ایمیل مارکتینگ به دلیل اثربخشی آن در برقراری ارتباط مستقیم با افراد زیادی به طور همزمان، سالهاست که محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این تکنیک بازاریابی می تواند منجر به فروش شود، روابط با آنها را تقویت کند و به تبدیل آنها به مشتریان بلندمدت کمک کند. مانند همه فرآیندها، مهم است که یک کمپین بازاریابی ایمیلی را به روشی مناسب برای به دست آوردن و حفظ مشترکین خود انجام دهید.
در این مقاله از ایوسی، ما به مراحل ایجاد یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق می پردازیم تا به شما در تلاش بعدی شما کمک کند.
بازاریابی ایمیلی چیست؟
بازاریابی ایمیلی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که با ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه اجرا می شود. این نوع بازاریابی می تواند بسیار موثر واقع شود و افراد غریبه را به مشتریان و مخاطبین یکباره را به مشتریان وفادار تبدیل می کند. ایمیل مارکتینگ یک راه عالی برای ارتباط با مخاطبان به صورت شخصی اما گسترده برای به اشتراک گذاشتن اخبار، تبلیغات فروش، معرفی محصولات جدید یا هر چیزی است که به تبلیغ برند شما و در نهایت افزایش فروش کمک می کند. بازاریابی ایمیلی یک تکنیک محبوب است زیرا بیشترین بازدهی و بازگشت سرمایه را در بین هر استراتژی بازاریابی موجود ارائه می دهد.
مطالب مرتبط: ۱۳ نکته بازاریابی ایمیلی برای تقویت استراتژی شما
چگونه یک کمپین بازاریابی ایمیلی ایجاد کنیم
یک کمپین بازاریابی ایمیلی موثر دارای یک جریان منطقی از مراحل برای رسیدن به نتیجه نهایی است. برای شروع یک کمپین بازاریابی ایمیلی مراحل زیر را باید دنبال کنید:
- اهدافی را برای کمپین ایمیلی خود تعیین کنید
- نوع ایمیل ارسالی را انتخاب کنید
- مخاطبان هدف خود را تقسیم بندی کنید
- سرویس ایمیل مناسب را برای رفع نیازهای خود انتخاب کنید
- لیست مشتریان/مشترکین خود را بسازید
- ایمیل های خود را برنامه ریزی و طراحی کنید
- عملکرد کمپین ایمیل خود را تست و پیگیری کنید
۱. اهدافی را برای کمپین ایمیلی خود تعیین کنید
برخی از رایج ترین اهداف در بین بازاریابان که بازاریابی ایمیلی را پیاده سازی می کنند شامل موارد زیر است:
- اطلاع رسانی: به روز نگه داشتن مشتریان خود در مورد آنچه در شرکت شما اتفاق می افتد باید به نوعی برای خواننده مفید باشد. از خود بپرسید که آیا آنها برای خواندن این ایمیل بهتر هستند.
- جذب: اکنون باید روی جذب مشتریان و بازگشت برای خرید کار کنید. در مورد خوانندگانی که هنوز مشتری نیستند، این کمپین فرصتی عالی برای جذب آنها به سمت برند شما است. مطمئن شوید که به سایت خود لینک داده اید تا زمانی که علاقه آنها را به برند خود جلب کردید، بتوانند اطلاعات بیشتری را جستجو کنند.
- تعامل: نه تنها باید اطلاع رسانی و جذب کنند، بلکه ایمیل شما نیز باید جذاب باشد. ترکیب عناصر مرتبط مانند تصاویر یا ویدیوها می تواند خواننده شما را به محصولات یا خدمات شما یا اینکه شما به عنوان یک شرکت هستید علاقه مندتر کند. تا زمانی که آنها می خواهند درباره برند شما اطلاعات بیشتری کسب کنند، شما آنها را درگیر کرده اید.
- تبدیل: البته تبدیل، هدف نهایی کمپین بازاریابی ایمیلی شماست. ایمیل شما باید خوانندگان را تا جایی که به مشتری تبدیل می شوند، آگاه کند، جذب کند و درگیر کند. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، شما می خواهید روابط را برای حفظ آنها تقویت کنید، بنابراین موثرترین روش و زمان بندی خود را پیدا کنید و با مشتریان خود در ارتباط باشید.
سایر اهداف رایج می تواند شامل رشد لیست، افزایش بازگشت سرمایه، نرخ کلیک بالاتر یا هر معیار دیگری باشد که در حال حاضر در لیست اولویت های شما قرار دارد.
