بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۸ مهارت مدیریت تیم که هر رهبر باید بداند

مفهوم کار تیمی - کسب و کار کار گروهی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهارت های مدیریت تیم چیزی است که هر مدیری باید داشته باشد و در تلاش برای بهبود مداوم آن باشد. مهارت های مدیریت موثر هم برای مدیر و هم برای تیم هایی که آنها نظارت می کنند مفید است. این مهارت‌ها می‌توانند تضمین کنند که همه در مورد آنچه در محل کار انتظار می‌رود یکسان هستند و ابزارهایی را که برای رهبری موفقیت‌آمیز به آن‌ها نیاز دارند در اختیار مدیران قرار می‌دهند. 

در این مقاله از ایوسی، مهارت‌های مدیریت تیم را مورد بحث قرار می‌دهیم و نمونه‌هایی از مهارت‌های مدیریت تیم با کیفیت را که امروزه می‌توانید پیاده‌سازی کنید، ارائه می‌کنیم.

مرتبط:  راهنمای مدیریت افراد: تعریف، نکات و مهارت ها

مدیریت تیم چیست؟

مدیریت تیم توانایی یک مدیر یا سازمان برای رهبری گروهی از افراد در انجام یک کار یا هدف مشترک است. که انجام مؤثر این کار شامل حمایت، برقراری ارتباط و ارتقای اعضای تیم است تا آنها بهترین عملکرد خود را داشته باشند و به عنوان حرفه ای به رشد خود ادامه دهند.

با این حال، دقیقاً آنچه مدیریت تیم مؤثر را تشکیل می دهد، ممکن است بسته به محیط کار و افراد متفاوت باشد. برخی از مدیران با رویکرد مقتدرانه به خوبی عمل می کنند، در حالی که سایر مدیران ترجیح می دهند تیم خود را به شیوه ای معمولی تر مدیریت کنند. برخی از اعضای تیم نیز ممکن است به سبک های مدیریتی خاصی واکنش متفاوتی نشان دهند. درک سبک رهبری خود و اینکه چه چیزی با تیم شما بهتر عمل می کند، بخش مهمی از مدیریت تیم است.

چرا مدیریت تیم مهم است؟

مدیریت تیم به چند دلیل در محل کار مهم است:

  • این رویکرد یکپارچه برای رهبری در یک شرکت یا تیم را ترویج می کند، به ویژه زمانی که تیم سازی اجرا می شود.
  • حل مشکلات را از طریق اجرای مذاکره و تفکر انتقادی آسان می کند.
  • ارتباط باز بین مدیران و اعضای تیم را تشویق می کند و بر مهارت های ارتباطی خوب و گوش دادن فعال تأکید می کند.
  • این اطمینان را ایجاد می کند که مدیران و اعضای تیم برای رسیدن به یک هدف مشترک که به وضوح تعریف شده است کار می کنند.
  • این به مدیران کمک می کند تا به وضوح نقش ها و انتظارات اعضای تیم خود را مشخص کنند.

درک اهمیت مدیریت تیم و تلاش برای توسعه مهارت های مدیریت تیم می تواند به شما کمک کند موثرترین رهبر ممکن باشید. هرچه در مدیریت تیم خود مؤثرتر باشید، تیم شما در محل کار موفق تر خواهد بود.

مرتبط:  مهارت های گوش دادن فعال: تعریف و مثال

هرم مهارت های مدیریتی
هرم مهارت های مدیریتی

نمونه هایی از مهارت های مدیریت تیم موثر

مدیران تیم کارآمد تمایل دارند مهارت ها، نگرش ها و تاکتیک های خاصی را به اشتراک بگذارند. اگرچه مدیریت خوب بیش از اعمال فهرستی از روش ها و رویکردهای آزموده شده را شامل می شود، اما ممکن است از در نظر گرفتن شیوه هایی بهره مند شوید که در طول سال ها برای مدیران دیگر به خوبی کار کرده اند. اگر در زمینه مدیریت تازه کار هستید یا می خواهید مهارت های مدیریتی خود را افزایش دهید، در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید مهارت های خود را به عنوان رهبر تیم و همچنین نمونه هایی از زندگی واقعی در محل کار تقویت کنید.

  1. به جای مدیریت، روی خدمت تمرکز کنید
  2. فکر نکنید که همیشه حق با شماست
  3. شفافیت را در اولویت قرار دهید
  4. مرزها را تعیین کنید
  5. فضای کاری مثبت را فراهم کنید
  6. بر ارتباط مستمر و مؤثر در محیط کار تأکید کنید
  7. رشد تیم خود را تشویق و پرورش دهید
  8. برای تغییر باز باشید

 

۱. به جای مدیریت بر روی خدمت تمرکز کنید

اگرچه ممکن است غیرقابل درک به نظر برسد، اما مدیران مؤثر به جای مدیریت تیم های خود، بر خدمت رسانی تمرکز می کنند. به عنوان یک مدیر، شما باید همیشه بهترین منافع اعضای تیم خود را در ذهن داشته باشید و باید برای کمک و حمایت از آنها در دستیابی به اهداف فردی و تیمی تلاش کنید.

علاوه بر این، یک مدیر خوب از طریق اعمال رهبری می کند، نه صرفاً دستور دادن و واگذاری وظایف. اگر می خواهید تیم شما حرفه ای عمل کند و کار عالی ارائه دهد، باید مطابق با آن عمل کنید و الگو قرار دهید.

مثال:  یکی از اعضای تیم با تماس تلفنی می گوید که بیمار است و سر کار نمی آید. به جای اینکه همه کارهای برجسته او را به حجم کاری دیگر اعضای تیم اضافه کنید، پیشنهاد می کنید برخی از وظایف را خودتان انجام دهید.

 

۲. فکر نکنید که همیشه حق با شماست

اگر می خواهید مدیر خوبی باشید، باید برای یادگیری مداوم آماده باشید. در حالی که به عنوان یک مدیر ممکن است موقعیت بالاتری نسبت به اعضای تیمی که مدیریت می کنید داشته باشید، باید ذهن خود را در مورد آنچه که کارکنانتان می توانند به طور روزانه به شما بیاموزند حفظ کنید. جدای از یادگیری از تیم خود، همچنین باید اطمینان حاصل کنید که با آخرین روندها و پیشرفت ها به روز می شوید و روی پیشرفت حرفه ای مداوم خود سرمایه گذاری می کنید.

مثال:  در طی جلسه ای با تیم خود، نظر خود را در مورد یک مشکل فنی که یکی از مشتریان شما با آن مواجه است، می دهید. یکی از تکنسین های ارشد شما با دیدگاه متفاوتی به تحلیل شما پاسخ می دهد. به جای اینکه فوراً نظر خود را درست فرض کنید، با دقت به آنچه او می گوید گوش دهید و سپس یک بحث سازنده در مورد آن موضوع داشته باشید.

 

۳. شفافیت را در اولویت قرار دهید

یک محل کار شفاف می تواند به کارکنان کمک کند تا احساس ارتباط بیشتری داشته باشند و خلاقیت و مسئولیت پذیری را تشویق کنند. تمرین شفافیت از طریق ارتباطات باز و مداوم به اعضای تیم شما اجازه می دهد تا احساس احترام کنند که برای رضایت شغلی و بهره وری کلی مهم است. این همچنین می تواند به اعضای تیم شما کمک کند تا هنگام ارائه ایده ها و راه حل ها در محل کار، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، که در نهایت می تواند به نفع همه کسانی باشد که درگیر هستند.

مثال: به جای توزیع وظایف تیمی به صورت فردی، از یک سیستم مدیریت پروژه برای تعیین و نمایش وظایف و اهداف کلی برای یک پروژه خاص استفاده کنید. وقتی اعضای تیم می توانند به وضوح نقش خود را در یک پروژه ببینند و دقیقاً بدانند که چه مسئولیت هایی دارند، به احتمال زیاد خود را برای تولید کار با کیفیت مسئول می دانند.

 

۴. تعیین حد و مرز

اگرچه می‌خواهید با تیم خود با مهربانی و احترام رفتار کنید، اما مهم است که در برخی مواقع حد و مرزها را تعیین کنید و قدرت خود را تأیید کنید. اعضای تیم باید بدانند که وظیفه شما این است که مطمئن شوید کار آنها به طور موثر انجام می شود و در صورت لزوم اقدامات انضباطی انجام خواهید داد. باید درک بسیار روشنی از مسئولیت ها و نقش ها در فضای کاری وجود داشته باشد تا اعضای تیم را از چالش برانگیز بودن مرزهای نامشخص دلسرد کند.

مثال:  یک مشتری به شما اطلاع داده است که یکی از تکنسین های شما طبق قرارداد خدمات خود به طور منظم به کارهای تعمیر و نگهداری لازم نمی پردازد. به جای ارسال ایمیل برای اینکه به تکنسین خود اطلاع دهید که باید وظایف تعمیر و نگهداری را به روز کند، شخصاً با آنها ملاقات می کنید تا به وضوح انتظارات خود را بیان کنید و در مورد عملکرد نامطلوب اخیر کارمند صحبت کنید. با ملاقات حضوری، به اعضای تیم خود نشان می‌دهید که عملکرد آنها را جدی می‌گیرید و عدم انجام وظایف کاری قابل تحمل نخواهد بود.

 

۵. یک فضای کاری مثبت فراهم کنید

اگرچه دنیای تجارت مکانی جدی است که اغلب شامل حاشیه سود، ارزیابی ریسک و ارزیابی عملکرد می شود، مطالعات نشان داده اند که کمی شوخ طبعی و سبک دلی در دفتر می تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر بهره وری داشته باشد. در صورت امکان، گردش های کاری سرگرم کننده ترتیب دهید یا محیط اداری را با گیاهان و رنگ های روشن زنده کنید. حتی اگر فقط یک دسته گل به محل کار بیاورید یا هر از چند گاهی یک جوک بگویید، این می تواند روز تیم شما را روشن کند و فرهنگ شادی را در محیط کار تقویت کند.

