کسب و کارها اغلب به دنبال راه های جدیدی برای ارتباط با مشتریان خود، افزایش آگاهی از برند و ایجاد فروش هستند. بازاریابان دیجیتال می توانند با شخصی سازی تبلیغات خود برای مشتریان خاص بر اساس موقعیت فعلی آنها، از ژئوفنسینگ (geofencing) و هدف گذاری جغرافیایی (geotargeting) برای حمایت از این اهداف تجاری استفاده کنند. اگر در زمینه بازاریابی کار می کنید، یادگیری در مورد این دو استراتژی تبلیغاتی ممکن است به شما کمک کند تا تصمیمات بازاریابی هوشمندانه ای بگیرید که منجر به ایجاد سرنخ و افزایش فروش می شود.
در این مقاله از ایوسی، توضیح میدهیم که geofencing و geotargeting چیست، درباره تفاوت آنها با یکدیگر بحث میکنیم، زمانی که ممکن است از هر استراتژی تبلیغاتی استفاده کنید و مزایای بازاریابی خاصی را که ارائه میدهند را به اشتراک میگذاریم.
ژئوفنسینگ چیست؟
Geofencing از مکان فعلی افراد برای تعیین اینکه چه تبلیغاتی یا سایر محتوای دیجیتالی را می بیند استفاده می کند. بازاریابان دیجیتال از ژئوفنسینگ برای تعیین موقعیت جغرافیایی دقیقی که می خواهند تبلیغات خود یا سایر محتوای دیجیتالی خود را ارائه دهند، استفاده می کنند. آنها ممکن است یک حصار بکشند یا مرزهایی را روی نقشه دیجیتال تعیین کنند تا مشخص کنند که چه منطقه ای را می خواهند هدف قرار دهند. هنگامی که کاربران از این منطقه عبور می کنند، ممکن است تبلیغات را در تلفن یا دستگاه های دیجیتال خود ببینند. بازاریابان می توانند بسته به اهداف بازاریابی خود و جایی که مرزهای geofence را قرار می دهند، منطقه ای را که هدف قرار می دهند بزرگ یا کوچک کنند.
آنها ممکن است انتخاب کنند که کل یک شهر، یک مؤسسه خاص یا یک محله را geofence کنند. برای مثال، اگر صاحب یک رستوران هستید و میخواهید تعداد مشتریانی که در محل شما غذا میخورند افزایش دهید، ممکن است انتخاب کنید که در اطراف یک استادیوم یا مرکز رویدادهای اطراف، یک ژئوفنس ایجاد کنید. دفعه بعد که یک رویداد بزرگ رخ می دهد، می توانید از این geofence برای ارسال یک تبلیغ ویژه برای افرادی که در استادیوم هستند استفاده کنید تا آنها را تشویق کنید که برای شام یا نوشیدنی از رستوران شما دیدن کنند. این می تواند به شما کمک کند مشتریان جدیدی را که در حال بازدید از منطقه شما هستند جذب کنید.
بیشتر بخوانید: ژئوفنسینگ: تعریف، نکات و مثالها
هدف گذاری جغرافیایی چیست؟
هدفگیری جغرافیایی از مکان فعلی و دادههای اضافی افراد برای شخصیسازی تبلیغاتی که میبیند استفاده میکند. این نوع تبلیغات از geofencing خاص تر است زیرا کاربران ممکن است قبل از دیدن یک تبلیغ معیارهای دقیق تری را رعایت کنند. بازاریابهای دیجیتال ممکن است با استفاده از دادههای مربوط به علایق، رفتارها و جمعیتشناسی خود، یک مخاطب هدف سفارشی ایجاد کنند. سپس آنها می توانند منطقه جغرافیایی خاصی را که می خواهند تبلیغات خود را در آنجا ارائه کنند، انتخاب کنند. این می تواند به بازاریابان دیجیتال کمک کند تا تبلیغات خود را شخصی سازی کنند تا آنها را با مخاطبان خود مرتبط تر کنند.
برای مثال، اگر صاحب یک رستوران برگر هستید و اخیراً یک همبرگر گیاهی جدید به منوی خود اضافه کرده اید، ممکن است بخواهید این گزینه را به صورت محلی تبلیغ کنید. همچنین میخواهید اطمینان حاصل کنید که افرادی که بیشتر احتمال دارد همبرگر گیاهی شما را امتحان کنند، تبلیغات شما را ببینند. میتوانید شهر خود را هدف قرار دهید و سپس از دادههای اضافی که هدفگیری جغرافیایی فراهم میکند برای تمرکز بر افرادی که به دستور العملهای گیاهی، حقوق حیوانات و تغذیه سالم علاقهمند هستند، استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند به مشتریانی دست پیدا کنید که احتمالاً با تبلیغات شما درگیر هستند و بازگشت سرمایه شما را بهبود می بخشد.
بیشتر بخوانید: هدفگیری جغرافیایی چیست؟ (و این چگونه کار میکند؟)
ژئوتارگتینگ در مقابل ژئوفنسینگ
در حالی که geofencing و geotargeting هر دو نوع بازاریابی مبتنی بر مکان هستند، چندین تفاوت مهم بین این دو ابزار هدفگیری وجود دارد. در اینجا برخی از تفاوت های کلیدی بین ژئوفنسینگ و هدفگیری جغرافیایی آورده شده است:
- Geofencing منجر به مخاطبان هدف بزرگتر می شود، در حالی که هدف گذاری جغرافیایی منجر به مخاطبان هدف کوچکتر می شود.
- Geofencing یک تجربه تبلیغاتی بیش از حد مرتبط را بر اساس مکان ارائه می دهد، در حالی که هدف گذاری جغرافیایی یک تجربه تبلیغاتی شخصی تر بر اساس مکان، علایق، رفتارها و جمعیت شناسی ارائه می دهد.
- ژئوفنسینگ می تواند تبدیل و فروش سریع ایجاد کند، در حالی که هدف گذاری جغرافیایی باعث آگاهی از برند و تبدیل های آینده می شود.
- ژئوفنسینگ معمولاً از یک موقعیت جغرافیایی خاص و باریک مانند یک محله استفاده میکند، در حالی که هدفگیری جغرافیایی معمولاً روی یک مکان جغرافیایی وسیعتر مانند شهر، شهرستان یا کشور تمرکز میکند.
زمان استفاده از ژئوتارگتینگ و ژئوفنسینگ
درک اینکه چه زمانی استفاده از geofencing مفید است و چه زمانی استفاده از geotargeting مفید است می تواند به شما کمک کند کمپین های تبلیغاتی موثرتری ایجاد کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا تعیین کنید چه زمانی از هر ابزار بازاریابی استفاده می کنید:
کاربردهای بازاریابی برای ژئوفنسینگ
بازاریاب های دیجیتال زمانی که می خواهند در یک مکان جغرافیایی خاص تبلیغ کنند، از geofencing استفاده می کنند. در موارد زیر می توانید از ژئوفنسینگ استفاده کنید:
شما صاحب یک تجارت آجر و ملات هستید.
برای اینکه ژئوفنسینگ یک تکنیک بازاریابی موثر باشد، یک مکان فیزیکی ایجاد کنید که بتوانید تبلیغات خود را در آن نشان دهید. داشتن یک کسب و کار آجر و ملات می تواند به شما کمک کند پارامترهای جغرافیایی تبلیغات خود را تنظیم کنید و به مشتریان بالقوه مقصد خاصی ارائه دهید.
کالاها یا خدمات شما برای جمعیتی گسترده جذاب است.
از آنجایی که geofencing محتوای دیجیتال را فقط بر اساس موقعیت فعلی افراد به مردم ارائه میکند، این نوع بازاریابی برای شرکتهایی که محصولاتی تولید میکنند که برای طیف گستردهای از مردم جذاب است، مناسبتر است. به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما غذا یا نوشیدنی می فروشد، ژئوفنسینگ ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد زیرا همه نیاز به خوردن و نوشیدن دارند.
هدف شما افزایش سریع تبدیل است.
اگر پیشنهادی با زمان محدود یا فروش در فروشگاه دارید، geofencing میتواند به شما کمک کند با نشان دادن تبلیغات خود به افراد اطراف، تبدیلها را به سرعت افزایش دهید. این میتواند ترافیک کسبوکار شما را افزایش دهد و به فروش شما کمک کند.
هدف شما این است که مشتریان را از رقبا دور کنید.
اگر هدف شما این است که بر مشتریان رقبای خود تأثیر بگذارید تا از شما خرید کنند، ممکن است انتخاب کنید که یک geofence در اطراف کسب و کار رقیب خود ایجاد کنید. سپس، میتوانید کوپنهای تخفیف یا تبلیغات ویژه را برای مشتریان رقبای خود ارسال کنید تا آنها را تشویق کنید به جای آن از کسب و کار شما بازدید کنند.
کاربردهای بازاریابی برای هدف گذاری جغرافیایی
بازاریابان دیجیتال زمانی از هدف گذاری جغرافیایی استفاده می کنند که می خواهند در یک مکان جغرافیایی خاص و نوع خاصی از افراد تبلیغ کنند. شما می توانید از هدف گذاری جغرافیایی استفاده کنید اگر:
محصولات یا خدمات شما برای گروه خاصی از افراد است.
اگر مشتریان شما متناسب با جایگاه خاصی هستند، استفاده از هدفگذاری جغرافیایی میتواند به شما کمک کند تا کمپین تبلیغاتی شخصیتری ایجاد کنید. همچنین میتواند با اطمینان از اینکه فقط افرادی که احتمالاً محصولات یا خدمات شما را خریداری میکنند، تبلیغات شما را میبینند، به شما در بهبود بازگشت سرمایه (ROI) کمک میکند.
محصولات یا خدمات شما مکان خاصی نیستند.
اگر مشتریان شما میتوانند محصولات و خدمات شما را به صورت آنلاین یا تلفنی خریداری کنند، ممکن است از هدفیابی جغرافیایی برای ایجاد مخاطبین هدف خاص در مکانهای مختلف استفاده کنید. به جای تمرکز بر نزدیک بودن مشتریان بالقوه به کسب و کار شما، می توانید بر علایق، جمعیت شناسی و رفتارهای آنها تمرکز کنید تا یک مخاطب هدف موثر ایجاد کنید.
شما به دنبال افزایش مقیاس کسب و کار خود هستید.
اگر به دنبال گسترش کسب و کار خود با گسترش به بازارهای جدید هستید، هدفگذاری جغرافیایی ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. با استفاده از داده هایی که در مورد رفتارها، علایق و جمعیت مشتریان خود جمع آوری کرده اید، می توانید تبلیغات را در چندین مکان جغرافیایی به طور همزمان اجرا کنید تا آگاهی از برند خود را افزایش دهید.
شما می خواهید تبلیغات خود را برای بهبود ROI خود بهینه کنید.
تجزیه و تحلیل دادههایی که از کمپینهای هدفگیری جغرافیایی خود جمعآوری میکنید، میتواند به شما کمک کند بر اساس موقعیت مکانی، علایق، جمعیتشناسی و رفتارهایشان، تعیین کنید کدام مخاطبان هدف بیشترین مشارکت را با تبلیغات شما دارند. این می تواند به شما کمک کند تبلیغات خود را بهینه کنید و ROI خود را در طول زمان بهبود بخشید.
مرتبط: راهنمای کامل بازاریابی دیجیتال
مزایای هدف گیری جغرافیایی و ژئوفنسینگ در بازاریابی
درک مزایای خاص geofencing و geotargeting می تواند به شما در انتخاب ابزار مناسب برای کمپین بازاریابی بعدی خود کمک کند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی geofencing و geotargeting آورده شده است:
مزایای ژئوفنسینگ
بازاریابان دیجیتال که با شرکتهای محلی، کسبوکارهای کوچک و رویدادها کار میکنند، اغلب از geofencing استفاده میکنند تا به آنها کمک کند تا مشتریان بالقوه را بر اساس موقعیت مکانی خود به طور مؤثر هدف قرار دهند. استفاده از geofencing می تواند به شما کمک کند:
افزایش فروش محلی:
Geofencing میتواند به شما کمک کند تا کمپینهای بازاریابی محلی خود را با تمرکز بر مشتریان بالقوهای که نزدیک یکی از فروشگاهها یا مکانهای فیزیکی شما هستند، بهبود بخشید. به عنوان مثال، اگر در حال اجرای یک تبلیغ در فروشگاه هستید، می توانید یک geofence با شعاع یک مایلی در اطراف فروشگاه خود ایجاد کنید تا ترافیک پیاده روی را افزایش دهید.
دستیابی به مشتریان:
بازاریابان دیجیتال از geofencing برای دسترسی به مشتریان خود در مکان و زمان مناسب استفاده میکنند. شما می توانید یک geofence در اطراف کسب و کار خود ایجاد کنید تا مشتریان بالقوه را هنگامی که در نزدیکی هستند هدف قرار دهید تا احتمال بازدید آنها از شرکت شما افزایش یابد.
تبلیغات را شخصیسازی کنید:
Geofencing به بازاریابان دیجیتال اجازه میدهد تا تبلیغات را بر اساس یک مکان خاص شخصیسازی کنند. این می تواند به شما کمک کند تبلیغات مرتبط تری برای مخاطبان هدف خود ایجاد کنید.
مشتریان رقیب خود را تحت تأثیر قرار دهید:
به جای ایجاد geofence در اطراف کسب و کار خود، ممکن است یک geofence در اطراف مکان آجر و ملات رقیب ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک کافه محلی هستید، ممکن است یک ژئوفنس در اطراف یک کافی شاپ زنجیره ای بزرگ که در پایین خیابان است ایجاد کنید تا در عوض مشتریان خود را برای بازدید از محل شما جذب کنید.
مرتبط: ۷ روش برای بازاریابی یک کسب و کار کوچک
مزایای هدف گیری جغرافیایی
بازاریابان دیجیتالی که با شرکتهای در حال رشدی که کالاها یا خدمات ویژه ارائه میکنند کار میکنند، اغلب از هدفگیری جغرافیایی استفاده میکنند تا به آنها کمک کند تا مشتریان بالقوه را بر اساس موقعیت مکانی، جمعیتشناسی، رفتارها و علایقشان به طور موثر هدف قرار دهند. استفاده از هدف گذاری جغرافیایی می تواند به شما کمک کند:
ROI خود را بهبود دهید:
هدفگیری جغرافیایی به شما امکان میدهد یک مخاطب هدف بسیار خاص ایجاد کنید، که میتواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که تبلیغات را فقط به افرادی ارائه میدهید که احتمالاً به محصولات یا خدمات شما علاقه دارند. این می تواند به شما کمک کند از بودجه بازاریابی خود به طور مؤثرتری استفاده کنید و ROI کلی خود را بهبود بخشید.
تجارت خود را گسترش دهید:
بازاریابان دیجیتال ممکن است از هدفیابی جغرافیایی برای تمرکز بر مکانهای دورتر از کسبوکارهای آجری خود استفاده کنند، زیرا همچنان میتوانند مشتریان بالقوه را بر اساس علایق، جمعیتشناسی و رفتارهایشان هدف قرار دهند. این می تواند به کسب و کارها کمک کند تا آگاهی از برند خود را به مناطق دیگر گسترش دهند و مشتریان جدیدی به دست آورند.
بهینهسازی کمپینهای آینده:
بازاریابان میتوانند از دادههای اضافی و گزینههای هدفیابی که هدفگذاری جغرافیایی فراهم میکند برای تجزیه و تحلیل عملکرد هر کمپین استفاده کنند. این می تواند به آنها کمک کند تا تعیین کنند که کدام مکان ها، علایق، جمعیت شناسی و رفتارها بهترین نتایج را دارند تا بتوانند تبلیغات آینده را بهبود بخشند.
مشتریان بالقوه را مجدداً هدفگیری کنید:
پس از اجرای اولین کمپین تبلیغاتیتان، میتوانید از دادههایی که درباره مخاطبان هدف خود جمعآوری میکنید برای ایجاد مخاطبان جدیدی از افرادی که قبلاً با تبلیغات شما درگیر بودهاند استفاده کنید. سپس میتوانید برای این افراد یک آگهی جدید بفرستید تا آنها را دوباره هدفگیری کنید و احتمال خرید مجدد محصول یا خدماتی را از کسبوکارتان افزایش دهید.
مرتبط: مزایای هدف گذاری در بازاریابی (و نحوه انجام آن)
نکاتی برای اجرای تبلیغات مبتنی بر مکان
در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که به شما کمک می کند تا با استفاده از ژئوفنسینگ یا هدف گذاری جغرافیایی، بازاریابی مبتنی بر مکان موثر را پیاده سازی کنید:
اندازه مکان مناسب را انتخاب کنید.
اطمینان حاصل کنید که پارامترهای مناسب را برای هدف قرار دادن موقعیت جغرافیایی خود انتخاب کرده اید تا بازده بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید. برای مثال، اگر میخواهید تعداد افرادی را که از کسبوکارتان بازدید میکنند افزایش دهید، ممکن است منطقه جغرافیایی کوچکتری را نسبت به زمانی که میخواهید ترافیک را به وبسایت خود بازگردانید تا بارگیری برنامههای نرمافزاری را افزایش دهید، انتخاب کنید.
تبلیغات خود را کاربردی کنید.
از مشتریان بالقوه بخواهید هنگام مشاهده تبلیغ شما اقدام خاصی انجام دهند تا احتمال نتیجه دلخواه شما را بهبود بخشند. این همچنین می تواند ردیابی نتایج را برای شما آسان تر کند.
از زبان روشن و مختصر استفاده کنید.
متن خود را کوتاه نگه دارید و از زبان ساده ای استفاده کنید که کاربران بتوانند به راحتی آن را بفهمند و سریع بخوانند. این می تواند به شما کمک کند وقتی تبلیغ شما را می بینند توجه آنها را جلب کنید.
هدف گذاری متنی را کاوش کنید.
برای نمایش تبلیغات خود در صفحات یا پلتفرم هایی با محتوای مرتبط، از هدف گذاری متنی استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند تبلیغات خود را حتی بیشتر شخصی کنید.
پیشرفت خود را پیگیری کنید.
مشخص کنید که قصد دارید از چه شاخص های کلیدی عملکردی برای پیگیری عملکرد کمپین خود استفاده کنید. ممکن است برای کمک به رسیدن به اهدافتان، روی بازدیدها، تعاملات، فروش یا تبدیل تمرکز کنید.