بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مهارت های ارتباطی برای موفقیت شغلی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهارت های ارتباطی به شما این امکان را می دهد که اطلاعات بدهید و دریافت کنید. در واقع کارفرمایان به طور مداوم مهارت های ارتباطی را به عنوان یکی از متداول ترین مهارت های درخواستی در آگهی های شغلی ۲۰۲۱ رتبه بندی می کنند. استفاده، بهبود و به نمایش گذاشتن مهارت های ارتباطی خود می تواند به شما کمک کند هم در حرفه خود پیشرفت کنید و هم در هنگام جستجوی شغل جدید رقابتی باشید.

در این مقاله به اهمیت مهارت‌های ارتباطی و راه‌هایی که می‌توانید آن‌ها را بهبود بخشید، می‌پردازیم. ما همچنین راه هایی را به اشتراک می گذاریم که بتوانید مهارت های ارتباطی خود را در رزومه، نامه پوششی و مصاحبه با مثال هایی برجسته کنید.

مرتبط: ۱۰ مزیت ارتباط موثر در محیط کار

۱۰ مهارت برتر ارتباطی

| گوش دادن فعال | روش ارتباطی | دوستی | اعتماد به نفس | به اشتراک گذاری بازخورد | حجم و وضوح | همدلی | احترام | نشانه های غیرکلامی | پاسخگویی |

مهارت‌های ارتباطی برتری که کارفرمایان و استخدام‌کنندگان می‌خواهند در رزومه و نامه پوششی، مصاحبه‌ها و توسعه شغلی شما ببینند در اینجا آمده است:

۱. گوش دادن فعال

گوش دادن فعال به معنای توجه دقیق به افرادی است که با آنها ارتباط برقرار می کنید، از طریق ارتباط با آنها، پرسیدن سؤال و بیان مجدد. تمرین گوش دادن فعال می تواند باعث ایجاد احترام در بین همکاران و افزایش درک در محل کار شود. همانطور که فعالانه گوش می‌دهید، روی سخنران تمرکز کنید، از حواس‌پرتی‌هایی مانند تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ یا سایر پروژه‌ها اجتناب کنید، و با آماده کردن سؤالات، نظرات یا ایده‌هایی برای پاسخگویی متفکرانه بپردازید.

توانایی گوش دادن فعال خود را با توجه به حالات چهره، زبان بدن و لحن دیگران بهبود بخشید. به جای اینکه آنچه را که می گویید آماده کنید، بر آنچه که طرف مقابل می گوید و نحوه بیان آن تمرکز کنید. اگر لازم است چیزی را روشن کنید، سؤالات بعدی را بپرسید یا آنچه را که آنها گفته‌اند بیان کنید تا تأیید کنید که آنها را درست فهمیده‌اید.

۲. روش ارتباطی

استفاده از راه درست برای برقراری ارتباط یک مهارت مهم است. مکالمه از طریق ایمیل، نامه، تماس تلفنی، جلسات حضوری یا پیام های فوری دارای مزایا و معایبی است. برقراری ارتباط زمانی بهتر است که مخاطب خود را در نظر بگیرید، چه اطلاعاتی را می خواهید به اشتراک بگذارید و بهترین راه برای به اشتراک گذاشتن آن ها را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، اگر با یک کارفرمای احتمالی در ارتباط هستید، ممکن است بهتر باشد یک ایمیل رسمی بفرستید یا با آنها تلفنی تماس بگیرید. در محل کار، ممکن است دریابید که انتقال اطلاعات پیچیده به صورت حضوری یا از طریق کنفرانس ویدیویی آسانتر از ایمیل باشد. وقتی بتوانید از طریق پیام های فوری صحبت کنید، ایجاد دوستی در محل کار از راه دور آسان تر است.

۳. دوستی

ویژگی های دوستانه مانند صداقت و مهربانی می تواند به تقویت اعتماد و درک در هنگام برقراری ارتباط در محل کار کمک کند. سعی کنید با نگرش مثبت ارتباط برقرار کنید، ذهنی باز داشته باشید و سوالاتی بپرسید تا به شما کمک کند بفهمید از کجا می آیند. حرکات کوچکی مانند پرسیدن وضعیت او، لبخند زدن در حین صحبت یا تمجید از کار خوب انجام شده می تواند به شما کمک کند روابط سازنده ای را با همکاران و مدیران تقویت کنید.

می توانید با به خاطر سپردن جزئیات کوچک و متفکرانه در مورد همکاران یا مکالمات گذشته، رفتار دوستانه را تمرین کنید. برای مثال، اگر یکی از همکارها به شما بگوید که تولد فرزندش به زودی است و بعداً دوباره با او ارتباط برقرار کنید، ممکن است از او بپرسید که جشن تولد چگونه گذشت.

۴. اعتماد به نفس

در محل کار، افراد بیشتر به ایده هایی که با اطمینان ارائه می شوند پاسخ می دهند. راه‌های زیادی برای اعتماد به‌نفس به نظر رسیدن وجود دارد، از جمله برقراری تماس چشمی در هنگام خطاب به کسی، صاف نشستن با شانه‌های باز و آماده‌سازی زودتر از موعد به طوری که افکارتان صیقلی‌تر شوند و بتوانید به هر سؤالی پاسخ دهید. ارتباط مطمئن نه تنها در محل کار بلکه در طول فرآیند مصاحبه شغلی نیز مفید است .

۵. به اشتراک گذاری بازخورد

ارتباطات قوی می توانند بازخورد انتقادی را بپذیرند و ورودی سازنده ای به دیگران ارائه دهند. بازخورد باید به سؤالات پاسخ دهد، راه حل ارائه کند یا به تقویت پروژه یا موضوع مورد نظر کمک کند. ارائه و پذیرش بازخورد یک مهارت ضروری در محل کار است، زیرا می تواند به شما و اطرافیانتان کمک کند تا پیشرفت های معناداری در کار و پیشرفت حرفه ای خود داشته باشند.

یک راه عالی برای یادگیری نحوه بازخورد دادن این است که از بازخوردهایی که دیگران به شما ارائه می دهند یادداشت برداری کنید. هنگامی که با یک بازخورد کاملاً توضیح داده شده مواجه می شوید، کمی زمان بگذارید تا ببینید و تجزیه و تحلیل کنید که چرا خوب بود، چرا با شما طنین انداز شد و چگونه می توانید آن مهارت ها را در آینده به کار ببرید.

۶. حجم و وضوح

هنگام صحبت کردن، مهم است که واضح و شنیدنی باشید. تنظیم صدای صحبت کردن به گونه ای که بتوانید در تنظیمات مختلف شنیده شوید یک مهارت است و برای برقراری ارتباط موثر بسیار مهم است. صحبت کردن با صدای زیاد ممکن است در برخی تنظیمات بی احترامی یا ناخوشایند باشد. اگر مطمئن نیستید، اتاق را بخوانید تا ببینید دیگران چگونه با هم ارتباط برقرار می کنند.

یکی دیگر از جنبه های ارتباط کلامی، آواز و تونالیته است. این شامل نحوه بالا و پایین رفتن لحن شما، زیر و بم شما، الگوی لهجه شما و فضاهایی است که بین عبارات قرار می دهید. چنین جزئیاتی می‌تواند در انتقال احساسات مؤثر باشد و بینش‌هایی را در مورد نحوه تفسیر پیام شما به مخاطب ارائه دهد (خواه متوجه شوید یا نه).

۷. همدلی

داشتن همدلی به این معناست که شما نه تنها می توانید احساسات دیگران را درک کنید، بلکه در آن سهیم باشید. این مهارت ارتباطی هم در تنظیمات تیمی و هم در تنظیمات فردی مهم است. در هر دو مورد، باید احساسات دیگران را درک کنید و پاسخ مناسب را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، اگر شخصی عصبانیت یا ناامیدی خود را ابراز می کند، همدلی می تواند به شما کمک کند تا عواطف او را بشناسید و آن را پخش کنید. در عین حال، درک زمانی که فردی احساس مثبت و اشتیاق دارد، می تواند به شما کمک کند تا از ایده ها و پروژه های خود حمایت کنید.

۸. احترام

یکی از جنبه های کلیدی احترام این است که بدانیم چه زمانی باید ارتباط را آغاز کنیم و پاسخ دهیم. در یک محیط گروهی ، اجازه دادن به دیگران برای صحبت بدون وقفه به عنوان یک مهارت ارتباطی ضروری و مرتبط با احترام تلقی می شود. برقراری ارتباط محترمانه همچنین به معنای استفاده عاقلانه از وقت خود با شخص دیگری است – ماندن در موضوع، پرسیدن سؤالات واضح و پاسخ کامل به سؤالاتی که از شما پرسیده شده است.

۹. نشانه های غیرکلامی

بخش زیادی از ارتباطات از طریق نشانه های غیرکلامی مانند زبان بدن، حالات چهره و تماس چشمی اتفاق می افتد. وقتی به صحبت های کسی گوش می دهید، باید به صحبت های او و همچنین زبان غیرکلامی او توجه کنید. با همین معیار، هنگام برقراری ارتباط باید از زبان بدن خود آگاه باشید تا مطمئن شوید که نشانه های مناسبی را برای دیگران ارسال می کنید.

۱۰. پاسخگویی

چه در حال پاسخ دادن به تماس تلفنی یا ارسال پاسخ به یک ایمیل باشید، ارتباط‌دهنده‌های سریع مؤثرتر از کسانی هستند که دیر پاسخ می‌دهند. یک روش این است که در نظر بگیرید پاسخ شما چقدر طول می کشد. آیا این یک درخواست یا سوالی است که می توانید در پنج دقیقه آینده به آن پاسخ دهید؟ اگر چنین است، ممکن است ایده خوبی باشد که به محض دیدن آن به آن بپردازید. اگر درخواست یا سؤال پیچیده‌تری است، همچنان می‌توانید تأیید کنید که پیام را دریافت کرده‌اید و به طرف مقابلتان اطلاع دهید که بعداً به طور کامل پاسخ خواهید داد.

بازگشت به بالا ↑


مهارت های ارتباطی چیست؟

مهارت‌های ارتباطی، توانایی‌هایی هستند که هنگام ارائه و دریافت انواع مختلف اطلاعات از آنها استفاده می‌کنید. در حالی که این مهارت ها ممکن است بخشی منظم از زندگی کاری روزانه شما باشد، برقراری ارتباط به شیوه ای واضح، موثر و کارآمد یک مهارت بسیار ویژه و مفید است. یادگیری از ارتباطات بزرگ اطراف خود و تمرین فعالانه راه هایی برای بهبود ارتباطات خود در طول زمان مطمئناً از تلاش های شما برای دستیابی به اهداف مختلف شخصی و حرفه ای پشتیبانی می کند.

مهارت های ارتباطی شامل گوش دادن، صحبت کردن، مشاهده کردن و همدلی است. همچنین درک تفاوت در نحوه برقراری ارتباط از طریق تعاملات رو در رو، مکالمات تلفنی و ارتباطات دیجیتالی مانند ایمیل و رسانه های اجتماعی مفید است.

انواع ارتباطات

چهار نوع ارتباط اصلی وجود دارد که ممکن است به صورت روزانه از آنها استفاده کنید، از جمله:

  1. کلامی : برقراری ارتباط از طریق زبان گفتاری.
  2. غیرکلامی : برقراری ارتباط از طریق زبان بدن، حالات چهره و آواز.
  3. نوشتاری : برقراری ارتباط از طریق زبان نوشتاری، نمادها و اعداد.
  4. بصری: ارتباط از طریق عکاسی، هنر، طراحی، طرح، نمودار و گراف.

چگونه مهارت های ارتباطی را برجسته کنیم

مهارت های ارتباطی در: رزومه شما | نامه شما | مصاحبه شغلی شما |

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید مهارت های ارتباطی خود را در رزومه، نامه پوششی و مصاحبه شغلی برجسته کنید:

مهارت های ارتباطی در رزومه شما

رزومه ای که به خوبی نوشته شده است خود نشان دهنده مهارت های ارتباطی قوی است. اطمینان حاصل کنید که رزومه شما دارای ساختار مناسب و بدون اشتباهات املایی و گرامری است. علاوه بر این، ممکن است بخواهید برخی از مهارت‌های ارتباطی مثبت را نیز در بخش مهارت‌های رزومه خود بگنجانید ، به خصوص اگر پست شغلی به مهارت‌های ارتباطی خاصی در توضیحات نیاز دارد. می‌توانید مهارت‌هایی را به رزومه خود اضافه کنید تا کارفرمایان با مجموعه مهارت‌های شما در جستجوی نامزدها هستند.

مهارت های ارتباطی در نامه شما

نامه شما فرصتی عالی برای توضیح بیشتر در مورد مهارت های ارتباطی شما است. در حالی که می‌توانید مستقیم‌تر در مورد چگونگی ارتباط مؤثر در اینجا صحبت کنید، اما در سطح بالا، نامه پوششی شما یکی از اولین برداشت‌های کارفرما از مهارت‌های شما است. شما می خواهید نامه پوششی خود را مختصر، خوب نوشته شده، عاری از اشتباهات املایی و املایی و متناسب با موقعیتی که برای آن درخواست می کنید، بنویسید.

مهارت های ارتباطی در مصاحبه شغلی شما

اولین و مهمترین راهی که می توانید در مصاحبه خود ارتباط برقرار کنید این است که چگونه خود را معرفی می کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زودتر برای مصاحبه حاضر شوید و لباس مناسب برای شغلی که درخواست می کنید بپوشید. به نشانه های غیرکلامی که از طریق زبان بدن نشان می دهید توجه کنید.

در طول مصاحبه از اعمالی مانند خمیدن یا نگاه کردن به تلفن خود اجتناب کنید. نگاه کردن به چشمان مصاحبه کننده، به کارگیری مهارت های گوش دادن فعال و نشان دادن اعتماد به نفس، همگی راه های مثبتی برای برقراری ارتباط در مصاحبه شما هستند. تقریباً هر کاری که انجام می دهید – چه در محل کار و چه در زندگی – می تواند به عنوان نوعی ارتباط تلقی شود. با شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و انجام منظم عادت های خوب، می توانید نحوه ارتباط و برقراری ارتباط با دیگران را بهبود بخشید.

بازگشت به بالا ↑

مهارت های ارتباطی
مهارت های ارتباطی

چگونه مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید

با تجربه و تمرین می توانید مهارت های ارتباطی خود را یاد بگیرید و ارتقا دهید. با شناسایی نقاط قوت خود شروع کنید و سپس آن مناطق را تمرین و توسعه دهید.

ارتباطات خوب را در اطراف خود مشاهده کنید

افراد حرفه ای، خانواده و دوستانی را شناسایی کنید که به طور مداوم ایده ها و اطلاعات را به وضوح با احترام، همدلی و اعتماد به اشتراک می گذارند. راه های ارتباطی خاص آنها با دیگران را مشاهده کرده و یادداشت برداری کنید. اینکه

  • آیا در برخی موارد از لحن خاصی استفاده می کنند؟
  • چه زمانی این کار را می‌کنند؟
  • توضیح اطلاعات، ایده ها یا دستورالعمل های پیچیده توسط آنها چگونه است؟
  • در صورت وجود، از چه نوع احساساتی هنگام برقراری ارتباط استفاده می کنند؟
  • ارتباطات آنها چگونه بر دیگران تأثیر می گذارد؟

از یک دوست یا همکار صمیمی انتقاد سازنده بخواهید

ممکن است سخت باشد که بدانید چگونه به عنوان یک ارتباط دهنده درک می شوید. برای دریافت نظر عینی، از یک دوست مورد اعتماد بازخورد صادقانه آنها را بخواهید. درک زمینه های بهبود ارتباطات می تواند به شما کمک کند تا بر روی چه چیزی تمرکز کنید.

بهبود عادات ارتباطی را تمرین کنید

بسیاری از مهارت های ارتباطی عاداتی هستند که در طول زمان توسط شما بوجود آمده است. شما می توانید با تمرین عادات جدیدی که شما را به یک ارتباط بهتر تبدیل می کند، این مهارت ها را بهبود بخشید. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پاسخگویی بیشتر به ارتباطات هنگام ارسال،
  • یادآوری تماس چشمی،
  • تمرین دادن بازخورد مثبت
  • و پرسیدن سؤال در مکالمات

در کارگاه ها یا کلاس های مهارت های ارتباطی شرکت کنید

چندین سمینار، کارگاه و کلاس آنلاین و آفلاین وجود دارد که می تواند به شما کمک کند ارتباط بهتری داشته باشید. این کلاس ها ممکن است شامل آموزش، ایفای نقش، تکالیف نوشتاری و بحث های آزاد باشد.

به دنبال فرصت هایی برای برقراری ارتباط باشید

هم در داخل و هم در خارج از کار به دنبال فرصت هایی باشید که شما را ملزم به استفاده از مهارت های ارتباطی می کند. این به شما کمک می کند تا مهارت های خوب را تازه نگه دارید و در عین حال فرصت تمرین مهارت های جدید را نیز به شما می دهد.

بازگشت به بالا ↑


برقراری ارتباط موثر در محل کار

| وضوح و اختصارتمرین همدلیثابت کردن خودآرام و ثابت بودنبهره گیری از زبان بدن |

در حالی که چندین مهارت ارتباطی وجود دارد که در سناریوهای مختلف از آنها استفاده خواهید کرد، چند راه وجود دارد که می توانید یک ارتباط موثر در کار باشید:

واضح و مختصر باشد

استفاده از پیام خود را تا حد امکان آسان کنید، احتمال سوء تفاهم را کاهش می دهد، پروژه ها را سرعت می بخشد و به دیگران کمک می کند تا به سرعت اهداف شما را درک کنند. به جای اینکه با جملات طولانی و مفصل صحبت کنید، تمرین کنید که پیام خود را به معنای اصلی آن کاهش دهید. در حالی که ارائه زمینه مفید است، بهتر است در هنگام تلاش برای برقراری ارتباط ایده، دستورالعمل یا پیام خود، لازم ترین اطلاعات را ارائه دهید.

همدلی را تمرین کنید

درک احساسات، ایده ها و اهداف همکارتان می تواند به شما در برقراری ارتباط با آنها کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است برای شروع یک پروژه به کمک سایر بخش ها نیاز داشته باشید. اگر آنها مایل به کمک نیستند یا نگرانی هایی دارند، تمرین همدلی می تواند به شما کمک کند پیام خود را به گونه ای قرار دهید که نگرانی آنها را برطرف کند.

خودتان را ثابت کنید

در مواقعی، لازم است برای رسیدن به اهداف خود قاطع باشید، چه درخواست افزایش حقوق داشته باشید، چه به دنبال فرصت های پروژه باشید یا در مقابل ایده ای که فکر نمی کنید سودمند باشد مقاومت کنید. در حالی که ارائه با اعتماد به نفس بخش مهمی از محل کار است، شما همیشه باید در مکالمه محترمانه رفتار کنید. حفظ لحن یکنواخت و ارائه دلایل منطقی برای ادعاهای خود به دیگران کمک می کند تا افکار شما را پذیرا باشند.

آرام و ثابت باشید

هنگامی که اختلاف نظر یا درگیری وجود دارد، می توان به راحتی احساسات را وارد ارتباطات خود کرد. حفظ آرامش هنگام برقراری ارتباط با دیگران در محل کار بسیار مهم است. مراقب زبان بدن خود باشید و دستان خود را روی هم نگذارید یا چشمان خود را نچرخانید. حفظ یکنواخت زبان بدن و حفظ لحن صدای یکنواخت می تواند به شما کمک کند تا به نتیجه ای صلح آمیز و سازنده برسید.

از زبان بدن استفاده کنید

زبان بدن بخش کلیدی ارتباط در محیط کار است. به پیام هایی که مردم با حالات و حرکات صورت خود ارسال می کنند، دقت کنید. همچنین باید به نحوه برقراری ارتباط (عمدا یا غیرعمدا) با زبان بدن خود توجه ویژه ای داشته باشید.

بازگشت به بالا ↑

ترتیبی که ایوسی برای مطالعه به شما پیشنهاد می کند

مهارت های ارتباطی برای موفقیت شغلی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *