درک بازاریابی دسترسی (Reach Marketing) می تواند به کسب و کارها کمک کند تا کمپین های تبلیغاتی ایجاد کنند که با مشتریان بالقوه بیشتری ارتباط برقرار کند و درآمد شرکت را افزایش دهد. آمار دستیابی به بازار می تواند به شرکت ها اطلاع دهد که آیا و چگونه کمپین های خود را به طور مؤثر بازبینی و بهبود بخشند.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف و اهمیت بازاریابی دسترسی، مراحل محاسبه دسترسی بازار و راههایی که میتوانید از دسترسی به بازار به صورت استراتژیک استفاده کنید، میپردازیم.
بازاریابی دستیابی چیست؟
بازاریابی دستیابی یا دسترسی به بازار، تعداد تقریبی مشتریان بالقوه ای است که یک کمپین تبلیغاتی خاص را مشاهده می کنند. این مشتریان بالقوه ممکن است تبلیغات یک شرکت را در رسانه های اجتماعی، در یک مجله، در تلویزیون یا از طریق کانال بازاریابی دیگر مشاهده کنند. اعداد دستیابی به بازار به شرکتها تخمینی از تعداد افراد منحصربهفرد میدهد که میتوانند آگهی را مشاهده کنند.
مطالب مرتبط: راهنمای کامل بازاریابی دیجیتال
چرا دستیابی به بازار مهم است؟
درک دسترسی به بازار می تواند به شرکت ها کمک کند تا اثربخشی کمپین های تبلیغاتی خود را بهبود بخشند. دسترسی به بازار همچنین می تواند بر سایر عملیات تجاری فراتر از بخش بازاریابی تأثیر بگذارد. در اینجا برخی از مزایای دانستن در مورد بازاریابی دستیابی وجود دارد:
تعیین کنید که آیا یک کمپین تبلیغاتی بالقوه ممکن است ارزش مالی داشته باشد:
پیشبینی از قبل تعداد مشتریان بالقوهای که کمپین تبلیغاتی شما ممکن است به آنها برسد میتواند به شما کمک کند تا ریسکهای مالی را به حداقل برسانید. تیم بازاریابی شما میتواند در عوض روی کمپینهای تبلیغاتی تمرکز کند که شانس بیشتری برای کسب بازده سرمایهگذاری برای شرکت شما دارند.
بفهمید که آیا کمپین های تبلیغاتی فعلی نیاز به بازبینی دارند:
دانستن میزان دسترسی به بازار به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا کمپین های تبلیغاتی موجود موثر هستند یا خیر. به عنوان مثال، اگر یک کمپین دارای دسترسی بالا اما تعامل کم است، ممکن است بخواهید بخشی از تبلیغ را تغییر دهید، مانند عبارت یا طراحی.
به سایر بخشها کمک کنید تا از قبل برنامهریزی کنند:
تعداد مشتریان بالقوهای که با یک کمپین تبلیغاتی به دست میآیند میتواند بر سایر بخشها و عملیات شرکت شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر انتظار دارید در تعطیلات خاصی به بازار دسترسی بیشتری داشته باشید، ممکن است کسب و کار شما برای ارائه محصولات یا خدمات بیشتر از حد معمول برنامه ریزی کند.
پیامهای خود را برای گروههای مخاطب خاص سفارشی کنید:
دسترسی به بازار به شما کمک میکند بفهمید چگونه گروههای متمایز را در بین مخاطبان هدف خود هدف قرار دهید. برای مثال، اگر بخشی از مخاطبان شما بیشتر با نوع خاصی از لحن تبلیغاتی درگیر شوند، میتوانید به توسعه و اصلاح آن لحن در کمپینهای آتی که برای آن گروه مصرفکننده هدف قرار میگیرند، ادامه دهید.
دستیابی به بازار در مقابل برداشت
اگرچه بازاریابی دستیابی و برداشت ها به یکدیگر مرتبط هستند، اما به دو معیار بازاریابی متفاوت اشاره دارند. در بازاریابی، تصور تعداد دفعاتی است که کمپین تبلیغاتی شما بر روی صفحه دیجیتال شخص ظاهر می شود. برداشت ها فقط به کمپین های مجازی مانند تبلیغات خرید آنلاین پولی، پست های رسانه های اجتماعی، تبلیغات موتورهای جستجو یا تبلیغات موبایلی اشاره دارد.
با این حال، دسترسی به بازار، تعداد دفعات نمایش یک تبلیغ را در مجموع ردیابی نمی کند. درعوض، دسترسی به بازار نظارت می کند که چه تعداد از کاربران به طور بالقوه کمپین تبلیغاتی شما را مشاهده می کنند. با برداشت ها، بینندگان فردی اغلب تبلیغات شما را چندین بار در کانال های بازاریابی یکسان یا متفاوت می بینند. از آنجایی که بسیاری از تیمهای بازاریابی سعی میکنند مشتریان بالقوه خود را چندین بار در معرض تبلیغات یکسان قرار دهند، برداشتها معمولاً بیشتر از اعداد و ارقام دسترسی بازار است.
نحوه محاسبه رسیدن به بازاریابی
برخی از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر پلتفرمهای تبلیغات دیجیتالی میتوانند اعداد دسترسی بازار برای هر یک از کمپینهای شما را برای شما محاسبه کنند. با این حال، برای کانالهای دیجیتال مارکتینگ که آن آمار را ارائه نمیکنند، میتوانید خودتان میزان بازاریابی را محاسبه کنید. در اینجا مراحل محاسبه میزان دسترسی بازار برای کمپین تبلیغاتی شما آمده است:
۱. برداشت های خود را پیدا کنید
پلتفرم دیجیتال شما ممکن است به شما بگوید که تبلیغات شما چند بار روی صفحه نمایش دیجیتال نمایش داده شده است. اگر اینطور نیست، میتوانید با تقسیم مقدار پولی که برای کمپین خود خرج کردهاید بر هزینه در هزار (CPM) برای نمایشها و سپس ضرب آن عدد در ۱۰۰۰، برداشتهای خود را بفهمید. فرمول محاسبه نمایشها به این صورت است:
(هزینه تبلیغات / CPM) x 1000 = نمایش
۲. فرکانس کمپین تبلیغاتی خود را تعیین کنید
فرکانس میانگین تعداد دفعاتی است که یک کاربر تبلیغات شما را می بیند. تعداد دفعات کمپین تبلیغاتی خود را با تقسیم برداشت های خود بر تعداد کاربرانی که کمپین شما را دیده اند، محاسبه کنید. فرمول تعیین فرکانس:
برداشت ها / کاربران منحصر به فرد = فرکانس
۳. دستیابی به بازار را محاسبه کنید
هنگامی که برداشت ها و تعداد دفعات خود را بدانید، داده های کافی برای محاسبه میزان دسترسی به بازار خود دارید. با تقسیم تعداد بازدیدهایتان بر میانگین فراوانی، میزان دسترسی کمپین خود به بازار را بیابید. فرمول محاسبه بازاریابی دسترسی به این صورت است:
برداشت / فرکانس = دسترسی به بازار
دسترسی ارگانیک در مقابل دسترسی به بازار
در برخی از پلتفرم های بازاریابی دیجیتال خود، ممکن است آماری در مورد دسترسی ارگانیک مشاهده کنید. اگرچه دسترسی ارگانیک و دستیابی به بازار شباهتهای مشترک دارند، اما معیارهای بازاریابی یکسان نیستند. دسترسی ارگانیک تعداد مشتریان بالقوه ای است که تبلیغات بدون پرداخت شما را به صورت آنلاین مشاهده می کنند. این تبلیغات بدون پرداخت معمولاً پستهای عادی رسانههای اجتماعی هستند، اما ممکن است وبلاگها، نتایج موتورهای جستجو یا محتوای وبسایت بدون پشتیبانی تبلیغات پولی نیز باشند.
دسترسی به بازار همچنین به تعداد مشتریان بالقوه ای که محتوای شما را مشاهده می کنند اشاره دارد. دسترسی ارگانیک و دسترسی به بازار هر دو میتوانند دادههای ارزشمندی را در مورد اینکه چند کاربر فردی با نام تجاری شما مواجه میشوند، در اختیار کسبوکارتان قرار دهند. با این حال، دستیابی به بازار معمولاً فقط به کمپین های تبلیغاتی پولی اشاره دارد.
مطالب مرتبط: ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق
نحوه استفاده استراتژیک از دسترسی به بازار
در اینجا چند نکته برای استفاده موثر از داده های دسترسی بازار در شرکت شما آورده شده است:
۱. مشخص کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند
استفاده موثر از آمار دسترسی به بازار با شناخت مشتریان هدف شما شروع می شود. مشتریان هدف بسته به نوع کسب و کار شما، محصول یا خدمات خاص در کمپین تبلیغاتی شما و عوامل مرتبط متفاوت است.
درباره انواع افرادی که به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند یا به احتمال زیاد به آنها علاقه مند هستند، تحقیق کنید. ویژگی های مشترک ممکن است مشتریان بالقوه را دسته بندی کند، مانند:
-
جمعیت شناسی، مانند جنسیت یا ملیت
-
رضایت مشتری
-
سطح تعامل با شرکت شما
-
الگوهای رفتاری، مانند زمان یا نحوه خرید
-
روانشناسی، مانند احساسات یا خواسته های آنها
-
مرحله ای در سفر خریدار، مانند آگاهی یا حفظ
-
دستگاه ترجیحی، مانند تلفنهای همراه یا رایانههای رومیزی
اکثر کسبوکارها متوجه میشوند که گروههای متعددی در بین مخاطبان خود دارند. برای مثال، مردان روستایی و متخصصان جوان در شهرها ممکن است دو دسته در بین مخاطبان هدف شما باشند. درک عادات و نیازهای خاص هر بخش در مخاطبان هدف به شما کمک می کند تا تبلیغات خود را برای هر گروه شخصی سازی کنید.
مطالب مرتبط: نحوه تکمیل تقسیم بندی مخاطبان در ۴ مرحله
۲. نحوه تعامل مشتریان بالقوه شما با رسانه ها را بیاموزید
تحقیق کنید که مصرف کنندگان هدف شما بیشتر از کدام رسانه های تبلیغاتی استفاده می کنند. در صورت امکان، هنگام تعامل با کانالهای بازاریابی مختلف، به عادتهای آنها توجه کنید، مانند اینکه چقدر از پلتفرم استفاده میکنند یا در چه ساعاتی از روز معمولاً بیشتر فعال هستند.
اگر گروههای متمایز در بازار هدف خود دارید، ممکن است متوجه شوید که رسانههای تبلیغاتی مختلف در دستیابی به این بخشهای مختلف مخاطب مؤثرتر هستند. به عنوان مثال، یک گروه مخاطب ممکن است بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده کند در حالی که گروهی دیگر تماشای تلویزیون را ترجیح می دهند. اگر برای گروه اول کمپین های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی و برای گروه دوم تبلیغات تلویزیونی یا سرویس های پخش جریانی ایجاد کنید، تعداد دسترسی به بازار شما برای هر دو بازار هدف ممکن است افزایش یابد.
۳. از استراتژی های بازاریابی چند کانالی استفاده کنید
بازاریابی چند کاناله یک استراتژی است که در آن کسبوکارها تلاش میکنند مشتریان را از طریق بسیاری از پلتفرمهای ارتباطی جذب کنند. یک رویکرد چند کانالی میتواند با ارائه کمپینهای تبلیغاتی شما در معرض مخاطبان گستردهتری، به بهبود اعداد دسترسی به بازار شما کمک کند. با بازاریابی چند کاناله، میتوانید چندین بار از طریق کانالهای مختلف به همان کاربران دسترسی پیدا کنید که تعداد برداشتهای شما را افزایش میدهد.
در نظر بگیرید که چندین کانال را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید، مانند:
-
خدمات تلویزیونی یا پخش جریانی
-
بیلبوردها
-
وبلاگ ها یا محتوای وب سایت که به طور منظم به روز می شوند
-
برنامه های موبایل
-
روزنامه ها، بروشورها یا مجلات چاپی
-
پادکست ها
-
کمپین های تبلیغاتی دیجیتال
-
ویژگی های رادیو
-
محتوای قابل دانلود، مانند کتاب های الکترونیکی یا صفحات سفید
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل استراتژی های بازاریابی چند کانالی
۴. فرکانس ایده آل خود را مشخص کنید
به طور متوسط مشخص کنید که مصرف کنندگان بالقوه شما چند بار یک تبلیغ خاص را قبل از تبدیل شدن به مشتریان پولی می بینند. اکثر شرکت ها سعی می کنند چندین بار کاربران را در معرض تبلیغات یکسان قرار دهند تا آشنایی و اعتماد کاربر به برند خود را افزایش دهند.
تعداد ایده آل دفعاتی که یک کاربر به صورت جداگانه تبلیغ شما را ببیند، بر اساس عوامل بسیاری متفاوت است، مانند نوع کسب و کار شما، مشتریان هدف شما و اینکه آیا تبلیغات حساس به زمان هستند، مانند پیشنهادات فصلی یا تخفیف های ویژه. . به عنوان مثال، اگر محصولات بیشتری را در فصول تعطیلات بفروشید، تعداد فرکانس ایده آل شما ممکن است بیشتر از بقیه سال باشد.
۵. دستیابی به بازار را در کنار سایر معیارهای مرتبط دنبال کنید
دسترسی به بازار یک معیار مهم برای کمک به شما در تعیین اندازه پایگاه مشتریان بالقوه است. با این حال، پیشبینیهای دستیابی به بازار و اعداد زمانی که در رابطه با سایر معیارهای مفید بازاریابی مورد بررسی قرار میگیرند بسیار مفید هستند. برای مثال، اگر دسترسی به بازار شما زیاد است اما سود زیادی نمی بینید، ممکن است جنبه ای از کمپین تبلیغاتی را اصلاح کنید.
در اینجا برخی از معیارها و اعداد بازاریابی برای استفاده در کنار دسترسی به بازار وجود دارد که می تواند به شما در تعیین اثربخشی کمپین های خود کمک کند:
-
تبدیلها یا تعداد بینندگانی که به مشتریان پرداخت میشوند
-
اشتراک یا بارگیری
-
درآمد
-
هزینه تبلیغات یا کل مبلغی که یک کمپین هزینه می کند
-
سرنخ های تولید شده یا مصرف کنندگانی که به برند شما علاقه نشان می دهند