۲. نوع ایمیلی را برای ارسال انتخاب کنید
احتمالاً میدانید چه نوع ایمیلی را میخواهید ارسال کنید، چه تبلیغاتی برای فروش تعطیلات، یک اعلامیه افتتاحیه یا یک پیشنهاد ویژه. هدف کمپین شما معمولاً تعیین می کند که ساختار ایمیل شما چگونه باشد. برخی از رایج ترین انواع ایمیل های مورد استفاده در بازاریابی ایمیلی عبارتند از:
- یادآوری سبد خرید رها شده
- ایمیل های تایید
- خبرنامه ها
- اطلاعیه های محصول
- پیشنهادهای ویژه
- ایمیل های خوش آمد گویی
۳. مخاطبان هدف خود را تقسیم بندی کنید
تقسیم بندی لیست های ایمیل مارکتینگ می تواند نرخ باز و کلیک را بهبود بخشد. این به این دلیل است که شما ایمیلی را ارسال می کنید که به طور خاص برای یک گروه سفارشی از افراد هدف قرار گرفته است. فهرست شما را میتوان بر اساس:
- رفتار مرور: ردیابی رفتار بازدیدکنندگان وب سایت به شما امکان می دهد علایق خرید آنها را بهتر درک کنید. می توانید از این اطلاعات برای ارسال ایمیل های هدفمند به آنها در آینده استفاده کنید.
- اطلاعات جمعیتی: اطلاعات اولیه مانند سن، جنسیت و سطح درآمد را می توان از طریق فرآیند ثبت نام به دست آورد و می تواند کمی در مورد سبک زندگی هر فرد به شما بگوید.
- تعامل: می توانید لیست خود را بر اساس میزان فعال بودن هر کاربر تقسیم بندی کنید. به عنوان مثال، شخصی که هیچ یک از شش ایمیل اخیری که ارسال کردهاید را باز نکرده است، میتواند کاربر غیرفعال در نظر گرفته شود. ممکن است ارسال یک کمپین هدفمند را در نظر بگیرید که برای جذب مجدد مشترکین غیرفعال شما طراحی شده است. به همین ترتیب، میتوانید با فروش یا تخفیفهای ویژه، کاربران درگیر بیشتری را هدف قرار دهید.
- موقعیت جغرافیایی: موقعیت مکانی می تواند تأثیر بزرگی بر عادات خرید و تصمیمات خرید کاربران خاص داشته باشد. همچنین می تواند به شما کمک کند پیام های ایمیل خود را بر اساس منطقه زمانی گیرندگان خود زمان بندی کنید یا بر اساس مکان فروشگاه محلی مخاطبان خود را به درستی هدف قرار دهید.
- خریدهای گذشته: این بخش برای ارسال توصیههایی برای موارد مرتبط یا مکمل خریدهای گذشته ایدهآل است.
- زمان بین خریدها: تقسیم بندی بر اساس زمان از آخرین خرید می تواند به شما کمک کند پیامی را ارسال کنید که برای گیرندگان منطقی باشد. به عنوان مثال، اگر یک مشتری یک هفته پیش با شما کوتاهی مو انجام داد، کمی زود است که به او یادآوری کنید که موی بعدی خود را برنامه ریزی کند. این پیام ها برای کسانی که هشت هفته است با شما کوتاه نکرده اند، منطقی تر است.
تقسیم بندی، ایجاد خطوط موضوعی و پیام های مناسب را برای تشویق کاربر به باز کردن، خواندن و تعامل با کمپین های ایمیل شما بسیار آسان تر می کند.
۴. سرویس ایمیل مناسب را برای رفع نیازهای خود انتخاب کنید
همه پلتفرم های بازاریابی ایمیلی یکسان نیستند. پلتفرمی که انتخاب میکنید باید به بهترین شکل با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. خوشبختانه، انتخاب های زیادی وجود دارد، با ویژگی های بسیاری که ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که شما نیاز دارید یا نباشید. تفاوت های اصلی در خدمات ایمیل مارکتینگ به شرح زیر است:
- قیمت
- رابط کاربری
- بازخورد
- مقایسه
مرتبط: اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟ – راهنما
۵. لیست مشتریان/مشترکین خود را بسازید
افزایش لیست ایمیل شما می تواند مشکل باشد، اما یک قانون که همیشه باید رعایت کنید این است که از گیرندگان خود اجازه صریح برای ارسال مکاتبات به آنها داشته باشید. برای اینکه لیست خود را به صورت ارگانیک و محترمانه رشد دهید، راه های انتخاب کردن زیر را امتحان کنید:
- فرم انتخاب در وب سایت شما: ایجاد یک پاپ آپ با یک ویژگی ثبت نام ساده برای بازدیدکنندگانی که اولین بار هستند بسیار آسان است. میتوانید آن را طوری تنظیم کنید که هنگام ورود به سایت یا هنگام خروج از آن، فعال شود.
- انتخاب از طریق رسانههای اجتماعی: اکثر پلتفرمهای اصلی رسانههای اجتماعی یک افزونه دارند که به سادگی آن را تغییر داده و آن را به پلتفرم ایمیل خود پیوند میدهید. چند ثانیه طول می کشد تا شخصی انتخاب شود و هیچ تلاشی از جانب شما پس از نصب افزونه انجام نشود.
- آهنربای سرنخ: آهنربای سرنخ یک پیشنهاد ارزشی است – چیزی که برای مشتری ارزش دارد و در ازای آدرس ایمیل مشتری به آنها رایگان می دهید. بیشتر آهنرباهای سرنخی یک سکه برای شما هزینه ندارند، زیرا رایج ترین محصولات تحویلی دیجیتال هستند. برخی از آهنرباهای سرنخ رایج عبارتند از: کوپن، کتاب الکترونیکی. اینفوگرافیک ها، برگه های تقلب یا نکات، مقالات سفید یا مطالعات موردی، وبینارها، آزمایش ها یا نمونه های رایگان یا مشاوره رایگان یا نقل قول.
برای اینکه آهنربای اصلی شما موثر باشد، مطمئن شوید که به راحتی و بلافاصله در دسترس است، مفید است، ارزش ارائه می دهد و برای مشتری مرتبط است.
مطالب مرتبط: در مورد مدیر بازاریابی دیجیتال بیاموزید
۶. ایمیل خود را برنامه ریزی و طراحی کنید
وقتی نوبت به ایجاد ایمیل می رسد، باید چند نکته را در نظر داشته باشید:
با موضوع خود شروع کنید
ابتدا باید یک موضوع بنویسید که باعث شود مردم بخواهند ایمیل را باز کنند. برای نوشتن یک موضوع برجسته، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- اعداد: افراد معمولاً با اعداد مجبور می شوند.
- لحن دوستانه: این امر مستلزم کمی تمرین و همچنین اعتماد به نفس در درک شما از آنچه خوانندگان شما دوست دارند نیاز دارد.
- کنجکاوی: درج کمی رمز و راز در موضوع، راه خوبی برای ترغیب افراد کنجکاو به باز کردن ایمیل است.
- شخصیسازی: در حالی که پیامی را برای هزاران نفر ارسال میکنید، سعی کنید موضوع خود را طوری بنویسید که گویی به یکی از دوستانتان خطاب میکنید. موضوع شخصی سازی شده می تواند به افراد احساس خاص بودن بدهد و حس کنجکاوی را برانگیزد.
همیشه به خاطر داشته باشید که اکثر مردم روزانه صدها ایمیل دریافت می کنند. نکته کلیدی این است که با متمایز شدن از دیگران چشم آنها را جلب کنید. فقط زمانی که آنها اغوا شوند که ایمیل را باز کنند، پیام شما تحویل داده می شود.
مطالب جالب و مرتبط را ارائه دهید
خط موضوع شما ممکن است خوانندگان شما را وادار کند که ایمیل را یکبار باز کنند. اگر محتوای داخل آن کم باشد، احتمال اینکه ایمیلهای آینده شما را باز کنند کمتر است. حتی ممکن است اشتراک خود را لغو کنند. مرتبط، جالب و ارزشمند نگه داشتن محتوا، احتمال بیشتری برای پیش بینی پیام های آینده شما فراهم می کند. با ارائه ارزش آنها را علاقه مند نگه دارید. این می تواند یک کتاب الکترونیکی، یک مقاله مفید یا یک دعوت به یک فروش انحصاری باشد – هر چیزی که مشتریان شما احتمالاً برای آن ارزش قائل هستند.
از پوشه اسپم خودداری کنید
بدیهی است که اگر ایمیل شما به پوشه اسپم ارسال شود، گیرنده شما هرگز پیام شما را نخواهد دید. نکات زیر را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که ایمیل شما از پوشه های هرزنامه خارج نمی شود:
- مطمئن شوید که گیرنده دریافت ایمیل های شما را انتخاب کرده است. از آنها بخواهید که شما را به لیست “فرستنده های ایمن” خود اضافه کنند.
- ایمیل را با استفاده از ویژگی ادغام برای درج نام آنها در قسمت “To:” شخصی سازی کنید. این به تأیید اینکه ایمیل برای گیرنده است کمک می کند.
- ارسال ایمیل از طریق دامنه های تایید شده. دامنه های قانونی کمتر به اسپم فیلتر می شوند.
- ترکیبی سالم از پیامهای تعاملی و تراکنشی ارسال کنید. نمونههایی از ایمیلهای نامزدی شامل ایمیلهای خوشآمدگویی، نکات، ترفندها یا آموزشها هستند. پیامهای تراکنش میتواند شامل یادآوریهای رها کردن سبد خرید، تأیید سفارش، بهروزرسانیهای ارسال، رسیدها یا تبلیغات باشد.
- طعمه کلیک نکنید اطمینان حاصل کنید که پیام در ایمیل شما با آنچه خط موضوع شما وعده می دهد مطابقت دارد.
- مطمئن شوید که لغو اشتراک برای کسی آسان است.
از قالب بندی بهینه استفاده کنید
از آنجایی که بیش از نیمی از ایمیل ها با استفاده از دستگاه های تلفن همراه خوانده می شوند، مهم است که به قالب بندی ایمیل خود توجه کنید، زیرا خوانایی آن را تعیین می کند. اینجا نکاتی وجود دارد:
- طرح بندی را بهینه کنید اندازه ایده آل یک ایمیل بیشتر از ۶۰۰ پیکسل عرض و یک ستون نیست. این تضمین می کند که ایمیل به درستی در هر دستگاهی نمایش داده می شود.
- مطمئن شوید که پیام شما قابل خواندن است. فونت را بزرگ کنید تا بتوان آن را به راحتی در صفحه نمایش های کوچک خواند.
- مطمئن شوید که در صورت بار نشدن تصاویر، ایمیل شما همچنان خوب به نظر می رسد. این در موبایل رایج است، بنابراین طراحی شما نباید کاملاً به گرافیک وابسته باشد.
- وقتی صحبت از گرافیک شد، مطمئن شوید که تصاویر شما به اندازه کافی کوچک هستند تا سریع بارگذاری شوند. آستانه اندازه بسته به پلت فرم ایمیل شما و دستگاه خواننده متفاوت است.
- تماس خود را برای اقدام واضح و آسان کنید. حتی زمانی که کاربران تلفن همراه در حال مانور دادن با دستگاه خود با یک دست هستند، یک دکمه بزرگ به راحتی قابل کلیک است.
- برای اطمینان از اینکه کاربر تصادفاً روی پیوند اشتباه کلیک نمی کند، فضای کافی بین پیوندهای قابل کلیک بگذارید.
۷. عملکرد کمپین ایمیل خود را تست و پیگیری کنید
معیارهای مختلفی برای نظارت برای سنجش موفقیت کمپین شما وجود دارد. آنها عبارتند از:
- قابلیت تحویل: بدیهی است که ایمیل های شما تنها در صورتی قابل خواندن هستند که ابتدا دریافت شده باشند.
- نرخ باز کردن: این معیار درصد گیرندگانی را که ایمیل شما را باز کرده اند به شما نشان می دهد.
- نرخ کلیک : نرخ کلیک میزان تعامل را اندازه گیری می کند. همچنین میتوانید ردیابی کنید که افراد روی کدام یک از پیوندهای شما کلیک کردهاند تا ایدهای در مورد آنچه مربوط به آنها است به دست آورید.
- نرخ تبدیل: این به شما می گوید که چه تعداد از گیرندگان نه تنها روی آن کلیک کرده اند، بلکه اقدام به پر کردن فرم، ثبت نام برای چیزی که ارائه می دهید یا خرید کرده اند. اندازه گیری این اعداد کمی پیچیده تر است و شما را ملزم می کند که ابزارهای تجزیه و تحلیل خود را به حساب ایمیل مارکتینگ خود پیوند دهید.
- نرخ پرش: اگر صندوق ورودی پر است و پیام شما نمی تواند به آن برسد، به آن “پرش نرم” می گویند. اگر حساب ایمیل بسته شده باشد، یک “جهش سخت” دریافت خواهید کرد. بهتر است پس از هر کمپین لیست خود را پاکسازی کنید، زیرا ادامه ارسال ایمیل به یک حساب بسته به اعتبار شما از نظر ISP و فیلترهای هرزنامه لطمه می زند.
- لغو اشتراک: درصد لغو اشتراک برای یک کمپین باید کمتر از ۲٪ باشد. اگر بالاتر است، زمان آن رسیده است که استراتژی محتوای خود را دوباره مرور کنید.
- گزارشهای سوء استفاده: وقتی ایمیل شما بهعنوان هرزنامه علامتگذاری میشود، شکایت به ISP گیرنده شما ارسال میشود، که ممکن است دسترسی همه ایمیلهای شما به آدرس ایمیل آنها را مسدود کند.