تفکر انتقادی به فرد این امکان را می دهد که اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند و قضاوتی عینی داشته باشد. با ارزیابی بی طرفانه حقایق مربوط به یک موضوع، می توانید نتایج واقع بینانه ای بگیرید که به شما در تصمیم گیری کمک می کند. توانایی تجزیه و تحلیل صحیح یک موقعیت و رسیدن به یک نتیجه منطقی و معقول برای کارفرمایان بسیار ارزشمند است.
در این مقاله از ایوسی، شش مهارت اصلی تفکر انتقادی و مثالهایی را ارائه میکنیم که به شما در ارزیابی فرآیند فکری خود کمک میکند.
تفکر انتقادی چیست؟
تفکر انتقادی توانایی تجزیه و تحلیل عینی اطلاعات و نتیجه گیری منطقی است. همچنین شامل جمعآوری اطلاعات در مورد یک موضوع و تعیین اینکه کدام بخش از اطلاعات برای آن موضوع کاربرد دارد و کدام نه، بر اساس استدلال قیاسی است. توانایی تفکر انتقادی هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای به افراد کمک می کند و توسط اکثر کارفرمایان ارزشمند است.
چرا کارفرمایان برای تفکر انتقادی ارزش قائل هستند؟
مهارت های تفکر انتقادی یک دارایی ارزشمند برای یک کارمند است، زیرا کارفرمایان معمولاً از نامزدهایی که می توانند موقعیت را به درستی ارزیابی کنند و به یک راه حل منطقی دست یابند، قدردانی می کنند. زمان برای اکثر مدیران منبع با ارزشی است و کارمندی که بتواند بدون نظارت تصمیمات صحیح بگیرد، در زمان با ارزش آن مدیر و کل شرکت صرفه جویی می کند.
نمونه هایی از مهارت های تفکر انتقادی
شش مهارت اصلی وجود دارد که می توانید برای تجزیه و تحلیل موفقیت آمیز حقایق و موقعیت ها و نتیجه گیری منطقی ایجاد کنید:
۱. تفکر تحلیلی
توانایی تجزیه و تحلیل صحیح اطلاعات مهمترین جنبه تفکر انتقادی است. این امر مستلزم جمع آوری اطلاعات و تفسیر آن و همچنین ارزیابی شکاکانه داده ها است. هنگام تحقیق در مورد یک موضوع کاری، تفکر تحلیلی به شما کمک میکند اطلاعاتی را که در مورد موقعیت شما کاربرد دارد از اطلاعاتی که نمیخواهند جدا کنید.
مرتبط: مهارت های تحلیلی: تعاریف و مثال ها
۲. ارتباط خوب
چه از آن برای جمعآوری اطلاعات استفاده کنید و چه برای متقاعد کردن دیگران به درستی نتیجهگیریهایتان، ارتباط خوب در فرآیند تفکر انتقادی بسیار مهم است. واداشتن مردم به به اشتراک گذاشتن ایده ها و اطلاعات خود با شما و نشان دادن تفکر انتقادی از مؤلفه های موفقیت است. اگر تصمیمی در رابطه با کار می گیرید، ارتباط مناسب با همکارانتان به شما کمک می کند اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب درست را جمع آوری کنید.
۳. تفکر خلاق
توانایی کشف الگوهای خاصی از اطلاعات و ایجاد ارتباط انتزاعی بین داده های به ظاهر نامرتبط، تفکر انتقادی شما را بهبود می بخشد. هنگام تجزیه و تحلیل یک فرآیند یا فرآیند کاری، میتوانید خلاقانه راههایی برای سریعتر و کارآمدتر کردن آن بیابید. خلاقیت مهارتی است که در طول زمان قابل تقویت است و در هر موقعیت، سطح تجربه و صنعتی ارزشمند است.
مرتبط: چگونه در ۵ مرحله مهارت های تفکر خلاق را توسعه دهیم
۴. گشاده رویی
تحصیلات قبلی و تجربیات زندگی اثر خود را بر توانایی فرد در ارزیابی عینی موقعیت های خاص می گذارد. با تصدیق این سوگیری ها، می توانید تفکر انتقادی و فرآیند تصمیم گیری کلی خود را بهبود بخشید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک جلسه را به روش خاصی برگزار کنید و شریک زندگی تان استفاده از استراتژی متفاوتی را پیشنهاد می کند، باید به او اجازه دهید صحبت کند و رویکرد خود را بر اساس نظرات خود تنظیم کنید.
۵. توانایی حل مسائل
توانایی تجزیه و تحلیل صحیح یک مسئله و کار بر روی پیاده سازی راه حل یکی دیگر از مهارت های ارزشمند است. به عنوان مثال، اگر کارکنان رستوران شما نیاز به بهبود سرعت خدمات دارند، میتوانید برخی از وظایف خود را به اتوبوسران یا سایر پرسنل آشپزخانه واگذار کنید تا سرورها بتوانند غذا را سریعتر تحویل دهند.
مرتبط: ۱۰ راه برای بهبود مهارت های خلاقانه حل مسئله
۶. پرسیدن سوالات متفکرانه
هم در موقعیت های خصوصی و هم در موقعیت های حرفه ای، پرسیدن سؤالات درست گامی مهم در تدوین نتیجه گیری صحیح است.
سوالات باز
پرسیدن سؤالات باز می تواند به شخصی که با او در ارتباط هستید کمک کند اطلاعات مرتبط و لازم را در اختیار شما قرار دهد. اینها سوالاتی هستند که اجازه پاسخ ساده “بله” یا “خیر” را نمی دهند و از فردی که سوال را دریافت می کند باید پاسخ را توضیح دهد.
سوالات مبتنی بر نتیجه
زمانی که احساس میکنید تجربه و مهارتهای شخص دیگری میتواند به شما کمک کند مؤثرتر کار کنید، سؤالات مبتنی بر نتیجه بپرسید. از کسی بپرسید که در یک موقعیت فرضی خاص چگونه عمل می کند، به شما بینشی از مهارت های تفکر انتقادی او می دهد و به شما کمک می کند چیزهایی را ببینید که قبلاً به آنها فکر نکرده بودید.
سوالات انعکاسی
شما می توانید با درخواست از یک فرد برای انعکاس و ارزیابی یک تجربه و توضیح فرآیندهای فکری خود در آن زمان، بینش کسب کنید. این می تواند با ارائه مثال هایی در دنیای واقعی به شما کمک کند تفکر انتقادی خود را توسعه دهید.
سوالات ساختاری
یک راه آسان برای درک چیزی این است که بپرسید یک چیز چگونه کار می کند. هر سیستم کاری ناشی از یک فرآیند طولانی آزمون و خطا است و درک درست مراحلی که برای نتیجه مثبت باید برداشته شود می تواند به شما کمک کند تا در تلاش های خود کارآمدتر باشید.
نمونه های ارزشمند تفکر انتقادی
یک شرکت مجموعه ای از تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیریت و کارکنان آن است. به کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت های کاری عملکرد شما و شانس موفقیت شرکت را بهبود می بخشد.
۱. ترویج رویکرد کار گروهی برای حل مسئله
هر بخش در یک شرکت یک تیم است و همکاری موثر برای موفقیت آن مهم است. هنگام توسعه یک استراتژی، به طور منطقی تمام نظرات اعضای تیم را تجزیه و تحلیل کنید و انتقاد سازنده ارائه دهید، در حالی که دیدگاه خود را در مورد موقعیت ارائه دهید.
۲. خود ارزیابی سهم خود در اهداف شرکت
اگر شرکت شما در تلاش برای رسیدن به یک هدف است، با ارزیابی سهم خود و کشف راه هایی برای بهبود عملکرد خود، تفکر انتقادی خود را نشان دهید. برای مثال، میتوانید تمام راههایی را که مشارکت میکنید و تأثیر آنها بر پیشرفت کلی فهرست کنید. پس از انجام این کار، میتوانید به اولویتبندی برخی از فعالیتهای فعلی فکر کنید، اما همچنین میتوانید موارد جدیدی را که فکر میکنید به شما کمک میکند اضافه کنید.
۳. تمرین خود انعکاس
تجزیه و تحلیل فرآیند فکر خود هنگام تصمیم گیری های خاص باید به شما در بهبود نحوه پردازش اطلاعات کمک کند. این می تواند به این معنا باشد که از خود بپرسید چرا در یک موقعیت به روش خاصی عمل کردید یا تصمیمی را برای یافتن راه هایی که می توانید بهبود بخشید ارزیابی کنید.
۴. تصمیم گیری آگاهانه
با صرف زمان و تلاش، می توانید فرآیند تصمیم گیری خود را با ارزیابی تمام اطلاعات موجود بهبود بخشید. قضاوت سریع یک موقعیت و رفتن به چیز دیگری می تواند وسوسه انگیز باشد، اما استفاده از تفکر انتقادی معمولاً نتیجه رضایت بخش تری دارد. فهرستی از جوانب مثبت و منفی را، چه به صورت ذهنی و چه روی کاغذ، تهیه کنید و به طور انتقادی چیزها را از دیدگاه شخص دیگری ارزیابی کنید.
۵. از زمان خود عاقلانه استفاده کنید
تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از زمان نمونه دیگری از تفکر انتقادی است. ارزیابی مداوم اینکه چگونه وقت خود را صرف می کنید می تواند به شما در کشف وظایف و فعالیت هایی کمک کند که ممکن است نحوه اولویت بندی وظایف شما را تغییر دهد. برای مثال، اگر زمان زیادی را به فعالیتی اختصاص میدهید که بازدهی پایینی دارد، مانند وظایف اداری یا گزارشهای داخلی، ممکن است برنامه خود را دوباره اولویتبندی کنید تا زمان بیشتری را برای کارهای پربازده صرف کنید.
4 پاسخ
سلام
ممکن است مثال هایی برای تفکر انتقادی عنوان کنید
با تشکر از اساتید
۱. ارزیابی اعتبار اطلاعات ارائه شده در یه مقاله خبری با مراجعه متقابل به منابع دیگه قبل از اظهار نظر.
۲. تجزیه و تحلیل استدلال های یه سخنرانی سیاسی برای شناسایی مغالطه ها و ناسازگاری های منطقی.
۳. حل یه مسئله پیچیده با تجزیه اون به اجزای کوچکتر و در نظر گرفتن راه حل های مختلف ممکن.
۴. بررسی انتقادی شواهد و مفروضات پشت یه مطالعه علمی قبل از پذیرش نتایجش.
۵. ارزیابی انگیزه ها و سوگیری های یه گوینده قبل از پذیرش ادعا اونها به عنوان حقیقت.
۶. شناسایی شکاف های احتمالی در استدلال یا اطلاعات از دست رفته در یه مقاله متقاعدکننده.
۷. تشکیل یک استدلال مستدل در یک مناظره با در نظر گرفتن استدلال های متقابل و رفع نقاط ضعف احتمالی در موضع خود.
۸. تصمیم گیری بر اساس شواهد و دلیل به جای احساسات یا سوگیری های شخصی.
۹. شناخت و به چالش کشیدن مفروضات و سوگیری های خود برای بهبود مهارت های تصمیم گیری و حل مسئله.
۱۰. درگیر شدن در شک و تردید سازنده با پرسیدن سؤالات کاوشگر و جستجوی دیدگاه های اضافی در مورد یه موضوع.
تفکر انتقادی باعث دور کردن دیگران از خودمون نمی شه ؟
سلام
نه، تفکر انتقادی به طور کلی نباید باعث دوری دیگران از ما بشه. در واقع، تفکر انتقادی میتونه راهی برای بهبود روابط اجتماعی و فردی باشه. با استفاده از تفکر انتقادی، ما میتونیم بهبودهای لازم رو در خودمون ایجاد کنیم و به نتیجهگیریهای درستتر و عمیقتری برسیم. ولی اگه از تفکر انتقادی به طرز نادرستی استفاده کنیم، ممکنه دیگران رو از خودمون دور کنیم. به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که نحوه بیان انتقادهامون به دیگران بر اساس احترام و ملاحظه به شخصیت و حقوق اونها باشه.