بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه تمرین گوش دادن انعکاسی (با نکات و مثال ها)

گوش دادن بازتابنده چیست

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

گوش دادن انعکاسی می تواند با افزایش درک شنونده از آنچه طرف مقابل می گوید، ارتباط را بهبود بخشد. صرف نظر از زمینه حرفه ای شما، تمرین گوش دادن بازتابی می تواند تأثیر قابل توجهی بر توانایی شما در درک پیام ها و ایده های دیگران داشته باشد. بنابراین گوش دادن انعکاسی یک مهارت ارزشمند است، اما نیاز به تمرین دارد.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که گوش دادن انعکاسی چیست، چرا اهمیت دارد، چه مراحلی برای دستیابی به آن وجود دارد و همچنین مثال هایی ملموس ارائه می دهیم.

گوش دادن بازتابی چیست؟

گوش دادن انعکاسی یک تکنیک ارتباطی است که در آن شنونده سعی می کند ایده گوینده را درک کند و سپس آن را به او منتقل می کند تا تأیید کند که به درستی درک شده است. برخلاف بسیاری از تکنیک‌های مکالمه، که معمولاً شنونده را ملزم به ارائه پاسخ به پیام گوینده می‌کند، گوش دادن انعکاسی مستلزم آن است که گوینده بتواند ایده‌ها و احساسات گوینده را تا حد امکان دقیق منعکس کند.

عناصر اصلی گوش دادن بازتابی عبارتند از:

  • تمرکز بر آنچه که طرف مقابل باید بگوید و تلاش برای درک آنچه می‌خواهد از طریق کلمات، لحن صدا و نشانه‌های غیرکلامی ارتباط برقرار کند.

  • پاسخ دادن به پیام آنها با بازتولید افکار و احساسات خود، همانطور که آنها آنها را از طریق صدا، لحن، حالت و حرکات خود بیان می کنند.

دو تکنیک اصلی برای گوش دادن بازتابی وجود دارد. آن ها هستند:

  • ترجمه: شامل گوش دادن به سخنران و استفاده از کلمات خود برای انعکاس آنچه گفته است. این معمولاً یک روش مؤثر برای شما و شنونده است تا ببیند آیا پیام را به درستی درک کرده اید یا خیر.

  • آینه‌سازی: این تکنیک کوتاه‌تر و ساده‌تر از گوش دادن انعکاسی است و به معنای تکرار بخش‌های کلیدی پیام، کلمه به کلمه است. این به شما کمک می‌کند روی بقیه پیام متمرکز بمانید و به گوینده نشان می‌دهد که شما به آن توجه می‌کنید.

مطالب مرتبط: چگونه شنونده خوبی باشیم؟

چرا گوش دادن بازتابی مهم است؟

دلایل اصلی اهمیت گوش دادن بازتابی عبارتند از:

  • به شنونده کمک می کند پیام را بفهمد. برای برخی افراد سکوت و تمرکز در زمانی که شخص دیگری در حال صحبت است مشکل است. ذهن آنها تمایل دارد به افکار دیگر روی بیاورد و این می تواند ارتباط را بی اثر کند. گوش دادن انعکاسی به شنونده کمک می کند تا در طول مکالمه هوشیار باشد. همچنین، درک آنها از پیام به طور مداوم مورد آزمایش قرار می گیرد زیرا شنونده ایده های گوینده را تکرار می کند.

  • این به گوینده کمک می کند تا پیام واضحی را ارائه دهد. تکرار مداوم افکار و ایده‌های گوینده می‌تواند به گوینده کمک کند تا پیامی واضح‌تر و مختصرتر از طریق وادار کردن او به تفکر و برقراری ارتباط با بهترین توانایی‌های خود ارائه کند.

  • روابط مثبت را تقویت می کند. گوینده دائماً تأیید می کند که شنونده مایل است تمرکز کند و تمام تلاش خود را برای درک پیام کلی بحث انجام دهد.

  • این به گوینده کمک می کند تا صحت کلمات و ایده های خود را بررسی کند. با تکرار ایده‌ها به آنها، مطمئن می‌شوند که پیام را همان‌طور که می‌خواستند منتقل کرده‌اند.

  • این احتمال را کاهش می دهد که دو نفر به اشتباه فکر کنند که تفاهم دارند. این در شرایطی مرتبط است که شنونده پیام را به درستی درک نکرده است.

مرتبط: مهارت های ایجاد رابطه: تعاریف و مثال ها

مراحل گوش دادن بازتابی

چهار مرحله اصلی در گوش دادن بازتابی عبارتند از:

  1. به پیام سخنران گوش دهید. اولین قدم این است که تلاشی آگاهانه انجام دهید تا ذهن خود را صرفاً روی گوش دادن به آنچه طرف مقابل می‌گوید متمرکز کنید. اگرچه بیشتر مکالمات با این هدف شروع می شود، ذهن تمایل دارد تمرکز خود را از دست بدهد و توجه خود را به موضوعات دیگر معطوف کند. شما می توانید با تلاش مداوم برای تمرکز بر گوینده از این امر جلوگیری کنید.

  2. معنای پیام گوینده را تجزیه و تحلیل کنید. پس از گوش دادن به یک فکر یا ایده، گام بعدی باید این باشد که مشخص کنید گوینده قصد داشت از طریق آن کلمات به شما منتقل کند. مهم است که تلاش کنید تا نظرات خود را در مورد موضوع تحت تأثیر تحلیل شما قرار ندهید، زیرا هدف مبارزه با ایده های گوینده نیست، بلکه مطمئن شوید که آنها را به درستی درک کرده اید.

  3. پیام را به گوینده بازتاب دهید. پس از نتیجه گیری در مورد معنای سخنان گوینده، باید تأیید کنید که تفسیر شما از پیام همان چیزی است که گوینده قصد انتقال آن را داشته است. شما می توانید این کار را با تکرار قسمت هایی از پیام آنها کلمه به کلمه یا با ترجمه آن انجام دهید.

  4. تأیید کنید که پیام را به درستی درک کرده اید. گوینده احتمالاً پاسخی به بازتاب شما خواهد داشت. پاسخ معمولاً یا تأییدی است که شما به درستی آنچه را که آنها می‌خواهند بیان کنند، درک کرده‌اید یا تصحیحی است که در آن آنها منظور خود را بیشتر توضیح می‌دهند و سعی می‌کنند به شما کمک کنند تا درک روشنی از آنچه می‌خواهند بگویند داشته باشید.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های ارتباطی را بهبود بخشیم

نکاتی برای گوش دادن انعکاسی

این نکات را برای بهبود مهارت گوش دادن بازتابی خود در نظر بگیرید:

  • از قضاوت کردن بپرهیزید. اگرچه ممکن است به طور غریزی وسوسه شوید که قضاوت کنید و با نظرات گوینده مقابله کنید، اما بهتر است در عوض بر درک پیام تمرکز کنید.

  • روی نشانه های کلامی و غیرکلامی تمرکز کنید. هنگام بازتاب دادن پیام گوینده به آنها، باید سعی کنید عناصری مانند زبان بدن و لحن صدا را نیز بازتولید کنید، زیرا احتمالاً بخشی جدایی ناپذیر از پیام هستند.

  • احساسات گوینده را درک کنید. به جای تکرار ساده حقایق و ایده هایی که گوینده بیان می کند، تمرین گوش دادن انعکاسی باید تلاشی برای درک احساسات گوینده در مورد موضوعاتی باشد که درباره آنها ارتباط برقرار می کند.

  • نصیحت نکنید گوش دادن انعکاسی ارائه مشاوره نیست. در عوض، باید از تأیید و تشویق استفاده کنید تا به گوینده کمک کنید خودش راه حل‌ها را پیدا کند.

مرتبط: راهنمای ۷ C ارتباطات

نمونه هایی از گوش دادن بازتابی

در اینجا چند موقعیت مثال با استفاده از گوش دادن بازتابی آورده شده است:

مثال ۱

*سخنران : «مطمئن نیستم که چرا امتحان را خوب ندادم. من دائماً در طول سال مطالعه می‌کردم و همه تکالیفم را انجام می‌دادم، اما وقتی امتحان فرا رسید، متوجه شدم که بیشتر سؤال‌ها ارتباط چندانی با آنچه معلم به ما می‌گفت در طول ترم یاد بگیریم، نداشت.

* شنونده: “شما احساس می کنید امتحان برنامه درسی شما را برای این ترم منعکس نمی کند.”*

مثال ۲

سخنران: «به طور معمول در گذشته مشتریان شرکتی به من اختصاص داده شده بود، اما امسال تا کنون همه آنها به کتی رفته اند. مطمئن نیستم چه چیزی تغییر کرده است و نمی‌دانم که رویارویی با رئیسم در مورد آن ایده خوبی است یا نه.»

*شنونده: “شما مطمئن نیستید که چرا حساب های بزرگ دریافت نمی کنید و نمی دانید که آیا باید آن را به رئیس خود ذکر کنید”*

مثال ۳

*سخنران** : «استراتژی بلندمدت ما باید شامل روش هایی باشد که مشتریان یکبار مصرف را به مشتریان عادی تبدیل کنیم. مدل کسب‌وکار ما کاملاً مستلزم کسب و کار تکراری است، اما تاکنون کاری برای تحقق آن انجام نداده‌ایم.

*شنونده : “شما نگران این هستید که شما و شرکتتان به اندازه کافی برای به دست آوردن وفاداری مشتری تلاش نمی کنید، اگرچه کاملاً به آن نیاز دارید.”*

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *