برنامه های موثر وفاداری مشتری می تواند فروش را افزایش دهد، مشتریان بیشتری را درگیر کند و به شما کمک کند تا توجه بیشتری به برندتان جلب کنید. یک برنامه وفاداری خوب می تواند به شما کمک کند بدون صرف هزینه زیاد، کسب و کار خود را توسعه دهید. با نوآوری و اجرای موفق، یک برنامه وفاداری ممکن است برند شما را در راس ذهن مشتریان نگه دارد.
در این مقاله از ایوسی، تعریف و مزایای برنامه های وفاداری مختلف را با ۱۰ مثال و نکته برای کمک به رشد کسب و کارتان به اشتراک می گذاریم.
برنامه وفاداری مشتری چیست؟
برنامه وفاداری مشتری یک استراتژی بازاریابی است که به مشتریان انگیزه می دهد تا به جای روی آوردن به رقبا، دوباره از برند شما خرید کنند. ایجاد وفاداری مشتری کار آسانی نیست. شما باید به مردم دلایلی برای خرید از برند خود ارائه دهید. به همین دلیل است که کسب و کارها جوایز ویژه ای را به مشتریان عادی ارائه می دهند.
اگر برنامهها را با در نظر گرفتن مشتریان خود اجرا کنید، برنامههای وفاداری میتوانند احساس خوبی در خرید از شما در مشتریان ایجاد کنند. انواع مختلفی از برنامه ها یا استراتژی های وفاداری وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. انتخاب شما به محصول و اهداف شما برای برنامه پاداش بستگی دارد.
مزایای اجرای برنامه وفاداری مشتری
مطالعه مزایای یک برنامه وفاداری خوب، وضوح بیشتری را فراهم می کند زیرا شما به دنبال ایجاد برنامه برای برند خود هستید. مزایای اجرای برنامه وفاداری مشتری عبارتند از:
-
جذب مشتریان برای ماندن تا پایان
-
افزایش درآمد
-
ایجاد روابط قوی با مشتریان در طول زمان
-
متمایز کردن یک برند از انبوه رقبا
-
افزایش تعداد مشتریان خوشحال
-
حمایت از بازاریابی دهان به دهان
۱۰ برنامه وفاداری مشتری که باید در نظر بگیرید
در اینجا ده برنامه اثبات شده وفاداری مشتری با مثال هایی برای شرکت شما آورده شده است:
۱. برنامه امتیاز
یک سیستم امتیاز بر یک مفهوم ساده است: برای بدست آوردن بیشتر، بیشتر خرج کنید. هر بار که مشتری چیزی را به صورت آنلاین یا آفلاین خریداری می کند، بسته به اندازه خرید خود، تعداد مشخصی امتیاز دریافت می کند. سپس مشتریان می توانند امتیاز خود را به پاداش تبدیل کنند، که می تواند تخفیف در خرید بعدی، نمونه های رایگان یا درمان های ویژه مشتری باشد.
به عنوان مثال، یک شرکت مسافرتی می تواند از یک برنامه وفاداری مبتنی بر امتیاز استفاده کند. این برنامه ممکن است به مسافران این امکان را بدهد که امتیازات خود را برای ناهار خوری رایگان، اقامت در هتل و سایر تجربیات سرگرم کننده استفاده کنند. مشتریان همچنین می توانند در پروازها و اجاره خودرو امتیاز کسب کنند، امتیاز را با دیگران به اشتراک بگذارند و وای فای رایگان و نرخ های ویژه دریافت کنند.
با استفاده از یک برنامه مبتنی بر نقطه مانند این، شرکت می تواند رفتار مشتری را مطالعه کند. هرچه بیشتر در مورد ترجیحات مشتری خود بدانند، بیشتر می توانند پاداش های سفارشی ارائه دهند. این شرکت همچنین میتواند اپلیکیشنی را توسعه دهد که به کاربران امکان میدهد وضعیت امتیاز خود را بررسی کنند، پاداشها و موارد دیگر را دریافت کنند تا تعامل مشتری را حتی بیشتر افزایش دهند.
۲. برنامه ماموریت محور
یک برنامه ماموریت محور باعث می شود مشتریان احساس کنند که خرید آنها به زندگی دیگران کمک می کند. همسویی با یک علت، تعامل مشتری را بیش از پیش افزایش می دهد.
به عنوان مثال، یک برند بستنی میتواند یک برنامه وفاداری مبتنی بر ماموریت ارائه دهد که بخشی از سود حاصل از فروش بستنی خود را به خیریههایی که از رفاه حیوانات، برنامههای اجتماعی، محیطزیست یا اهداف دیگر حمایت میکنند، اهدا میکند.
۳. برنامه پولی
برنامه های وفاداری پولی بر دعوت از مشتریان برای پرداخت هزینه سالانه یا ماهانه برای پیوستن به باشگاه VIP شرکت متمرکز است. برای تاثیرگذاری این برنامه، باید آن را برای مشتریان قدیمی یا خریداران مکرر بازاریابی کنید.
به عنوان مثال، برنامه پولی یک شرکت می تواند هزینه سالانه داشته باشد اما چندین مزیت برتر را برای مشتریان وفادار ارائه دهد، از جمله تحویل رایگان، تخفیف و موارد دیگر. از طریق این برنامه، شرکت می تواند مشتریان را جذب کند، و نشان می دهد که مشتریان معتقدند ارزش عضویت بیشتر از هزینه آن است.
۴. برنامه مبتنی بر ردیف
یک برنامه مبتنی بر ردیف شامل سطوح متعددی از پاداش های وفاداری است. مشتریان هر زمان که چیزی می خرند امتیاز می گیرند. همانطور که آنها بیشتر خرج می کنند، سطوح بالاتری از مزایا را باز می کنند.
به عنوان مثال، یک برند لوازم آرایشی می تواند یک برنامه مبتنی بر لایه ایجاد کند که دارای سه سطح است. هر چه یک عضو امتیاز بیشتری داشته باشد، تخفیف، هدایا و نمونه های بهتری دریافت می کند. این برنامه پاداش باعث می شود مشتریان علاقه مند شوند و برای محصولات بیشتر بازگردند.
۵. برنامه پیشرفت
وقتی مردم باور دارند که به هدفی نزدیک شدهاند، معمولاً مشتاق موفقیت هستند. یک برنامه پیشرفت از این اصل روانشناختی برای تشویق مشتریان به خرید مکرر استفاده می کند.
یکی از نمونههای برنامه وفاداری مشتری که از سیستم پیشرفت پیروی میکند، میتواند برنامههایی باشد که توسط یک برند تناسب اندام برای تشویق یک سبک زندگی فعال ارائه میشود. این شرکت ممکن است برنامه های آموزشی مختلفی را برای کمک به کاربران در رسیدن به اهداف خود ارائه دهد. هر بار که آنها به نقطه عطفی می رسند، برنامه ها کاربران را با نشان ها و جوایز دیگر تشویق می کنند.
خریداران موفقیت خود را به برندی مرتبط میکنند که تفاوت را ایجاد کرده است. شرکتی که به مشتریان کمک می کند نتایج آموزشی بهتری کسب کنند، به برند مورد علاقه آنها برای پوشاک و تجهیزات ورزشی تبدیل می شود.
۶. برنامه بازی
یک برنامه بازی بر روی جذب مشتریان بازی دوست با ارائه یک محیط بازی آنلاین تمرکز دارد که در آن آنها می توانند امتیاز و پاداش کسب کنند. مشتریان یک تجربه سرگرم کننده را دریافت می کنند که آنها را درگیر نگه می دارد و خریدهای آینده را تشویق می کند.
به عنوان مثال، یک برند ممکن است به مشتریان خود اجازه دهد تا بازی را در یک برنامه تلفن همراه انجام دهند، که شرکت همچنین از آن برای اطلاع مشتریان از شانس کسب امتیاز اضافی استفاده می کند. به این ترتیب، برنامه فرآیند خرید را هیجان انگیز و جذاب می کند.
۷. برنامه اشتراک
با یک برنامه اشتراک، برندها محصولات خود را به صورت اشتراک ارائه می کنند تا خریداران را به مشتریان عادی تبدیل کنند.
به عنوان مثال، یک برند قهوه می تواند با ارائه دانه های مختلف قهوه به عنوان اشتراک، فروش را افزایش دهد. این برند همچنین می تواند ۲۰ درصد تخفیف برای تشویق مشتریان به صرفه جویی در هزینه با انتخاب یک برنامه ۶ ماهه نسبت به یک برنامه یک ماهه ارائه دهد. برنامه شش ماهه برای برند مفیدتر از زمانی است که مشتری فقط یک بار خرید کند.
۸. برنامه Cashback
برنامه های برگشت نقدی باعث می شود مشتریان احساس کنند در ازای کسب و کار خود چیزی دریافت می کنند. پاداش بازگشت نقدی به خریداران پول پس می دهد تا برای محصولات و خدمات دیگر خرج کنند.
به عنوان مثال، یک بانک میتواند برنامهای برای پاداش ارائه دهد که وقتی مشتریان خریدهایی را انجام میدهند که در یک دسته از پیش تعیینشده قرار میگیرند، مانند زمانی که از کارت اعتباری یا نقدی خود در رستورانها، خواربارفروشیها یا فروشگاههای لوازم خانگی استفاده میکنند، جوایز پسانداز میدهد. این نوع برنامه اکثر مشتریان را راضی می کند و باعث می شود که آنها بیشتر به بانک بچسبند.
۹. برنامه معرفی یک دوست
برنامههای Refer-a-Friend به مشتریان برای معرفی دوستان و اعضای خانواده پاداش میدهند. در اینجا، مشتریان موجود با ارجاع برند شما به دوستان و اقوام خود به عنوان حامیان برند عمل می کنند. هنگامی که یک مشتری جدید خریدی انجام می دهد، مشتری قدیمی که مشتری جدید را معرفی کرده است، پاداش دریافت می کند.
به عنوان مثال، برنامه ارجاع یک شرکت ممکن است به مشتری فعلی برای هر مشتری جدیدی که مراجعه می کند، ۴۰ دلار تخفیف بدهد. آن مشتری جدید همچنین در اولین سفارش خود ۴۰ دلار تخفیف دریافت می کند.
۱۰. برنامه جامعه
یک برنامه اجتماعی به اعضا امکان دسترسی به جامعه ای از افراد همفکر را می دهد. در این انجمن، اعضا می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به رویدادهای خاص بپیوندند، الهام بگیرند و غیره. جوامع اساساً کلوپ های کوچکی در برنامه هستند. آنها بر اساس علایق، ارزش ها یا موضوعات خاصی ساخته شده اند که برای مشتری شما مهم است. از طریق یک برنامه اجتماعی، می توانید با مشتریان خود از طریق علایق مشترک آنها ارتباط برقرار کنید. شما می توانید چنین انجمنی را در پلتفرم های رسانه های اجتماعی ایجاد کنید.
به عنوان مثال، برنامه وفاداری یک برند زیبایی می تواند به اعضا امکان دسترسی به یک جامعه آنلاین در یک پلت فرم رسانه های اجتماعی را بدهد. در آنجا، طرفداران زیبایی می توانند ظاهر خود را به اشتراک بگذارند، سؤال بپرسند و نکاتی را مبادله کنند. این باعث ایجاد حس تعلق به اعضا می شود و آنها را به بازگشت وادار می کند.