حفظ مشتریان و تلاش برای فروش به آنها مزایای زیادی دارد. مشتریان فعلی کسب و کار شما منبع بسیار ارزشمندی برای بازاریابی هستند زیرا فروش آنها آسان تر است و می توانند به تولید سرنخ های جدید کمک کنند. دانستن اینکه چگونه از این بخش از مخاطبان هدف خود استفاده کنید، می تواند درآمد را افزایش دهد، تجارت شما را گسترش دهد و برند شرکت شما را تثبیت کند.
در این مقاله از ایوسی، اهمیت فروش به مشتریان فعلی، گامهایی برای کمک به تشویق مجدد کسبوکار و نکاتی در مورد نحوه فروش به مشتریان فعلیتان را مورد بحث قرار میدهیم.
چرا فروش مشتریان موجود مهم است؟
فروش از مشتریان فعلی به اندازه فروش و به دست آوردن مشتریان جدید مهم است. کسبوکارها میتوانند از مشتریان فعلی خود برای معرفی مشتریان جدید، بهبود برند شرکت و ارائه بازخورد در مورد نحوه خدمات بهتر به مشتریان استفاده کنند. مشتریان موجود نیز منبع ارزشمندی برای فروش بیشتر هستند. اگر شخصی از یک کسب و کار خرید کرده باشد و خدمات و محصول به مشتری راضی کننده باشد، این مشتری اغلب احتمالاً دوباره از آن کسب و کار خرید می کند.
مزایای فروش به مشتریان فعلی
فروش به مشتریان فعلی مزایای زیر را برای یک تجارت ارائه می دهد:
بازاریابی کم هزینه
وقتی به مشتریان فعلی می فروشید، کسب و کار شما می تواند در بازاریابی صرفه جویی کند. وقتی مشتری از قبل با برند و محصولات شما آشنا باشد، برای ایجاد تبلیغات یا متقاعد کردن مشتری برای تبدیل شدن به مشتری پول خرج نمی کنید. در عوض، کسبوکار شما میتواند چند تعامل داشته باشد یا یک پیشنهاد ویژه به مشتری فعلی ارائه دهد که برای کسبوکار شما هزینه کمی دارد یا بدون آن است.
یک مشتری فعلی، به شرطی که تجربه ای خوشایند با کسب و کار شما داشته باشد، ممکن است در مورد برند شما به صورت آنلاین صحبت کند، که می تواند تبلیغات رایگان به کسب و کار شما ارائه دهد. مشتریان فعلی نیز با ارجاع نام تجاری شما به دوستان یا خانواده خود، دلارهای تبلیغاتی یک کسب و کار را پس انداز می کنند.
بیشتر بخوانید: چگونه برای رونق کسب و کار خود درخواست معرفی کنیم
صرفه جویی در زمان
کسب و کار شما می تواند در زمان فروش به مشتریان فعلی صرفه جویی کند زیرا تیم بازاریابی نیازی به زمان برای تحقیق در مورد بازار یا شناسایی و یافتن مخاطب هدف ندارد. برای مشتریان فعلی، شما از قبل میدانید که چه کسانی هستند و اطلاعات جمعیتی عمومی آنها، مانند سن، وضعیت اقتصادی و جنسیت. این می تواند به تعیین اینکه مشتریان فعلی شما ممکن است در مرحله بعدی چه چیزی بخرند یا اینکه کسب و کار شما چه پیشنهاداتی می تواند به آنها بدهد تا خرید دیگری را تشویق کند، کمک کند.
تمرکز بر روی آوردن مجدد مشتری موجود به خرید ممکن است زمان و تلاش کمتری نسبت به یافتن مشتری بالقوه جدید و هدایت آنها به نقطه خرید نیاز داشته باشد. مشتریان فعلی برند شما را می شناسند، بنابراین نیازی به اطلاع رسانی به آنها ندارید، و آنها از کسب و کار شما خرید کرده اند تا زمانی را برای متقاعد کردن آنها برای خرید محصول صرف نکنید.
برند شرکت را تبلیغ کنید
یک کسب و کار می تواند از مشتریان موجود برای کمک به ترویج و رشد برند خود استفاده کند که می تواند منجر به افزایش درآمد شود. بسیاری از مردم به نظر یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بیشتر از یک تبلیغ اعتماد دارند. شما می توانید از مشتریان فعلی برای کمک به تبلیغ برند خود به این ۳ روش استفاده کنید:
-
از نظرات مشتریان استفاده کنید. نظرات مشتریان می تواند در کمپین بازاریابی شما برای کمک به متقاعد کردن مشتریان بالقوه ارزشمند باشد. وقتی مشتریان بازخورد مثبتی در مورد خدمات و محصول شما دارند، به اشتراک گذاشتن آنچه میگویند میتواند برند شرکت شما را بهبود بخشد.
-
کمپین ارجاع ایجاد کنید. شرکت ها گاهی اوقات برنامه های ارجاعی ایجاد می کنند تا به مشتریان فعلی برای یافتن مشتری دیگری برای دعوت به کسب و کار شما پاداش دهند. ارجاع ها برای جذب مشتریان جدید عالی هستند و پاداش های ارجاع می تواند به حفظ مشتریان فعلی کمک کند.
-
از محتوای تولید شده توسط مشتری استفاده کنید. ارسال مجدد محتوایی که مشتری در مورد محصول شما به صورت آنلاین ایجاد می کند، مانند تصویر یا ویدیویی که محصول شما را نشان می دهد، در زمان و هزینه ایجاد محتوای جدید صرفه جویی می کند و همچنین به عنوان یک گواهی است که می تواند سایر کاربران را متقاعد کند. تعامل با مشتریان از این طریق می تواند نظر و تجربه آنها را با برند شرکت شما بهبود بخشد.
بیشتر بخوانید: ۱۰ نوع رسانه اجتماعی برای تبلیغ برند شما
مراحل فروش به مشتریان فعلی
فروش به مشتریان فعلی و حفظ معاملات تجاری آنها با شرکت شما شبیه به سفر خرید مشتری جدید است. برای فروش به مشتری فعلی می توانید این چهار مرحله را دنبال کنید:
۱. کمپین طراحی
علاقه مند نگه داشتن مشتریان فعلی به کسب و کار شما مهم است. یک کمپین بازاریابی به طور خاص برای مشتریانی که قبلاً از برند شما خرید کرده اند ایجاد کنید. اهدافی را برای کمپین خود تعیین کنید تا اطمینان حاصل کنید که رابطه با مشتری را حفظ می کنید و فعالانه تجارت را تشویق می کنید. کمپین شما همچنین میتواند مشتریانی را هدف قرار دهد که در معرض خطر ترک کسبوکارتان هستند، مانند مشتریانی که شکایتی را ایمیل کردهاند. کسب و کار شما می تواند با انجام کارهای زیر مشتریان فعلی را در معرض خطر قرار دهد:
-
عادات خرید مشتری را دنبال کنید. سفارشات و سایر تعاملات مشتری با شرکت خود را پیگیری کنید. اگر علاقه آنها کاهش یابد، باید کمپین شما به ابزارهایی مجهز شود تا دوباره مشتری را جذب کند.
-
بهتر از رقبا عمل کنید. رقابت خود را نیز از نزدیک تماشا کنید. سعی کنید پیشنهادات خود را بهبود بخشید تا از محصولاتی که رقبا به مشتریان ارائه می دهد بهتر عمل کنید. این می تواند نرخ نگهداری را افزایش دهد.
-
وفاداری مشتری را توسعه دهید. برنامه های وفاداری به حفظ تجارت مشتریان کمک می کند و می تواند به بهبود برند شرکت شما کمک کند. یک برنامه وفاداری ممکن است شامل پیشنهادات و تخفیف های ویژه ای باشد که مشتریان را تشویق به خرید دیگری کند.
۲. ارتباط را حفظ کنید
حفظ ارتباط با مشتریان بخش مهمی از ارائه خدمات عالی به مشتریان است. اطمینان حاصل کنید که مشتری حتی پس از خرید از کسب و کار شما مراقبت می کند. در اینجا ایده هایی برای حفظ ارتباط با مشتریان وجود دارد:
-
پیگیری کنید. ایمیلی بفرستید تا با مشتریان خود در مورد تجربه آنها از محصول شما پیگیری کنید. برای سؤالات یا نگرانی هایی که ممکن است داشته باشند، کمک کنید.
-
درخواست بررسی کنید. با درخواست بازبینی محصول یا خدمات شما، نشان دهید که به نظر و تجربه مشتری علاقه مند هستید.
-
آنلاین تعامل کنید. پلتفرم های رسانه های اجتماعی ابزاری مفید برای ردیابی تجربیات مشتریان هستند. هنگامی که یک مشتری در مورد محصول یا شرکت شما پست میکند، میتوانید نظرات خود را مجدداً پست کنید، نظر دهید یا نظرات خود را با سایر کاربران رسانههای اجتماعی و مشتریان بالقوه به اشتراک بگذارید.
-
پیشنهادات انحصاری ایجاد کنید. پیشنهادهای انحصاری که مشتری می تواند پس از خرید به آنها دسترسی داشته باشد، مانند محصولات جایزه یا تخفیف، راه خوبی برای تشکر از مشتریان شما برای کسب و کارشان و حفظ ارتباط با آنها پس از خرید اولیه است.
بیشتر بخوانید: ۷ راه برای جلب اعتماد مشتری (و چرا مهم است)
۳. پیشنهادات اضافی ایجاد کنید
ایجاد پیشنهادهای اضافی به افزایش فروش و جذب مشتریان به خدمات شما کمک می کند. هنگام تهیه پیشنهادات برای مشتریان، این گزینه ها را در نظر بگیرید:
-
بستهها: محصولاتی را ارائه دهید که مکمل یکدیگر در یک معامله بستهبندی هستند که در آن اگر مشتریان یک محصول را بخرند، کسبوکار شما محصول دوم را با قیمتی با تخفیف ارائه میدهد.
-
تخفیف: برای مشتریان بازگشتی تخفیف ایجاد کنید. تخفیف می تواند درصدی از قیمت معمولی یک محصول یا خدمات خاص باشد.
-
تخفیف های سبک زندگی: تخفیف های سبک زندگی پیشنهادات ویژه ای برای دانشجویان، پرسنل نظامی و کارکنان خدمات عمومی مانند افسران پلیس است. این تخفیفها میتوانند مشتریان را در زمانی که واجد شرایط هستند، جذب کنند.
-
کارتهای وفاداری: بسیاری از کسبوکارها از کارتهای وفاداری برای تشویق مجدد تجارت استفاده میکنند. کارتهای وفاداری به مشتریان این امکان را میدهند که برای خرید در کسبوکار شما پیشنهادات ویژه دریافت کنند و امتیاز کسب کنند که میتوانند برای خرید محصول یا خدمات دیگری از آن استفاده کنند.
-
یکی بخرید، یکی ببرید: یک محصول را بخرید و دیگری را به صورت رایگان یا با قیمت تخفیف دریافت کنید، پیشنهادهای ویژه ای هستند که مشتری را به خرید محصولات بیشتر تشویق می کنند. این نیز یک روش مفید برای افزایش فروش به مشتریان است.
-
ارسال رایگان: ارائه ارسال رایگان محصولات شما باعث صرفه جویی در هزینه مشتری و افزایش علاقه آنها به خرید می شود.
-
کوپن هدیه: ارسال یک کوپن هدیه برای مشتریان برای بازخرید و دریافت هدیه از کسب و کار شما یا کسب و کار مرتبط پس از خرید، می تواند رضایت آنها را افزایش دهد و آنها را برای خرید دیگری بازگرداند.
-
ضمانت رضایت: وقتی می توانید تضمینی ارائه دهید که مشتری از محصول یا خدمات شما لذت می برد، ممکن است مشتری در خرید احساس اطمینان بیشتری کند. این یک آزمایش بدون ریسک است و نشان می دهد که کسب و کار شما به چیزی که می فروشید اعتقاد دارد.
بیشتر بخوانید: ۱۵ هدیه قدردانی از مشتری برای ابراز قدردانی
۴. ارزش ثابتی را ارائه دهید
ارائه ارزش ثابت به مشتریان برای حفظ مشتریان، راضی نگه داشتن مشتریان و حفظ شهرت برند شما مفید است. ارزش ثابت به ساخت برندی کمک می کند که مشتریان به آن اعتماد کنند و از خرید مجدد آن خوشحال شوند. در اینجا روش هایی وجود دارد که می توانید به طور مداوم به مشتریان خود ارزش بدهید:
-
نمایندگان خدمات مشتری را آموزش دهید. تمام نمایندگان خدمات مشتری خود را آموزش دهید تا از سازگاری در نحوه برخورد و برخورد با مشتریان خود اطمینان حاصل کنید. این آموزش همچنین میتواند شامل اطلاعرسانی به نمایندگان محصولات و برند شما باشد تا بتوانند در هر مشکلی که با آن مواجه میشوند به مشتریان کمک کنند.
-
مشکلات مشتری را خلاقانه حل کنید. مشتریان از حل سریع و خلاقانه مشکل قدردانی می کنند. این ممکن است به معنای ایجاد یک راه حل شخصی برای هر مشتری یا هر موقعیتی باشد.
-
سریع پاسخ دهید. پاسخگویی سریع به همه نگرانی های مشتری، ارزش و رضایت مشتری را به همراه دارد. برای ارائه کمک یا خط کمکی که مشتریان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، یک چت زنده در وب سایت خود در نظر بگیرید.
-
به وعده ها عمل کنید. وفای به وعده هایی که به مشتریان در مورد محصول یا خدمات خود داده اید، راهی عالی برای ارائه ارزش پس از خرید است. به عنوان مثال، شرکت شما ممکن است متعهد شود که همه مشتریان را راضی کند. اگر مشتری از محصولی احساس نارضایتی کند، پول او را پس می دهید.
-
با شخصیت باشید. تعامل با مشتریان به صورت فردی و شخصی سازی ارتباط شما با آنها باعث می شود آنها احساس قدردانی کنند. حصول اطمینان از اینکه ارتباطات کمتر شبیه کاری و انسانی است مفید است.
-
محصولات مصرفی ایجاد کنید. هنگام ایجاد محصولات جدید، بازخورد مشتری را در نظر بگیرید. مصرف کنندگان شما مهمترین عامل هنگام تولید محصولات جدید هستند. مطمئن باشید آنچه ارائه می دهید برای آنها مفید است و در زندگی آنها ارزش ایجاد می کند.
نکاتی در مورد نحوه فروش به مشتریان فعلی
مهم است که به یاد داشته باشید مشتریان فعلی شما چقدر برای کسب سود و ایجاد برند شرکت شما ارزشمند هستند. حفظ مشتریان و ارائه ارزش ثابت به آنها برای ایجاد یک کسب و کار موفق مفید است. در اینجا نکات اضافی برای کمک به فروش به مشتریان فعلی وجود دارد:
حساب های مشتری ایجاد کنید
حساب های مشتری ایجاد کنید که مشتریان را بر اساس عواملی مانند عادات مصرف کننده و جمعیت شناختی دسته بندی و جدا می کند. با حسابهای مشتری، میتوانید راههایی برای رسیدگی بهتر به نیازهای مشتری خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، ایجاد حسابهای کاربری برای مشتریانی که به احتمال زیاد تجارت را تکرار میکنند، به تیم بازاریابی شما کمک میکند تا استراتژیهایی را برای تشویق آن مشتریان به خرید مجدد و ایجاد پیشنهادات انحصاری برای آنها اتخاذ کند. به طور مشابه، حساب های مشتریان همچنین به شناسایی مشتریان در معرض خطر که ممکن است برای حفظ آنها نیاز به توجه ویژه داشته باشند، کمک می کند.
حواستان باشد
مراقب مشتریان فعلی خود باشید. این شامل تماشای رقابت برای اطمینان از ارزشمند بودن پیشنهادات شما برای مشتریان، برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و درخواست بازخوردی است که استفاده می کنید. برای توجه بیشتر به مشتریان خود، نظرسنجی هایی برای سنجش رضایت آنها ایجاد کنید.
بیشتر بخوانید: ایجاد نظرسنجی رضایت مشتری و سوالات: بهترین روش ها و نمونه ها
از بازاریابی خودکار استفاده کنید
ابزارهای بازاریابی خودکار سیستمهایی برای انجام فعالیتهای بازاریابی منظم، مانند ارسال در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، ارسال ایمیل و جمعآوری اطلاعات مشتری هستند. استفاده از ابزارهای بازاریابی خودکار و استفاده از ورودی هایی مانند رفتار مشتری، به برقراری ارتباط بهتر با مشتریان و حفظ رابطه با همه مشتریان شما کمک می کند. نمونه ای از بازاریابی خودکار، ربات های چت هستند که می توانند به سرعت پاسخ هایی را برای مشتریان ارائه دهند.