مثال: پس از،از دست دادن یک حساب بزرگ، روحیه در دفتر کمی پایین است. شما تصمیم می‌گیرید با استخدام یک ماساژدرمان سیار که به همه ماساژ شانه و گردن می‌دهد، روحیه خود را روشن کنید. وقتی همه کمی آرام‌تر هستند، آن‌ها را با دونات و قهوه می‌نشینید تا در مورد درس‌های آموخته شده و اینکه چگونه تیم می‌تواند در ارائه خدمات در آینده بهبود یابد، بحث کنید.

 

۶. بر ارتباط مستمر و مؤثر در محیط کار تأکید کنید

یکی از مهمترین جنبه های مدیریت اثربخش ارتباط است. به‌عنوان یک مدیر، باید تمام اطلاعات مرتبط را همیشه در اختیار تیم خود قرار دهید و همچنین بازخورد کارمندان خود را تشویق کنید. از آنجایی که ارتباط موثر با گوش دادن دقیق شروع می شود، شما باید با گوش دادن واقعی به آنها و در نظر گرفتن نظرات و عقاید آنها، الگوی اعضای تیم خود باشید. شما همچنین باید تلاش کنید تا محیط کاری را ایجاد کنید که در آن اعضای تیم آزادی بیان خود را به شیوه ای مودبانه و محترمانه داشته باشند.

با این حال، ارتباط سازنده و مثبت همیشه شامل صحبت حضوری نیست. امروزه مجموعه‌ای از برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی در دسترس هستند که از طریق آن همکاران می‌توانند با یکدیگر در تماس باشند و ایده‌های خود را تبادل کنند.

مثال:  متوجه می‌شوید که کمبود ارتباط در دفتر وجود دارد که بر ارائه خدمات تأثیر منفی می‌گذارد. برای پرداختن به این موضوع، شما با اعضای تیم جلسه ای تشکیل می دهید که در آن در مورد فرآیندها و محل شکست ارتباطات صحبت می کنید. برای کمک به اعضای تیم، یک برنامه تلفن همراه در تلفن هایشان به آن ها ارائه می کنید تا زمانی که خارج از فضای اداری کار می کنند، به روز رسانی های لازم را وارد کنند.

مرتبط: انواع ارتباط و نحوه بهبود آنها

 

۷. رشد تیم خود را تشویق و پرورش دهید

به عنوان یک مدیر، باید از تیم خود حمایت کرده و آن را پرورش دهید. کارکنان شما باید بدانند که شما پیشرفت شخصی و بهترین منافع آنها را در دل دارید و از اهداف و رویاهای آنها حمایت می کنید. این بدان معنی است که شما باید همیشه به دنبال راه هایی برای توسعه و غنی سازی تیم خود باشید، مانند ارائه فرصت هایی برای شرکت در کارگاه ها و کنفرانس ها و به روز ماندن از طریق آموزش و صدور گواهینامه.

جدا از تشویق کارکنان خود به گسترش مداوم دانش خود، همچنین می توانید آنها را از طریق بازخورد مثبت برای کار خوب یا بهبود عملکرد، پرورش دهید و انگیزه دهید. با این حال، گاهی اوقات باید انتقاد سازنده ای نیز ارائه کنید، زیرا این امر می تواند به اعضای تیم در پیشرفت حرفه ای آنها کمک کند.

مثال:  یک کنفرانس هیجان انگیز در حال برگزاری است که شامل فناوری جدید است. اگرچه معمولاً فقط مهندسان ارشد و مدیریت در کنفرانس ها شرکت می کنند، اما شما یک مهندس جوان با استعداد در تیم خود دارید که می تواند از شرکت در کنفرانس بهره مند شود. شما تصمیم می گیرید که این موضوع را در جلسه بعدی مدیریت مطرح کنید و درخواست کنید که اجازه حضور مهندس ارشد را بدهند.

مطالب مرتبط:  انواع مختلف آموزش در محل کار چیست؟

 

۸. برای تغییر باز باشید

برای اینکه یک مدیر کارآمد باشید باید آماده تغییر باشید. این شامل تطبیق سبک مدیریت خود در مواقع ضروری و درک این موضوع است که اعضای تیم مختلف ممکن است رویکردها و روش های متفاوتی برای انجام کارها داشته باشند. برای آزمایش فن آوری های جدید و تغییر روش معمول مدیریت خود در زمانی که دیگر نتایج دلخواه را ایجاد نمی کند، آماده باشید.

مثال:  اگرچه قوانین دفتر تصریح می‌کند که همه کارمندان باید صبح‌ها قبل از مراجعه به مشتریان و شرکت در تماس‌های تلفنی به دفتر مراجعه کنند، اما متوجه می‌شوید که این تأثیر منفی بر بهره‌وری دارد و باعث می‌شود اعضای تیم وقت ارزشمند خود را از دست بدهند. شما تصمیم می‌گیرید که به اعضای تیم اجازه دهید صبح‌ها طبق صلاحدید مشتریان و زمانی که به بهره‌وری کلی آنها کمک می‌کند، از آنها بازدید کنند.

ترتیبی که ایوسی برای مطالعه به شما پیشنهاد می کند

۸ مهارت مدیریت تیم که هر رهبر باید بداند

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *