بنر وب سایت مجموعه ایوسی

هدایای ویژه طراحی سایت

معرفی ۱۸ کتاب برتر در حوزه بازاریابی

کتاب ها

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

به منظور رسیدن و دستیابی به بهترین بازخوردها و نتایج در به کار بردن تکنیک‌های بازاریابی و پیاده‌سازی و اجرای آن‌ها در استراتژی‌های کسب‌وکار، هیچ‌چیز بهتر از مطالعه و بررسیِ دقیق آثار و کتاب‌های برجسته در این زمینه نیست.

البته با نظر به تعداد بسیار زیاد کتاب‌ها در زمینه‌ی مدیریت بازاریابی، بررسی همه‌ی این کتاب‌ها کار اصلا ساده‌ای نیست. و از طرفی با توجه به محدودیت زمان، بهتر است که کتاب‌های خوب و با اعتبار بالا را بشناسیم و تنها آن‌ها را منبع اصلی علمی و کاربردی خود قرار دهیم.

در این مقاله از ایوسی، ۱۸ کتاب بازاریابی بسیار معتبر و معروف که می‌تواند منابع خوبی به منظور مطالعه بیشتر در این زمینه باشد معرفی ‌شده ‌است. البته مطالعه‌ی هر کتابی خالی از لطف نیست و قطعاً دید جامع‌تری می‌دهد. ولی توصیه می‌کنیم با توجه به شهرت و اعتبار کتاب‌های مطرح‌ شده، کتاب‌های این نوشتار را حتماً در فهرست مطالعه‌ی خود قرار دهید.

۱- کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر

کتاب بازاریابی کاتلر سال ۲۰۱۰ توسط فلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی نوشته ‌شده‌است. کاتلر در این کتاب اصول اولیه بازاریابی و چارچوب خلق ارزش به منظور مشتری را توضیح داده است. به منظور شروع کار و مطالعه در زمینه بازاریابی اولین منبعی که باید مطالعه شود این کتاب است.
با خواندن این کتاب معانی و اصول بازاریابی را درمی‌یابید و دید جامع و کامل نسبت به علم بازاریابی پیدا می‌کنید. ویرایش هفدهم این کتاب شامل ترندهای بازاریابی و مثال‌های جدید نیز هست. ترجمه فارسی این کتاب در بازار موجود است.

مرتبط: بازاریابی ۳.۰: آینده به گفته فیلیپ کاتلر

۲- کتاب نسل چهارم بازاریابی کاتلر

در این کتاب که سال ۲۰۱۷ منتشر شده، کاتلر نسل بعدی بازاریابی را معرفی کرده است. این کتاب نظرات جدید آقای کاتلر است و در آن با توجه به تغییرات دنیای بازاریابی نکاتی به منظور اصلاح دید سنتی بازاریابی بیان‌ شده و نکاتی کاملاً جدید نیز بررسی ‌شده است. مطالعه این کتاب بعد از کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر توصیه می‌شود.

این کتاب به شما کمک می‌کند با تغییرات بازاریابی در دنیای دیجیتال پیش بروید و مشتریان بیشتری جذب کنید. امروزه افراد زمان کمتری را به توجه به برندها اختصاص می‌دهند و با برندهای بسیاری در اطراف خود به منظور انتخاب مواجه هستند. بنابه منظور ن شما باید برخیزید و روبروی آن‌ها قرار بگیرید و توجه مخاطب را جلب کنید و پیام خود را منتقل کنید.

این کتاب نیز به فارسی ترجمه‌ شده‌است. به منظور تهیه و اطلاعات بیشتر کتاب نسل چهارم بازاریابی می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

۳- کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی: مفاهیم، الگوها، ساختارها، استراتژی‌ها

اگر در زمینه برنامه‌ریزی بازاریابی قصد مطالعه کتابی دارید، کتاب برنامه‌ریزی بازاریابی، مفاهیم، الگوها، ساختارها، استراتژی‌ها تألیف شده توسط علی‌اکبر اسلام را بخوانید.

این کتاب جنبه‌ها و ابعاد مختلف برنامه‌ریزی بازاریابی را با ملاحظات استراتژیک و تاکتیکی (بلندمدت و کوتاه‌مدت) و با نگرشی علمی و کاربردی موردتوجه قرار می‌دهد. هدف کلی این کتاب، بیان تئوری‌ها و آموزش نحوه به‌کارگیری برنامه‌ریزی استراتژیک و عملیاتی بازاریابی است. به عبارتی نحوه طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی بیان می‌کند. این کتاب در پنج فصل تهیه‌ شده‌است.

بخوانید: برنامه ریزی فروش چیست؟

۴-کتاب بازاریابی استراتژِیک: نگرش راهبردی (کارل جان آلیسیم)

کتاب بسیار خوب در زمینه بازاریابی استراتژیک که البته نکات دشواری در آن بیان ‌شده‌است و بعد از کتاب‌های ابتدایی به منظور یادگیری نکات پیچیده‌تر توصیه می‌شود.
در این کتاب که نوشته کارل جان آلیسیم است، فرآیند برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک، مأموریت، استراتژی‌های ارزش و تعریف بازار و بسیاری از مباحث مهم دیگر بیان ‌شده‌است. همچنین نحوه تحلیل داخلی، تحلیل مشتری، صنعت و رقیب و … را توضیح می‌دهد. ترجمه فارسی این کتاب هم در بازار موجود است.

مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان

۵- کتاب استراتژی‌های بازاریابی با رویکردی تصمیم محور (اورویل سی واکر)

اگر می‌خواهید در زمینه استراتژی بازاریابی نگاه عمیق‌تری داشته باشید، کتاب استراتژی‌های بازاریابی منتشر شده توسط دفتر پژوهش‌های فرهنگی گزینه مناسبی است. این کتاب که نوشته اورویل سی واکر است، هم مانند بقیه کتاب‌ها ابتدا کلیات بازاریابی را بیان و سپس در زمینه تدوین و پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی نکات عمیق‌تر و تخصصی‌تری را عنوان می‌کند.

۶- کتاب جنگ بازاریابی (آل ریس)

جنگ بازاریابی نوشته آل ریس و جک تروت، کتابی است که در آن بهترین تاکتیک‌های دفاعی چریکی و همچنین جدیدترین قوانین تجاری، آموزش داده‌ شده‌است. آل ریس در این کتاب، تجارت و بازاریابی را از جهت نیاز به استراتژی به جنگ تشبیه کرده و دنیای تجارت را از دیدگاهی استراتژیک بررسی می‌کند. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب تجاری جهانی معرفی ‌شده‌است.

۷- کتاب خبر ربایی، پدیده نوظهور در بازاریابی (آل ریس و جک تروت)

کتاب خبر ربایی نوشته محمود محمدیان و محمد مرشدی صائین از انتشارات مهربان است.در این کتاب توضیح داده شده چگونه با هوشمندی جلوی هزینه‌های میلیاردی در تبلیغات را بگیریم و به همان اندازه اثربخش باشیم؟

این کتاب مهارتی در بازاریابی به نام خبر ربایی را توضیح می‌دهد و بیان می‌کند که کسب‌وکارها باید اخبار و اتفاقات جامعه را دنبال کنند. سپس با توجه به روحیات مخاطب و متناسب با شرایط جامعه عکس‌العمل مناسب در برقراری ارتباط با مشتریان و یا جذب مشتری جدید نشان دهند. از دیدگاه این کتاب یک کارشناس بازاریابی باید توانایی استفاده صحیح از فضای اجتماعی حول کسب‌وکار خود را داشته باشد. مزیت استفاده از این رویکرد این است که در زمان کم می‌توان بیشترین توجهات را برند خود جلب کرد.

۸- کتاب استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean) آبی چان کیم

کتاب استراتژی اقیانوس آبی کتابی است در زمینه بازاریابی استراتژیک که حاصل تلاش بیست‌ساله چان کیم و رنه مابورنیا است. نویسندگان این کتاب با بررسی بیش از ۱۵۰ حرکت استراتژیک دنیا در بیش از ۳۰ صنعت متفاوت در ۱۰۰ سال گذشته کتاب استراتژی اقیانوس آبی را تألیف کرده‌اند. در این کتاب، رویکردی ترکیبی (ترکیب استراتژی تمایز و استراتژی کاهش هزینه) به منظور استراتژی سازمانی بیان ‌شده‌است.

چان کیم راه موفقیت در کسب‌وکار را عدم رقابت با کسب‌وکارهای مشابه می‌داند و معتقد است باید با خلاقیت و راهکارهای درست مسیر متفاوت خود به منظور ارائه محصول را پیدا کرد و به منظور محصول خود تقاضا خلق کرد.

۹- کتاب اصول بازاریابی داده محور- یا ۱۵ معیاری که هر بازاریاب باید بداند. (مارک جفری)

این کتاب نوشته مارک جفری، کتابی پایه‌ای به منظور بازاریابی داده محور است. کتاب اصول بازاریابی داده محور یک راهنمای روشن به منظور استفاده از یک رویکرد استراتژیک محکم و دقیق است که منجر به دستیابی به سود قابل‌توجه می‌شود.

مرتبط: ۶ دلیل برای ایجاد یک تجارت بازاریابی اطلاعاتی

۱۰- کتاب گاو بنفش (Purple cow) سث گادین

کتاب گاو بنفش از کتاب‌های معروفی است که مطالعه آن به هر کس که در حوزه بازاریابی قصد فعالیت دارد توصیه می‌شود. این کتاب نوشته سث گودین، از نویسندگان شاخص در بازاریابی و مدیر بازاریابی اسبق شرکت یاهو است. تمرکز کلی گاو بنفش بر استراتژی تمایز در بازاریابی است و متفاوت بودن را تنها راه موفقیت در کسب‌وکار می‌داند. درواقع بیان می‌کند که افزایش تمایل به کارهای شگفتی‌آفرین، ایمنی در مقابل رقیبان را به همراه دارد.

۱۱- کتاب بازاریابی محتوایی، کسب مشتریان بیشتر با بازاریابی کمتر (جوپولیستی)

نویسنده این کتاب، جوپولیتسی، پدر بازاریابی محتوا است. درواقع او اولین کسی است که اصطلاح بازاریابی محتوا را معرفی کرده است و در این کتاب مباحث مربوط به بازاریابی محتوا را به‌خوبی بررسی و بیان کرده است.
طبق تعریف جوپولیستی، بازاریابی محتوا، انتشار اطلاعات مفید و در ارتباط با حوزه کسب‌وکار به منظور مخاطبان است و هدف از این کار، ترغیب مخاطب به انجام یک رفتار خاص و یا تغییر رفتار است.

این کتاب که ترجمه آن توسط انتشارات آرنا و به ترجمه سجاد خزایی و مریم نجفی در بازار موجود است و می‌توانید از marketingshop نیز تهیه کنید.

مرتبط: ۱۶ نوع محتوای بازاریابی برای جذب مخاطب

۱۲- کتاب بازاریابی محتوایی در رسانه‌های اجتماعی (جیم بری)

کتاب بازاریابی محتوایی در رسانه‌های اجتماعی نوشته جیم بری با ترجمه مریم نجفی توسط انتشارات نسل روشن عرضه ‌شده‌است. این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه محتوای دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی و روش‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر (سئو) در کنار هم باعث افزایش ترافیک وب‌سایت، افزایش لید و افزایش فروش می‌شود. این کتاب دومین منبع معتبر بعد از کتاب جوپولیستی در زمینه بازاریابی محتوایی است.

مرتبط: بازاریابی محتوا چیست؟

۱۳- کتاب استراتژی‌های محتوایی شرکت (کوین پی نیکولز)

کتاب استراتژی محتوایی نوشته کوین پی.نیکولز، یک راهنمای خوب به منظور چگونگی تهیه و پیاده‌سازی استراتژی‌های محتوایی است. این کتاب مزایای استراتژی محتوا به منظور کسب‌وکارها را به‌خوبی بیان می‌کند.

۱۴- کتاب بازی پردازی در بازاریابی (اسکات هریس)

اگر علاقه‌مند به مباحث بازی‌سازی و گیمیفیکیشن هستید، توصیه می‌کنیم کتاب بازی پردازی در بازاریابی را مطالعه کنید. در این کتاب بازی پردازی به‌عنوان یک روش به منظور رقابت در بازار مطرح‌ شده‌است.
با ایجاد بازی و سرگرمی می‌توان با مخاطب تعامل کرد و درنهایت رفتار او به سمت خرید تغییر داد. کارشناسان فروش و بازاریابی معتقدند بازی پردازی یا گیمیفیکیشن می‌تواند میزان فروش را ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش دهد.

۱۵- کتاب تحقیقات بازاریابی (نارش کی مالهوترا)

تحقیقات بازاریابی از فرآیندهای بنیادین در هر کسب‌وکار محسوب می‌شود. اگر در زمینه بازاریابی در هر صنعتی فعال هستید، مطالعه در زمینه تحقیقات بازار و مخصوصاً کتاب نارش کی مالهوترا را به منظور رشد کسب‌وکار شما توصیه می‌کنیم. ترجمه این کتاب را نشر مهربان منتشر کرده است. در این کتاب شش مرحله فرآیند تحقیقات بازاریابی به‌طور کامل توضیح داده‌ شده‌است.

مرتبط: راهنمای انجام تحقیقات بازار

۱۶- کتاب مدیریت رفتار مصرف‌ کننده (سولومون)

این کتاب منبع خوب به منظور یادگیری مهارت‌های بازاریابی و شناخت رفتار مصرفی مشتریان است. رفتار مصرف‌کننده ازجمله مباحث تأثیرگذار در مدیریت بازاریابی است که دانش مربوط به آن به منظور کسب‌وکارها در هر صنعتی ضروری است.
با مطالعه این کتاب که نوشته مایکل آر. سولومون است، شناخت خوبی نسبت به رفتار مصرف‌کننده و با بررسی مثال‌های متعددی که در کتاب گفته‌شده، دید کاملی نسبت به آن پیدا می‌کنید.

۱۷- کتاب Permission Marketing یا بازاریابی اجازه‌ای (سث گادین)

بازاریابی اجاره‌ای اثر دیگری از سث گادین نویسنده کتاب گاو بنفش است. این کتاب نیز ازجمله کتاب‌های مهم در حوزه بازاریابی است. سث گادین در این کتاب تحولات بازاریابی را در طول زمان بررسی و تفاوت‌های رویکرد بازاریابی درگذشته و حال را مقایسه می‌کند.

درگذشته بازاریابی به مفهوم آگاهی‌رسانی به مخاطب به‌صورت اجباری بوده است ولی در حال حاضر مخاطب انتخاب می‌کند که در معرض کدام تبلیغات و رسانه‌ها قرار بگیرد و در بعضی از انواع بازاریابی، مخاطب خود به سراغ کسب‌وکار می‌رود.

عنوان این کتاب برگرفته از همین حق انتخاب و به‌اصطلاح اجازه از مشتری است و اصطلاح بازاریابی اجازه‌ای ابداع خود سث گادین است. ترجمه این کتاب در حال حاضر در بازار موجود نیست ولی کتاب بازاریابی اجاره ای را در گوگل بوک به‌صورت آنلاین می‌توانید مطالعه کنید.

۱۸- کتاب بازاریابی چریکی (چریکی لوینسون)

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی از جمله رویکردهای مفید بازاریابی به منظور کسب‌وکارهای کوچک است. این نوع بازاریابی به مفهوم ایده‌های بازاریابی با هزینه‌های کم و تأثیرات بالا در افزایش سهم بازار است. کتاب بازاریابی چریکی نوشته جی کن راد لوینسون را انجیل بازاریابی کارآفرینانه می‌نامند و متخصصین معتقدند هر صاحب و یا کارشناس بازاریابی در کسب‌وکار کوچک باید آن را مطالعه کرده باشد.

این ۱۸ کتاب، کتاب‌هایی بود که عمدتاً مطالعه آن‌ها به منظور شروع کار در بازاریابی بسیار کمک‌کننده است. در مطالب آینده کتاب‌هایی نیز به‌صورت تخصصی درباره تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی معرفی خواهیم کرد.

مرتبط: ۶ نوع بازاریابی چریکی: تاکتیک های بازاریابی مقرون به صرفه اما متقاعد کننده

همچنین اگر کتابی در زمینه بازاریابی مطالعه کرده‌اید که مطالعه آن را به منظور دوستان دیگر مفید می‌دانید، در قسمت نظرات می‌توانید با ما در میان بگذارید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *