بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۴ نوع ارتباط و نحوه بهبود آنها

انواع قواعد ارتباطات تجاری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهارت های ارتباطی برای یک محل کار سالم و کارآمد حیاتی است. ارتباطات که اغلب به عنوان ” مهارت نرم” یا مهارت بین فردی طبقه بندی می شود، عمل به اشتراک گذاری اطلاعات از یک فرد به فرد دیگر یا گروهی از افراد است. راه های مختلفی برای برقراری ارتباط وجود دارد که هر کدام نقش مهمی در به اشتراک گذاری اطلاعات دارند.

در این مقاله از ایوسی، نگاهی دقیق‌تر به انواع مختلف ارتباط و نحوه تقویت مهارت‌های خود در هر یک می‌اندازیم.

مطالب مرتبط: ۱۴ استراتژی ارتباطی برای غلبه بر موانع ارتباطی در محیط کار

اهمیت ارتباطات

ما هر روز تقریباً در هر محیطی از جمله در محل کار از ارتباطات استفاده می کنیم. فرقی نمی‌کند سرتان را به نشانه موافقت تکان دهید یا اطلاعاتی را در اختیار یک گروه بزرگ قرار دهید، ارتباط در هنگام ایجاد روابط، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، واگذاری مسئولیت‌ها، مدیریت یک تیم و موارد دیگر کاملاً ضروری است.

یادگیری و توسعه مهارت های ارتباطی خوب می تواند به شما در موفقیت در حرفه خود کمک کند، شما را به یک شغل رقابتی تبدیل کند و شبکه خود را بسازد. در حالی که زمان و تمرین می‌طلبد، مهارت‌های ارتباطی و بین فردی قطعاً می‌توانند هم افزایش یابند و هم اصلاح شوند.

چهار نوع اصلی ارتباطی که ما به صورت روزانه استفاده می کنیم وجود دارد: کلامی، غیرکلامی، نوشتاری و بصری. با همه این سبک‌های ارتباطی، زمانی مؤثرتر است که بدانید چگونه فعالانه گوش دهید ، مشاهده کنید و همدلی کنید. توسعه این مهارت های نرم می تواند به شما در درک بهتر پیام و پاسخ سنجیده کمک کند.

مرتبط: موانع ارتباطی مشترک (با مثال)

انواع ارتباط

چندین روش مختلف وجود دارد که ما اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک می گذاریم. برای مثال، ممکن است هنگام به اشتراک گذاشتن یک ارائه با یک گروه، از ارتباط کلامی استفاده کنید. هنگام درخواست شغل یا ارسال ایمیل، ممکن است از ارتباطات کتبی استفاده کنید. در اینجا نگاهی عمیق‌تر به چهار دسته اصلی ارتباطات داریم:

۱. کلامی

ارتباط کلامی استفاده از زبان برای انتقال اطلاعات از طریق گفتار یا زبان اشاره است. این یکی از رایج ترین انواع است که اغلب در هنگام ارائه، کنفرانس های ویدئویی و تماس های تلفنی، جلسات و مکالمات یک به یک استفاده می شود. ارتباط کلامی مهم است زیرا کارآمد است. پشتیبانی از ارتباط کلامی هم با ارتباط غیرکلامی و هم با ارتباط نوشتاری می تواند مفید باشد.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های ارتباط کلامی خود انجام دهید:

از صدای گفتاری قوی و مطمئن استفاده کنید.

به خصوص هنگام ارائه اطلاعات به چند نفر یا گروهی از افراد، حتما از صدای قوی استفاده کنید تا همه بتوانند به راحتی صدای شما را بشنوند. هنگام صحبت کردن، اعتماد به نفس داشته باشید تا ایده های شما واضح و برای دیگران آسان باشد.

از گوش دادن فعال استفاده کنید.

طرف دیگر استفاده از ارتباط کلامی، گوش دادن و شنیدن دقیق دیگران است. مهارت های گوش دادن فعال هنگام برگزاری یک جلسه، ارائه یا حتی در هنگام شرکت در یک مکالمه انفرادی کلیدی است. انجام این کار به شما کمک می کند تا به عنوان یک ارتباط دهنده رشد کنید.

از کلمات پرکننده پرهیز کنید.

استفاده از کلمات پرکننده مانند “امم”، “اوم”، “پس” یا “بله”، به خصوص در طول ارائه، می تواند وسوسه انگیز باشد. در حالی که ممکن است پس از تکمیل یک جمله یا مکث برای جمع آوری افکارتان طبیعی به نظر برسد، اما می تواند حواس مخاطبان را پرت کند. سعی کنید آن را به یک دوست یا همکار مورد اعتماد معرفی کنید که بتواند توجه شما را به زمان استفاده از کلمات پرکننده جلب کند. وقتی وسوسه می‌شوید که از آنها استفاده کنید، سعی کنید آنها را با نفس کشیدن جایگزین کنید.

۲. غیر کلامی

ارتباط غیرکلامی استفاده از زبان بدن، حرکات و حالات چهره برای انتقال اطلاعات به دیگران است. هم به صورت عمدی و هم ناخواسته قابل استفاده است. برای مثال، ممکن است با شنیدن یک ایده یا اطلاعات دلپذیر یا لذت بخش، ناخواسته لبخند بزنید. ارتباط غیرکلامی هنگام تلاش برای درک افکار و احساسات دیگران مفید است.

اگر زبان بدن «بسته» مانند بازوهای ضربدری یا شانه های خمیده را نشان می دهند، ممکن است احساس اضطراب، عصبانیت یا عصبی کنند. اگر زبان بدن «باز» را با هر دو پا روی زمین و دست‌ها در کنار یا روی میز نشان می‌دهند، احتمالاً احساس مثبتی دارند و نسبت به اطلاعات باز هستند.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های ارتباط غیرکلامی خود بردارید :

به احساس فیزیکی خود توجه کنید.

در طول روز، همانطور که طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنید (از پرانرژی، بی حوصلگی، خوشحالی یا ناامیدی)، سعی کنید تشخیص دهید که در کجا آن احساس را در بدن خود احساس می کنید. به عنوان مثال، اگر احساس اضطراب می کنید، ممکن است متوجه شوید که شکم شما سفت شده است. توسعه خودآگاهی در مورد اینکه چگونه احساسات شما بر بدن شما تأثیر می گذارد می تواند به شما تسلط بیشتری بر ارائه بیرونی شما بدهد.

در مورد ارتباطات غیرکلامی خود آگاه باشید.

زمانی که احساس می کنید هوشیار، باز و مثبت در مورد اطراف خود احساس می کنید، سعی کنید زبان بدن مثبت را نشان دهید. همچنین اگر در مورد اطلاعات گیج یا مضطرب هستید، مانند استفاده از ابروی درهم، می‌توانید از زبان بدن برای حمایت از ارتباط کلامی خود استفاده کنید. از زبان بدن در کنار ارتباط کلامی مانند پرسیدن سؤالات بعدی یا کنار کشیدن مجری برای ارائه بازخورد استفاده کنید.

از ارتباطات غیرکلامی که به نظر شما موثر است تقلید کنید.

اگر برخی از حالات صورت یا زبان بدن را برای یک محیط خاص مفید می‌دانید، هنگام بهبود ارتباطات غیرکلامی خود از آن به عنوان راهنمایی استفاده کنید. برای مثال، اگر می‌بینید که وقتی شخصی سرش را تکان می‌دهد، تأیید و بازخورد مثبت را به طور مؤثری به شما منتقل می‌کند، در جلسه بعدی خود که احساسات مشابهی دارید از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط: راهنمای کامل ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

۳. نوشتاری

ارتباط نوشتاری عمل نوشتن، تایپ یا چاپ نمادهایی مانند حروف و اعداد برای انتقال اطلاعات است. این مفید است زیرا سابقه ای از اطلاعات را برای مرجع ارائه می دهد. نوشتن معمولاً برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات از طریق کتاب ها، جزوه ها، وبلاگ ها، نامه ها، یادداشت ها و موارد دیگر استفاده می شود. ایمیل ها و چت ها شکل رایج ارتباط کتبی در محل کار هستند.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های ارتباطی نوشتاری خود بردارید:

برای سادگی تلاش کنید.

ارتباطات نوشتاری باید تا حد امکان ساده و واضح باشد. در حالی که گنجاندن جزئیات زیادی در ارتباطات آموزشی ممکن است مفید باشد، برای مثال، باید به دنبال مناطقی باشید که بتوانید تا حد امکان واضح بنویسید تا مخاطبان آن را درک کنند.

به لحن تکیه نکنید

از آنجایی که ظرافت ارتباطات کلامی و غیرکلامی را ندارید، زمانی که می‌خواهید لحن خاصی را هنگام نوشتن برقرار کنید، مراقب باشید. به عنوان مثال، تلاش برای برقراری ارتباط با یک شوخی، طعنه یا هیجان ممکن است بسته به مخاطب متفاوت باشد. در عوض، سعی کنید نوشته خود را تا حد امکان ساده و ساده نگه دارید و با ارتباطات شفاهی دنبال کنید تا بتوانید شخصیت بیشتری را اضافه کنید.

برای مرور ارتباطات کتبی خود وقت بگذارید.

وقت گذاشتن برای بازخوانی ایمیل‌ها، نامه‌ها یا یادداشت‌هایتان می‌تواند به شما در شناسایی اشتباهات یا فرصت‌هایی برای گفتن چیزی متفاوت کمک کند. برای ارتباطات مهم یا ارتباطاتی که برای تعداد زیادی از افراد ارسال می شود، ممکن است مفید باشد که یک همکار مورد اعتماد آن را نیز بررسی کند.

یک فایل نوشتاری که به نظر شما موثر یا لذت بخش است، نگه دارید.

اگر جزوه، ایمیل یا یادداشت خاصی دریافت کردید که به نظرتان مفید یا جالب بود، آن را برای مرجع در هنگام نوشتن ارتباطات خود ذخیره کنید. ترکیب روش ها یا سبک هایی که دوست دارید می تواند به شما در بهبود در طول زمان کمک کند.

بیشتر بخوانید: مهارت های ارتباطی نوشتاری: تعاریف و مثال ها

۴. بصری

ارتباط بصری عمل استفاده از عکس، هنر، نقاشی، طرح، نمودار و گراف برای انتقال اطلاعات است. تصاویری اغلب به عنوان کمکی در طول ارائه برای ارائه زمینه مفید در کنار ارتباطات نوشتاری و/یا کلامی استفاده می‌شوند. از آنجایی که افراد سبک‌های یادگیری متفاوتی دارند، ارتباطات بصری ممکن است برای مصرف ایده‌ها و اطلاعات مفیدتر باشد.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های ارتباط بصری خود بردارید:

قبل از افزودن تصاویر بصری از دیگران بپرسید.

اگر در نظر دارید یک کمک بصری را در ارائه یا ایمیل خود به اشتراک بگذارید، از دیگران نظر بخواهید. افزودن تصاویر بصری گاهی اوقات می تواند مفاهیم را گیج کننده یا درهم کند. دریافت دیدگاه شخص ثالث می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا بصری به ارتباطات شما ارزش اضافه می کند یا خیر.

مخاطبان خود را در نظر بگیرید.

مطمئن شوید که از تصاویری استفاده کنید که به راحتی برای مخاطبان قابل درک باشد. برای مثال، اگر نموداری را با داده‌های ناآشنا نشان می‌دهید، حتماً زمان بگذارید و توضیح دهید که در تصویر چه اتفاقی می‌افتد و چگونه با آنچه می‌گویید ارتباط دارد. هرگز نباید از تصاویر حساس، توهین آمیز، خشونت آمیز یا گرافیکی به هر شکلی استفاده کنید.

برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود، اهداف شخصی خود را تعیین کنید تا کارهایی را که می‌خواهید گام به گام انجام دهید، انجام دهید. ممکن است مفید باشد که با همکاران، مدیران یا مربیان قابل اعتماد مشورت کنید تا مشخص کنید که ابتدا روی کدام حوزه ها تمرکز کنید.

مرتبط: نحوه استفاده از ارتباطات بصری در ۶ مرحله (به علاوه نکات)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

    1. سلام

      در ارتباطات جمعی، می‌شه انواع مختلفی از ارتباطات رو مشاهده کرد. این انواع از ارتباطات شامل موارد زیر می‌شن:

       

      1. ارتباطات شفاهی: ارتباطاتی که به طور زنده و مستقیم از طریق صدا ایجاد می‌شن، تحت عنوان ارتباطات شفاهی شناخته می‌شن. مثل مکالمه حضوری یا تلفنی.
      2. ارتباطات نوشتاری: در این نوع ارتباط، پیام‌ها به صورت پیام‌های نوشتاری، مثل نامه‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌های متنی ارسال می‌شن.
      3. ارتباطات تصویری: ارتباطی که به وسیله تصاویر و یا ویدیوها برقرار می‌شه. مثل ویدیو کنفرانس‌ها و تماس ویدیویی.
      4. ارتباطات غیرکلامی: این نوع ارتباط شامل اصطلاحات غیرکلامی مثل اشاره‌ها، ژست‌ها و علائم بدنه. به عنوان مثال، لبخند، اشاره به جایی یا اخم کردن برای نشون دادن خشم و عصبانیت.
      5. ارتباطات از راه دور: در ارتباطات از راه دور، ارتباط بین افراد از طریق ابزارهای الکترونیکی برقرار می‌شه. مثل تماس تلفنی، ارسال ایمیل، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و چت آنلاین.
      6. ارتباطات غیرمستقیم: در این نوع ارتباط، پیام‌ها از طریق وسیله‌های موثره، مثل رسانه‌ها و تلویزیون منتقل می‌شن.
      7. ارتباطات گروهی: این نوع ارتباط شامل تبادل اطلاعات و ایده‌ها بین چند نفر هست و در گروه‌ها، تیم‌های کاری و سازمان‌ها اتفاق می‌افته.

      البته می‌شه ارتباطات رو بر اساس هدف اون‌ها به دو دسته‌ی اصلی تقسیم بندی کرد: ارتباطات اطلاعاتی (کسب و ارسال اطلاعات) و ارتباطات روابطی (بهبود روابط فردی و گروهی).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *