشخیص دهند.
مثال هایی از مهارت های استراتژی:
مطالب مرتبط: ۱۰ نکته برای رهبری استراتژیک
۴. ارتباطات
برای رهبری موثر افراد و پروژه ها، باید بتوانید نیازها و اهداف کسب و کار را درک کنید و این اطلاعات را از طریق آموزش ساده و سرراست به دیگران منتقل کنید. مهارت های ارتباطی توسعه یافته تضمین می کند که می توانید دقیق ترین اطلاعات را در زمان مناسب به افراد مناسب ترجمه کنید. ارتباطات بزرگ به طور فعال گوش می دهند ، اطلاعات را به خوبی حفظ می کنند و به طور موثر به دیگران منتقل می کنند.
نمونه هایی از مهارت های ارتباطی:
- گوش دادن فعال
- همکاری
- ارتباط بین فردی
- مذاکره
- اقناع
- سخنرانی عمومی
- ارتباط کلامی
- ارتباط نوشتاری
- مصاحبه کردن
- ایجاد روابط
مرتبط: مهارت های اجتماعی چیست؟ تعریف و مثال
۵. سازمان
به عنوان یک مدیر، شما باید به طور همزمان بین بسیاری از وظایف تعادل برقرار کنید. اغلب، این به معنای نظارت بر زمانبندی پروژهها، ضربالاجلها و رویدادهای تقویم مانند جلسات، کنفرانسها و ارائهها است. مهارتهای سازمانی عالی به شما کمک میکند تا در کار خود بمانید، استرس را کاهش دهید، شما و تیمتان را از دست دادن تاریخهای مهم جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که میتوانید در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارید اطلاعاتی را پیدا کنید. منظم ماندن گردش کار شما را بهبود میبخشد و اطمینان میدهد که میتوانید وظایف را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. همچنین یک نمونه عالی برای هر کارمندی که ممکن است به شما گزارش دهد خواهد بود.
نمونه هایی از مهارت های سازمانی:
بیشتر بخوانید: مهارت های سازمانی برتر برای رزومه، مصاحبه و توسعه
چگونه مهارت های مدیریتی را توسعه دهیم
تصدی یک موقعیت مدیریتی می تواند فرصتی ارزشمند برای کمک معنادار به یک سازمان، پذیرفتن مسئولیت های جدید و رشد حرفه ای خود باشد. چه برای اولین نقش مدیریتی خود درخواست دهید و چه مدتی در یک موقعیت رهبری بوده اید، رشد مهارت های خود به شما کمک می کند تا به موفقیت برسید.
در اینجا سه کاری وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های مدیریتی ذکر شده در بالا انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که برای چالش های یک نقش جدید آماده هستید.
۱. به دنبال فرصت هایی برای رهبری باشید.
مانند تمام توانایی های حرفه ای، مهارت های مدیریتی نیاز به تمرین دارد. برای کمک به آمادگی خود، به دنبال فرصت هایی برای رهبری در موقعیت فعلی خود باشید. به عنوان مثال، برای مدیریت پروژه ها و رهبری جلسات داوطلب شوید. این می تواند به شما در شناسایی و بهبود زمینه های فرصت کمک کند. به عنوان مثال، تجربه رهبری یک پروژه ممکن است به شما کمک کند تشخیص دهید که تجربه کافی در تعیین هدف تیم ندارید. هنگامی که نقاط ضعف احتمالی را برجسته کردید، می توانید زمانی را صرف کار روی آنها کنید.
علاوه بر این، استفاده از فرصت های کوچک رهبری در شغل فعلی به شما کمک می کند تا توانایی های خود را به سرپرست و سایر پرسنل ارشد خود که ممکن است به دنبال نامزدهای مدیریتی باشند، نشان دهید.
۲. یک الگو پیدا کنید.
به دنبال رهبران بزرگ چه در داخل و چه در خارج از سازمان خود باشید و برای مشاهده نحوه تعامل آنها با دیگران زمان بگذارید. به ویژگی های شخصیتی که از خود نشان می دهند، نحوه رفتار آنها تحت فشار و کارهایی که در مواجهه با چالش های پیچیده انجام می دهند، دقت کنید. از یک رهبر دیگر بخواهید که به شما کمک کند تا استعدادهای مدیریتی شما را پرورش دهد. در حالی که برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق نیاز به زمان و تجربه است، توصیه های یک رهبر ماهر می تواند به شما در درک موانع و شرایطی که ممکن است برای رهبری یک تیم با آن روبرو شوید کمک کند.
مطالب مرتبط: چگونه یک مربی پیدا کنیم
۳. بازخورد بخواهید.
در حالی که خودارزیابی مهم است، درخواست بازخورد از دیگران می تواند به شما کمک کند تا زمینه هایی را برای بهبود شناسایی کنید که ممکن است در غیر این صورت از دست داده باشید. دفعه بعد که ارزیابی کارمندان را انجام دادید، از سرپرست خود در مورد سازمان، برنامه ریزی و استراتژی، مهارت های ارتباطی و مدیریت افراد بازخورد بخواهید. هنگامی که نقاط قوت و ضعف خود را در این زمینه ها شناختید، می توانید به توسعه بهترین ویژگی های خود ادامه دهید و در زمینه های بهبود کار کنید. این به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که برای خواسته های یک نقش رهبری به خوبی آماده هستید.
برای بسیاری از متخصصان، دستیابی به موقعیت مدیریتی نقطه عطفی در حرفه آنهاست. داشتن تجربه رهبری در رزومه می تواند پتانسیل درآمد شما را افزایش دهد و به شما کمک کند تا نقش های ارشد بیشتری کسب کنید. علاوه بر این، توسعه مهارتهای مدیریتی امروز شما را برای مدیریت انواع مسئولیتها و غلبه بر چالشهایی که در شغل فعلیتان با آن روبرو هستید، بهتر مجهز میکند، حتی اگر هنوز در موقعیت رهبری نباشید.
2 پاسخ
۱۰ مهارت مختلف مورد نیاز یک مدیر چیست؟
سه مهارت اصلی مدیریتی چیست؟
چرا مهارت در مدیریت مهم است؟
مهارت های مدیریت کسب و کار چیست؟
۱۰ مهارت مختلف که یک مدیر نیاز دارد:
۱. مهارت های رهبری
۲. مهارت های ارتباطی
۳. مهارت تصمیم گیری
۴. مهارت حل مسئله
۵. مهارت های مدیریت زمان
۶. مهارت های تفکر انتقادی
۷. هوش هیجانی
۸. مهارت های حل تعارض
۹. سازگاری
۱۰. مهارت های برنامه ریزی استراتژیک
سه مهارت مدیریتی اصلی:
۱. مهارت های فنی (دانش صنعت خاص یا مهارت های مرتبط با شغل)
۲. مهارت های انسانی (توانایی کار خوب با دیگران و رهبری تیم ها)
۳. مهارت های مفهومی (توانایی تفکر استراتژیک و دیدن تصویر بزرگتر)
مهارت در مدیریت مهمه زیرا به مدیران اجازه می ده تا به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، رهبری کنند و تصمیم بگیرند تا به اهداف سازمانی دست یابند. بدون مهارت های لازم، یه مدیر ممکنه برای ایجاد انگیزه در تیمش، حل مشکلات و رسیدن به موفقیت در موقعیت خود تلاش کنه.
مهارت های مدیریت کسب و کار طیف وسیعی از توانایی ها از جمله رهبری، ارتباطات، تصمیم گیری، حل مسئله و برنامه ریزی استراتژیک رو در بر می گیره. این مهارت ها برای مدیریت موثر و رشد یه کسب و کار ضروری هستند.