کمپین های بازاریابی جزء اساسی رشد تقریباً هر شرکتی هستند و می توانند به کسب و کار کمک کنند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهد، مشتریان جدیدی جذب کند و فروش بیشتری ایجاد کند. انواع مختلفی از کمپین های بازاریابی وجود دارد و کمپینی که انتخاب می کنید باید مختص سازمان شما باشد.
در این مقاله از ایوسی، ما درباره چیستی کمپین بازاریابی، هشت نوع کمپین مختلف که میتوانید در شرکت خود اجرا کنید و نکاتی برای اجرای یک کمپین بازاریابی موفق صحبت میکنیم.
کمپین بازاریابی چیست؟
کمپین بازاریابی یک تلاش بازاریابی استراتژیک است که هدف آن ارتقای یک تلاش یا هدف خاص از طرف یک شرکت، برند یا فرد است. کمپین های بازاریابی برای جلب توجه مصرف کنندگان از راه های مختلفی مانند تلویزیون، تبلیغات چاپی، رسانه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی طراحی شده اند. هدف نهایی کمپین بازاریابی معمولاً افزایش آگاهی از یک سازمان و جذب مشتریان جدید است.
اجزای متداول یک کمپین بازاریابی عبارتند از:
- ترویج
- تبلیغات
- توزیع
- بازرگانی
- قیمت گذاری
تقریباً هر شرکتی برای افزایش فروش و رشد به عنوان یک سازمان به کمپین های بازاریابی متکی است.
مطالب مرتبط: چگونه یک استراتژی موقعیت یابی بازاریابی ایجاد کنیم
انواع کمپین های بازاریابی
در زیر انواع مختلفی از کمپین های بازاریابی وجود دارد که می توانید برای دستیابی به اهداف بازاریابی مختلف در سازمان خود از آنها استفاده کنید:
- کمپین رسانه های سنتی
- کمپین فشار فصلی
- کمپین معرفی محصول
- کمپین آگاهی از برند
- کمپین تغییر نام تجاری
- کمپین راه اندازی برند
- کمپین بازاریابی مسابقه
- کمپین بازاریابی ایمیلی
۱. کمپین رسانه ای سنتی
کمپین رسانه سنتی کمپینی است که برای افزایش آگاهی از برند و/یا تبلیغ یک محصول یا خدمات به رسانه های سنتی متکی است. رسانه های سنتی رایج که برای این نوع کمپین استفاده می شوند عبارتند از: تلویزیون، تبلیغات چاپی، رادیو و تبلیغات پست مستقیم. نمونه ای از یک کمپین رسانه ای سنتی، قرار دادن تبلیغات در روزنامه محلی شما است تا به مصرف کنندگان بالقوه در مورد فروش فروشگاه شما اطلاع دهند.
۲. کمپین فشار فصلی
کمپین فشار فصلی کمپینی است که برای تبلیغ فروش، محصولات یا خدمات فصلی استفاده می شود. این نوع کمپین اغلب توسط شرکت هایی استفاده می شود که هجوم فصلی تجارت را تجربه می کنند مانند زنجیره های خرده فروشی و رستوران ها. به عنوان مثال، یک فروشگاه خردهفروشی محلی ممکن است تبلیغاتی را در رسانههای اجتماعی ایجاد کند و به مصرفکنندگان از فروش زمستانی اطلاع دهد تا درآمد را در طول ماههای زمستان افزایش دهد.
۳. کمپین معرفی محصول
راه اندازی یک محصول جدید اغلب شامل کمپین های بازاریابی با هدف گسترش آگاهی از محصول و دلیل نیاز مشتریان به آن است. کمپین راه اندازی محصول توسط سازنده با هماهنگی هر شرکای توزیع اجرا می شود. به عنوان مثال، یک شرکت تولید کفش را در نظر بگیرید که یک جفت کفش ورزشی زنانه جدید عرضه می کند. کمپین بازاریابی احتمالاً بر روی دستیابی به زنان در یک گروه سنی خاص متمرکز است و شامل تاکتیکهای بازاریابی مانند تبلیغات رسانههای اجتماعی و ایمیلها به مشتریان فعلی میشود.
۴. کمپین آگاهی از برند
کمپین آگاهی از برند، کمپینی است که در آن تلاش های بازاریابی بر ایجاد یا تقویت آگاهی از برند یک شرکت متمرکز است. برندهای بزرگتر ممکن است کمپین های منظم آگاهی از برند را برای حفظ محبوبیت خود اجرا کنند.
به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است یک وبلاگ راه اندازی کند و محتوای باکیفیت و مرتبط با مخاطبان هدف خود تولید کند. این تضمین می کند که هنگامی که مخاطب هدف به دنبال پاسخی برای سؤالی است که شرکت در وبلاگ خود به آن پرداخته است، مخاطبان از شرکت یا نام تجاری مطلع می شوند. در حالی که ممکن است در آن لحظه خریدی انجام ندهند، مخاطبان هدف برند را می شناسند و احتمالاً در آینده به آن باز خواهند گشت.
مطالب مرتبط: ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق
۵. کمپین تغییر نام تجاری
کمپین تغییر نام تجاری زمانی است که یک شرکت از بازاریابی برای تبلیغ تغییری مانند نام شرکت جدید، لوگو یا ادغام با یک سازمان دیگر استفاده می کند. این نوع کمپین بازاریابی همچنین توسط شرکت هایی استفاده می شود که مورد توجه مخاطبان هدف خود قرار نگرفته اند یا می خواهند به صنعت خود بازگردند. به عنوان مثال، یک رستوران فست فود به دلیل گزینه های غذایی ناسالم خود مورد بررسی قرار گرفته است. این شرکت می تواند از یک کمپین تغییر نام تجاری برای تبلیغ گزینه های سالم جدید و ترویج تعهد خود به تشویق سلامت و تندرستی در میان مشتریان خود برای تشویق فروش جدید استفاده کند.
۶. کمپین راه اندازی برند
مشابه کمپین معرفی محصول، کمپین راه اندازی برند زمانی استفاده می شود که یک شرکت برند جدیدی ایجاد کرده باشد و بخواهد آگاهی از آن را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک شرکت بزرگ اخیراً یک نام تجاری جدید با تمرکز بر بازار جدیدی ایجاد کرده است که شرکت قبلاً در آن حضور نداشته است. این سازمان از یک کمپین راه اندازی برند برای تبلیغ برند جدید خود در رسانه های اجتماعی استفاده می کند و ایمیل هایی را برای مشتریان فعلی ارسال می کند که هنگام خرید از برند جدید تخفیف ارائه می کنند.
مرتبط: ۴ مرحله برای ساختن یک برند
۷. کمپین بازاریابی مسابقه
کمپین های بازاریابی مسابقه مفهوم جدیدی نیستند، اما به لطف رسانه های اجتماعی محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده اند. این نوع کمپین می تواند ترافیک وب سایت ارگانیک جدید را تشویق کند و آگاهی یک شرکت و محصولات آن را گسترش دهد.
به عنوان مثال، یک شرکت یک کمپین بازاریابی مسابقه ای را در حساب رسانه های اجتماعی خود برای تبلیغ یک محصول جدید اجرا می کند. برای شرکت در مسابقه، افراد باید سه نفر از دوستان خود را در نظرات پست شرکت تگ کرده و اکانت شرکت را فالو کنند. این به شرکت دنبالکنندگان جدیدی میدهد و به لطف شرکتکنندگانی که دوستانی را که ممکن است نام تجاری را نمیشناسند تگ کنند، آگاهی شرکت را گسترش میدهد.
۸. کمپین بازاریابی ایمیلی
کمپین های ایمیلی توسط شرکت ها برای حفظ ارتباط با مشتریان فعلی و اطلاع رسانی از فروش، کوپن، تخفیف و محصولات یا خدمات جدید استفاده می شود. به عنوان مثال، یک سازمان ممکن است یک کمپین ایمیلی برای همه مشتریان خود ارسال کند و آنها را از فروش آتی مطلع کند و یک کوپن تخفیف ۱۰٪ اضافی را ارائه دهد.
دانلود کتاب: راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرتانگیز دست پیدا کنیم؟ |
نکاتی برای اجرای یک کمپین بازاریابی موثر
نکات زیر برای اطمینان از موثر بودن کمپین های بازاریابی شما تا حد امکان به خاطر داشته باشید:
- از رسانه های اجتماعی به نفع خود استفاده کنید: رسانه های اجتماعی جایی است که میلیون ها نفر برای کشف مارک ها، محصولات و خدمات جدید روی می آورند. از رسانه های اجتماعی با گنجاندن آن در کمپین های بازاریابی خود به نفع خود استفاده کنید.
- مخاطبان خود را بشناسید: انجام تحقیق بر روی مخاطبان هدف و استفاده از این یافته ها می تواند اثربخشی کمپین بازاریابی شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برای یافتن هر چه بیشتر افرادی که می خواهید با کمپین بازاریابی خود جذب کنید، زمان بگذارید و کمپین های خود را با توجه به این حقایق توسعه دهید.
- اینفلوئنسر مارکتینگ را در نظر بگیرید: اینفلوئنسر مارکتینگ روشی محبوب برای افزایش آگاهی از برند و گسترش دامنه تلاش های بازاریابی شما است. برای تبلیغ محصولات یا خدمات در رسانه های اجتماعی، با اینفلوئنسرها در حوزه کاری خود کار کنید.
شغل برای متخصصان بازاریابی
اگر علاقه مند به حرفه ای شدن در بازاریابی و کار در صنعت بازاریابی هستید، مشاغل جالب زیادی وجود دارد که می توانید دنبال کنید. در اینجا لیستی از ۱۰ شغل برای متخصصان بازاریابی وجود دارد که باید دنبال کنند:
- هماهنگ کننده رسانه های اجتماعی
- هماهنگ کننده بازاریابی ایمیلی
- طراح گرافیک
- مدیر برند
- نویسنده بازاریابی محتوا
- تحلیلگر بازاریابی
- مدیر بازاریابی رویداد
- هماهنگ کننده بازاریابی
- مدیر بازاریابی
- متخصص سئو