نماد سایت ایوسی

راهنمای تقسیم بندی مخاطب: انواع و مراحل

تقسیم بندی مخاطب

تقسیم بندی مخاطب

تقسیم‌بندی مخاطب یک استراتژی بازاریابی است که مخاطبان هدف شرکت را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند تا پیام‌های متناسب‌تر را ارائه دهد و ارتباطات را تقویت کند. بخش کلیدی تحلیل مخاطب است و می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند محتوای بازاریابی ایجاد کنند که کمتر عمومی و جذاب‌تر برای پایگاه مشتری بزرگ‌تر باشد.

در این مقاله از ایوسی، ما بحث می‌کنیم که تقسیم‌بندی مخاطب چیست و چرا اهمیت دارد، انواع بخش‌های مخاطب مشترک را به اشتراک می‌گذاریم و نحوه اجرای یک استراتژی تقسیم‌بندی مخاطب موثر را توضیح می‌دهیم.

تقسیم بندی مخاطب چیست؟

تقسیم‌بندی مخاطب یک تاکتیک بازاریابی است که مخاطبان شما را بر اساس نیازها، ارزش‌ها، ویژگی‌ها یا رفتارهای مشترک به زیر گروه‌هایی دسته‌بندی می‌کند. بخش‌بندی تشخیص می‌دهد که گروه‌های مختلف به پیام‌ها و مداخلات ارتباطی تغییر رفتار و اجتماعی واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. ابزارهای متنوعی برای بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی رسانه های اجتماعی و سایر کانال ها می توانند تقسیم بندی مخاطبان را برای بازاریابان آسان تر کنند.

چرا تقسیم بندی مخاطبان مهم است؟

شرکت‌ها ممکن است در برابر تقسیم‌بندی مخاطبان مقاومت کنند زیرا نمی‌خواهند هیچ مشتری را کنار بگذارند و بنابراین سعی می‌کنند محتوای خود را برای همه جذاب کنند. این اغلب می تواند منجر به مواد بازاریابی شود که مسطح و عمومی هستند و ممکن است حتی برای افراد کمتری جذاب باشند.

تقسیم بندی مخاطب از حد وسط جلوگیری می کند زیرا تلاش های بازاریابی شما را شخصی تر می کند. وقتی بخش‌های بازاریابی تلاش‌های بازاریابی خود را با زیرگروه‌های مرتبط مخاطبان خود مطابقت دهند، می‌توانند:

مطالب مرتبط: تقسیم بندی مشتری چیست؟ (تحلیل و نکات)

انواع تقسیم بندی مخاطبان (با مثال)

در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید اعضای مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید:

جمعیت شناسی

جمعیت شناسی ویژگی های ظاهری یک فرد را توصیف می کند و می تواند شامل سن، قومیت، سطح درآمد، نوع شغل و موقعیت جغرافیایی باشد. این یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تقسیم‌بندی مخاطبان است، احتمالاً به این دلیل که جمع‌آوری و دسته‌بندی مخاطبان در مقایسه با روش‌های دیگر آسان‌تر است. داده‌های جمعیتی را می‌توان با استفاده از نظرسنجی‌های مصرف‌کننده و نظرسنجی‌های چند گزینه‌ای و همچنین با نظارت بر حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها جمع‌آوری کرد.

مثال: یکی از انواع استراتژی تقسیم‌بندی جغرافیایی ، نزدیک شدن به مشتریان در طول سال است که به احتمال زیاد به محصول شما نیاز دارند. یک شرکت تهویه مطبوع در سراسر کشور ممکن است بتواند به مشتریان خود که در ایالت های گرمتر برای مدت زمان طولانی تری زندگی می کنند در مقایسه با مشتریان خود که در آب و هوا با تابستان های معتدل زندگی می کنند دسترسی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: تقسیم بندی جمعیتی چیست؟ (تعریف، متغیرها و مثالها)

رفتار – اخلاق

تقسیم بندی مخاطبان بر اساس الگوهای رفتاری می تواند به شما در بهینه سازی بهترین زمان یا روش برای ارتباط با آن مشتریان کمک کند. تجزیه و تحلیل رفتارهای مشترک برای تقسیم بندی مخاطبان به معنای نگاه کردن به موارد زیر است:

مثال: اگر متوجه شدید بخشی از مخاطبان خود به طور منظم قبل از تعطیلات مهم با تجارت شما درگیر هستند، در هفته های منتهی به تعطیلات مهم با آن گروه تماس بگیرید. اگر بخش دیگری از مخاطبان شما به صورت ماهانه خرید می کنند، ممکن است از تماس با آن گروه در طول سال بر اساس یک برنامه منظم سود بیشتری ببرید.

مرحله در سفر خریدار

مشتریان در مراحل مختلف سفر خریدار ممکن است از استراتژی های بازاریابی متفاوتی بهره مند شوند. مراحل سفر خریدار معمولاً شامل آگاهی، بررسی و تصمیم است. یک خریدار در ابتدای سفر معمولاً به دنبال رفع مشکل موجود است، در حالی که در پایان سفر خود، از قبل می‌دانند چه چیزی بخرند و آماده انتخاب هستند.

مثال: مشتریان در مرحله بررسی ممکن است بیشتر با محتوایی که اطلاعات دقیق در مورد ویژگی‌های مرتبط را برجسته می‌کند، درگیر شوند. به عنوان مثال، اگر شرکت شما لوازم الکترونیکی تولید می کند، به این بخش از مخاطبان اطلاعات دقیق تری درباره محصولات خود یا نظرات مشتریان فعلی ارسال کنید.

سطح مشارکت

مشتریان عادی ممکن است از رویکرد بازاریابی متفاوتی نسبت به مشتریان نادر سود ببرند. بازاریابان می توانند سطح تعامل مشتری را با بررسی عوامل زیر تعیین کنند:

افرادی که به طور منظم با برند شما درگیر هستند ممکن است ترجیح دهند محتوای دقیق تری مانند برنامه های وفاداری یا دانش خودی در مورد جدیدترین محصولات شما دریافت کنند. مشتریانی که کمتر درگیر می شوند، ممکن است از محتوایی که بر ارزش محصولات شما یا بهترین ویژگی ها تأکید دارد، سود بیشتری ببرند.

مثال: یک سرویس اشتراک ماهیانه غذا، یک کمپین ایمیلی برنده ارسال می کند تا مشتریان قبلی را که اشتراک خود را متوقف یا لغو کرده اند، با کد تخفیف یا پیشنهادهای جدید جلب کند.

مطالب مرتبط: ۱۶ استراتژی حفظ مشتری که کار می کنند

دستگاه ترجیحی

ممکن است متوجه شوید که برخی از مشتریان بالقوه شما بیشتر به محتوای شما در دستگاه های تلفن همراه خود نگاه می کنند. دستگاه ترجیحی مشتری اهمیت دارد زیرا مرورگرهای دسکتاپ وب سایت ها را متفاوت از مرورگرهای تلفن همراه نمایش می دهند. اگر کاربران دستگاه‌های تلفن همراه متوجه شوند که دسترسی به دکمه‌ها یا عملکردهای خاص در صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر آنها بسیار چالش برانگیز است، ممکن است سریع‌تر ناامید شوند، بنابراین بهتر است وب‌سایت خود را بر اساس نوع دستگاهی که مشتری برای مشاهده آن استفاده می‌کند، بهینه کنید.

مثال: مشتریانی که عمدتاً از طریق دستگاه‌های تلفن همراه با برند شما در تعامل هستند، ممکن است بیشتر با ایمیل‌های کوتاه‌تر، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر محتوای فشرده درگیر شوند. ایجاد یک بخش مخاطب برای این گروه به شما امکان می دهد آنها را با محتوای فشرده تری هدف قرار دهید.

مرتبط: راهنمای شما برای ایجاد یک تجربه مشتری دیجیتال عالی

روانشناسی

روانشناسی (Psychographics) یک استراتژی بازاریابی است که رفتارهای آنلاین کاربر را تجزیه و تحلیل می کند تا به درون ذهن آنها نفوذ کند و احساسات، ارزش ها، علایق، اهداف، خواسته ها و ویژگی های شخصیتی آنها را حدس بزند. دانستن مشخصات روانشناختی مشتری می تواند به بازاریابان کمک کند تا کیفیت محصولات یا خدمات خود را که برای آن بخش مخاطبان اهمیت دارد، برجسته کنند.

مثال: اگر متوجه شدید که بخشی از مخاطبان شما از فیلم‌های کمدی و تلویزیونی لذت می‌برند، این مشتریان را با محتوای طنز هدف قرار دهید. به عنوان مثال دیگر، اگر یاد بگیرید که بخشی از مخاطبان شما از سفر لذت می برند، می توانید بر این نکته تاکید کنید که چگونه محصول یا خدمات شما هزینه ها را کاهش می دهد تا آنها بتوانند بیشتر در تعطیلات خرج کنند.

تاکتیک های ترکیبی

بسیاری از تیم‌های بازاریابی وقتی استراتژی‌های تقسیم‌بندی مخاطبان متعدد را ترکیب می‌کنند، بیشترین موفقیت را کسب می‌کنند. ترکیب دو یا چند مورد از روش های تقسیم بندی مخاطبان بالا امکان پذیر است. ترکیب انواع مختلف تقسیم بندی مخاطبان می تواند به شما این امکان را بدهد که محتوای بازاریابی خود را برای گروه های مختلف شخصی سازی کنید.

مثال: اگر متوجه شدید که اکثر مشتریان شما که مدیران کسب و کار هستند از محتوای شما در مرورگرهای دسکتاپ خود بازدید می کنند، می توانید یک بخش مخاطب را بر اساس این اطلاعات جمعیت شناختی و اولویت دستگاه ایجاد کنید.

مرتبط: تقسیم بندی بازار: ۵ نوع و مزایا (با مثال)

چگونه تقسیم بندی مخاطبان را کامل کنیم

در اینجا چند مرحله برای ایجاد یک استراتژی تقسیم‌بندی مخاطب موثر وجود دارد:

۱. بخش های دقیق مخاطب را ایجاد کنید 

تقسیم‌بندی مخاطب به شما کمک می‌کند تا برای گروه‌های خاصی در بین مخاطبان خود بهتر بازاریابی کنید. بدون تقسیم بندی مخاطب یا محدود، کسب و کارها ممکن است پاسخگویی به نیازهای فردی مشتریان را چالش برانگیز بدانند.

با این حال، برعکس نیز یک نگرانی بالقوه است. اگر بخش‌های مخاطب را با معیارهای خیلی خاص ایجاد کنید، تنها درصد کمی از مشتریان شما ممکن است در آن گروه قرار بگیرند.

اجازه دهید داده های مشتری شرکت شما، تقسیم بندی مخاطبان شما را راهنمایی کند. به عنوان مثال، اگر ۱٪ ​​از مشتریان شما مردم روستایی و ۷۰٪ از افراد در یک شهر بزرگ هستند، بهتر است از زمان خود برای تمرکز روی ۷۰٪ ساکن در شهرها استفاده کنید. در حالت ایده‌آل، می‌توانید روش مفیدتری برای تقسیم‌بندی مشتریان خود که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، پیدا کنید، مثلاً اگر متوجه شدید که آنها بیشترین انگیزه را برای خرید در بهار دارند.

۲. تعیین و اندازه گیری اهداف

تعیین اهداف بازاریابی قابل اندازه گیری به شما کمک می کند تا ببینید آیا تقسیم بندی مخاطبان شما موثر است یا خیر. در حالی که یکی از اهداف شما احتمالاً مشتریان شما را بیشتر درگیر می کند، دشوار است بدانید که آیا به آن هدف رسیده اید یا چه زمانی، زیرا پارامترها و هدف آن مبهم است. بخش بازاریابی شما باید اهدافی را ایجاد کند که بتواند عملکرد تاکتیک‌های تقسیم‌بندی مخاطبان را اندازه‌گیری کند. در اینجا چند نمونه از اهداف آورده شده است:

۳. استفاده و بهینه سازی کانال های مختلف

نحوه تأثیر کانال های مختلف بر سطح تعامل بخش های مختلف مخاطبان خود را آزمایش کنید. کانال هایی که برای برقراری ارتباط با مخاطبان شما استفاده می شوند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

نحوه تعامل هر یک از بخش‌های مخاطب خود با این کانال‌ها را پیگیری کنید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که مشتریان شما که درونگراتر هستند، بازاریابی ایمیلی را ترجیح می دهند، در حالی که مشتریانی که برونگراتر هستند معمولاً از طریق رسانه های اجتماعی درگیر می شوند. با این دانش، می توانید ایمیل و تلاش های بازاریابی رسانه های اجتماعی آینده خود را به این دو بخش مختلف مخاطبان سفارشی کنید.

مرتبط: راهنمای کامل استراتژی های بازاریابی چند کانالی 

۴. مایل به امتحان تاکتیک های جدید و ایجاد تغییرات در صورت نیاز باشید

گاهی اوقات، روش خاصی که برای ایجاد تقسیم بندی مخاطبان شما استفاده می شود ممکن است کارساز نباشد. بخش‌های مخاطب فعلی شما نیز ممکن است چند ماه قبل از تغییر کار کنند. تقسیم‌بندی مخاطبان کسب‌وکار شما ممکن است برای به دست آوردن مؤثرترین نتایج، چند بار تلاش کند و برخی از کسب‌وکارها متوجه می‌شوند که نمایه‌های مشتریانشان به طور مداوم تغییر می‌کند.

اگر تقسیم بندی مخاطبان شما آنطور که انتظار داشتید کارآمد نیست، مایل باشید معیار یا روش بخش را تغییر دهید. دوباره به داده های مشتری خود نگاه کنید و ببینید آیا می توانید زیر گروه های جدید یا تغییر یافته ای از مشتریان خود ایجاد کنید.

خروج از نسخه موبایل