نماد سایت ایوسی

چگونه یک پادکست را مرحله به مرحله شروع کنیم (و آن را تبلیغ کنیم)

چگونه یک پادکست راه اندازی کنیم

چگونه یک پادکست راه اندازی کنیم

پادکست یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای ایجاد محتوای رسانه‌ای اصلی از راحتی خانه شماست. اگر مهارت ها و تجهیزات لازم را دارید، می توانید یک برنامه گفتگوی رادیویی یا داستان روایی ضبط کنید و آن را با شنوندگان در سراسر جهان به اشتراک بگذارید. اگر به ساخت پادکست علاقه دارید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از کجا شروع کنید. در این مقاله توضیح خواهیم داد که پادکست چیست، مراحل خاصی را برای نحوه شروع پادکست بررسی می کنیم و نکاتی را برای افزایش مخاطبان پادکست ارائه می دهیم.

مطالب مرتبط: چگونه اشتیاق خود را برای شغلی پربارتر پیدا کنید

پادکست چیست؟

Podcast یا وب‌آوا نمایشی است که شامل قسمت‌های صوتی گفتاری است که داستانی را بیان می‌کند یا روی موضوع خاصی تمرکز می‌کند. این تدوین های صوتی توسط تیم هایی ایجاد و منتشر می شوند که شامل میزبان، سردبیر، تهیه کننده و محقق است. پادکست ها را می توان از طریق برنامه های محتوای صوتی مانند iTunes و Spotify و همچنین از طریق وب سایت هر یک از آنها را مشاهده کرد. اکثر پادکست ها برای عموم رایگان هستند و توسط تبلیغ کنندگان، معاملات تاییدیه و کمک های مالی شنوندگان تامین می شوند.

راه اندازی یک پادکست یک راه جالب و نسبتا ساده برای ایجاد و اشتراک گذاری محتوا با مخاطبان گسترده است. اگر تجهیزات مناسبی دارید، می توانید پادکست ها را از خانه یا محل کار خود ضبط و ویرایش کنید. پادکست ها می توانند درباره هر چیزی باشند، از داستان های جنایی واقعی گرفته تا بررسی برنامه های تلویزیونی. موفقیت بیشتر پادکست ها در درجه اول به ارتباط محتوای آنها و شخصیت میزبان آنها بستگی دارد.

مطالب مرتبط: ۱۷ مورد از بهترین مشاغل خوداشتغالی

چگونه یک پادکست راه اندازی کنیم

  1. یک فرض و عنوان را انتخاب کنید.
  2. در مورد یک قالب تصمیم بگیرید.
  3. تجهیزات لازم را تهیه کنید.
  4. صدا را ضبط و ویرایش کنید.
  5. موسیقی و جلوه های صوتی را اضافه کنید.
  6. طراحی روی جلد.
  7. از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  8. به یک ارائه دهنده پادکست ارسال کنید.

۱. مقدمه و عنوان را انتخاب کنید

اولین قدم برای ایجاد یک پادکست جدید، انتخاب موضوع است. می‌توانید پادکست خود را حول هر موضوعی که به آن علاقه دارید یا می‌خواهید با دیگران به اشتراک بگذارید، متمرکز کنید. امروزه محبوب‌ترین پادکست‌ها در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله جنایات واقعی، سیاست، سرگرمی، سلامت و تندرستی، علوم تجربی و بسیاری موارد دیگر بحث می‌کنند. هنگام تصمیم گیری در مورد یک پیش فرض، احتمالاً می خواهید چیزی را انتخاب کنید که در آن سطح تخصص یا دانش گسترده ای داشته باشید.

هنگامی که یک موضوع دارید، به یک عنوان نیاز خواهید داشت. اکثر عناوین پادکست ها کوتاه، جذاب و توصیفی هستند. عنوان شما باید مستقیماً با محتوای پادکست مرتبط باشد و جستجوی آنلاین آسان باشد.

۲. در مورد یک قالب تصمیم بگیرید

بعد، شما باید یک قالب را انتخاب کنید. قالب پادکست شامل طول، ساختار و تعداد دفعات انتشار آن است. اپیزودهای پادکست معمولاً بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد. برخی از نمایش ها از ساختار روایی پیروی می کنند در حالی که برخی دیگر مبتنی بر بحث هستند. و بقیه کاملاً از بخش‌های پرسش و پاسخ تشکیل شده‌اند. سازندگان پادکست ممکن است اپیزودهای جدید را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به اشتراک بگذارند، بسته به مدت زمانی که برای تولید نمایش طول می کشد.

برای اینکه بفهمید کدام قالب بهترین انتخاب برای پادکست شما خواهد بود، باید برنامه، بودجه و سایر عوامل عملی خود را در نظر بگیرید. همچنین گوش دادن به قسمت‌هایی از پادکست‌های مشابه شما می‌تواند مفید باشد تا متوجه شوید که سازندگان دیگر از چه نوع قالبی استفاده می‌کنند.

۳. تجهیزات لازم را تهیه کنید

اکنون که یک ایده کاربردی دارید، باید جنبه فنی تولید پادکست را در نظر بگیرید. قبل از شروع ضبط، باید تجهیزات مناسب را بخرید، اجاره کنید یا قرض بگیرید. برای ضبط یک پادکست، به یک میکروفون با کیفیت، یک مجموعه کاربردی از هدفون و یک رایانه شخصی یا لپ تاپ نیاز دارید. بهترین گزینه برای میکروفون ها شامل یک پورت USB است تا بتوانید مستقیماً روی رایانه خود ضبط کنید. اگر می‌خواهید کیفیت ضبط‌های صوتی خود را بهبود ببخشید، می‌توانید تجهیزات اضافی مانند میکروفون‌های بوم، پایه‌های شوک، میکسرهای صوتی و کابل‌های میکروفون را خریداری کنید.

۴. ضبط و ویرایش صدا

پس از در اختیار داشتن تجهیزات، آماده ضبط اولین قسمت خود هستید. بسته به ساختار پادکست خود، ممکن است تصمیم بگیرید که یک اسکریپت دقیق بنویسید. از طرف دیگر، ممکن است ترجیح دهید میزبان، مهمانان یا بازیگران خود بحث را با چیزی بیش از فهرستی از نکات پیشنهادی صحبت کنند. شما باید زمان و مکانی را برای ضبط پیدا کنید که صداهای مزاحم یا حواس‌پرتی را به حداقل برساند.

همچنین باید یک برنامه ویرایش صدا را روی رایانه خود نصب کنید. اینجاست که می‌توانید سطوح صدا را تنظیم کنید، کلیپ‌های غیر ضروری را برش دهید و محتوای خود را برای کیفیت ویرایش کنید.

۵. موسیقی و جلوه های صوتی را اضافه کنید

در حین ویرایش قسمت‌های خود، ممکن است بخواهید موسیقی مقدماتی، بیرونی و پس‌زمینه اضافه کنید. بسیاری از پادکست ها دارای یک آهنگ تم یا مقدمه موسیقی هستند که به طور خاص برای نمایش ایجاد شده است. نمایش‌های دیگر از موسیقی بدون حق امتیاز از منابعی مانند Incompetech یا Free Music Archive استفاده می‌کنند. افزودن موسیقی پس‌زمینه یا جلوه‌های صوتی می‌تواند به شما کمک کند تا بر نحوه واکنش شنوندگان به لحظات خاص در قسمت‌هایتان تأثیر بگذارید. به عنوان مثال، بسیاری از نمایش‌های جنایی از موسیقی با صدای شوم استفاده می‌کنند تا مخاطبان خود را در جریان نگه دارند، در حالی که برخی از نمایش‌های کمدی از آهنگ خنده استفاده می‌کنند.

۶. طراحی روی جلد

هر پادکستی که از طریق یک ارائه دهنده پادکست به اشتراک گذاشته می شود باید دارای جلد هنری باشد. اکثر طرح های پادکست از یک لوگوی جلب توجه تشکیل شده است که نام برنامه و میزبان را نشان می دهد. اگر شما یا یکی از اعضای تیمتان در طراحی گرافیک مهارت دارید، ممکن است بتوانید با استفاده از Adobe InDesign یا PhotoShop، نقاشی روی جلد خود را ایجاد کنید. در غیر این صورت، می‌توانید به یک آژانس یا طراح آزاد پول بپردازید تا آثار هنری روی جلد را متناسب با نیاز شما ایجاد کند.

پوشش مؤثر معمولاً تا حدودی با هدف و فرض نمایش مرتبط است. انتخاب یک فونت، طرح رنگ و عناصر طراحی جالب می تواند به پادکست شما کمک کند تا برای شنوندگان جدید برجسته و جذاب باشد.

بیشتر بخوانید: درباره طراح گرافیک بیاموزید

۷. از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

یکی از حیاتی ترین مراحل در راه اندازی یک پادکست جدید، یافتن مکانی برای ذخیره داده های شماست. اپیزودهای پادکست ممکن است به ۱۰ تا ۳۰ مگابایت فضای ذخیره دیجیتال نیاز داشته باشند. همانطور که به ضبط قسمت های جدید ادامه می دهید، باید از داده های خود با استفاده از یک سرور آنلاین نسخه پشتیبان تهیه کنید. تعدادی از خدمات میزبانی صوتی وجود دارد که در بین سازندگان پادکست محبوب هستند، از جمله Soundcloud، Buzzsprout و Transistor. برخی از این خدمات طرح‌های رایگان ارائه می‌دهند، اما اکثر آنها در ازای ایمن نگه داشتن اطلاعات شما، هزینه‌ای ماهیانه دریافت می‌کنند.

۸. به یک ارائه دهنده پادکست ارسال کنید

ساده ترین و موثرترین راه برای اشتراک گذاری پادکست خود با عموم از طریق ارائه دهندگان پادکست محبوب مانند iTunes، Spotify و TuneIn است. ابتدا باید وارد حساب کاربری خود در وب سایت سرویس میزبانی پادکست خود شوید و به URL فید RSS خود دسترسی داشته باشید. برای یافتن دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه انجام این کار، می‌توانید از صفحه راهنمای سرویس میزبانی بازدید کنید. هنگامی که URL را دریافت کردید، می توانید آن را برای تأیید اعتبار به یک ارائه دهنده پادکست ارسال کنید. هنگامی که پادکست شما تایید شد، یک اعلان دریافت خواهید کرد و اولین قسمت شما منتشر خواهد شد.

می‌توانید با استفاده از حساب ارائه‌دهنده پادکست خود، زمان‌بندی ارسال پادکست و توضیحات قسمت‌های خود را تغییر دهید. همچنین می توانید تعداد مشترکین خود را پیگیری کنید و تجزیه و تحلیل شنوندگان خود را بررسی کنید.

نکاتی برای تبلیغ پادکست

در اینجا چند پیشنهاد برای افزایش مخاطب پادکست ارائه شده است:

یک وب سایت ایجاد کنید.

انتشار یک وب سایت برای پادکست به پادکست شما کمک می کند تا در جستجوهای اینترنتی مرتبط با محتوای شما نشان داده شود. همچنین پیوندی را ارائه می دهد که شنوندگان شما می توانند با دوستان، خانواده و همکاران خود به اشتراک بگذارند. وب سایت شما باید شامل توضیحاتی در مورد پادکست، نام تیم سازنده و پیوندهایی برای گوش دادن به قسمت ها باشد.

یک تریلر ضبط کنید.

درست مانند برنامه های تلویزیونی و فیلم ها، برخی از پادکست ها دارای تریلرهایی هستند که سازندگان از آنها برای جذب شنوندگان بالقوه استفاده می کنند. این ها را می توان به صورت کلیپ های ویدیویی یا صوتی قالب بندی کرد و در یوتیوب یا رسانه های اجتماعی پست کرد. برخی از پادکست ها تریلرهایی برای نمایش های دیگر در ابتدا یا انتهای هر قسمت دارند.

یادداشت ها یا رونوشت های نمایش را به اشتراک بگذارید.

یکی از راه‌های ساده‌تر یافتن پادکست به صورت آنلاین، اشتراک‌گذاری رونوشت‌ها یا نمایش یادداشت‌ها در وب‌سایتتان است. این به پادکست شما کمک می‌کند تا در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط نشان داده شود و نمایش شما را برای کاربران اینترنتی که ترجیح می‌دهند به جای گوش دادن بخوانند، قابل دسترسی باشد.

خروج از نسخه موبایل