بنر وب سایت مجموعه ایوسی

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۱ مهارت گوش دادن فعال برای تمرین (با مثال)

مهارت های گوش دادن فعال برای تمرین

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

یکی از مهم ترین مهارت ها در برقراری ارتباط موثر، گوش دادن فعال است. توسعه این مهارت نرم به شما در ایجاد و حفظ روابط، حل مشکلات، بهبود فرآیندها و حفظ اطلاعات، مانند دستورالعمل ها، رویه ها و انتظارات کمک می کند.

در این مقاله از ایوسی، مهارت‌های گوش دادن فعال، چرایی اهمیت آن‌ها و چگونه می‌توانید مهارت‌های گوش دادن فعال خود را بهبود بخشید، بحث می‌کنیم.

مطالب مرتبط: ۱۰ بهترین مهارت برای گنجاندن در رزومه

گوش دادن فعال چیست؟

گوش دادن فعال توانایی تمرکز کامل روی یک گوینده، درک پیام او، درک اطلاعات و پاسخ متفکرانه است. بر خلاف گوش دادن غیرفعال، که عمل شنیدن سخنران بدون حفظ پیام اوست، این مهارت ارتباط بین فردی بسیار ارزشمند به شما این اطمینان را می دهد که بتوانید جزئیات خاصی را بدون نیاز به تکرار اطلاعات درگیر کنید و بعداً آن را به خاطر بیاورید.

شنوندگان فعال از تکنیک های کلامی و غیرکلامی برای نشان دادن و حفظ توجه خود به گوینده استفاده می کنند. این نه تنها از توانایی شما برای تمرکز پشتیبانی می کند، بلکه کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که گوینده می تواند متوجه شود که شما متمرکز و درگیر هستید. یک شنونده فعال به جای فکر کردن و تمرین ذهنی در مورد آنچه ممکن است پس از اتمام سخنران بگویید، به دقت سخنان گوینده را در نظر می گیرد و اطلاعات را به حافظه می سپارد.

مطالب مرتبط: مهارت های نرم: تعاریف و نمونه های برتر

چرا گوش دادن فعال در محل کار مهم است؟

چه به دنبال یک فرصت شغلی جدید باشید، چه در تلاش برای کسب ترفیع یا تلاش برای بهبود در نقش فعلی خود، بهبود مهارت های گوش دادن فعال به شما کمک می کند تا موفق شوید. مانند تفکر انتقادی و حل تعارض، این مهارت نرم به افزایش ارزش شما به عنوان یک کارمند کمک می کند.

شنونده فعال بودن می تواند به شما در دستیابی به موارد زیر کمک کند:

اتصالات ایجاد کنید

گوش دادن فعال به دیگران کمک می کند تا در اشتراک گذاری اطلاعات با شما احساس راحتی کنند. وقتی توانایی خود را در گوش دادن صادقانه به آنچه دیگران می گویند نشان دهید، مردم علاقه بیشتری به برقراری ارتباط منظم با شما خواهند داشت. این می تواند به باز کردن فرصت هایی برای همکاری با دیگران، انجام سریع کار یا شروع پروژه های جدید کمک کند. همه این موارد می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود به موفقیت برسید.

اعتماد را توسعه دهید

وقتی مردم بدانند که می توانند آزادانه و بدون وقفه، قضاوت یا مداخله ناخواسته با شما صحبت کنند، به احتمال زیاد به شما اعتماد خواهند کرد. این به ویژه هنگام ملاقات با یک مشتری یا تماس تجاری جدید که می خواهید با آنها یک رابطه کاری طولانی مدت ایجاد کنید مفید است.

مشکلات را شناسایی و حل کنید

گوش دادن فعالانه به دیگران به شما کمک می‌کند تا چالش‌ها و مشکلاتی را که دیگران با آن‌ها روبرو هستند یا مشکلاتی در پروژه‌ها شناسایی کنید. هرچه سریعتر بتوانید این مسائل را تشخیص دهید، زودتر می توانید راه حلی پیدا کنید یا برنامه ای برای رفع آنها ایجاد کنید.

درک خود را از موضوعات مختلف افزایش دهید

کارمندان بزرگ همیشه در تلاش هستند تا چیز جدیدی یاد بگیرند و پایه دانش خود را افزایش دهند. از آنجایی که گوش دادن فعال به شما کمک می کند اطلاعات را حفظ کنید، همچنین به شما کمک می کند موضوعات جدید را بهتر درک کنید و آموخته های خود را به خاطر بسپارید تا بتوانید در آینده از آن استفاده کنید.

از از دست دادن اطلاعات حیاتی خودداری کنید

از آنجایی که شنوندگان فعال به شدت با گوینده درگیر هستند، می توانند جزئیات خاصی را به خاطر بیاورند. این امر به ویژه زمانی مهم است که گوینده در حال اثبات دستورالعمل ها، آموزش شما در مورد یک فرآیند جدید یا ارائه پیامی است که شما مسئول انتقال آن به دیگران هستید.

۱۱ مهارت گوش دادن فعال برای تمرین

برای بهبود و حفظ گوش دادن فعال نیاز به تمرین دارد. هرچه بیشتر از این تکنیک ها استفاده کنید، احساس طبیعی تری خواهید داشت. در اینجا انواع تمرین های گوش دادن فعال وجود دارد که می توانید از آنها برای کمک به بهبود مهارت های ارتباطی بین فردی خود استفاده کنید:

مهارت های گوش دادن فعال کلامی

۱. نقل قول

نکته(های) اصلی پیامی که گوینده به اشتراک گذاشته را خلاصه کنید تا به شما نشان دهد که معنای آنها را کاملاً درک کرده اید. این همچنین به گوینده فرصتی برای شفاف سازی اطلاعات مبهم یا گسترش پیام خود می دهد.

به عنوان مثال:

“بنابراین آنچه شما می گویید این است که سیستم مدیریت محتوای فعلی شما دیگر نیازهای فنی تیم شما را برآورده نمی کند زیرا از فایل های ویدئویی بزرگ پشتیبانی نمی کند.”

۲. سؤالات باز بپرسید

سوالاتی بپرسید که نشان می‌دهد ماهیت آنچه را که آنها به اشتراک گذاشته‌اند را جمع‌آوری کرده‌اید و آنها را به اشتراک‌گذاری اطلاعات اضافی راهنمایی کنید. مطمئن شوید که نمی توان به این سوالات با یک “بله” یا “خیر” پاسخ داد.

مثال:

«حق با شماست—روی ورود به سیستم می‌تواند از برخی به‌روزرسانی‌ها استفاده کند. می‌خواهید در شش ماه آینده چه تغییراتی در روند ایجاد کنید؟»

مرتبط: سوالات مصاحبه پایان باز: انواع و نکاتی برای پاسخ دادن

۳. سؤالات کاوشگر خاصی بپرسید

سوالات مستقیمی بپرسید که خواننده را راهنمایی کند تا جزئیات بیشتری در مورد اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته است ارائه دهد یا یک موضوع یا موضوع گسترده را محدود کند.

مثال:

«درباره حجم کاری فعلی خود بیشتر به من بگویید. کدام یک از این پروژه‌ها زمان‌برتر است؟»

۴. از جملات تاکیدی کلامی کوتاه استفاده کنید

اظهارات کوتاه و مثبت به گوینده کمک می کند احساس راحتی بیشتری داشته باشد و نشان دهد که شما درگیر هستید و قادر به پردازش اطلاعاتی که ارائه می دهید هستید. جملات تاکیدی کلامی کوچک به شما کمک می‌کند بدون اینکه گوینده را قطع کنید یا جریان او را مختل کنید، گفتگو را ادامه دهید.

مثال:

“می فهمم.” “می بینم.” “بله، منطقی است.” “موافقم.”

۵. نشان دادن همدلی

اطمینان حاصل کنید که گوینده درک می کند که شما می توانید احساسات او را تشخیص دهید و احساسات او را به اشتراک بگذارید. با نشان دادن شفقت، به جای احساس آن، می توانید با گوینده ارتباط برقرار کنید و حس اعتماد متقابل را ایجاد کنید.

مثال: 

«بسیار متاسفم که با این مشکل درگیر هستید. بیایید راه هایی را پیدا کنیم که بتوانم کمک کنم.»

۶. تجربیات مشابه را به اشتراک بگذارید

بحث در مورد موقعیت های مشابه نه تنها به گوینده نشان می دهد که پیام او را با موفقیت تفسیر کرده اید، بلکه می تواند به ایجاد روابط نیز کمک کند. اگر گوینده مشکلی را به اشتراک گذاشته است، ارائه اطلاعات در مورد چگونگی حل چالش‌های مشابه برای دیگران ارزشمند است.

به عنوان مثال:

«من هم برای شروع با این برنامه زمان سختی داشتم. ولی خیلی راحت تر میشه تنها پس از چند هفته، با استفاده از تمام ویژگی‌ها احساس راحتی می‌کردم.»

۷. اطلاعات به اشتراک گذاشته شده قبلی را به یاد بیاورید

سعی کنید مفاهیم کلیدی، ایده ها یا سایر نکات مهمی که گوینده در گذشته با شما در میان گذاشته است را به خاطر بسپارید. این نشان می دهد که شما نه تنها به آنچه در حال حاضر می گویند گوش می دهید، بلکه می توانید اطلاعات را حفظ کرده و جزئیات خاصی را به خاطر بیاورید.

مثال: 

“هفته گذشته به اضافه کردن یک هماهنگ کننده ارشد برای کمک به این حساب اشاره کردید، و من فکر می کنم این یک ایده عالی است.”

مطالب مرتبط: ۱۰ مهارت ارتباطی برای موفقیت شغلی 

مهارت های گوش دادن فعال غیر کلامی

۸. سر تکان دهید

ارائه چند تکان سر ساده به گوینده نشان می دهد که متوجه می شوید چه می گویند. تکان دادن سر یک نشانه کمکی و حمایتی است و لزوماً به این معنی نیست که شما با گوینده موافق هستید – فقط می توانید معنای پیام او را پردازش کنید.

۹. لبخند بزنید

مانند تکان دادن سر، یک لبخند کوچک گوینده را تشویق می کند که ادامه دهد. با این حال، برخلاف تکان دادن سر، نشان می‌دهد که شما با پیام آن‌ها موافق هستید یا از آنچه که آنها می‌گویند خوشحال هستید. لبخند می‌تواند جای یک تأیید کلامی کوتاه را بگیرد و به پراکندگی تنش کمک کند و اطمینان حاصل کند که گوینده احساس راحتی می‌کند.

۱۰. از حرکات حواس پرتی خودداری کنید

از انجام حرکات ارادی مانند نگاه کردن به ساعت یا تلفن، آه کشیدن شنیدنی، دودل کردن یا ضربه زدن به خودکار خودداری کنید. همچنین باید از تبادل ارتباطات کلامی یا غیرکلامی با دیگرانی که به سخنران گوش می دهند خودداری کنید. این باعث می شود گوینده احساس ناامیدی و ناراحتی کند.

۱۱. تماس چشمی را حفظ کنید

در صورت امکان، چشم خود را به بلندگو نگه دارید و از نگاه کردن به افراد یا اشیاء دیگر در اتاق خودداری کنید. فقط مطمئن شوید که نگاه خود را طبیعی نگه دارید، از تکان دادن سر و لبخند استفاده کنید تا مطمئن شوید که آنها را تشویق می کنید نه اینکه گوینده احساس ترس یا ناراحتی کند.

مرتبط: چگونه تماس چشمی خود را بهبود بخشیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *