تقسیم بندی موثر مشتری می تواند به شما کمک کند از طریق بهینه سازی کامل استراتژی های بازاریابی با پایگاه اصلی خریداران خود ارتباط برقرار کنید. تجزیه و تحلیل بخش می تواند به شما کمک کند گروه های با بالاترین ارزش را برای هدف گذاری در بازارهای خود با محصول مناسب در زمان مناسب تعیین کنید.
در این مقاله از ایوسی، تجزیه و تحلیل تقسیمبندی مشتری را تعریف میکنیم و مزایای آن را توضیح میدهیم، و نکات بیشتری در مورد نحوه استفاده از آن برای اطمینان از موفقیت استراتژیهای بازاریابی ارائه میکنیم.
تجزیه و تحلیل بخش بندی مشتری چیست؟
تجزیه و تحلیل تقسیمبندی مشتری، ارزیابی عمیقی است که شرکتها برای درک بهتر ارزش گروههای مخاطب هدف خود و بهینهسازی تلاشهای بازاریابی خود انجام میدهند. هنگام طراحی محتوای تبلیغاتی، بسیاری از شرکتها دوست دارند مخاطبان خود را به بخشهایی تقسیم کنند تا بخشهای خاص مخاطب و نیازهای آنها را بهتر درک کنند. تجزیه و تحلیل تقسیم بندی مشتری به سطوح مختلف فرآیند تقسیم بندی مشتری اشاره دارد. شناسایی، هدف گذاری و ارزیابی همه اجزای تجزیه و تحلیل موثر هستند.
شرکت ها می توانند تجزیه و تحلیل را با استفاده از روش های مختلف انجام دهند. روشی که می توانید انتظار استفاده از آن را داشته باشید ممکن است به عملیات فعلی، سیستم های ترجیحی برای جمع آوری داده ها و اندازه گروه های شما بستگی داشته باشد.
مطالب مرتبط: تقسیم بندی چیست؟
مزایای تجزیه و تحلیل تقسیم بندی مشتری
تجزیه و تحلیل تقسیم بندی مشتری مزایای زیادی دارد، از جمله:
پیام رسانی موثرتر
تجزیه و تحلیل بخشبندی مشتری میتواند به شما در طراحی پیامهای مؤثرتر کمک کند، زیرا میتواند به شما در توسعه روشهایی برای سفارشیسازی محتوای خود برای هر یک از بهترین بخشها کمک کند. این می تواند به جلب توجه مشتریانی که بیشتر می خواهید به آنها برسید کمک کند. تجزیه و تحلیل کامل نه تنها می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام گروه از مخاطبان بیشترین بازدهی را در سرمایه گذاری شما دارند، بلکه می تواند به شما در ارزیابی اثربخشی پیام فعلی شما نیز کمک کند. این می تواند به شما کمک کند محتوایی را که به مخاطبان شما می رسد تقویت کنید و پیام هایی را که به گروه های هدف شما نمی رسد آنقدر که دوست دارید تغییر دهید.
مطالب مرتبط: تقسیم بندی جمعیتی چیست و چرا مفید است؟
محصولات بهبود یافته
زمینه دیگری که تجزیه و تحلیل موثر می تواند به آن کمک کند، بهبود کیفیت، دوام و سودمندی محصولات و خدمات شما است. درک نیازها و ترجیحات مشتریان ایدهآل به شما امکان میدهد محصولی مرتبط و رضایتبخش برای مخاطبان هدف خود بازاریابی کنید. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا از رقبا بهتر عمل کنید، خدمات مشتری خود را بهبود بخشید و تجربه کل محصول را افزایش دهید. تأمل در مورد اینکه محصول شما چگونه نیازهای مشتری را برآورده می کند می تواند به شما در طراحی محصولات و خدماتی کمک کند که بهترین راه حل های موجود را برای آنها ارائه دهد.
هدف گذاری مشتری بهبود یافته است
یکی از مزایای کلیدی تجزیه و تحلیل بخشبندی مشتری این است که نشان دهد کدام یک از بخشهای شما بیشترین بازده را برای تلاشهای بازاریابی شما دارد. با متمرکز کردن انرژی خود بر روی موفق ترین بخش های خود، تیم های فروش می توانند دسترسی خود را افزایش دهند، درآمد بیشتری ایجاد کنند و سرنخ های بیشتری را تبدیل کنند. هنگامی که مشتریان خود را درک کردید و بهترین استراتژی ها برای ارتباط با آنها را شناسایی کردید، می توانید بسیاری از جنبه های پیشنهادات و تجارت خود را بهبود بخشید.
