بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مهارت های هوش تجاری: تعریف و مثال

سهم هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی و بازار صنعتی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بسیاری از مشاغل مستلزم آن هستند که کارکنان مهارت های زیرکی تجاری داشته باشند تا در موقعیت های خود از آنها فراتر رود. مهارت‌های زیرکی کسب‌وکار، مهارت‌هایی هستند که فرد را قادر می‌سازد تا موقعیت‌های مختلف تجاری را درک و مدیریت کند. این مجموعه مهارت‌ها به یک مهارت محدود نمی‌شود، بلکه چندین مهارت مختلف را برای ایجاد یک شایستگی قوی در کسب‌وکار ترکیب می‌کند.

در این مقاله از ایوسی به بررسی مهارت‌های زیرکی کسب‌وکار، نمونه‌هایی از این مهارت‌ها، نحوه بهبود و استفاده از آن‌ها در محیط کار و چگونگی برجسته کردن مهارت‌های زیرکی تجاری خود در رزومه، نامه پوششی و مصاحبه می‌پردازیم.

مهارت های زیرکی تجاری چیست؟

زیرکی کسب و کار، که گاهی اوقات به عنوان حس کسب و کار یا هوش تجاری از آن یاد می شود، توانایی فرد برای درک سناریوهای مختلف تجاری و کنار آمدن موثر با آنها است. افرادی که مهارت‌های زیرکی قوی در کسب‌وکار دارند، بهتر می‌توانند مسائل تجاری را درک کنند، در زمان‌های تغییر سازگار شوند و انعطاف‌پذیر بمانند، عملیات کسب‌وکار را درک کنند و بینشی با کیفیت در مورد چگونگی دستیابی به اهداف و تضمین موفقیت کسب‌وکار ارائه دهند.

به طور خلاصه، فردی با مهارت‌های زیرک تجاری قوی که جنبه‌های مختلف یک کسب‌وکار و نحوه اداره آن را درک می‌کند، می‌تواند بر اساس این دانش تصمیمات شایسته بگیرد.

مهارت‌های زیرکی تجاری مورد توجه کارفرمایان قرار می‌گیرد، به‌ویژه زمانی که افراد را برای پست‌های رهبری استخدام می‌کنند. همانطور که برای مصاحبه آماده می شوید، چند نمونه آماده داشته باشید تا بتوانید مهارت های زیرکی تجاری خود را با مثال های واقعی نشان دهید.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های توسعه کسب و کار را ایجاد کنیم

نمونه هایی از مهارت های زیرکی تجاری

در زیر چندین نمونه از مهارت‌های زیرکی کسب‌وکار وجود دارد که افراد می‌توانند روی کسب و افزایش آن‌ها کار کنند تا به متمایز کردن آن‌ها از سایر نامزدها در طول جستجوی کار کمک کنند:

مهارت های رهبری

مهارت های رهبری و مدیریت جزئی از زیرکی کسب و کار است و به افراد اجازه می دهد رهبران بهتری در سازمان خود باشند. در حالی که این مهارت ها مطمئناً برای افراد در موقعیت های رهبری مهم هستند، برای هر کارمندی مفید هستند و کارفرمایان به طور فعال در کاندیداها به دنبال آن هستند. مهارت‌های رهبری قوی به فرد اجازه می‌دهد تا الهام‌بخش، انگیزه و احترام در میان کارکنان باشد و اطمینان حاصل کند که نیازهای کارکنان را درک کرده و برای برآوردن این نیازها برای محیط کاری منسجم‌تر و کارآمدتر تلاش می‌کند.

مهارت‌های رهبری مشترک که از مهارت‌های زیرکی تجاری افراد پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

مطالب مرتبط: ۲۰ ایده قدرتمند توسعه هوش تجاری برای رهبران

هوش مالی

هوش مالی به سواد مالی و توانایی فرد در درک فرآیندهای مربوط به گزارش دهی، بودجه بندی، پیش بینی و سایر مهارت های مالی اشاره دارد. افرادی که در پست های رهبری هستند باید بفهمند که چه چیزی جریان نقدینگی را به داخل و خارج از سازمانشان هدایت می کند و همچنین چگونگی به حداکثر رساندن سود و به حداقل رساندن زیان را بدانند. هوش مالی به تمام جنبه های معاملات پولی و ارزش اقتصادی یک شرکت اشاره دارد و به رهبران این امکان را می دهد تا شاخص های مالی مرتبط با ذینفعان، منابع، اهداف و موفقیت بازار را بهتر درک کرده و مدیریت کنند.

