برخی از شرکت ها ممکن است پروژه ای داشته باشند که آنها را ملزم به اجرای استراتژی های تجاری موفق در چندین کانال کند. این شرکتها ممکن است استخدام مشاوران دیجیتال را در نظر بگیرند تا به آنها کمک کند تا دادههای فعلی کسبوکارشان را به طور مؤثرتری تجزیه و تحلیل کنند، برنامههایی را بر اساس آن دادهها توسعه دهند و به نتایج قابل اندازهگیری دست یابند. اگر از کار خلاقانه با داده ها و محتوا برای دستیابی به اهداف فروش و بازاریابی لذت می برید، ممکن است بخواهید در مورد حرفه به عنوان مشاور دیجیتال اطلاعات بیشتری کسب کنید.
در این مقاله از ایوسی، به این موضوع می پردازیم که مشاور دیجیتال چیست، مشاوران دیجیتال چه کار می کنند، شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک مشاور دیجیتال و سوالات متداول در مورد مشاوران دیجیتال.
مشاور دیجیتال چیست؟
مشاور دیجیتال یک مشاور تجاری و استراتژیست است. مشاوران دیجیتال معمولاً خوداشتغال هستند و با مشتریان مختلفی کار می کنند. آنها در کانال ها، پلتفرم ها، ابزارها و تکنیک های دیجیتال به خوبی مسلط هستند. آنها به کسبوکارها کمک میکنند تا استراتژیهایی در بازاریابی، روابط عمومی، توسعه وب، برندسازی و حوزههای دیجیتال مرتبط ایجاد و پیادهسازی کنند. شرکتها مشاوران دیجیتال را استخدام میکنند تا کسبوکارشان بتواند به مخاطبان بیشتری دست یابد، مشتریان بالقوه و فعلی را جذب کند، استراتژیهای بازاریابی را بهبود بخشد و فروش را افزایش دهد.
مطالب مرتبط: چگونه در ۱۰ مرحله کسب و کار مشاوره ای خود را راه اندازی کنید
مشاور دیجیتال چه می کند؟
برخی از مشاوران دیجیتال در یک کانال یا تکنیک دیجیتال خاص تخصص دارند. سایر مشاوران دیجیتال دانش گسترده تری از انواع پلتفرم ها و استراتژی های دیجیتال دارند. مشاوران دیجیتال معمولاً با ابزارها و طرحهای دیجیتال به کسبوکارها کمک میکنند، از جمله:
مطالب مرتبط: چگونه یک مشاور بازاریابی شویم؟
شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک مشاور دیجیتال
از آنجایی که مسئولیت های شغلی مشاور دیجیتال بر اساس تخصص دیجیتال، مشتریان، نوع کسب و کار و سایر عوامل متفاوت است، شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک مشاور دیجیتال نیز متفاوت است. با این حال، مسیرهای آموزشی، گواهینامه ها، تجربیات و مهارت های مشترکی وجود دارد که بسیاری از مشاوران دیجیتال به اشتراک می گذارند، مانند:
۱. آموزش و پرورش
اگرچه مشاوره دیجیتال به هیچ مسیر آموزشی خاصی نیاز ندارد، اما اکثر مشاوران دیجیتال مدرک لیسانس دریافت می کنند. مشاوران دیجیتال مشتاق معمولاً در بازاریابی، مدیریت کسب و کار یا یک زمینه مرتبط تخصص دارند. برخی از مشاوران دیجیتال همچنین ممکن است مدارک تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) یا مدرک کارشناسی ارشد در بازاریابی را دنبال کنند تا دانش صنعت خود را بیشتر کنند و مدارک بیشتری کسب کنند.
مطالب مرتبط: ۱۰ شغل عالی که می توانید با مدرک بازاریابی به دست آورید
۲. گواهینامه ها
از آنجایی که استراتژی های دیجیتالی زیادی وجود دارد، مشاوران دیجیتال اغلب دارای گواهینامه هایی هستند که مهارت آنها را در زمینه های خاص به رسمیت می شناسد. گواهینامه ها ممکن است برای یک حوزه دیجیتال کلی، مانند بازاریابی، یا برای مجموعه ای خاص از مهارت ها در یک دسته گسترده تر، مانند بازاریابی ایمیلی باشد. برخی نیز ممکن است برای کانال های دیجیتال خاصی مانند پلت فرم رسانه های اجتماعی گواهینامه دریافت کنند.
۳. تجربه
برخی از مشاوران دیجیتال بدون تجربه کاری قبلی در این زمینه شروع به مشاوره می کنند. با این حال، اکثر مشاوران دیجیتال پس از کسب تجربه کاری مرتبط، کسب و کار مشاوره خود را شروع می کنند.
بسیاری از مشاوران دیجیتال کار خود را با کار در یک آژانس بازاریابی یا در بخش بازاریابی یک شرکت خاص آغاز می کنند. آنها ممکن است در نوع یا جنبه خاصی از بازاریابی، مانند بازاریابی محتوا، تخصص داشته باشند یا با انواع تکنیک های بازاریابی کار کنند. مشاوران دیجیتال همچنین ممکن است ابتدا مشاغلی در روابط عمومی، مدیریت بازرگانی، مدیریت پروژه یا یک زمینه مرتبط داشته باشند.
۴. طاقچه
اکثر مشاوران دیجیتال یک جایگاه را برای کمک به جذب مشتری انتخاب می کنند. برخی از مشاوران دیجیتال ممکن است در یک استراتژی دیجیتال خاص و ابزارهای مرتبط با آن، مانند بهینه سازی موتور جستجو، تخصص داشته باشند. سایر مشاوران دیجیتال ممکن است طیف گستردهتری از استراتژیهای دیجیتال را ارائه دهند، اما مشتریانی از یک صنعت خاص، مانند فناوری یا مراقبتهای بهداشتی را هدف قرار دهند. یک مشاور دیجیتال همچنین ممکن است با تولید محتوای رایگان که امیدوار است مشتریان بالقوه آن را ارزشمند بدانند، مانند وبلاگی در مورد اجرای استراتژی های تجاری، جایگاهی را ایجاد کند.
مرتبط: چگونه طاقچه خود را در ۵ مرحله پیدا کنید (به علاوه نکات و مزایا)
۵. مهارت های سخت
مهارتهای سخت، تواناییها و دانش خاصی هستند که معمولاً قابل اندازهگیری هستند. مشاوران دیجیتال از مهارتهای سختی استفاده میکنند که آنها را قادر میسازد دادههای مرتبط مشتری مانند ترافیک وبسایت را تجزیه و تحلیل کنند و متعاقباً استراتژیهای دیجیتال را طراحی و اجرا کنند. آنها همچنین می دانند چگونه از ابزارها و پلتفرم های دیجیتال به طور موثر استفاده کنند. سایر مهارت های سخت مشاور دیجیتال ممکن است شامل موارد زیر باشد:
بیشتر بخوانید: تجزیه و تحلیل داده چیست؟
۶. مهارت های نرم
مهارتهای نرم ویژگیها و ویژگیهای شخصیتی هستند که در محل کار از آنها استفاده میکنید. مشاوران دیجیتال زمان زیادی را به صورت انفرادی با مشتریان می گذرانند، بنابراین مهارت های زیادی در مواجهه با مشتری مانند حرفه ای بودن و گوش دادن فعال دارند. از آنجایی که اکثر مشاوران دیجیتال خوداشتغال هستند و برنامه های زمانی خود را ایجاد می کنند، مدیریت زمان و مهارت های سازمانی خوبی دارند. سایر مهارت های نرم که مشاوران دیجیتال از آنها بهره مند می شوند عبارتند از:
سوالات متداول در مورد مشاوران دیجیتال
در اینجا چند سوال متداول در مورد مشاوران دیجیتال وجود دارد.
محیط کار مشاور دیجیتال چگونه است؟
از آنجایی که اکثر مشاوران دیجیتال خوداشتغال هستند، ممکن است محیط کاری آنها اغلب تغییر کند. در حالی که برخی از مشاوران دیجیتال ممکن است به طور تمام وقت از خانه کار کنند، برخی دیگر ممکن است از دفاتر مشتری خود بازدید کنند یا حتی در آن کار کنند.
چه نوع مشاغلی به مشاوران دیجیتال نیاز دارند؟
مشاغل با هر نوع و اندازه ای می توانند به طور بالقوه از مشاوران دیجیتال بهره مند شوند. شرکتهای کوچکتر ممکن است بخواهند مشاوران دیجیتالی را استخدام کنند، اگر احساس کنند که کارکنان تمام وقت آنها قبلاً مسئولیتهای زیادی دارند. اگر شرکتهای بزرگتر در ادغام استراتژیهای تجاری در تمام بخشها یا کانالهای دیجیتالی مشکل دارند، ممکن است با یک مشاور دیجیتال همکاری کنند.
مشاوران دیجیتال چقدر درآمد دارند؟
مشاوران دیجیتال به طور متوسط ۱۶۳۰۹۶۸۰۰ تومان در سال حقوق می گیرند (بروزرسانی در پاییز ۱۴۰۲). دستمزد یک مشاور دیجیتالی فردی بر اساس عوامل بسیاری از جمله موقعیت جغرافیایی، مشتریان خاص، محل کسب و کار انتخاب شده و سال ها تجربه متفاوت است.
تفاوت بین مشاور دیجیتال و آژانس بازاریابی چیست؟
مشاور دیجیتال معمولاً فردی است که خوداشتغال است. مشاوران دیجیتال اغلب در چندین استراتژی، پلتفرم و ابزار ماهر هستند.
یک آژانس بازاریابی احتمالاً در تکنیک ها و کانال های مشابه ماهر است. با این حال، آژانسهای بازاریابی معمولاً چندین نفر یا بخشهایی را استخدام میکنند که هر کدام در زمینههای متفاوتی مانند طراحی وب یا بازاریابی رسانههای اجتماعی تخصص دارند.
اگرچه بیشتر مهارت های یک مشاور دیجیتال به بازاریابی مربوط می شود، برخی از مشاوران دیجیتال نیز ممکن است خدماتی را ارائه دهند که مرتبط با بازاریابی نیست. به عنوان مثال، یک مشاور دیجیتال ممکن است در روابط عمومی یا مدیریت پروژه به مشتری کمک کند.