نحوه ارتباط کسب و کار شما با مشتریان بالقوه می تواند به تعریف برند و چشم انداز شما کمک کند. برای ایجاد یک کمپین موفق که اطلاعاتی را که مشتریان شما به آن اهمیت می دهند ارائه دهد، برنامه ریزی دقیقی می طلبد. دانستن اینکه چه مسیرهایی برای انتقال این اطلاعات در دسترس است می تواند به آمادگی شما کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، انواع رسانه ها را مورد بحث قرار می دهیم و مزایا و معایب هر کدام را فهرست می کنیم.
مرتبط: ۴۶ شغل روابط عمومی
تعریف رسانه به زبان ساده
رسانه به مجموعهای از وسایل و سازمانها اطلاق میشود که اطلاعات، خبرها، تصاویر، صداها و محتواهای دیگر را به جامعه منتقل میکنند. رسانهها شامل تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مجلات، وبسایتها، رسانههای اجتماعی (مثل فیسبوک و توییتر) و سایر وسایل ارتباط جمعی هستند. آنها نقش مهمی در انتقال اخبار، اطلاعات، تفریح و نظرات به مردم دارند و به عنوان یک پل بین افراد و جامعه عمل میکنند.
انواع رسانه ها چیست؟
انواع رسانه ها مجاری مختلفی هستند که از طریق آنها اطلاعات و سرگرمی به مخاطب می رسد. رسانه اغلب شامل خود محتوا و همچنین دستگاه فیزیکی مورد نیاز برای انتقال آن است، مانند برنامه های تلویزیونی و تلویزیون. شما می توانید رسانه ها را به چهار دسته مجزا تقسیم کنید:
- رسانه های چاپی: رسانه های چاپی به مواد چاپی اطلاق می شود، مانند کتاب ها و مجلات که حاوی کلمات و تصاویر هستند.
- رسانه های پخش: رسانه های پخش شامل اطلاعاتی است که از طریق یکی از چندین کانال ارتباط جمعی مانند تلویزیون و رادیو منتقل می شود.
- رسانه اینترنتی: رسانه اینترنتی محتوایی است که به صورت آنلاین توزیع می شود و می تواند شامل ایمیل ها و نشریات آنلاین باشد.
- رسانههای خارج از خانه: رسانههای خارج از خانه یا OOH رسانههایی هستند که وقتی افراد بیرون از خانه هستند، مانند بیلبوردها، به دست مردم میرسند.
- رسانه های صوتی: رسانه های صوتی شامل محتواهایی هستند که به صورت صوتی منتشر میشوند، مانند پادکستها، آهنگها و فایلهای صوتی.
- رسانه های تصویری: رسانه های تصویری شامل محتواهایی هستند که به صورت تصویری ویدئویی منتشر میشوند، مانند فیلمها، سریالها و ویدئوهای آموزشی.
- رسانه های اجتماعی: رسانه های اجتماعی شامل پلتفرم ها و برنامه هایی است که به افراد اجازه میدهد با یکدیگر در ارتباط باشند و محتوا را به اشتراک بگذارند، مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر.
- رسانه های تعاملی: رسانه های تعاملی به افراد امکان میدهد با محتوا تعامل کنند و در آن مشارکت کنند، مانند بازیهای ویدئویی، برنامههای رایانه ای و واقعیت مجازی.
- رسانه های موبایل: رسانه های موبایل شامل محتواها و برنامه هایی است که بر روی دستگاههای همراه مانند تلفن همراه و تبلت قابل استفاده هستند، مانند برنامههای تلفن همراه، بازی ها و وبسایتهای بهینه شده برای اسمارت فون.
- رسانه های تحت فشار: رسانه های تحت فشار شامل محتواهایی است که به طور خاص برای جذب توجه و تأثیرگذاری بر مخاطبین ساخته میشوند، مانند تبلیغات تلویزیونی و رادیویی.
- رسانه های هنری: رسانه های هنری شامل محتواهایی است که به صورت هنری ارائه میشوند، مانند نقاشی، عکس و تئاتر.
مطالب مرتبط: تبلیغات چیست؟ / معرفی ۱۴ نوع تبلیغات
سواد رسانه ای و آینده پژوهی
(مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی)
عواملی که در انتخاب انواع رسانه باید در نظر گرفته شوند
انتخاب نوع رسانه ای که کسب و کار شما ممکن است استفاده کند به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:
-
بودجه شما
-
اندازه و ماهیت کسب و کار شما
-
محصول یا خدمات شما
-
در دسترس بودن رسانه
-
اهداف بازاریابی شما
رسانه چاپی
در اینجا انواع مختلف رسانه های چاپی به همراه مزایا و معایب مربوط به استفاده از آنها برای ارتباط با مشتریان آورده شده است:
روزنامه ها
اخبار و سازمان های دیگر روزنامه های ملی، منطقه ای (محلی) یا با علاقه خاص ایجاد می کنند و اغلب آنها را روزانه توزیع می کنند. آنها حجم وسیعی از اطلاعات را با قیمت پایین در اختیار خوانندگان قرار می دهند. روزنامه ها می توانند انواع مختلفی از تبلیغات را شامل شوند، مانند آگهی های طبقه بندی شده، تبلیغات نمایشی و درج.
مزایای روزنامه ها
-
حجم بالای خوانندگان: بر اساس نظرسنجی های انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی پیو، داده های سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که ۱۶ درصد از بزرگسالان اخبار خود را از یک روزنامه دریافت کرده اند.
-
فرکانس بالا: اکثر سازمان های روزنامه ملی و محلی روزانه ارسال می کنند.
-
ارزان: روزنامه ها معمولاً ارزان هستند و در صورت پرداخت هزینه اشتراک سالانه، می توانید تخفیف دریافت کنید.
-
سطح بالای مشارکت خواننده: خوانندگان باید تصمیم بگیرند که روزنامه بخرند و زمانی که آن را می خوانند، سطح تعامل خود را با محتوا افزایش دهند.
-
ویژگی جغرافیایی: تبلیغات می تواند مخاطب محلی یا ملی را هدف قرار دهد.
معایب روزنامه ها
-
احتمال خراب شدن: چاپگرها از کاغذ ارزان قیمت و با کیفیت پایین استفاده می کنند که تغییر رنگ و شکننده می شود.
-
ناتوانی در هدف قرار دادن دموگرافیک یا سبک زندگی خاص: خوانندگان روزنامه، جمعیت متنوعی هستند. تبلیغات در روزنامه ها نمی تواند جنسیت، سن، سرگرمی یا طبقه اقتصادی خاصی را هدف قرار دهد.
-
دوره کوتاه ارتباط: بیشتر روزنامه ها حاوی رویدادها و اخبار روزانه هستند که در عرض یک یا دو روز ارتباط خود را از دست می دهند.
-
مخاطب باید بتواند بخواند: روزنامه ها فقط برای کسانی که می توانند مطالعه کنند و کسانی که به مغازه ها یا تحویل کالا دسترسی دارند در دسترس هستند.
مجلات
مجلات می توانند مربوط به مصرف کننده یا کسب و کار باشند. مجلات مصرفی شامل مجلاتی هستند که بر زرق و برق، سبک زندگی، سرگرمی و علایق خاص تمرکز دارند. مجلات مصرف کننده اغلب ماهانه چاپ می شوند. مجلات تجاری اخبار، اطلاعات، بررسی ها و تحقیقات مربوط به یک صنعت خاص را به اشتراک می گذارند و می توانند شامل مجلات تجاری و نشریات حرفه ای باشند. مجلات تجاری معمولاً به صورت ماهانه یا فصلی چاپ می شوند.
مزایای مجلات
-
محصول فیزیکی با کیفیت بالاتر: چاپگرهای مجلات از کاغذ براق و با کیفیت بالاتر نسبت به کاغذ روزنامه استفاده می کنند.
-
سبک زندگی و جمعیت هدفمند: از آنجایی که خوانندگان مجله بر اساس جنسیت، علاقه یا صنعت تقسیم بندی می شوند، تبلیغ کنندگان می توانند مرتبط ترین نشریات را انتخاب کنند.
-
دوره طولانی مرتبط بودن و مفید بودن: مجلات حاوی اطلاعات و مقالاتی هستند که می توانند برای ماه ها یا سال ها مفید باشند، مانند دستور العمل ها، تحقیقات و قطعات اطلاعاتی.
-
سطح بالای مشارکت خواننده: خوانندگان به جای اینکه ناظر منفعل باشند، درگیر خواندن مقالات مجلات هستند.
معایب مجلات
-
فرکانس پایین: اشتراک مجلات اغلب ماهانه به خوانندگان می رسد. سایر خوانندگان ممکن است مجلات را به طور متناقض خریداری کنند.
-
گران بودن: تبلیغات در مجلات می تواند گرانتر از تبلیغات در روزنامه ها باشد.
-
رقابت: بسیاری از مجلات مخاطبان مشابهی دارند که منجر به افزایش رقابت برای جلب توجه خواننده و فضای تبلیغاتی می شود.
ایمیل مستقیم
پست مستقیم شامل بروشورهای اطلاعاتی یا کارت پستال های تبلیغاتی است که از طریق USPS به آدرس خانه یا کسب و کار لیست مشخصی از مشتریان تحویل داده می شود.
مرتبط: چگونه یک ایمیل حرفه ای بنویسیم
مزایای پست مستقیم
-
مخاطبان بسیار خاص: شرکت ها می توانند برای لیست های پستی فیلتر شده بر اساس کد پستی، سطح درآمد، اندازه خانواده و موارد دیگر هزینه پرداخت کنند تا به افراد و خانواده هایی که احتمال خرید محصولات یا خدمات را دارند دسترسی پیدا کنند.
-
راحت و رایگان برای مصرف کنندگان: مشتریان برای دیدن محتوای شما نیازی به تلاش اضافی ندارند.
-
فرصتی برای خلاقیت: پست مستقیم فرصتی را برای تبلیغ کنندگان فراهم می کند تا خلاقیت را برای جلب توجه خوانندگان به کار گیرند.
-
شخصیسازی: تبلیغکنندگان میتوانند نامهها را با نام گیرندگان شخصیسازی کنند.
معایب پست مستقیم
-
هزینه بالای ایجاد و تحقیقات جمعیتی: اگر تبلیغکنندگان لیستهای گسترده بخرند، مقدار زیادی ارسال کنند یا از اندازهها یا اشکال غیرسنتی استفاده کنند، پست مستقیم میتواند متحمل هزینههای زیادی شود.
-
زمان مورد نیاز: پست مستقیم نیاز به برنامه ریزی پیشرفته برای ایجاد، چاپ، پست و تحویل دارد.
-
نرخ پاسخ پایین: اکثر گیرندگان ایمیل مستقیم به ایمیلها پاسخ نمیدهند.
رسانه های پخش
در اینجا انواع مختلف رسانه پخش به همراه مزایا و معایب مربوطه آورده شده است:
تلویزیون
تلویزیون محرک های صوتی و بصری را برای ارائه اطلاعات و سرگرمی در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
مزایای تلویزیون
-
نرخ بیننده بالا: میلیون ها بیننده برنامه های تلویزیونی محبوب یا رویدادهای زنده مانند ورزش را تماشا می کنند.
-
تبلیغات به صورت خودکار ظاهر می شوند: بینندگان بدون هیچ تلاش اضافی تبلیغات را می بینند.
-
بسیار هدفمند برای جمعیتشناسی کلیدی: تبلیغکنندگان میتوانند از تحقیقات بازار برای بلوکهای زمانی، کانال و نوع برنامه برای هدف قرار دادن مخاطبان مورد نظر خود استفاده کنند.
-
انعطاف پذیری: تبلیغات تلویزیونی امکان استفاده از روش های خلاقانه، احساسی یا تکان دهنده را برای جلب توجه بینندگان فراهم می کند.
معایب تلویزیون
-
هزینه بالا: تبلیغات تلویزیونی، به ویژه آنهایی که در طول برنامه ها و رویدادهای محبوب، گران هستند.
-
تغییر کانال یا فوروارد سریع: بینندگان این گزینه را دارند که از تبلیغ شما صرفنظر کنند.
-
توجه محدود بیننده: بینندگان ممکن است با حواس پرتی مواجه شوند که مانع از توجه آنها به تبلیغ شما شود.
-
طول عمر تبلیغات کوتاه: تبلیغات تلویزیونی معمولاً ۱۵، ۳۰ یا ۶۰ ثانیه طول می کشد.
رادیو
رادیو به شنوندگان برنامه های صوتی، از جمله موسیقی، اخبار و پادکست ها را ارائه می دهد.
مزایای رادیو
-
هزینه کم: تبلیغات رادیویی معمولاً ارزان تر از تبلیغات تلویزیونی هستند.
-
انعطاف پذیری: تبلیغ کنندگان می توانند شنوندگان را بر اساس زمان، موقعیت جغرافیایی، کانال و برنامه هدف قرار دهند.
-
پوشش گسترده: برنامه های رادیویی میلیون ها شنونده در سراسر کشور دارد.
-
توانایی دستیابی به مخاطبان کم درآمد: بسیاری از جمعیت هایی که ممکن است به رسانه های دیگر دسترسی نداشته باشند معمولاً به رادیو دسترسی دارند.
معایب رادیو
-
تغییر کانال یا فوروارد سریع: ممکن است شنوندگان به تبلیغ شما توجه نکنند.
-
طول عمر تبلیغات کوتاه: تبلیغات رادیویی معمولاً ۱۵، ۳۰ یا ۶۰ ثانیه هستند.
-
ماندگاری کمتر به دلیل پخش چندین آگهی متوالی: تبلیغات رادیویی در بلوکهایی ظاهر میشوند که میتواند از حفظ شنونده بکاهد.
-
بدون عناصر بصری: تنها اتکا به محتوای صوتی ممکن است حفظ و پاسخ شنونده را کاهش دهد.
فیلم ها
فیلم ها فرصت هایی را برای تبلیغ کنندگان فراهم می کند تا محصولات خود را خارج از یک تبلیغات سنتی ترکیب کنند. ممکن است شخصیت ها به دلیل یک معامله تبلیغاتی بین استودیو فیلم و شرکت فروشنده محصول، محصول خاصی را ذکر کنند یا از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، بسیاری از فیلمها از محصولات برندهای خاص خودرو یا کامیون استفاده میکنند. علاوه بر این، سالنهای سینما معمولاً درست قبل از نمایش فیلم تبلیغاتی را اجرا میکنند.
مزایای تبلیغات فیلم
-
دسترسی گسترده: تماشاگران فیلم، به طور متوسط، سالانه بیش از ۱ میلیارد بیننده را شامل می شود.
-
مخاطب درگیر: تماشاگران سینما انتظار دارند که توجه کنند.
-
استفاده از تجربه: رفتن به سینما یک تجربه جمعی و احساسی منحصر به فرد را فراهم می کند که تبلیغ کنندگان می توانند از آن بهره ببرند.
-
حواس پرتی محدود: به طور کلی، سالن های سینما عاری از صدای بلند، حواس پرتی بصری و وقفه های پس زمینه هستند.
-
جمعیتشناسی جغرافیایی و سنی هدفمند: تبلیغکنندگان میتوانند از تحقیقات بازار برای هدف قرار دادن مخاطبان فیلمهای خاص بر اساس جنسیت، سن و علایق استفاده کنند.
معایب تبلیغات فیلم
-
یادآوری کم تبلیغات یا محصولات: هنگامی که محصولات در فیلم ها قرار می گیرند – یا تبلیغات در طول نمایش قبل از نمایش – ممکن است به خاطر سپردن آنها سخت تر باشد.
-
هزینه بالا: تبلیغات سینمای فیلم در مقایسه با تبلیغات رسانه های چاپی گران هستند.
-
فرکانس پایین: به دلیل افزایش هزینهها و رقابت از سوی سرویسهای پخش، ممکن است تماشاگران فیلمها را بهطور مکرر در سینما نبینند.
اینترنت
رسانه اینترنتی به محتوای صوتی و تصویری اطلاق می شود که به صورت آنلاین منتقل می شود. این می تواند شامل کلمات، تصاویر، گرافیک و عناصر تعاملی باشد. در اینجا انواع مختلف رسانه اینترنتی به همراه مزایا و معایب مربوطه آورده شده است:
پست الکترونیک
شرکت ها از پیام های ایمیل برای دسترسی سریع و مستقیم به مشتریان استفاده می کنند.
مزایای ایمیل
-
ارزان: ارسال و دریافت ایمیل اولیه رایگان است.
-
ایجاد آسان: می توانید با چند خط ساده برای مشتریان ایمیل بنویسید. چندین برنامه بازاریابی ایمیلی الگوهای ایمیل و تصاویر رایگان را ارائه می دهند.
-
تحقیقات کمتر: اغلب، نیازی به انجام تحقیقات گسترده برای آدرسهای ایمیل مشتریان نخواهید داشت، زیرا مشتریان اغلب آنها را در نقاط فروش ارائه میدهند.
معایب ایمیل
-
نرخ کلیک پایین: در حالی که بسیاری از افراد ممکن است ایمیل شما را باز کنند، تعداد بسیار کمتری برای بازدید از سایت شما روی پیوندها کلیک می کنند.
-
رقابت: بسیاری از شرکت ها از کمپین های بازاریابی ایمیلی استفاده می کنند. علاوه بر این، برخی از سرورهای ایمیل ایمیل های بازاریابی را شناسایی و فیلتر می کنند.
-
ممکن است برای مصرف کنندگان احساس مزاحمت کند: ممکن است مشتریان به خاطر نداشته باشند که آدرس ایمیل خود را به شما ارائه کرده اند یا توافق نامه ای را برای دریافت ایمیل بپذیرند. مطمئن شوید که ایمیل شما دارای پیوندی برای لغو اشتراک ایمیل های بعدی است.
رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی به دلیل محبوبیت و عمر طولانی، جزء مهمی از برنامه های بازاریابی بسیاری از شرکت ها هستند.
مزایای رسانه های اجتماعی
-
مخاطبان زیاد: میلیاردها نفر در سراسر جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.
-
تبلیغات بسیار هدفمند: شرکتها میتوانند از حجم زیادی از دادههای جمعآوریشده از کاربران، مانند عادتها، سابقه خرید و دوستان استفاده کنند.
-
می تواند ارزان باشد: استفاده ارگانیک از رسانه های اجتماعی برای ارسال پست و تعامل با مشتریان می تواند رایگان یا بسیار ارزان باشد.
-
تعاملی: پستهای رسانههای اجتماعی میتوانند قابلیتهای تعاملی برای بینندگان داشته باشند و تعامل را افزایش دهند.
-
ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان: شرکت ها می توانند از رسانه های اجتماعی برای صحبت مستقیم با مصرف کنندگان در زمان واقعی استفاده کنند.
-
حجم زیادی از داده های ارزیابی عملکرد موجود: تبلیغ کنندگان می توانند از تعدادی برنامه برای نظارت، پیگیری و گزارش عملکرد تبلیغات رسانه های اجتماعی استفاده کنند.
معایب شبکه های اجتماعی
-
رقابت: شرکتهای دیگری که به دنبال دستیابی به مخاطبان شما هستند ممکن است برای فضای تبلیغاتی مشابه رقابت کنند.
-
تحقیقات کاربر می تواند گران شود: هر چه تحقیق شما عمیق تر باشد، گران تر خواهد بود.
-
می تواند برای مصرف کنندگان احساس مزاحمت کند: مشتریان ممکن است هنگام مشاهده تبلیغات بسیار هدفمند احساس کمبود حریم خصوصی داشته باشند.
-
پتانسیل برای نظرات منفی: بخش نظرات باز ممکن است شامل پست های منفی باشد.
-
وقت گیر بودن: ساختن یک برند و استفاده موثر از رسانه های اجتماعی به فراوانی، ثبات و سطح بالایی از پاسخگویی برای به دست آوردن فالوور نیاز دارد.
مطالب مرتبط: بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟
سواد رسانه ای… آموزش مبتنی بر پرس و جو
(مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی)
رسانه های خارج از خانه
رسانههای خارج از خانه (OOH) به مشتریانی میرسند که در آنجا وقت خود را در خارج از خانه سپری میکنند، از جمله خیابانهای شهر، بزرگراهها و ایستگاههای حملونقل. در زیر انواع رسانه های OOH به همراه مزایا و معایب مربوطه آمده است:
بیلبوردها و تابلوهای فضای باز
بیلبوردها و علائم در فضای باز ممکن است در امتداد خیابان های شلوغ، مراکز تفریحی، پیاده روهای شهر و مراکز خرده فروشی ظاهر شوند.
مزایای بیلبوردها و تابلوهای فضای باز
-
دسترسی گسترده: در مناطق پر تراکم، صدها یا هزاران نفر ممکن است تبلیغات شما را ببینند.
-
ارزان: بیلبوردها و پوسترها ارزان تر از بسیاری از اشکال دیگر تبلیغات هستند.
-
فرکانس: افرادی که در یک مسیر حرکت می کنند یا در مکان های مشابهی حضور دارند، تبلیغات شما را به طور مرتب مشاهده می کنند.
-
پیامرسانی تأثیرگذار: تبلیغکنندگان میتوانند از فضای کمی روی بیلبورد یا علامت برای ایجاد جملات قدرتمندی استفاده کنند که توجه را به خود جلب کند.
معایب تابلوهای تبلیغاتی و تابلوهای فضای باز
-
هدف گذاری محدود مخاطب: مخاطبان تبلیغات در فضای باز اغلب کمتر مورد هدف قرار می گیرند، زیرا تبلیغ کنندگان نمی توانند اطلاعات جمعیتی را فیلتر کنند.
-
نرخ پاسخ پایین: در حالی که بیلبوردها و پوسترها می توانند برند شما را به مصرف کنندگان یادآوری کنند، به ندرت ممکن است منجر به اقدام شوند.
-
حساسیت زدایی مخاطب: اگر مصرف کنندگان تبلیغات شما را هر روز برای ماه ها ببینند، ممکن است نسبت به پیام حساسیت زدایی کنند.
تبلیغات ایستگاه حمل و نقل
میتوانید رسانههای OOH را در ایستگاههای اتوبوس، ایستگاههای مترو، ایستگاههای قطار و فرودگاههایی که همیشه ترافیک پیادهروی زیادی وجود دارد، پیدا کنید. مزایا و معایب این نوع تبلیغات مشابه بیلبوردها و تابلوهای فضای باز است.
مزایای تبلیغات ایستگاه حمل و نقل
-
دسترسی گسترده
-
ارزان
-
پیام رسانی تاثیرگذار
معایب تبلیغات ایستگاه های حمل و نقل
-
نرخ پاسخ پایین
-
اندازه گیری عملکرد دشوار است
مقالات مرتبط بیشتر:
- رسانه های سنتی در مقابل رسانه های دیجیتال در بازاریابی
- ۱۰ نوع رسانه اجتماعی برای تبلیغ برند شما
- بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟
- خشونت رسانه ای برای جامعه مضر است
- فروش بیشتر فروش همه جا – تبلیغات رسانه های اجتماعی
- تبلیغات چاپی چیست؟
- مهارت های روزنامه نگاری چند رسانه ای: تعریف و مثال
- ۲۵ بایدها و نبایدهای رسانه های اجتماعی برای تجارت
- اثرات منفی رسانه های اجتماعی: یک شکست اجتماعی جهانی؟