نماد سایت ایوسی

چگونه مخاطب هدف خود را پیدا کنید

مخاطب هدف

مخاطب هدف

شناسایی یک مخاطب هدف و ارائه خدمات به آن مخاطبان ممکن است موثرترین تکنیک بازاریابی باشد که یک کسب و کار از آن استفاده می کند. این به این دلیل است که شما نمی توانید بازاریابی محصولات یا خدمات خود را شروع کنید تا زمانی که ندانید چه کسی احتمالاً محصولات یا خدمات شما را مصرف می کند. مخاطبان هدف شما بر تمام عناصر استراتژی بازاریابی شما، از جمله سبک و لحن کمپین ها و کانال هایی که کسب و کار شما برای دستیابی به آن مخاطبان استفاده می کند، تأثیر می گذارد. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که مخاطب هدف چیست، چرا مهم است و چگونه مخاطب هدف خود را پیدا کنید.

مخاطب هدف چیست؟

مخاطب هدف گروهی از مصرف‌کنندگان است که با رفتارها و جمعیت‌شناختی مشخص مشخص می‌شوند که به احتمال زیاد محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار را خریداری می‌کنند. این افراد ویژگی های مشترک خاصی دارند. برای مثال، کسب‌وکاری که خدمات املاک و مستغلات را ارائه می‌کند، مخاطبان هدفی خواهد داشت که شامل مالکان، اجاره‌کنندگان و سرمایه‌گذاران می‌شود. از طرف دیگر، اگر کفش های ورزشی می فروشید، مخاطبان هدف شما ممکن است در درجه اول ورزشکاران باشند.

یک مخاطب هدف می تواند بر اساس عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی، جنسیت، سن، تحصیلات و وضعیت اجتماعی-اقتصادی باشد. هر چه بتوانید در تعریف این مخاطب دقیق تر باشید، بهتر است. به عنوان یک کسب و کار، مهم است که مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید تا بتوانید مشتریان مناسب را تامین کنید.

اصطلاح مهم و مرتبط دیگر بازار هدف است. بازار هدف شما کل گروهی از افرادی است که شما به عنوان یک برند می خواهید به آنها بفروشید. این یک گروه بسیار بزرگتر است که مشتریان بالقوه را در بر می گیرد. برای مثال، اگر کفش‌های ورزشی می‌فروشید، بازار هدف شما می‌تواند مردان و زنانی باشند که کفش‌های ورزشی را راحت می‌بینند.

بیشتر بخوانید: چگونه یک بازار هدف را شناسایی کنیم؟

چرا یافتن مخاطب هدف مهم است؟

یافتن و آشنایی با مخاطب هدف به دلایل مختلفی مهم است، از جمله:

مطالب مرتبط: تقسیم بندی: آنچه باید بدانید در اینجا آمده است

چگونه مخاطب هدف خود را تعریف کنیم

ایده مخاطب هدف محدود کردن تلاش های بازاریابی به یک گروه نیست. با این حال، به کسب و کارها کمک می کند تا تلاش های خود را به طور مؤثرتری متمرکز کنند تا بتوانند زمان و پول بیشتری را برای جذب مصرف کنندگانی که از محصولات یا خدمات آنها سود می برند، سرمایه گذاری کنند. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای یافتن مخاطب هدف خود بردارید:

۱. داده های مربوط به مشتریان موجود را جمع آوری کنید

یک مکان خوب برای یافتن مخاطب، نگاه کردن به پایگاه مشتریان فعلی است. اکثر مشتریان فعلی احتمالاً در مواردی مشترک هستند، مانند محدوده سنی، مکان و شغل. همه این عوامل به شکل گیری مخاطب هدف شما کمک می کند. برخی از عوامل خاصی که می خواهید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

برای شرکت‌های B2B مهم است که اندازه کسب‌وکارهایی را که می‌خواهند جذب کنند و نحوه انجام کارشان در نظر بگیرند. درک نحوه عملکرد سایر مشاغل و نحوه سفر خرید آنها برای یافتن مخاطب مناسب کلیدی است.

۲. رقبا را تجزیه و تحلیل کنید

رقابت اشکالی ندارد. در واقع، حتی می تواند هنگام پیدا کردن مخاطبان هدف شما مفید باشد. طبیعی است و انتظار می رود که شرکت ها همان مخاطبان رقبای خود را هدف قرار دهند تا سعی کنند مشتریان خود را جذب کنند. ابزارهای گوش دادن اجتماعی و نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می توانند اطلاعات زیادی در مورد مخاطبان رقیب ارائه دهند.

در حین تجزیه و تحلیل رقابت، به دنبال کشف شکاف در تلاش های بازاریابی آنها باشید. اینها می‌توانند فرصت‌هایی برای بازاریابی برای یک گروه کم‌خدمت باشند. زمانی را صرف مطالعه بازخورد مشتریان کنید که ممکن است نشان دهنده نارضایتی آنها از رقابت باشد. از این نگرانی ها و ناامیدی های جدید برای ارائه راه حل استفاده کنید. این نوع تحقیقات رقبا برای تعیین اینکه کجا تلاش های بازاریابی خود را هدایت کنید بسیار عالی است.

مطالب مرتبط: تجزیه و تحلیل بازار هدف: چیست و چگونه می توان آن را ساخت

۳. پرسونای مشتری ایجاد کنید

در بازاریابی، شخصیت های مشتری شخصیت های نیمه تخیلی هستند که شما خلق می کنید و مانند مشتریان بالقوه رفتار می کنند. پرسونا به شما کمک می کند تا در مورد مخاطب هدف خود دقیق تر شوید. تعیین مشخصات مشتری ایده آل خود با تعریف اطلاعات جمعیت شناختی، رفتاری و جغرافیایی آنها، کلید درک مشتریان شما است.

در اینجا شخصیت مشتری چگونه به نظر می رسد:

ویرجینیا یک اینفلوئنسر ۲۸ ساله است. او در دلری بیچ، فلوریدا زندگی می کند. او مدرک روزنامه نگاری دارد و درباره محصولات مراقبت از پوست، رژیم غذایی و زندگی در نزدیکی ساحل وبلاگ می نویسد و پست می گذارد. ویرجینیا همیشه راه‌اندازی محصولات جدید مراقبت از پوست را دنبال می‌کند و حتی در رویدادها با افراد دیگر در حوزه زیبایی منطقه خود شرکت می‌کند. او به عنوان یک اینفلوئنسر دیجیتال، به آنچه مردم در پروفایل های رسانه های اجتماعی خود می بینند بسیار اهمیت می دهد. او دوست دارد زمانی را در داخل خانه بگذراند و در اوقات فراغت خود یوگا تمرین کند.

شخصیت شما فرد را به شیوه ای خاص در نظر می گیرد. به شخصیت، اهداف، انگیزه ها و ناامیدی های آنها فکر می کند.

بیشتر بخوانید: ۴ مرحله برای ایجاد شخصیت خریدار

۴. کانال های رسانه های اجتماعی مناسب را پیدا کنید

از ابزارهای مختلف رسانه های اجتماعی یا ابزارهای تجزیه و تحلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جایی که مخاطب هدف شما بیشتر وقت خود را می گذراند، استفاده کنید. یک آژانس بازاریابی یا شرکت تبلیغاتی نیز می تواند در این زمینه کمک کند. به نوع محتوایی فکر کنید که به بهترین وجه با مخاطبان شما طنین انداز می شود. برای مثال، لباس و کفش ممکن است برای تبلیغات در TikTok یا Instagram بهتر از دستگاه‌های پزشکی باشد.

نیازی به حضور در هر کانال رسانه اجتماعی وجود ندارد. در عوض، زمان و تلاش خود را روی پلتفرم هایی صرف کنید که بیشترین حس را برای مخاطبان شما دارد. به خاطر داشته باشید که مخاطبان همیشه جابجا می شوند و رفتار آنها نیز تغییر می کند. آماده باشید تا تلاش‌ها و استراتژی‌های بازاریابی را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که پیام‌های شما همچنان با مخاطبان هدف شما طنین انداز می‌شوند.

۵. مخاطبان خود را گسترش دهید

برای برخی از کسب و کارها معمولاً مخاطبان هدف متفاوتی وجود دارد. ایده در اینجا این است که هر مخاطب را از طریق یک کمپین جداگانه هدف قرار دهیم و همچنان به بخش کلی از طریق رسانه های اجتماعی و سایر تلاش های بازاریابی توجه کنیم. حتماً کمپین‌ها را آزمایش کنید تا ببینید مخاطب شما چقدر خوب پاسخ می‌دهد تا مطمئن شوید که با بخش مناسب کار می‌کنید. به ایجاد مخاطب ادامه دهید زیرا تجزیه و تحلیل بازار شما اطلاعات جمعیتی جدیدی را نشان می دهد که می توانند مشتری شوند.

خروج از نسخه موبایل