مطالب مرتبط: نحوه استفاده از بازاریابی هدف
بازده بالاتر سرمایه گذاری های بازاریابی
در راستای همان هدف گذاری مشتری، تجزیه و تحلیل می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که دستیابی، تبدیل و فروش مجدد به گروه های خاص چقدر هزینه دارد. به عنوان مثال، دستیابی به برخی از بخش های بازار ممکن است پرهزینه باشد. این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مثلاً اگر کانال های بازاریابی کمتر مؤثری را دنبال می کنید یا محصول یا خدمات خود را برای بخشی از مخاطبان خود تبلیغ می کنید که درآمد بالایی ایجاد نمی کنند.
در مقابل، ممکن است فروش به بخشهای جایگزین نسبتاً ارزان باشد. محتوا، کانال ها و محصولات شما همه با هم هماهنگ هستند تا گروه های خاصی را جذب کنند. به جای صرف پول بیشتر برای تبدیل گروه اول، تلاش های بازاریابی شما ممکن است بازده بیشتری را در صورت صرف هزینه بیشتر برای مخاطبان فعلی خود داشته باشد.
نحوه انجام تجزیه و تحلیل تقسیم بندی مشتری
اگر علاقه مند به انجام تجزیه و تحلیل بخش های مشتریان خود هستید، در اینجا چند قدم وجود دارد که می توانید انجام دهید:
۱. مشتریان خود را شناسایی کنید
اولین قدمی که می توانید در تحلیل مشتری خود بردارید، شناسایی مشتریان شماست. جمع آوری هرچه بیشتر تحقیقات ممکن می تواند به شما در تجزیه و تحلیل کمک کند. سعی کنید جزئیاتی مانند جنسیت، ارزش ها، درآمد، سن، علایق، جایی که اخبار و موقعیت جغرافیایی خود را دریافت می کنند، جمع آوری کنید. این مرحله میتواند بعداً هنگام ایجاد نمایه برای زیر گروههای خود به شما کمک کند. صرف نظر از اینکه مشتریان شما سایر مشاغل یا مصرف کنندگان هستند، ارزیابی اینکه به چه کسانی می فروشید می تواند تحلیل شما را موثرتر کند.
نظرسنجی ها و سایر تلاش های اطلاع رسانی می توانند به شما کمک کنند که از زبان مشتریان خود به زبان خودشان بشنوید. گاهی اوقات مشتریان شما بهترین منبع برای یادگیری نحوه بهبود محصولات، خدمات، تلاش های بازاریابی و تعداد فروش خود هستند. میتوانید از خلاصههای فروش، دادههای مدیریت منابع مشتری (CRM) و اطلاعات اجتماعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بخش خود و گسترش دانش موجود خود استفاده کنید.
۲. مشتریان را به گروه ها تقسیم کنید
تقسیم بندی مخاطبان گام بعدی برای انجام یک تحلیل دقیق است. اگر گروه های شما از قبل وجود دارند، در مورد ویژگی های مشترک هر گروه یادداشت برداری کنید. اگر نه، سعی کنید وجوه مشترکی را پیدا کنید که گروه های خاصی در بازار شما سهم دارند، اما مطمئن شوید که آنها را از سایر بخش ها متمایز کنید.
در اینجا چند معیار اضافی وجود دارد که می توانید از آنها برای تعریف گروه بندی مشتریان خود و کمک به تجزیه و تحلیل کامل خود در آینده استفاده کنید:
-
اندازه تقریبی هر بخش مخاطب را مشخص کنید.
-
اطمینان حاصل کنید که تفاوت های آشکاری بین بخش ها وجود دارد.
-
گروه هایی را که خیلی کوچک هستند و نمی توانند بخش قابل توجهی از مخاطبان شما را نمایندگی کنند حذف یا دوباره توزیع کنید.
-
درصد فروش هر گروه را مشخص کنید.
-
گروهها را به پیامهای بازاریابی متصل کنید و پلتفرمهایی را پیدا کنید که بتوانید به طور مؤثر به آنها دسترسی پیدا کنید.
مرتبط: راهنمای تقسیم بندی بازار
۳. پرسونای مشتری ایجاد کنید
شما می توانید از داده های مشتری، اطلاعات معیارها و دانش بازار خود برای ایجاد شخصیت های مشتری استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند محتوای بازاریابی را برای افراد واقعی به جای برنامه ریزی بر اساس فرضیات کلی طراحی کنید. در شخصیت یا نمایه مشتری خود، جزئیاتی مانند پیشینه، مسئولیت ها و سابقه حرفه ای آنها را در نظر بگیرید. اطلاعات جمعیت شناختی مانند جنسیت، سن، اندازه خانواده، درآمد و اطلاعات جغرافیایی نیز می تواند مفید باشد. برای شناسایی بهترین راهها برای دستیابی به شخصیتهای بخش خود تلاش کنید. این میتواند کانالهای رسانههای اجتماعی، منابع خبری یا نشریاتی باشد که میخوانند.
همچنین فکر کردن به اینکه مشتریان شما به چه کسی به عنوان منبع اطلاعاتی قابل اعتماد اعتماد دارند، ممکن است مفید باشد. اگر سایتها، افراد یا سیستمهای ارزشی خاصی را دنبال میکنند، میتوانید از این اطلاعات برای کشف بهترین راههای دسترسی به آنها استفاده کنید. سعی کنید هر گونه اعتراضی که ممکن است نسبت به محصول یا خدمات شما داشته باشند را شناسایی کنید و در نظر بگیرید که چگونه می خواهید به نگرانی های آنها رسیدگی کنید. همچنین ممکن است مفید باشد که صدای برند خود را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که برای سبک های ارتباطی ترجیحی گروه شما جذاب است.
۴. نیازهای مشتری را بیان کنید
درک نیازهای مشتری گام بعدی در انجام یک تجزیه و تحلیل موثر تقسیم بندی مشتری است. گنجاندن خواستههای مخاطبان در محصولات و خدمات شما میتواند تضمین کند که پیشنهادات قابل قبولی ارائه میکنید که عملکرد خوبی در بازار دارند. یک راه ساده برای یادگیری آنچه که مشتریان به دنبال آن هستند این است که از طریق نظرسنجی از آنها بپرسید. همچنین میتوانید منابع بازخورد را در وبسایت خود بگنجانید، یا ایمیلهای بعدی را برای مشتریان فعلی ارسال کنید و از آنها بپرسید که در مورد برند، محصول یا خدمات شما از چه چیزی لذت میبرند. اگر محصولات مشابهی در بازار وجود دارد، سعی کنید تشخیص دهید که چرا مشتریان پیشنهادات شما را نسبت به محصولات جایگزین انتخاب می کنند.
یکی دیگر از استراتژی های مفید، تحقیق در مورد کلمات کلیدی رایج، عبارات جستجو و سوالات متداول مرتبط با محصول شما است. انجام این کار می تواند به شما در شناسایی نیازها، اعتراضات و نگرانی های موجود کمک کند. این نه تنها می تواند به شما در طراحی محصولات و خدمات مفید کمک کند، بلکه می تواند به شما کمک کند تا به بخش های مورد نظر خود برسید و از تلاش های بازاریابی خود نهایت استفاده را ببرید.
۵. محصول خود را به نیازهای مشتریان متصل کنید
در این مرحله از تحلیل خود، احتمالاً بخشهای اصلی مخاطبان خود را شناسایی کردهاید و نیازهای آنها را بیان کردهاید. گام بعدی نسبتاً ساده است: نیازهای مصرف کنندگان خود را با محصول یا خدمات خود مرتبط کنید. می توانید با تیم بازاریابی خود و سایر ذینفعان داخلی در مورد ارتباطات خود بحث و تبادل نظر کنید. سعی کنید بر این تمرکز کنید که چگونه ویژگی های منحصر به فرد محصولات و خدمات شما راه حل هایی را به مشتریان و کاربران ارائه می دهد. در نهایت، این میتواند به تلاشهای بازاریابی شما کمک کند تا اینکه ویژگیهای هیجانانگیزی را که به نیاز بازار مربوط نمیشوند، تبلیغ کنید.
اتصال ویژگی ها به نیازها می تواند به شما کمک کند تجربه مشتری را بهبود ببخشید، بینش ایجاد کنید، تمرکز خود را افزایش دهید، فروش را تشویق کنید و تلاش های توسعه محصول را بهبود بخشید.
۶. بهترین بخش های خود را ارزیابی و اولویت بندی کنید
با استفاده از تمام داده هایی که جمع آوری کرده اید و تجزیه و تحلیل اولیه مشتری خود، سعی کنید بخش های مشتریان خود را رتبه بندی کنید. مشتریانی که بالاترین رتبه و در نتیجه بالاترین اولویت شما را دارند، مشتریانی هستند که به تلاش های تبلیغاتی شما پاسخ خوبی می دهند و بیشترین درآمد را برای شرکت شما ایجاد می کنند. با این حال، در ارزیابی های خود مراقب باشید، زیرا ممکن است به راحتی داده های خود را اشتباه بگیرید.
به عنوان مثال، ممکن است یک بخش مخاطب با سنین مشابه ایجاد کنید، مانند گروهی از نوجوانان که متوجه میشوید بیشترین درصد از مشتریان شما را تشکیل میدهند. با این حال، در حالی که نوجوانان ممکن است کمی بیشتر از سایر گروه های شما خرید کنند، خریدهایی که انجام می دهند ممکن است ارزش کمتری داشته باشند. برعکس، شاید گروهی از مشتریان کمی مسنتر به طور کلی هزینه بیشتری میکنند، حتی اگر افراد کمتری خرید میکنند. انجام تجزیه و تحلیل کامل می تواند به شما کمک کند تا تلاش های بازاریابی خود را روی گروه مسن تر متمرکز کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما تا حد امکان خریداران با ارزش را جذب می کند.
۷. استراتژی های بازاریابی خاص را توسعه دهید
اگر از تجزیه و تحلیل تقسیمبندی مشتری برای تعیین بهترین بخشهای مشتری خود استفاده کردهاید، میتوانید استراتژیهایی ایجاد کنید که تعداد بیشتری از آن جمعیت یا گروه را جذب کند. در مثال بالا، گروه مسن تر خریدهای با ارزش بیشتری انجام دادند، اما تلاش های بازاریابی فعلی مخاطبان جوان تری را جذب کرد. به نمایه های مشتریان خود نگاه کنید تا تلاش های بازاریابی خود را با گروه اولویت بندی شده خود مجدداً تنظیم کنید و راه هایی را برای دستیابی به اعضای بیشتری از آن مخاطبان و تبدیل آنها به آنها ایده بگیرید.
میتوانید از علایق، پلتفرمها و کلمات کلیدی جستجویی استفاده کنید که فکر میکنید گروه احتمالاً از آنها استفاده میکند تا مشتریان بالقوه را بیابد و دامنه دسترسی شما را گسترش دهد. با تمرکز دلارهای بازاریابی خود به سمت بخش های با ارزش بالاتر، می توانید بازده بیشتری برای سرمایه گذاری خود ایجاد کنید.
مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی محلی که کار می کنند
۸. اثربخشی استراتژی های خود را ارزیابی کنید
یکی از کلیدهای تجزیه و تحلیل مؤثر، اجرای مستمر استراتژی های ارزیابی است. اگر متوجه شدید که میتوانید گروههای خاصی را با معیارهای مرتبطتر طبقهبندی کنید یا اگر بخشهای اولویتبندی شدهتان آنطور که انتظار داشتید عمل نمیکنند، میتوانید از تجزیه و تحلیل مداوم برای بهبود استراتژیهای خود، تمرکز تلاشها و گسترش سیستمهایی که مؤثر هستند استفاده کنید. جستجوی مداوم راههایی برای بهبود و رشد نیز میتواند به شما کمک کند از رقبای خود بهتر عمل کنید، با مشتریان خود در ارتباط باشید و فروش را به طور مداوم افزایش دهید.
نکاتی برای انجام تجزیه و تحلیل تقسیم بندی مشتری
در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که می تواند به شما در انجام یک تجزیه و تحلیل موثر تقسیم بندی مشتری کمک کند:
تلاش های بازاریابی خود را دنبال کنید
داده ها یکی از مهم ترین ابزارهایی هستند که می توانید برای انجام یک تحلیل موثر استفاده کنید. هرچه داده های بیشتری در دسترس داشته باشید، بهتر است. ارزیابی مداوم تلاشهای بازاریابی میتواند به شما کمک کند مکانهایی را برای بهبود پیدا کنید و موفقترین تلاشهای خود را شناسایی کنید تا بتوانید آنها را تکرار کنید. همانطور که استراتژیهای جدید را توسعه میدهید، بخشهای مخاطب جدید را هدف قرار میدهید یا تبلیغات را در پلتفرمهای مختلف آزمایش میکنید، فروش و موفقیت خود را زیر نظر بگیرید. این می تواند به شما کمک کند تلاش های گذشته را با تلاش های فعلی مقایسه کنید و شناسایی کنید که فرآیندهای شما کجا کار می کنند و کجا می توانید استراتژی های خود را بهبود بخشید.
به استراتژی های رقبا نگاه کنید
نگاهی به پیشنهادات رقبا، استراتژی های بازاریابی و بخش های اصلی مخاطب می تواند به شما کمک کند تا ایده های خود را برای تبلیغات به مشتریان توسعه دهید. شاید بتوانید مناطقی را شناسایی کنید که آنها در برآوردن نیازهای مشتریان خود کوتاهی می کنند. شما می توانید از این اطلاعات برای ایجاد ارزش های پیشنهادی خود و بهبود روش هایی که برای دستیابی به مشتریان خود استفاده می کنید استفاده کنید.
مطالب مرتبط: چگونه یک ارزش پیشنهادی بسازیم
انعطاف پذیر باشید
ممکن است متوجه شوید که بخشهای مشتری شما تغییر کرده است یا اینکه گروه با بالاترین ارزش شما دارای معیارهایی است که هنوز تعیین نکردهاید. به طور مشابه، نیازهای بازار ممکن است همراه با بهترین پلتفرم ها برای ارتباط با مخاطبان شما تغییر کند. انعطافپذیر ماندن و آماده بودن برای تطبیق تلاشهای خود میتواند اطمینان حاصل کند که برای مشتریان خود مرتبط و قابل دوام خواهید بود.