مهارت های مالی خوب مورد نیاز رهبران و سایر کارمندان عبارتند از:

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک یکی دیگر از مهارت‌های کلیدی است که در زیر چتر مهارت‌های هوش تجاری قرار می‌گیرد. تفکر استراتژیک به توانایی فرد در طراحی برنامه های موثر برای مقابله با موقعیت های تجاری و ایجاد استراتژی هایی برای رسیدن به اهداف شرکت اشاره دارد. مهارت های خوب تفکر استراتژیک شامل مهارت های اولویت بندی، سازگاری، انعطاف پذیری و توسعه برنامه اقدام استراتژیک است.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته برای نحوه تفکر استراتژیک در محل کار

بازارگرایی

افرادی که در موقعیت های رهبری هستند باید درک قوی از بازار صنعتی که در آن کار می کنند داشته باشند. بازارگرایی و دیدگاه بازار به این اشاره دارد که بدانند مخاطبان هدف ایده آل آنها چه کسانی هستند، به چه چیزی نیاز دارند، زمان خود را در کجا می گذرانند و الگوهای خرید و قدرت خود را در کجا می گذرانند. همچنین به این معنی است که درک کنید رقبای آنها چه کسانی هستند و رقبای آنها چه دارند که شرکت آنها ندارد. بازارگرایی به افراد این امکان را می دهد که تصمیمات مؤثرتری بگیرند که در نهایت مشتریان را به سمت خود بکشاند و سود شرکت را افزایش دهد.

مهارت های تحلیلی

مهارت های تحلیلی و تفکر تحلیلی از اجزای حیاتی هوش تجاری هستند. مهارت های تحلیلی به توانایی فرد در جمع آوری، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و ایجاد ارتباط بین قطعات مختلف اطلاعات اشاره دارد. این مهارت ها همچنین به افراد این امکان را می دهد که مشکلات یا سناریوها را از دیدگاه های مختلف ببینند تا راهبردهای بهتری برای مقابله با این موقعیت ها یا مسائل طراحی کنند. مهارت های تحلیلی در نهایت تضمین می کند که یک حرفه ای می تواند مشکلات پیچیده را از طریق تفکر تحلیلی و مهارت های تصمیم گیری قوی حل کند.

مهارت‌های تحلیلی خوب مرتبط با هوش تجاری عبارتند از:

  • مهارتهای فنی

  • مهارت های تحقیق

  • مهارت های عددی

  • توجه به جزئیات

  • مهارت های تصمیم گیری

مرتبط: مهارت های تحلیلی در محیط کار: مهارت ها و مثال ها

هوش مالی

افراد در نقش های رهبری و مدیریت باید درک جامعی از آنچه بر جریان نقدینگی و سودآوری سازمان آنها تأثیر می گذارد داشته باشند. تیزبینی مالی به توانایی فرد در درک اثرات مالی انتخاب ها و اقدامات خاص و تصمیم گیری آگاهانه برای به حداکثر رساندن سود و کاهش زیان اشاره دارد.

افراد با ذکاوت مالی حسابداری، حسابداری، نحوه ایجاد و مدیریت گزارش های مالی و مدیریت جریان نقدی را می دانند. تیزبینی مالی همچنین می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا هزینه یا سرمایه گذاری مشخصی ارزش پیگیری دارد یا خیر و چگونه می توانید استدلال های مناسبی را برای تأیید آن بر اساس مزایایی که برای شرکت به همراه دارد پیدا کنید.

سایر مهارت های هوش مالی عبارتند از:

  • مدیریت دارایی

  • مدیریت اعتبار و بدهی

  • کنترل هزینه

  • ایجاد استراتژی قیمت گذاری

  • ایجاد استراتژی مالیاتی

مرتبط: انواع هوش‌ مالی در نگاه رابرت کیوساکی

مهارت های بازاریابی

بسیاری از موقعیت ها به افراد نیاز دارند که حداقل سطحی از مهارت های بازاریابی را داشته باشند. برای کسانی که در موقعیت های رهبری و مدیریتی هستند، این مهارت ها به ویژه برای حمایت از هوش تجاری کلی آنها مهم است. مهارت های بازاریابی توانایی فرد برای تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف و تعریف نیازها و ترجیحات آنها، شناسایی مهم ترین ویژگی های یک کمپین بازاریابی برای جذب مشتری و مهارت های سخنرانی و نوشتار عمومی برای برقراری ارتباط موثر استراتژی های بازاریابی است.

مهارت های بازاریابی خوب که از هوش تجاری قوی پشتیبانی می کنند عبارتند از:

مهارت های حل مسئله

یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم هوش تجاری قوی، مهارت‌های حل مسئله است. این مهارت ها به توانایی فرد در مدیریت موقعیت های غیرمنتظره یا چالش برانگیز به روشی موثر اشاره دارد. مهارت های قوی حل مسئله به افراد این امکان را می دهد که منبع یک مسئله را تعیین کنند و به یک راه حل مناسب برسند. کارفرمایان برای اکثر کارمندان به مهارت های حل مسئله اهمیت می دهند و کارمندان در هر موقعیتی می توانند از داشتن مهارت های حل مسئله قوی بهره مند شوند.

نمونه هایی از مهارت های حل مسئله که از هوش تجاری حمایت می کند عبارتند از:

مهارت های ارتباطی

هوش تجاری قوی نیز مستقیماً با توانایی فرد در برقراری ارتباط مؤثر مرتبط است. ممکن است ایده خوبی داشته باشید، اما اینکه بتوانید با اعتماد به نفس و وضوح طرح کنید، شانس شما را برای یک نتیجه موفق افزایش می دهد.

کارکنان در تمام سطوح از مهارت‌های ارتباطی خوبی بهره می‌برند و این مهارت‌ها کارکنان را قادر می‌سازد تا به طور مؤثرتری در موقعیت‌های خود عمل کنند. این به ایجاد اعتماد در رابطه شما با رئیس، همکاران و مشتریان کمک می کند. چند مورد از مهمترین مهارت ها از نظر زیرکی تجاری عبارتند از:

چگونه مهارت های زیرکی کسب و کار را تقویت کنیم

هنگام کار برای بهبود مهارت های زیرکی کسب و کار خود، مراحل زیر را باید انجام دهید:

۱. استراتژی های تجاری شرکت خود را بشناسید

درک مدل کسب و کار سازمان شما برای توسعه هوش تجاری قوی ضروری است. چندین مؤلفه وارد یک مدل کسب و کار می شوند، از جمله نحوه عملکرد زنجیره تأمین، چرخه تجاری زنجیره تأمین و نحوه کسب درآمد و کسب استعداد توسط شرکت. هرچه این عوامل تجاری را بهتر درک کنید، هوش تجاری خود را بیشتر توسعه داده و از آن برای بهبود تصمیمات تجاری خود استفاده خواهید کرد.

۲. جنبه مالی کسب و کار را درک کنید

برای یادگیری جنبه مالی یک سازمان، به پیشینه ای در امور مالی نیاز ندارید. راه‌های کسب دانش در مورد نحوه تأثیرگذاری امور مالی بر شرکت شامل ردیابی معیارهای کلیدی و تجزیه و تحلیل آنها برای دیدن اینکه چگونه بر سازمان تأثیر می‌گذارند و کسب دانش از منابع مالی معروف تجاری که به صورت آنلاین در دسترس هستند، می‌شود.

۳. در آموزش سرمایه گذاری کنید

آموزش روشی عالی برای تقویت هوش تجاری شماست. چندین دوره آنلاین و گواهینامه وجود دارد که می توانید برای گسترش مهارت های زیرکی کسب و کار خود و موثرتر شدن در محل کار دنبال کنید.

۴. یک مربی پیدا کنید

یکی دیگر از راه‌های بهبود هوش تجاری و دانش کسب‌وکار، یافتن و کار با یک مربی است که قبلاً در صنعت شما مستقر است. حتی اگر نمی توانید شخصاً با آنها ملاقات کنید، همچنان می توانید پست های وبلاگ آنها را بخوانید یا آنها را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید تا در مورد نحوه عملکرد آنها و دانش آنها بیشتر بدانید.

۵. زمان مناسب برای مطرح کردن چیزی را بیاموزید

گاهی اوقات رسیدن به یک هدف مربوط به نحوه و زمان درخواست شماست. با گذشت زمان، نحوه برخورد با یک مدیر یا همکار را یاد خواهید گرفت. آیا آنها ترجیح می دهند که در طول مکالمه ۱:۱ از آنها خواسته شود تا کاری را انجام دهند یا ایمیل را ترجیح می دهند؟

اگر افزایش حقوق در زمان خاصی از سال اتفاق افتاد، تا نزدیک‌تر به این تاریخ منتظر بمانید تا گفتگو را مطرح کنید. شما می توانید از قبل آماده سازی استدلال های خود را شروع کنید، فقط منتظر بهترین لحظه باشید تا آنها را بیان کنید.

برای افزایش شانس نتیجه مثبت، از هوش تجاری خود برای مطرح کردن موضوعی استفاده کنید، زمانی که ذهن طرف مقابل بیشتر برای آن باز است.

مهارت های زیرکی کسب و کار در محل کار

در اینجا چند راه برای استفاده از مهارت های زیرکی تجاری خود در محل کار آورده شده است:

تحقیق انجام دهید

یک راه عالی برای پیاده سازی مهارت های زیرکی تجاری خود در محل کار و درک بهتر مشتریان شرکت خود، انجام تحقیقات کیفی و کمی است. جمع آوری بینش از مشتریان به شما درک بهتری از جهت گیری بازار می دهد و به شما امکان می دهد از مهارت های زیرکی تجاری خود برای برآورده کردن نیازهای این مشتریان با موفقیت و سودآوری استفاده کنید. جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان، ارسال نظرسنجی‌های مشتری و صحبت مستقیم با مشتریان، همه راه‌های عالی برای انجام تحقیقات مشتری و کسب دانش ارزشمند هستند.

به مشتریان یا مشتریان خود گوش دهید

یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم ابراز هوش تجاری، گوش دادن به مشتریان شرکت و اجرای استراتژی‌هایی برای بهبود در زمینه‌های چالش‌برانگیز است. هرچه بیشتر در مورد مشتریان خود بدانید، بهتر می توانید راه موفقیت آمیز شرکت خود را برای ارائه محصولات و خدماتی که مشتریان را جذب می کند، شناسایی کنید. گوش دادن به مشتریان همچنین سایر مهارت های زیرکی تجاری از جمله مهارت های ارتباطی و مهارت های بازاریابی را بهبود می بخشد.

در جریان باشید

یک راه عالی برای استفاده از مهارت های زیرکی تجاری خود در محل کار، به روز ماندن در مورد آخرین اخبار صنعت و استفاده از این دانش هنگام تصمیم گیری های تجاری است. اخبار کسب و کار را دنبال کنید و در مورد نحوه واکنش سایر شرکت های صنعت شما به تغییرات تحقیق کنید.

چگونه مهارت های زیرکی تجاری را برجسته کنیم

راه‌هایی برای برجسته کردن مهارت‌های زیرکانه کسب‌وکار شما در رزومه و نامه پوششی و همچنین در مصاحبه‌های شغلی به شرح زیر است:

در رزومه و نامه شما

چند راه کلیدی برای برجسته کردن مهارت های زیرکی کسب و کار شما در رزومه وجود دارد. یکی از راه‌ها این است که یک بخش مهارت‌ها را در رزومه خود بگنجانید و دو مورد از پنج مورد از مرتبط‌ترین مهارت‌های زیرکی کسب‌وکار را در نظر بگیرید، زیرا مربوط به شغلی است که برای آن درخواست می‌دهید. برای مثال، اگر برای نقش مدیر بازاریابی درخواست می‌دهید، مهارت‌های رهبری و مهارت‌های بازاریابی را در نظر بگیرید. همچنین می توانید در این بخش مثالی از نحوه استفاده از هر مهارت ارائه دهید.

همچنین می‌توانید مهارت‌های زیرکی کسب‌وکار خود را در بخش سابقه کاری خود ذکر کنید. هنگام نوشتن وظایف کاری قبلی خود، به مهارت های زیرکی تجاری که به شما در موفقیت در آن موقعیت کمک کرد و یک مثال قابل سنجش از نحوه استفاده از هر کدام توجه کنید.

در نامه پوششی خود، یک یا دو مهارت زیرکی تجاری را انتخاب کنید که با شغلی که درخواست می کنید مرتبط است. با ارائه یک یا دو مثال از نحوه استفاده موفقیت آمیز از هر کدام، این مهارت ها را در متن نامه خود برجسته کنید.

در یک مصاحبه شغلی

چندین مهارت زیرکی تجاری وجود دارد که می توانید در طول مصاحبه شغلی نشان دهید. به عنوان مثال، شما می توانید مهارت های ارتباطی قوی را با برقراری ارتباط مختصر و قابل درک نشان دهید. همچنین می‌توانید مهارت‌های زیرکی کسب‌وکار را که احساس می‌کنید مرتبط با کار است، مطرح کنید و جزئیاتی در مورد نحوه استفاده از این مهارت‌ها در گذشته برای موفقیت شغلی خود به مصاحبه‌گر بدهید. این نمونه ها را از قبل آماده کنید تا بتوانید به راحتی آنها را در طول فرآیند مصاحبه به نمایش بگذارید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *