بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چگونه طاقچه خود را در ۵ مرحله پیدا کنید (به علاوه نکات و مزایا)

بهترین نکات برای یافتن سریع طاقچه خود

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اغلب اولین گام برای شروع یک کسب و کار، در نظر گرفتن جایگاه یا نوع خاصی از بازار برای ارائه محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان است. یافتن جایگاه خود در بازار معمولاً مستلزم شناسایی نقاط قوت و ایجاد برنامه ای برای موفقیت بلندمدت است. درک اینکه چگونه جایگاه خود را پیدا کنید ممکن است به شما کمک کند تا یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کنید، درآمد خود را افزایش دهید و یک تجارت پرسود ایجاد کنید.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی جایگاه، مراحلی که به شما کمک می‌کند تا خودتان را بشناسید، مزایای یافتن مال خود و چند نکته برای کمک به شما در انتخاب مناسب مورد بحث قرار می‌دهیم.

طاقچه چیست؟

طاقچه (چایگاه – niche) یک مفهوم تجاری است که حوزه تخصصی یک بازار گسترده‌تر را توصیف می‌کند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا خود و محصولات یا خدمات خود را از رقبا متمایز کنند. صاحبان مشاغل اغلب با ارزیابی نقاط قوت و علایق خود جایگاه خود را شناسایی می کنند. به عنوان مثال، اگر فردی بخواهد یک شرکت پوشاک برای بزرگسالان ایجاد کند، ایده کسب و کار او ممکن است تخصص در پوشاک یا کفش فعال باشد.

برای تعیین محل مناسب، آنها ممکن است یک کار منحصر به فرد را تکمیل کنند یا یک محصول خاص را ارائه دهند که به خوبی با یک بخش تعریف شده بازار هماهنگ باشد. سپس می توانند به فروش خود در آن بازار ادامه دهند و پیشنهادات خود را بهبود بخشند. طاقچه‌ها اغلب مشتریان یا مشتریان وفاداری دارند و کارشناسانی دارند که کسب و کار را اداره می کنند.

نمونه هایی از بازارهای تجاری خاص

در اینجا برخی از انواع بازارهای تجاری خاص آورده شده است:

  • خریداران لباس سازگار با محیط زیست

  • صاحبان حیوانات خانگی آگاه به بودجه

  • کارکنان از راه دور

  • صاحب خانه برای اولین بار

  • مسافران وگان

  • گیمرهای کنسول

  • ورزشکارانی که به دنبال شریک زندگی هستند

بیشتر بخوانید: مخاطب طاقچه: تعریف، مزایا و نحوه جذب مخاطب

چگونه جایگاه خود را پیدا کنید

در اینجا پنج مرحله وجود دارد که می توانید برای شناسایی جایگاه خود بردارید:

۱. علایق و نقاط قوت خود را بررسی کنید

اولین قدم برای شناسایی جایگاه مناسب شامل تعیین علایق و توانایی های شماست. در نظر بگیرید که وقتی کار نمی کنید از انجام چه کاری لذت می برید یا ترجیح می دهید از سرگرمی های خود درآمد کسب کنید. به عنوان مثال، اگر از قبل از طراحی بازی ها لذت می برید، ممکن است جایگاهی در صنعت بازی پیدا کنید. علاوه بر این، مهارت ها و تجربیات خود را در نظر بگیرید، زیرا ممکن است مدرک آموزشی یا تحصیلی در یک زمینه خاص داشته باشید، که شناسایی جایگاه های بالقوه را آسان تر می کند.

مناطقی را در نظر بگیرید که در آن علایق و نقاط قوت شما همپوشانی دارند. به عنوان مثال، اگر علاقه مند به فروش محصولات بهداشت شخصی به مشتریان هستید و مهارت های آشپزی دارید، از برخی از این مهارت ها برای ایجاد صابون های بصری جذاب تری استفاده کنید، حتی اگر انتظار ندارید مشتریان شما چیزی را که شما درست می کنید بخورند. فهرستی از ایده های بالقوه کسب و کار یا شغل را بر اساس مهارت ها و علایق خود نگه دارید.

مطالب مرتبط: ۱۰ راه برای یافتن اشتیاق خود (به علاوه فواید)

۲. گزینه های خود را ارزیابی کنید

از لیست علایق و نقاط قوت خود، گزینه ای را در نظر بگیرید که محتمل ترین انتخاب شغلی برای شماست. یادآوری این نکته مفید است که شروع یک شغل جدید ممکن است به تغییرات قابل توجهی در زندگی نیاز داشته باشد، بنابراین گزینه ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و می دانید که می توانید آن را برای مدت طولانی انجام دهید. در حالی که ممکن است چندین علاقه داشته باشید، همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که احتمالاً همه آنها پایدار نیستند.

برای مثال، ممکن است از ساخت سفال لذت ببرید و تجربه ایجاد بشقاب، کاسه و قوری را داشته باشید، اما متوجه شوید که نمی‌توانید از پس هزینه‌های نگهداری چرخ سفال برآیید. در عوض می‌توانید جایگزین‌های ارزان‌تری را برای ساخت سفال با چرخ در نظر بگیرید یا به طور کلی در مورد شغل دیگری تصمیم بگیرید. دانستن اینکه چه چیزی برای شما امکان پذیر است ممکن است به شما کمک کند تا جایگاه ها را سریعتر شناسایی کنید.

مشاغل برنامه نویسی

۳. بازار و رقابت را تجزیه و تحلیل کنید

گام بعدی این است که بازار را به دقت تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص شود که آیا نیازی به پر کردن مربوط به مهارت ها و علایق شما وجود دارد یا خیر. با جستجوی آنلاین، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری محلی و خواندن انجمن‌های آنلاین، درباره تقاضای بازار برای جایگاه مورد نظر خود تحقیق کنید. به عنوان مثال، اگر علاقه مند به توسعه یک سبک بازی ویدیویی خاص هستید، از طریق وب سایت ها و انجمن های بازی مطالعه کنید تا مشخص کنید آیا گیمرها به محصول بالقوه شما علاقه مند هستند یا خیر.

عرضه و تقاضا برای محصولات یا خدمات مشابه را در نظر بگیرید. از خود بپرسید که آیا شرکت های مستقر یا سایر متخصصان محصولات یا خدمات مشابه یا مشابهی را به بازار مورد نظر شما ارائه می دهند. به مناطقی از بازار فکر کنید که در آن خریداران کمتری وجود دارد. علاوه بر این، در نظر بگیرید که آیا مجموعه مهارت‌های شما ممکن است در بازار رقابتی باشد، زیرا ممکن است مهارت‌های خاصی را برای استفاده از اهرم و ارائه ارزش برای یک بازار کاملاً جدید شناسایی کنید.

مطالب مرتبط: بررسی ۷ روش تحلیل بازار

۴. یک جایگاه سودآور را شناسایی کنید

زمانی را صرف بررسی مخاطبان مورد نظر خود کنید تا تعیین کنید که آیا تقاضای کافی برای خدمات یا محصول شما وجود دارد که بتواند شما را حفظ کند و یک تجارت سودآور ایجاد کند. شما می توانید این تقاضا را با جستجوی کلمات یا عبارات مرتبط با جایگاه خود و ارزیابی سطح رقابت و حجم جستجو با جزئیات بیشتر ارزیابی کنید.

برای تعیین سودآورترین جایگاه برای شما، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • چه بازار هدف شما آنلاین باشد و چه حضوری

  • بازار هدف شما به طور منظم چه مسائلی را تجربه می کند که ممکن است به کاهش آنها کمک کنید

  • اعضای بازار هدف شما چه علایق خاصی دارند که می توانید از آنها حمایت کنید

  • چه ترجیح می دهید با مشاغل، افراد یا آژانس ها کار کنید

مرتبط: ۴۲ ایده‌ی تولیدی های پر رونق + کسب و کارهای آنلاین پر سود

۵. ایده های خود را آزمایش کنید

مرحله نهایی پس از تکمیل تحقیقات بازار، شروع دوره آزمایشی محصول برای تعیین اینکه آیا بازار هدف شما پذیرای آن است یا خیر. یک پیشنهاد فروش منحصربفرد (USP) برای هر محصول ایجاد کنید و راه‌هایی را برای برقراری ارتباط پیشنهادی خود با بازار خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است یک وب سایت ایجاد کنید یا یک نمایه رسانه های اجتماعی با محوریت کسب و کار طراحی کنید. بازنگری استراتژی بازاریابی و محصول یا خدمات خود برای رفع نیازهای یک صنعت و بازار در حال تغییر اغلب ارزشمند است.

حتی پس از شناسایی جایگاه، ادامه بهبود پیشنهادات مفید است. این ممکن است شامل شرکت در سمینارها یا کار با یک مربی برای بررسی ایده های محصول یا خدمات جدید باشد. علاوه بر این، درخواست ارجاع مشتری یا ایجاد یک گروه صنعتی برای افراد و شرکت‌های مشابه را در نظر بگیرید. هنگام توسعه محصولات یا خدمات جدید یا بهبود پیشنهادات فعلی خود، به موارد زیر توجه کنید:

  • برای فروش محصولات و ارزیابی علاقه در بازارهای محلی شرکت کنید

  • با استفاده از نظرسنجی ها یا پرسشنامه های ناشناس و آنلاین، مخاطبان خاص خود را درک کنید

  • یک صفحه لید یا صفحه فرود ایجاد کنید و برای مشتریان بالقوه ثبت نام کنید

  • از دوستان و اقوام بخواهید محصولات و خدمات جدید را آزمایش کنند و بازخورد ارائه کنند

  • نمونه‌های بررسی را به افراد تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی یا کوپن‌های تخفیف برای مشتریان جدید ارسال کنید

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی (با نکات و الگو)

استراتژی بازاریابی طاقچه چیست؟

استراتژی بازاریابی طاقچه طرحی است که می‌توانید برای جذب مخاطب یا مشتریان هدف به برند خود ایجاد کنید. این استراتژی بر نوع خاصی از مصرف کننده متمرکز است تا مخاطبان گسترده. اجرای طرحی برای جلب توجه مشتریان هدف ممکن است به شرکت کمک کند تا خود را از رقبای خود متمایز کند و درآمد برند را افزایش دهد.

شما می توانید این نوع استراتژی را با دنبال کردن چند مرحله توسعه دهید، از جمله:

  1. در مورد رقبا در بازار تحقیق کنید.

  2. کمپین های بازاریابی مرتبط را بر اساس تحقیقات مصرف کننده و بازار خود، مانند پست های وبلاگ، تبلیغات هدفمند یا پادکست ها ایجاد کنید.

  3. صنعت و روندهای آنلاین را رصد کنید.

  4. با انجام تحلیل های قوت، ضعف، فرصت و تهدید (SWOT)، استراتژی بازار طاقچه را در صورت نیاز تنظیم کنید.

مطالب مرتبط: مخاطب طاقچه: تعریف، مزایا و نحوه جذب مخاطب

مزایای یافتن جایگاه خود

پیدا کردن یک جایگاه می تواند به شما کمک کند تا خود را از رقبای خود متمایز کنید و در عین حال به شما امکان می دهد تخصص خود را آسان تر تعیین کنید. دانستن تخصص شما ممکن است ایجاد پیشنهادی را آسان تر کند که در عین حال به شما کمک می کند تا مهارت های خود را ارتقا دهید.

سایر مزایای شناسایی جایگاه شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

پایگاه مشتریان خود را افزایش دهید

داشتن یک جایگاه می تواند به شما کمک کند مشتریان را به خرید از یک کسب و کار خاص تشویق کنید و به شما این امکان را می دهد که پایگاه مشتری خود را افزایش دهید. علاوه بر این، داشتن مصرف کنندگان وفادار می تواند بهبود کیفیت خدمات مشتری و ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان جدید را آسان تر کند.

مطالب مرتبط: چگونه پایگاه مشتریان خود را افزایش دهیم

رقابت را کاهش دهید

اگر روی بخش کوچک‌تری از بازار بزرگ‌تر تمرکز کنید، ممکن است رقابت کمتری نسبت به شرایط دیگر داشته باشید و به شما این امکان را می‌دهد که برند را راحت‌تر متمایز کنید. این می تواند توسعه استراتژی های بازاریابی خلاقانه و تبلیغاتی را برای یافتن و حفظ مشتریان آسان تر کند.

کاهش هزینه های بازاریابی

ایجاد درک بهتر از مشتریان هدف ممکن است به شما در کاهش هزینه های بازاریابی کمک کند زیرا از نیازها و نیازهای مشتری متوسط ​​خود آگاه هستید. با ارائه تلاش های تبلیغاتی خود به یک گروه هدف، ممکن است علاقه خود را به محصول یا خدمات افزایش دهید و ارتباط خود را با آن گروه بهبود بخشید.

موارد مرتبط: انواع هزینه های کسب و کار: دسته ها، مثال ها و نکات

نکاتی برای پیدا کردن جایگاه مناسب

در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند جایگاه مناسب خود را شناسایی کنید:

بازارهای کم بهره را در نظر بگیرید

بازار کم خدمت بخشی از یک بازار خاص با نیازهای برآورده نشده است. به عنوان مثال، اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که گزینه‌های مسکن فراوان برای افراد بدون حیوان خانگی وجود دارد، اما گزینه‌های مقرون به صرفه کمی برای صاحبان حیوانات خانگی وجود دارد. این بدان معناست که صاحبان حیوانات خانگی ممکن است بازاری باشند که باید در نظر گرفته شوند.

برای یافتن بازارهای فاقد خدمات، از فهرست‌ها و سایت‌های رتبه‌بندی مصرف‌کننده بازدید کنید تا مشخص کنید کدام بازارها خدمات مشتری ضعیفی دارند یا وجود ندارند.

مرتبط: تقسیم بندی بازار چیست؟ مزایا و مثال ها

اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما در دسترس هستند

در بررسی جایگاه خود، اطمینان حاصل کنید که مشتریان بالقوه آن به راحتی در دسترس هستند، به این معنی که می توانید محصولات یا خدمات را بدون نگرانی های بودجه ای قابل توجه به آنها بفروشید. در حالی که انتخاب جایگاهی که خیلی رقابتی نباشد حیاتی است، اجتناب از جایگاه‌هایی که برای کسب‌وکارهای پایدار بسیار کوچک هستند نیز مفید است.

برای مثال، ممکن است یک محصول مفید برای راهبانی که در یک منطقه دورافتاده زندگی می‌کنند تولید کنید، اما دسترسی به بازار در مقایسه با کسی که محصولات را به انواع صومعه‌ها می‌فروشد، احتمالاً کوچک و چالش برانگیز است.

مطالب مرتبط: ۷ راه برای یافتن مشتریان جدید برای تجارت شما

در مورد طاقچه تحقیق کنید

هنگامی که یک جایگاه بالقوه را شناسایی کردید، تحقیقات بازار را انجام دهید تا مشخص کنید شرکت های مشابه در آن جایگاه از چه استراتژی های تبلیغاتی یا برندسازی استفاده می کنند. در نظر بگیرید که چگونه می توانید پیشنهادات خود را در بازار متمایز کنید و چگونه می توانید خلاقیت خود را به کار بگیرید.

علاوه بر این، زمانی را صرف تجزیه و تحلیل پروفایل های رسانه های اجتماعی مشتریان بالقوه خود کنید تا به شما در ایجاد ایده های محتوای مرتبط کمک کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *