بازاریابی چیست؟
بازاریابی فعالیت، مجموعهای از مؤسسات و فرآیندهایی برای ایجاد، ارتباط، ارائه و مبادله پیشنهاداتی است که برای مشتریان، اربابان رجوع، شرکا و جامعه در کل ارزش دارد. (مصوب ۲۰۱۷ انجمن بازاریابی آمریکا (AMA: American Marketing Association) که از تحقیقات بازاریابی و بازاریابی هر سه سال یکبار توسط پانلی متشکل از پنج محقق که محققین فعال هستند، بازبینی و تایید/تغییر می شوند.)
تعریف تحقیقات بازاریابی
تحقیقات بازاریابی عملکردی است که مصرف کننده، مشتری و عموم مردم را از طریق اطلاعات به بازاریاب پیوند میدهد؛ اطلاعاتی که برای شناسایی و تعریف فرصت ها و مشکلات بازاریابی استفاده می شود.
تولید، پالایش و ارزیابی اقدامات بازاریابی؛ نظارت بر عملکرد بازاریابی؛ و درک بازاریابی را به عنوان یک فرآیند بهبود میبخشد. تحقیقات بازاریابی اطلاعات مورد نیاز برای رسیدگی به این مسائل را مشخص می کند، روش جمع آوری اطلاعات را طراحی می کند، فرآیند جمع آوری داده ها را مدیریت و اجرا می کند، نتایج را تجزیه و تحلیل می کند و یافته ها و پیامدهای آنها را به اطلاع می رساند.
تعریف برند
نام تجاری یا همان برند یک نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را متمایز از کالاهای فروشندگان دیگر میکند.
استانداردهای برند ISO اضافه می کنند که یک نام تجاری “یک دارایی نامشهود است” که قصد دارد “تصاویر و تداعی های متمایز را در ذهن سهامداران ایجاد کند و در نتیجه سود/ارزش اقتصادی ایجاد کند.”
برخی از انواع بازاریابی
اینفلوئنسر مارکتینگ – Influencer Marketing
به گفته انجمن ملی تبلیغ کنندگان (ANA: Association of National Advertisers)، اینفلوئنسر مارکتینگ بر اعمال نفوذ افرادی که بر خریداران بالقوه تأثیر دارند و جهت دهی به فعالیت های بازاریابی حول این افراد برای هدایت پیام برند به بازار بزرگتر تمرکز دارد.
در اینفلوئنسر مارکتینگ، به جای بازاریابی مستقیم برای گروه بزرگی از مصرفکنندگان، یک برند الهامبخش اینفلوئنسرها (که میتواند شامل افراد مشهور، تولیدکنندگان محتوا، حامیان مشتری و کارمندان باشد) میشود یا آنها را جبران میکند.
مرتبط: راهنمای اینفلوئنسر مارکتینگ
بازاریابی رابطهای – Relationship Marketing
طبق گفته انجمن ملی تبلیغکنندگان (ANA)، بازاریابی رابطهای به استراتژیها و تاکتیکهایی برای تقسیمبندی مشتریان برای ایجاد وفاداری اشاره دارد.
بازاریابی رابطه مند از بازاریابی پایگاه داده، تبلیغات رفتاری و تجزیه و تحلیل برای هدف قرار دادن دقیق مشتریان و ایجاد برنامه های وفاداری استفاده می کند.
بازاریابی ویروسی – Viral Marketing
بازاریابی ویروسی یک پدیده بازاریابی است که افراد را برای انتقال پیام بازاریابی تسهیل و تشویق می کند.
به این دلیل که تعداد افرادی که در معرض یک پیام قرار میگیرند، «ویروسی» نامیده میشود، فرآیند انتقال ویروس یا بیماری از فردی به فرد دیگر را تقلید میکند.
مرتبط: بازاریابی ویروسی چیست؟ (همراه با مراحل اجرای موفق)
بازاریابی سبز – Green Marketing
بازاریابی سبز به توسعه و بازاریابی محصولاتی اشاره دارد که فرض می شود از نظر محیطی ایمن هستند (یعنی برای به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط فیزیکی یا بهبود کیفیت آن طراحی شده اند).
این اصطلاح همچنین ممکن است برای توصیف تلاشها برای تولید، ترویج، بستهبندی و بازیابی محصولات به شیوهای که حساس یا پاسخگو به نگرانیهای زیستمحیطی باشد استفاده شود.
مرتبط: آیا بازاریابی سبز برای کسب و کار شما مناسب است؟
بازاریابی کلمات کلیدی – Keyword Marketing
بازاریابی کلمات کلیدی شامل قرار دادن یک پیام بازاریابی در مقابل کاربران بر اساس کلمات کلیدی و عباراتی است که برای جستجو استفاده می کنند.
مزیت کلیدی این روش این است که به بازاریابان این توانایی را می دهد که با پیام مناسب در زمان مناسب به افراد مناسب دست یابند. برای بسیاری از بازاریابان، بازاریابی کلمات کلیدی منجر به قرار دادن یک تبلیغ زمانی می شود که کلمات کلیدی خاصی وارد شوند.
توجه داشته باشید که در سئو، این عبارت به دستیابی به جایگاه برتر در خود نتایج جستجو اشاره دارد.
مرتبط: راهنمای نهایی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
بازاریابی چریکی – Guerilla Marketing
بازاریابی چریکی یک استراتژی بازاریابی غیر متعارف و خلاقانه را توصیف می کند که هدف آن کسب حداکثر نتایج از حداقل منابع است.
مرتبط: ۶ نوع بازاریابی چریکی: تاکتیک های بازاریابی مقرون به صرفه اما متقاعد کننده
بازاریابی برون گرا – Outbound Marketing
بازاریابی برون گرا اصطلاح جدیدتری برای بازاریابی سنتی است که زمانی ابداع شد که اصطلاح بازاریابی درون گرا رایج شد.
در بازاریابی برونگرا، بازاریاب از طریق روشهایی مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و نمایش دیجیتال، ارتباط با مشتری را آغاز میکند. اغلب برای تأثیرگذاری بر آگاهی و ترجیح مصرف کننده برای یک برند استفاده می شود.
بازاریابی درونگرا – Inbound Marketing
بازاریابی درونگرا بازاریابی است که در آن مشتریان در پاسخ به روش های مختلفی که برای جلب توجه آنها استفاده می شود، با بازاریاب ارتباط برقرار می کنند. این روش ها عبارتند از بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رویداد، بازاریابی محتوا و طراحی وب.
یکی از اهداف بازاریابی درونگرا، که شامل بازاریابی محتوا می شود، ایجاد کسب و کار به عنوان منبعی برای اطلاعات ارزشمند و راه حل های مشکلات است، در نتیجه اعتماد و وفاداری مشتری را تقویت می کند.
مرتبط: چگونه از بازاریابی برون گرا به بازاریابی درونگرا گذر کنیم
بهینه سازی موتور جستجو (SEO: Search Engine Optimization)
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) فرآیند توسعه یک برنامه بازاریابی/فنی برای بهبود دید در یک یا چند موتور جستجو است. به طور معمول، این شامل دو عنصر است.
- از جنبه فنی، سئو به اطمینان از اینکه یک وب سایت می تواند به درستی توسط موتورهای جستجوی اصلی ایندکس شود و شامل استفاده از کلمات کلیدی، محتوا، کد و لینک های مناسب است، اشاره دارد.
- از جنبه بازاریابی، سئو به فرآیند هدف قرار دادن کلمات کلیدی خاص اشاره دارد که در آن سایت باید در جستجوها “برنده” شود. این را می توان با اصلاح یک وب سایت به منظور امتیاز خوب در الگوریتم هایی که موتورهای جستجو برای تعیین رتبه استفاده می کنند، یا با خرید قرار دادن با کلمات کلیدی جداگانه انجام داد. اغلب، برنامه های سئو ترکیبی از چندین عنصر و استراتژی هستند.
توجه: هنگامی که سئو برای توصیف یک فرد استفاده می شود، مخفف کلمه بهینه ساز موتور جستجو است.
بازاریابی محتوا – Content Marketing
بازاریابی محتوا تکنیکی است برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و به دست آوردن یک مخاطب کاملاً تعریف شده؛ با هدف هدایت کنش مشتری سودآور.
طبق گفته انجمن ملی تبلیغکنندگان (ANA)، بازاریابی محتوا شامل روشهای مختلفی برای بیان داستان برند است. بیشتر و بیشتر بازاریابان تبلیغات خود را به سمت بازاریابی محتوا/داستان گویی تغییر می دهند تا چسبندگی و پیوند عاطفی بیشتری با مصرف کننده ایجاد کنند.
مرتبط: بازاریابی محتوا چیست؟
دانلود کتاب: راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرتانگیز دست پیدا کنیم؟ |
معرفی چهار P در بازاریابی
تولید، محصول – Product
یک محصول به عنوان مجموعهای از خصوصیات (ویژگیها، عملکردها، مزایا، و کاربردها) با قابلیت مبادله یا استفاده، معمولاً ترکیبی از اشکال ملموس و ناملموس تعریف میشود.
بنابراین یک محصول ممکن است یک ایده، یک موجودیت فیزیکی (کالا) یا یک خدمت یا هر ترکیبی از این سه باشد، که به منظور تبادل در ارضای اهداف فردی و سازمانی وجود دارد.
در حالی که اصطلاح “محصولات و خدمات” گاهی اوقات استفاده می شود، محصول اصطلاحی است که هم کالاها و هم خدمات را در بر می گیرد.
قیمت – Price
قیمت نسبت رسمی است که مقدار پول، کالا یا خدمات مورد نیاز برای به دست آوردن مقدار معینی از کالا یا خدمات را نشان می دهد.
مبلغی است که مشتری باید برای خرید محصول بپردازد.
مکان (یا توزیع) – Place
توزیع به عمل بازاریابی و حمل محصولات به مصرف کنندگان اشاره دارد. همچنین برای توصیف میزان پوشش بازار برای یک محصول خاص استفاده می شود.
در ۴ P توزیع با مکان یا قرار دادن (place or placement) نشان داده می شود.
ترویج – Promotion
طبق گفته انجمن ملی تبلیغکنندگان (ANA)، بازاریابی تبلیغاتی شامل تاکتیکهایی است که خرید کوتاهمدت را تشویق میکند، آزمایشی و مقدار خرید را تحت تأثیر قرار میدهد و از نظر حجم، سهم و سود بسیار قابل اندازهگیری است.
مثالها شامل کوپنها، قرعهکشیها، تخفیفها، حق بیمه، بستهبندی ویژه، بازاریابی مرتبط با علت و صدور مجوز است.
مقالات بیشتر درخصوص بازاریابی:
- ۱۶۳ نوع بازاریابی توصیف شده + ابهام زدایی
- بازاریابی پویا چیست؟ (و نحوه اجرای آن)
- همه آنچه باید در مورد بازاریابی یکپارچه بدانید
- راهنمای شما برای بازاریابی آنلاین: چیست و چگونه از آن استفاده کنید
- بازاریابی رهبری فکری چیست؟ (به علاوه نکاتی برای استفاده از آن)
- جمع سپاری در بازاریابی چیست؟ تعریف و مثال
- مزایای هدف گذاری در بازاریابی (و نحوه انجام آن)
- ویژگی های متمایز بازاریابی صنعتی
- بازاریابی داده محور چیست؟ (تعریف و مثالها)
- ۷ عنصر اصلی استراتژی بازاریابی صنعتی
- تفاوت بین فروش و بازاریابی چیست؟ یک راهنما
- ۱۴ مثال مفید از تاکتیک های بازاریابی شخصی
- بازاریابی ۳.۰: آینده به گفته فیلیپ کاتلر
- استراتژی های بازاریابی ویدئویی: راهنمای قطعی
- بازاریابی دسترسی: تعریف، مزایا و محاسبه دستیابی به بازار
- بازاریابی در مقابل فروش: نحوه کار آنها با هم و ۵ تفاوت کلیدی
- ۱۰ استراتژی بازاریابی درون فروشگاهی که باید از امروز شروع کنید
- چگونه وارد بازاریابی شویم: راهنمای مبتدیان
- معرفی ۱۸ کتاب برتر در حوزه بازاریابی
- بازاریابی تلفنی چیست؟ راهنمای قطعی و فهرست مشاغل
- بازاریابی کمیابی چیست؟ (به علاوه ۱۰ تاکتیک برای افزایش فروش)
- هفت P بازاریابی چیست؟
- بازاریابی مشارکتی: مزایا و مثال ها
- بازاریابی ۴.۰، تعریف یک رویکرد “انسان گرایانه”
- ۲۰ نمونه از دارایی های بازاریابی
- ۹ نقش یک مدیر ارشد بازاریابی (CMO) چیست؟
- ۱۵ مهارت برتر برای یک متخصص بازاریابی دیجیتال
- ۱۱۰ ایده بازاریابی فروش مستقیم
- آمیخته بازاریابی: هنر استفاده از ۴ P بازاریابی
- نحوه نوشتن یک اسکریپت بازاریابی تلفنی در ۸ مرحله (با مثال)
4 پاسخ
جدیدا یه تیم بازاریابی برای پیدا کردن بازار بزرگتری در حوزه طراحی سایت ایجاد کردم
و الان می خوام مجموعه ای از اطلاعات و بروشورها و … رو بهشون تحویل بدم تا بهترین بازاریابی رو برام داشته باشند
ممکنه من رو در این خصوص راهنمایی کنی و بگی چه چیزی هایی و به چه صورت براشون آماده کنم و تحویل بدم ؟
سلام
برای تحویل اطلاعات و بروشورها به تیم بازاریابی خودتون، می تونید موارد زیر رو دنبال کنید:
ابتدا، باید هدف خودتون رو برای بازاریابی در حوزه طراحی وب سایت مشخص کنید. برای مثال، آیا می خواید دسترسی به مشتریان جدید رو افزایش بدید، فروش رو افزایش بدید یا برندتون رو ایجاد کنید؟
جستجوی رقبا و صنعت مرتبط رو انجام بدید و به دنبال آمار و اطلاعات مفید در مورد بازار، رقابت و روند های روز در حوزه طراحی وب سایت باشید.
بروشورها، کتابچه ها و اطلاعات مفید دیگهای رو جمع آوری کنید و اونها رو با عنوان های جذاب و مطلوب تهیه کنید. ضمناً، می تونید به دنبال استفاده از تصاویر بصری، نمودارها و دیاگرام هایی برای توضیح بهتر ایده ها و مفاهیم خود بگردید.
به تیم خود نظرسنجی هایی رو تحویل بدید تا جایگاه شرکت شما در بازار رو بررسی کنند. با استفاده از نتایج این نظرسنجی ها، می تونید محصولات و خدمات خود رو بهبود بدید و استراتژی بازاریابی خود رو با توجه به فیدبک های دریافتی بهینه کنید.
توجه به جنبه های اقتصادی و بازده مالی حضور در بازار جدیدی که قصد توسعه دارید، ضروریه. ارائه اطلاعات مربوط به سودآوری، نقشه راه مالی و سرمایه گذاری های مورد نیاز به تیم بازاریابی خود کمک خواهد کرد تا بهترین تصمیم های بازاریابی رو انتخاب کنند.
برای یک خواننده اتفاقی، اطلاعاتی رو در مورد تیم بازاریابی خود ارائه کنید تا بتونند برای بازاریابی طراحی وب سایت در نظر بگیرند. در این قسمت می تونید در مورد سابقه کاری، مهارت ها و تجربیات تیم بازاریابی خود صحبت کنید.
اطلاعات و بروشورها رو به طور دقیق و مفصل تحویل بدید. بعضی از قوانین و مقررات مربوط به تیم بازاریابی و همچنین توصیه های مورد نیاز رو نیز مطرح کنید.
بذارید تیم بازاریابی خود به منابع و ابزارهای لازم دسترسی داشته باشه تا بتونند بهترین استراتژی رو انتخاب کرده و اقدامات مناسب رو برای رفع نیاز بازار انجام بدن.
با ارائه اطلاعات جامع و قابل فهم، تیم بازاریابی شما بهترین استراتژی ها رو برای توسعه بازار در حوزه طراحی وب سایت ارائه خواهد داد.
عالی بود لطفا در مورد رشد کسب و کار هم مقاله بگذارید
سلام
ممنونم از حسن نظرتون
البته درخصوص موضوع رشد کسب و کار هم مقالات زیادی تاکنون نوشتیم
مثلا موارد زیر، تنها نمونه هایی از اونها هستن:
۱۴ راه برای رشد کسب و کار
چگونه مهارت های توسعه کسب و کار را ایجاد کنیم
برای موفقیت شغلی این ۶ مهارت ضروری را فرا بگیرید
مهارت های ارتباطی برای موفقیت شغلی
سبک های یادگیری برای توسعه شغلی
۱۰ نمونه خدمات مشتری برجسته
۱۱ روش برای ارائه خدمات عالی به مشتری
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟
گام های موثر حل مسئله در محل کار
۱۰ استراتژی کارآمد برای افزایش فروش