زمانی که صحبت از مذاکره می شود، می توان انواع مختلفی از مذاکره ها را نام برد که خیلی اوقات دو دسته مذاکره عاطفی و مذاکره تجاری بیان می شود.
مذاکره تجاری و آشنایی با تکنیک های آن، مقوله ای است که برای یک مدیر یا هر فردی که در کسب و کاری مشغول است، لازم و ضروری است.
در این مطلب تصمیم دارم در خصوص مذاکره تجاری و نیازمندیهای آن صحبت کنم، در ادامه همراه من باشید.
تعریف مذاکره تجاری
اولین موضوعی که باید در مورد مذاکره تجاری صحبت کنیم، تعریف آن است. درست است که اکثر تکنیک ها و مباحثی که در حوزه مذاکره صحبت می شود، در تمام مدل های مذاکره کاربردی است اما موضوعاتی هم وجود دارد که در هرکدام می تواند متفاوت باشد و مذاکره تجاری هم از این موضوع مستثنی نیست و
مذاکره تجاری را مذاکره ای می دانیم که در آن صحبت از مباحث مالی و اقتصادی می شود.
زمانی که این تعریف بیان می شود، الزاماً منظورمان این نیست که در این معامله و مذاکره، پولی جابجا شود، بلکه معامله و مذاکره رنگ و بوی مالی داشته باشد. حال این مذاکره می تواند خرید و فروش باشد و یا مذاکره استخدام و یا مذاکره قرارداد نمایندگی
مذاکره تجاری
برای اینکه بتوانید مذاکره تجاری بهتری داشته باشید، لازم است که به تکنیک ها و موضوعات مختلفی را بدانید و به آن ها تسلط داشته باشید. در ادامه، به برخی از مهمترین مهارت ها و اصولی که در مذاکره تجاری لازم است به آنها توجه کنیم، می پردازیم.
اجزای اصلی مذاکره چیست ؟
۱- اطلاعات: طرفی که بهترین درک و شناخت را از آنچه باید انجام شود دارا باشد، قدرت
بیشتری در مذاکره دارد.
۲- زمان: طرفی که از نظر وقت در تنگنا نباشد، کار خود را بهتر انجام می دهد. هیچ وقت
در تنگنای وقت مذاکره نکنید و اجازه ندهید طرف مقابل احساس کند در تنگنای وقت
هستید.
۳- قدرت: هیچ وقت قدرت را به طرف مقابل واگذار نکنید.
زبان بدن در مذاکره
اگر در جلسه احساس کردید که طرف مذاکره کننده در حال فریب دادن شما یا پنهان کاری و یا دروغ گفتن است از او بخواهید شرح جلسه را از آخرین صحبت تا به ابتدا توضیح مختصری بدهد تا هر دو متوجه شوید که درست مفهوم جلسه را درک کرده اید!
افراد راستگو مشکلی با این کار ندارند اما افراد دروغگو و آنهایی که در فکر خود سرگرم فریب شما بوده اند، نمی توانند اتفاقات و مباحث را به ترتیب درست تعریف کنند
مهارتهای ارتباطی
گوشکردن یکی از مهمترین قسمتهای برقراری ارتباط با دیگران است.
با گوشکردن است که میتوانید دریابید در مغز طرف مقابل چه میگذرد.
در مذاکره هر چقدر بیشتر و بهتر گوش کنید، قویتر بهنظر میرسید. یعنی طرف مقابل اطلاعات بیشتری در اختیارتان میگذارد.
افراد آرامی که بهدقت گوش میکنند، مذاکرهکنندگان موفقتری بهنظر میرسند و قابل احترام هستند.
پس از مهارت گوش دادن غافل نشوید که بسیار مهم است. این مهارت نیز مانند هر مهارت دیگری برای تقویت به تمرین زیاد نیاز دارد.
زبان بدن در مذاکره
اگر در حال مذاکره تلفنی هستید:
- آهنگ کلماتتان را تغییر دهید.
- از کلمات تاثیرگذار استفاده کنید.
- لحن صدا نیز خود قسمتی از زبان بدن است و در مکالمات تلفنی کاربرد زیادی دارد!
ارائه آسانسوری
یک صحبت کوتاه و قانعکننده است که شما به منظور ایجاد علاقه نسبت به فعالیت شرکتتان، از آن استفاده میکنید. همچنین میتوانید از این روش برای ایجاد علاقه به یک پروژه، ایده یا محصول یا حتی خودتان استفاده کنید. یک ارائه آسانسوری خوب نباید بیشتر از بالا یا پایین رفتن آسانسور یعنی ۲۰ تا ۳۰ ثانیه طول بکشد. این نوع ارائه باید جذاب، به یاد ماندنی و قانعکننده باشد. و همچنین باید توضیح بدهد که چه چیز در مورد شما، شرکتتان یا محصولتان منحصر به فرد است.گامهای زیر را دنبال کنید تا یک ارائه آسانسوری خوب داشته باشید:
- هدفتان را مشخص کنید
- توضیح دهید که چه میکنید
- پیشنهاد فروش منحصر به خود را ارائه دهید
- توجه را با یک سؤال جلب کنید
- ارائه را یکدست کنید
- تمرین کنید