بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۰ مثال استراتژی کسب و کار (و چرا داشتن یکی از آن مهم است)

مفهوم استراتژی کسب و کار با نماد مهره های شطرنج و تصویر هدف

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

استراتژی کسب و کار ابزاری قدرتمند برای کمک به شما برای رسیدن به اهداف تجاری خود، تعریف روش ها و تاکتیک هایی است که باید در شرکت خود اتخاذ کنید. استراتژی کسب و کار همچنین بسیاری از تصمیمات سازمانی شما را راهنمایی می کند، مانند استخدام کارمندان جدید.

ایجاد یک استراتژی تجاری که مطابق با چشم اندازی که برای شرکت خود دارید، به زمان و توسعه نیاز دارد. در این مقاله، ما درباره چیستی استراتژی کسب‌وکار و چرایی اهمیت آن، اجزای یک استراتژی کسب‌وکار و ۱۰ مثال از استراتژی‌های کسب‌وکار که به شما کمک می‌کند تا برای شرکت خود ایده‌سازی کنید، صحبت خواهیم کرد.

استراتژی کسب و کار چیست؟

استراتژی کسب و کار طرح کلی از اقدامات و تصمیماتی است که یک شرکت برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود برنامه ریزی می کند. این راهبرد مشخص می کند که شرکت باید چه کاری انجام دهد تا به اهداف خود برسد، که می تواند به هدایت فرآیند تصمیم گیری برای استخدام و همچنین تخصیص منابع کمک کند. یک استراتژی تجاری به بخش‌های مختلف کمک می‌کند تا با هم کار کنند و اطمینان حاصل شود که تصمیمات بخش از جهت کلی شرکت پشتیبانی می‌کند.

مرتبط: فرآیند مدیریت استراتژیک ۵ مرحله ای

چرا استراتژی کسب و کار مهم است؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک استراتژی تجاری برای سازمان ها مهم است، از جمله:

برنامه ریزی:

یک استراتژی کسب و کار به شما کمک می کند تا گام های کلیدی را برای رسیدن به اهداف تجاری خود بردارید.

نقاط قوت و ضعف:

فرآیند ایجاد یک استراتژی تجاری به شما این امکان را می دهد که نقاط قوت و ضعف شرکت خود را شناسایی و ارزیابی کنید تا بتوانید استراتژی ایجاد کنید که نقاط قوت شما را بهینه می کند و نقاط ضعف شما را جبران یا از بین می برد.

بهره وری:

یک استراتژی تجاری به شما امکان می دهد منابع را به طور مؤثر برای فعالیت های تجاری خود تخصیص دهید، که به طور خودکار باعث کارآمدتر شدن شما می شود. همچنین به شما کمک می کند تا برای ضرب الاجل ها برنامه ریزی کنید، نقش های شغلی را تخصیص دهید و در مسیر اهداف پروژه خود بمانید.

کنترل:

ایجاد یک استراتژی تجاری به شما کنترل بیشتری بر انتخاب انواع فعالیت‌هایی می‌دهد که مستقیماً به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کنند، و همچنین به شما امکان می‌دهد به راحتی ارزیابی کنید که آیا فعالیت‌هایتان شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند یا خیر.

مزیت رقابتی:

با تعیین یک برنامه روشن برای چگونگی رسیدن به اهداف خود، می توانید بر روی سرمایه گذاری بر نقاط قوت خود تمرکز کنید و از آنها به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید که شرکت شما را در بازار منحصر به فرد می کند.

مطالب مرتبط: درک مبانی توسعه استراتژی

اجزای یک استراتژی کسب و کار

شش جزء کلیدی یک استراتژی تجاری وجود دارد. آنها عبارتند از:

۱. چشم انداز و اهداف تجاری

یک استراتژی تجاری برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری در نظر گرفته شده است. با چشم اندازی برای جهت گیری کسب و کار، می توانید دستورالعمل های روشنی در استراتژی کسب و کار ایجاد کنید که چه کاری باید انجام شود و چه کسی مسئول تکمیل هر مرحله است.

مرتبط: اهداف استراتژیک چیست؟ (با مثال)

۲. ارزش های اصلی

استراتژی کسب و کار مدیران سطح بالا و همچنین بخش ها را در مورد آنچه که باید و نباید انجام شود، با توجه به ارزش های اصلی سازمان راهنمایی می کند. این به همه کمک می کند تا در همان صفحه و با اهداف یکسان باقی بمانند.

مرتبط: ۱۰ نوع ارزش اصلی (به علاوه راه هایی برای شناسایی ارزش های خود)

۳. تجزیه و تحلیل SWOT

SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. این تجزیه و تحلیل در هر استراتژی تجاری گنجانده شده است، زیرا به شرکت اجازه می دهد بر نقاط قوت خود تکیه کند و از آنها به عنوان یک مزیت استفاده کند. همچنین شرکت را از هرگونه ضعف یا تهدید آگاه می کند.

مرتبط: راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT (با مثال)

۴. تاکتیک

بسیاری از استراتژی های کسب و کار جزئیات عملیاتی را برای چگونگی انجام کار به منظور به حداکثر رساندن کارایی بیان می کنند. افرادی که مسئولیت تاکتیک ها را بر عهده دارند می دانند که چه کاری باید انجام شود و در زمان و تلاش صرفه جویی می شود.

۵. طرح تخصیص منابع

استراتژی کسب و کار شامل جایی است که منابع مورد نیاز برای تکمیل طرح را پیدا خواهید کرد، منابع چگونه تخصیص داده می شود و چه کسی مسئول انجام این کار است. در این راستا خواهید دید که برای تکمیل پروژه های خود باید منابع بیشتری را به کجا اضافه کنید.

۶. اندازه گیری

استراتژی کسب و کار همچنین شامل روشی برای ردیابی خروجی شرکت، ارزیابی نحوه عملکرد آن در رابطه با اهدافی است که قبل از راه اندازی استراتژی تعیین شده بودند. این به شما کمک می کند تا در مسیر ضرب الاجل ها و اهداف و همچنین نگرانی های بودجه ای بمانید.

مرتبط: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک

۱۰ مثال استراتژی کسب و کار

در اینجا ۱۰ نمونه از استراتژی های تجاری عالی آورده شده است:

۱. فروش متقابل محصولات بیشتر

برخی از سازمان ها بر فروش محصولات اضافی به همان مشتری تمرکز می کنند. فروش متقابل برای شرکت های عرضه کننده دفتر و بانک ها و همچنین خرده فروشان آنلاین به خوبی کار می کند. با افزایش میزان فروش محصول به ازای هر مشتری، می توانید میانگین اندازه سبد را افزایش دهید. حتی یک افزایش کوچک در اندازه سبد خرید می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سودآوری داشته باشد، بدون اینکه نیازی به صرف پول برای جذب مشتریان جدید بیشتر باشد.

۲. نوآورانه ترین محصول یا خدمات

بسیاری از شرکت‌ها، به‌ویژه در حوزه فناوری یا خودرو، خود را با ایجاد پیشرفته‌ترین محصولات متمایز می‌کنند. برای اینکه از این به عنوان استراتژی تجاری خود استفاده کنید، باید تعریف کنید که “نوآورانه” برای سازمان شما چه معنایی دارد یا اینکه چگونه نوآور هستید.

۳. رشد فروش از محصولات جدید

برخی از شرکت ها دوست دارند در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند تا به طور مداوم نوآوری کنند، حتی با موفق ترین محصولات خود. این نوع استراتژی شامل معرفی محصولات جدید به بازار و محصولات به روز شده است که قادر به همگام شدن با روندها هستند.

مطالب مرتبط: چگونه فروش را در یک کسب و کار کوچک افزایش دهیم

۴. بهبود خدمات به مشتریان

اگر کسب و کار شما در ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان مشکل داشته است، این می تواند یک استراتژی تجاری خوب باشد. برخی از شرکت‌ها حتی به دلیل داشتن خدمات استثنایی به مشتریان شهرت زیادی به دست آورده‌اند. معمولاً، شرکت‌ها در یک حوزه خاص مشکل دارند، بنابراین یک استراتژی تجاری که بر بهبود خدمات مشتری متمرکز است، معمولاً اهدافی دارد که حول مواردی مانند پشتیبانی آنلاین یا یک مرکز تماس مؤثرتر متمرکز است.

مرتبط: مهارت های خدمات مشتری

۵. گوشه بازار جوان

برخی از شرکت‌های بزرگ در حال خرید یا ادغام رقبا هستند تا بازار جوانی را به خود جلب کنند. این یک استراتژی رایج است که توسط شرکت های Fortune 500 برای به دست آوردن مزیت در یک بازار جدید یا به سرعت در حال رشد استفاده می شود. به دست آوردن یک شرکت جدید به یک شرکت بزرگتر اجازه می دهد تا در بازاری که قبلاً حضور قدرتمندی نداشت و در عین حال کاربران محصول یا خدمات را حفظ می کرد، رقابت کند.

۶. تمایز محصول

تمایز محصول یک استراتژی تجاری متداول است، به ویژه برای کسب و کارهای تجاری به مصرف کننده (B2C). آن‌ها می‌توانند محصولات خود را با برجسته کردن این واقعیت که دارای فناوری، ویژگی‌ها، قیمت یا سبک برتر هستند متمایز کنند.

مطالب مرتبط: بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده چیست؟

۷. استراتژی های قیمت گذاری

وقتی نوبت به قیمت‌گذاری می‌رسد، کسب‌وکارها می‌توانند قیمت‌های خود را پایین نگه دارند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند یا با قیمت‌گذاری فراتر از آنچه اکثر مشتریان معمولی می‌توانستند به محصولات خود ارزشی مطلوب ببخشند. اگر شرکت ها قصد دارند قیمت های خود را پایین نگه دارند، باید حجم بسیار بیشتری از محصولات را بفروشند، زیرا حاشیه سود معمولاً بسیار پایین است. برای شرکت هایی که تصمیم می گیرند محصولات خود را فراتر از دسترس مشتریان عادی قیمت گذاری کنند، می توانند انحصاری بودن محصول خود را حفظ کنند و در عین حال حاشیه سود زیادی را برای هر محصول حفظ کنند.

۸. مزیت تکنولوژیکی

با به دست آوردن مزیت تکنولوژیکی، اغلب می توانید به فروش بهتر، بهره وری بهتر یا حتی تسلط بر بازار دست یابید. این می تواند به معنای سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، به دست آوردن یک شرکت کوچکتر برای دسترسی به فناوری آنها یا حتی به دست آوردن کارمندانی با مهارت های منحصر به فرد باشد که به شرکت مزیت فناوری می دهد.

۹. حفظ مشتری را بهبود بخشید

به طور کلی حفظ یک مشتری بسیار ساده تر از صرف پول برای جذب مشتری جدید است، به همین دلیل است که اگر فرصت هایی برای بهبود در حفظ مشتری مشاهده کنید، این یک استراتژی عالی است. این استراتژی از شما می‌خواهد تاکتیک‌ها و پروژه‌های کلیدی را برای حفظ مشتریان خود شناسایی کنید.

مرتبط: ۱۶ استراتژی حفظ مشتری که کار می کنند

۱۰. پایداری

شما می توانید یک استراتژی تجاری کامل را با هدف افزایش پایداری کسب و کار خود راه اندازی کنید. به عنوان مثال، هدف می تواند کاهش هزینه های انرژی یا کاهش ردپای شرکت با اجرای یک برنامه بازیافت باشد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *