دانستن نحوه مذاکره مهارت مهمی است که باید داشته باشید و می تواند در هر مرحله از حرفه شما به شما کمک کند. موثر بودن در مذاکره با مردم در نهایت به شما کمک می کند تا رضایت شغلی خود را بدست آورید و حفظ کنید و حتی می تواند شرکت شما را بهبود بخشد.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که چه زمانی در حرفه خود مذاکره کنید و چگونه در هر مرحله از زندگی حرفه ای خود به طور موثر مذاکره کنید.
چه زمانی در حرفه خود مذاکره کنید
موقعیت های زیادی وجود دارد که ممکن است در طول زندگی حرفه ای خود در آنها مذاکره کنید. از توافق بر سر حقوق اولیه تا امضای بسته بازنشستگی، مذاکره اغلب بخشی جدایی ناپذیر از هر مرحله از زندگی حرفه ای شما است. دانستن سناریوهای مختلفی که ممکن است نیاز به مذاکره داشته باشند می تواند به شما کمک کند تا برای زمانی که این موقعیت ها به وجود می آیند آماده شوید. موارد رایجی که در آن ممکن است در طول حرفه خود مذاکره کنید عبارتند از:
پیشنهادهای شغلی
پذیرش شغل جدید با فرصت های زیادی برای مذاکره همراه است. حقوق شروع، مزایا، PTO¹ و سایر قراردادهای قراردادی در صورتی که نیازها و انتظارات شخصی شما را برآورده نکنند، همگی قابل مذاکره هستند.
افزایش یا ارتقاء
مشابه شروع یک کار جدید، پذیرش ترفیع یا افزایش حقوق نیز فرصتی برای مذاکره در مورد شرایط و ضوابط خاص ارائه می دهد. برای مثال، پذیرش ترفیع اغلب با مسئولیت بیشتری همراه است، بنابراین مذاکره برای اطمینان از دریافت غرامت کافی ممکن است ضروری باشد.
مذاکرات کارمند به کارمند
اگر بخشی از یک تیم هستید یا گروهی از افراد را در شغل خود مدیریت می کنید، ممکن است مجبور شوید به طور منظم در مذاکرات کارمند به کارمند شرکت کنید. نمونه هایی از این موارد شامل مذاکره با حجم کاری فردی بین اعضای تیم، توافق بر سر ضرب الاجل و حل اختلافات در محل کار است.
مذاکرات شخص ثالث
برخی از مشاغل مستلزم مذاکره کارکنان با افراد خارج از شرکت هستند. به عنوان مثال، یک فروشنده ممکن است نیاز به مذاکره در مورد قرارداد مشتری داشته باشد که هم نیازهای مشتری و هم شرکت را برآورده کند.
مرتبط: مهارت های مذاکره: تعریف و مثال
چگونه به طور موثر مذاکره کنیم
در اینجا چند گام مفید برای شرکت در مذاکرات تجاری وجود دارد:
- ارزش خودتان را بدانید.
- تحقیق کنید.
- آنچه را که می خواهید بخواهید.
- مایل به گوش دادن باشید.
- شرایط را از همه جهات ببینید.
- بهترین زمان را برای مذاکره انتخاب کنید.
- متمرکز و عملی باقی بمانید.
- راحت باشید.
- جایگزین ها را در نظر بگیرید.
- به توانایی خود در مذاکره اطمینان داشته باشید.
- حاضر باشید دور شوید.
۱. ارزش خود را بدانید
هر کسی چیزی منحصر به فرد و مهم برای ارائه به شرکت خود دارد. شما به دلیلی استخدام شده اید – اغلب برای مجموعه خاصی از مهارت هایی که دارید و برای محل کارتان مهم هستند. دانستن ارزش خود و ارزش خاصی که به کسب و کار خود ارائه می دهید می تواند شما را با اعتماد به نفس مورد نیاز برای مذاکره موفقیت آمیز در هر مرحله از حرفه خود مجهز کند.
اگر مطمئن نیستید که چگونه ارزش خود را برای شرکت خود بیان کنید، عوامل زیر را در نظر بگیرید که می تواند بر ارزش شما به عنوان یک کارمند تأثیر بگذارد:
- چند سال سابقه صنعت دارید
- سطح تحصیلات شما
- گواهینامه ها یا مجوزهایی که دارید
- مجموعه مهارت های شما همانطور که به موقعیت شما مربوط می شود
- چند سال سابقه رهبری دارید
- هر گونه شناختی که در صنعت خود دریافت کرده اید
هر یک از این عوامل می تواند بر ارزش شما به عنوان یک کارمند تأثیر بگذارد و وارد شدن به یک مذاکره با این دارایی ها می تواند به تأکید بر ارزش منحصر به فرد شما برای محل کار شما کمک کند.
مرتبط: چگونه ارزش خود را بالا ببریم و بیشتر به خود اعتماد کنیم
۲ . تحقیق کنید
دانستن اینکه در هر مذاکره ای چه می خواهید، کلید ایجاد یک هدف نهایی قابل دستیابی و ملموس است. برای مثال، به جای مذاکره با تمایل مبهم برای افزایش حقوق، داشتن یک عدد واقعی و حقیقی در ذهن می تواند مذاکرات را هدایت کند و در نهایت به شما کمک کند تا آنچه را که می خواهید انجام دهید. اگر نمیدانید چه میخواهید، قبل از وارد شدن به مذاکره، کمی وقت بگذارید و تحقیق کنید.
نمونه ای از انجام تحقیقات می تواند بررسی میانگین بازار موقعیتی باشد که برای آن درخواست می کنید یا در حال حاضر دارید تا درک بهتری از میزان حقوق دریافت کنید. میانگین بازار میتواند به شما مبنایی بدهد که در آن وارد مذاکره شوید و همچنین میتواند درخواست حقوق شما را توجیه کند.
۳ . آنچه را که می خواهید بخواهید
دانستن اینکه چه می خواهید گام مهمی است، اما بدون درخواست فعالانه نمی توانید با موفقیت مذاکره کنید. با این حال، مهم است که آنچه را که میخواهید به شیوهای سنجیده بپرسید تا به بهترین نحو هدف خود را منتقل کنید.
یکی از راههای درخواست مؤثر آنچه میخواهید این است که به موضوعی که در حال مذاکره است به روشی مثبت نزدیک شوید. به عنوان مثال، به جای گفتن «به من پول کافی نمیدهی»، میتوانید بگویید «احساس نمیکنم برای کاری که انجام میدهم به اندازه کافی غرامت دریافت میکنم». به جای مقصر دانستن فرد یا افرادی که با آنها در حال مذاکره هستید، استفاده از جملات “من” می تواند به شما کمک کند تا احساسات و نیازهای خود را بدون توهین به طرف مقابل بیان کنید.
۴ . مایل به گوش دادن باشید
گوش دادن یک مهارت ارزشمند است که تقریباً در تمام جنبه های شغلی شما باید داشته باشید. این امر به ویژه در مورد مذاکره در محل کار صادق است. وارد شدن به مذاکره بدون تمایل به گوش دادن به حرف های طرف مقابل می تواند نه تنها شما را از رسیدن به آنچه می خواهید باز دارد، بلکه می تواند به محیطی نه چندان دوستانه نیز منجر شود.
یکی از راههای اطمینان از اینکه گوش میدهید این است که به شخص یا طرف مقابل اجازه دهید تا بیشتر صحبت را انجام دهد. میتوانید این کار را با پرسیدن سؤالات باز انجام دهید که مذاکرهکننده دیگر را تشویق میکند تا با پاسخهایی بیش از «بله» یا «نه» پاسخ دهد. این به فردی که در حال مذاکره با او هستید این فرصت را می دهد تا احساس کند شنیده شده و درک می شود، که در نهایت به هر دوی شما کمک می کند به یک نتیجه دو جانبه سودمند برسید.
مرتبط: مهارت های گوش دادن فعال: تعریف و مثال
۵ . شرایط را از همه جهات ببینید
هنگام نزدیک شدن به یک مذاکره، به خاطر داشته باشید که شما تنها کسی نیستید که تحت تأثیر نتیجه قرار می گیرید، مفید است. تمایل به دیدن موقعیت از همه جهات می تواند دیدگاه بهتری در مورد اینکه طرف مقابل در طول مذاکره از کجا آمده است به شما بدهد. این می تواند به شما کمک کند ذهنی باز داشته باشید و بینشی را در مورد آنچه طرف مقابل از مذاکره به دنبال دارد به شما بدهد.
۶ . بهترین زمان را برای مذاکره انتخاب کنید
مذاکره در زمان مناسب و در مکان مناسب می تواند به تنظیم موقعیت برای موفقیت کمک کند و مذاکرات را برای هر دو طرف راحت تر کند. تلاش برای مذاکره زمانی که طرف مقابل مشغول است، ناراحت است یا از نظر ذهنی در دسترس نیست، می تواند نتیجه رضایت بخشی هم برای شما و هم برای طرف مقابل ایجاد کند. زمانی را تنظیم کنید که هم برای شما و هم برای طرف مقابل بهترین کار را داشته باشد و مکانی بی طرف برای هر دو طرف انتخاب کنید.
۷ . متمرکز و عملی باقی بمانید
برخی از مذاکرات ممکن است بر اساس مسائل شخصی باشد که می تواند باعث شود هنگام بحث در مورد آنها احساس عاطفی داشته باشید. برای مثال، ممکن است برای اطمینان از برآورده شدن تمام نیازهای مالی خود، درباره حقوق خود مذاکره کنید. در حالی که این یک موقعیت عاطفی است، اکثر کارفرمایان احتمالاً به یک رویکرد سطحمحور و مبتنی بر واقعیت واکنش بهتری نشان میدهند تا رویکردی که توسط احساسات تحریک میشود. روی حل مشکل تمرکز کنید – در این مورد، به کارفرمای خود نشان دهید که چرا مستحق افزایش حقوق هستید – برای بهترین نتایج در هنگام مذاکره.
۸ . راحت باشید
انعطاف پذیر بودن در زمان به شما این امکان را می دهد که بدون اینکه احساس کنید تحت فشار هستید تصمیم بگیرید و این آزادی را به شما می دهد تا با شرایطی که واقعاً می خواهید موافقت کنید، صرف نظر از اینکه چقدر طول می کشد.
۹ . جایگزین ها را در نظر بگیرید
در حالی که باید با اهداف روشنی که می خواهید به آنها برسید وارد مذاکره شوید، همچنین مهم است که گزینه های دیگری را نیز در نظر بگیرید در صورتی که تمام اهداف شما محقق نشود. به عنوان مثال، فرض کنید که می خواهید در مورد حقوق بالاتر مذاکره کنید. اگر کارفرمای شما نمی تواند این درخواست را برآورده کند، می توانید از آنها بخواهید که تمام هزینه های مزایای سلامتی شما را به عنوان گزینه دیگری پوشش دهند. در حالی که این لزوماً چیزی نیست که شما برای آن در مذاکره شرکت کرده اید، پوشش هزینه های مزایای سلامتی، پرداخت های دو هفته ای یا ماهانه شما را کاهش می دهد و پول بیشتری در جیب شما می گذارد.
۱۰ . به توانایی خود در مذاکره اطمینان داشته باشید
داشتن اعتماد به توانایی خود در مذاکره می تواند تاثیر زیادی بر موفقیت کلی مذاکره داشته باشد. در بسیاری از مذاکرات، طرف مقابل به همان اندازه که شما به آنها نیاز دارید به شما نیاز دارد. وقتی به توافق می رسید این را در نظر داشته باشید و در درخواست آنچه نیاز دارید و سزاوار آن هستید ایستادگی کنید.
۱۱ . حاضر باشید که دور شوید
مهم است که با تمایل به کنار رفتن در صورتی که نتیجه با نیازهای شما مطابقت ندارد وارد مذاکره شوید. به عنوان مثال، یک کارفرمای بالقوه ممکن است شرایط حقوق و دستمزد شما را برآورده نکند یا مزایای کافی و ضروری برای شما ارائه نکند. در اینجا، باید تصمیم بگیرید که آیا شغل ارزش کاهش نیازهای شما را دارد یا وقت آن رسیده است که به جای دیگری بگردید.
تمایل به کنار رفتن از مذاکره مهم است زیرا می تواند به شما کمک کند برای پذیرش پیشنهاد یا شرایطی که در نهایت نمی خواهید تحت فشار نباشید. اگر به نتیجه خاصی وابسته هستید و آن اتفاق نمی افتد، ممکن است احساس کنید که اگر مایل به کناره گیری نیستید چاره ای جز پذیرش پیشنهاد ندارید. اگر مذاکره طبق برنامه پیش نرود، این میتواند باعث نارضایتی شما و احساس گیرکردن شود.
[۱]^ Paid time off: مرخصی با حقوق، مرخصی برنامه ریزی شده یا مرخصی شخصی
مقالاتی بیشتر درخصوص مذاکره:
- ۱۲ مهارت مهم مذاکره (با تعریف و نکات)
- ۸ سوالی که باید در طول مذاکره بپرسید (با نکات)
- مذاکره یکپارچه: تعریف، نکات و مثال ها
- چگونه به یک مذاکره کننده تبدیل شویم (با مراحل و نکات)
- ۱۸ مورد غیر حقوقی قابل مذاکره برای شغل جدید خود
- مذاکره در تعارض: استراتژی ها و مهارت ها
- ۱۰ اصل مهم در مهارت مذاکره را بشناسید
- مذاکره فروش: تعریف، مهارت ها و نکات
- ۶ مرحله از فرآیند مذاکره (با نکات)
- نکات پیشنهاد کار: چگونه یک پیشنهاد را ارزیابی و مذاکره کنیم
- ۵ عامل مهم موفقیت در مذاکرات تجاری
- ۲۱ حرکت ممنوعه در هنگام مذاکره (در سازمان و خارج از آن)
- BATNA: بهترین جایگزین شما برای توافق مذاکره شده چیست؟
- منطقه توافق احتمالی (ZOPA): تعریف در توضیح