نماد سایت ایوسی

سود چیست و چرا مهم است؟

سود چیست؟

سود چیست؟

هر شرکتی برای موفقیت نیاز به کسب سود دارد. نتیجه مثبت در صورت سود و زیان یک شرکت، نشانگر این است که کسب و کار خوب است. این نتیجه یا سود خالص برای ادامه رشد و شکوفایی شرکت ضروری است.

در این مقاله از ایوسی، به اهمیت سود و مقایسه آن با رشد، انواع مختلف سود و نکاتی برای افزایش سود می پردازیم.

سود چیست؟

سود، درآمد باقیمانده است که به عنوان درآمد نیز شناخته می شود، پس از اینکه یک شرکت تمام هزینه ها را به حساب آورد. در مشاغل کوچک معمولاً سود مستقیماً به صاحب یا صاحبان شرکت می رسد. شرکت های سهامی عام و معامله شده، سود را به صورت سود سهام به سهامداران پرداخت می کنند. یک صاحب کسب و کار می تواند پول را نگه دارد یا آن را دوباره در شرکت سرمایه گذاری کند تا رشد و سود بیشتر را تشویق کند.

مطالب مرتبط: سود ناخالص در مقابل سود خالص: تفاوت چیست؟

چرا سود مهم است؟

سود یک نتیجه ضروری برای اداره یک تجارت است. اغلب، کسب سود هدف اصلی شرکت است. نتیجه مثبت نشان می دهد که شرکت سالم است و عملکرد خوبی دارد. سود سرمایه‌ای است که شرکت‌ها می‌توانند از آن برای اهداف مختلفی مانند نگهداری از محل کار یا تجهیزات، جایگزینی یا ارتقای وسایل نقلیه یا سایر موارد پرهزینه، یا سرمایه‌گذاری در محصولات، خدمات یا کارکنان جدید استفاده کنند. با سود خوب، کسب و کارها می توانند انتظار ادامه شکوفایی داشته باشند.

مطالب مرتبط: سود ناخالص: تعریف و نحوه محاسبه آن

انواع سود

صورت های درآمد سه نوع سود اصلی را فهرست می کند. هر نوع سود به رهبری شرکت و سایر ذینفعان بینش ارزشمندی در مورد سلامت شرکت می دهد.

سود ناخالص

سود ناخالص معمولاً اولین نوع سود ذکر شده در صورت سود و زیان و اغلب بالاترین رقم است. سود ناخالص درآمد شرکت منهای بهای تمام شده کالای فروخته شده یا COGS است. سود ناخالص به شرکت ها کمک می کند تا ببینند پس از محاسبه هزینه های مستقیم مربوط به ایجاد محصول یا خدمات خود، چقدر پول به دست آورده اند. برای محاسبه سود ناخالص، COGS را از کل فروش کم کنید.

سود عملیاتی

سود عملیاتی کمتر از سود ناخالص صورت سود و زیان است. هم COGS و هم هزینه های عملیاتی را به حساب می آورد. سود عملیاتی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که هزینه‌های مستقیم، مانند نیروی کار و ماشین‌آلات، و هزینه‌های غیرمستقیم، مانند اجاره ساختمان و تاسیسات، چگونه از سود کم می‌کنند. برای محاسبه سود عملیاتی، هزینه های عملیاتی را از سود ناخالص کم کنید.

سود خالص

سود خالص محاسبه سود نهایی در صورت سود و زیان است که به عنوان خط پایین نیز شناخته می شود. سود خالص عبارت است از درآمد باقیمانده پس از حسابداری برای هر هزینه تجاری، از جمله مالیات و بهره. خط پایانی با نشان دادن میزان درآمد پس از پرداخت تمام هزینه ها و هزینه ها، نشان می دهد که یک تجارت چقدر سالم است. برای محاسبه سود خالص، هزینه های مالیات و بهره را از سود عملیاتی کم کنید.

شرکت ها می توانند از سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص برای محاسبه حاشیه سود خود یا میزان استفاده موثر شرکت از سود خود استفاده کنند. برای تعیین حاشیه سود، سود ناخالص، سود عملیاتی یا خالص را بر کل درآمد تقسیم کنید. نسبت های حاشیه سود بالا نشان دهنده سود قابل توجه به ازای هر دلار درآمد است، در حالی که نسبت های حاشیه سود پایین نشان دهنده سود ضعیف به ازای هر دلار درآمد است.

ذینفعان خارجی نیز مانند سرمایه گذاران می توانند از حاشیه سود برای مقایسه ارزش شرکت های با اندازه های مختلف استفاده کنند. به عنوان مثال، یک کسب و کار بزرگ ممکن است سود بسیار بیشتری نسبت به یک کسب و کار کوچک داشته باشد، اما کسب و کار بزرگ ممکن است حاشیه سود پایینی داشته باشد، به این معنی که کسب و کار کوچک کارآمدتر ممکن است سرمایه گذاری بهتری باشد.

مرتبط: راهنمای نسبت سودآوری

چگونه سود را افزایش دهیم

اغلب، کسب و کارها به دنبال راه هایی برای بهبود سود خالص خود هستند. شرکت ها می توانند چندین رویکرد برای افزایش سود خود در نظر بگیرند:

۱. افزایش درآمد

شرکت ها می توانند درآمد خود را برای بهبود سود خالص از سه طریق افزایش دهند:

مرتبط: ۴۴ روش برای افزایش درآمد

۲. کاهش هزینه ها

روش دیگر افزایش سود کاهش هزینه ها است. شرکت ها می توانند هزینه های مستقیم و غیرمستقیم را برای کاهش هزینه ها ارزیابی و به حداقل برسانند:

۳. محصولات را حذف کنید

گاهی اوقات شرکت ها محصولات یا خدمات متنوعی را به فروش می رسانند. برای آن مشاغل، یک روش عالی برای افزایش سود، حذف محصولات یا خدماتی است که فروش خوبی ندارند. توقف فروشندگان فقیر هزینه های تولید را کاهش می دهد و در نهایت قیمت نهایی را بهبود می بخشد.

۴. موجودی را کاهش دهید

نگهداری موجودی ممکن است پرهزینه باشد. بسته به آنچه شرکت می فروشد، ذخیره موجودی ممکن است به یک ساختمان جداگانه و کارکنان اضافی نیاز داشته باشد. کاهش مقدار سهامی که شرکت در محل نگهداری می کند می تواند هزینه ها را کاهش دهد و سود خالص را بهبود بخشد.

سودآوری در مقابل رشد

رهبران شرکت و سهامداران خارجی ممکن است در نظر داشته باشند که آیا سود یا رشد شاخص بهتری برای سلامت یک شرکت است. بسته به نوع شرکت، در نظر گرفتن هر عامل به طور مستقل یا هر دو با هم برای تعیین سلامت شرکت می تواند ارزشمند باشد، به شرح زیر:

سودآوری

نتیجه مثبت نشان می دهد که شرکت بیشتر از هزینه های خود درآمد دارد، که نشانه خوبی برای موفقیت شرکت است. این اطلاعات مفیدی برای سرمایه گذارانی است که به دنبال فرصت های مثبت و رهبری شرکتی هستند که امیدوارند درآمد کلی را افزایش دهند. شرکت های جوان ممکن است با شروع فعالیت خود سود بالایی از خود نشان ندهند. همانطور که یک کسب و کار مدل عملیاتی متمرکزتری را توسعه می دهد، می تواند شروع به کسب سود بیشتری کند.

رشد

رشد شرکت نیز می تواند نشان دهنده یک کسب و کار موفق باشد. رویش، گسترش شرکت از طریق استخدام کارکنان بیشتر، افزایش تعداد محصولات تولید و فروش و دستیابی به بازارهای جدید است. نمو شرکت نشان می دهد که کسب و کار سرمایه یا درآمد کافی برای گسترش عملیات خود دارد. رشد یک شاخص ارزشمند از سلامت شرکت برای شرکت های جوان و با سابقه است.

سود به رشد کمک می کند و رشد نشان دهنده جریان درآمد مثبت است. هر دو شاخص هنگام ارزیابی سلامت و ارزش کلی یک شرکت ارزشمند هستند.

چرا سود برای سهام مهم است؟

عملکرد بازار سهام بر اساس سود گزارش شده و سود پیش بینی شده از شرکت های بزرگ دولتی است. هر سه ماهه، شرکت ها درآمد یا سود خود را اعلام می کنند. به طور کلی، اگر درآمد یک شرکت خوب باشد، ارزش سهام آنها بالا می رود. شرکت‌ها همچنین ممکن است اقداماتی را برای افزایش سودآوری به‌عنوان بخشی از پیش‌بینی درآمد آتی خود گزارش کنند، که می‌تواند بر ارزش سهام شرکت آنها نیز تأثیر مثبت بگذارد.

خروج از نسخه موبایل