بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

فرآیند تعیین هدف نهایی: ۷ مرحله برای ایجاد اهداف بهتر

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

  • آیا هر سال همان تصمیمات سال نوی قبلی را تعیین می کنید؟
  • آیا دوباره به همان هدف متعهد می شوید و به خودتان قول می دهید که بالاخره آن را تمام کنید؟
  • آیا هر بار که تصمیمی اتخاذ می‌کنید، به خودتان قول می‌دهید که این بار انجامش می‌دهم؟

اگر پاسخ‌تان مثبت است، بدانید که تنها نیستید. بسیاری از افراد در یک چرخه تعیین اهداف گیر کرده اند، آنها را فراموش می کنند یا آنها را به اتمام نمی‌رسانند، و سپس دوباره همان اهداف را انتخاب می‌کنند و با عزم مجدد (اما باز هم موقت) برای رسیدن به آن اهداف اقدام می کنند.

اما شما می توانید این چرخه‌ی عذاب‌آور را بشکنید. به خواندن این مقاله از ایوسی ادامه دهید تا در مورد فرآیند تعیین هدف بیاموزید و از کسب و کار، تیم و خودتان بیشترین بهره را ببرید.


هدف گذاری چیست؟

برخی از افراد ممکن است در پایبندی به اهداف مشکل داشته باشند زیرا آنها اهداف خود را از تلاش‌های معمولی و روزمره برای بهبود خود متمایز نمی‌کنند. فقط به این دلیل که تصمیم دارید هر روز دویدن را شروع کنید، لزوماً این تصمیم آن را به یک هدف آگاهانه تبدیل نمی کند. پس بیایید دوباره به معنای هدف گذاری بپردازیم.

هدف گذاری فرآیندی هدفمند و صریح است که با شناسایی هدف، مهارت یا پروژه جدیدی که می خواهید به آن برسید شروع می شود. سپس برای رسیدن به آن برنامه ریزی می کنید و برای تکمیل آن تلاش می کنید.

به جای دویدن بدون هدف خاص، هدف واقعی بیشتر در راستای شروع یک برنامه تمرینی برای تکمیل یک مسابقه خاص است، مثلاً دوی ماراتن در فلان روزِ خاص، که نیاز به برنامه ریزی، انگیزه و نظم بسیار دقیق تری دارد.

چرا هدف گذاری مهم است؟

وقتی اهدافی را تعیین می‌کنید، کنترل مسیر زندگی یا کارتان را به دست می‌گیرید. اهداف به شما تمرکز می‌کنند. تصمیماتی که می گیرید و اقداماتی که انجام می دهید باید شما را به دستیابی به آن اهداف نزدیک تر کند.

تعیین اهداف شما را در حرکت نگه می دارد، شادی شما را افزایش می دهد و به طور قابل توجهی به نفع سازمان شما است. وقتی اهدافی را تعیین می کنید، چشم اندازی از زندگی یا کسب و کارتان ایجاد می کنید. سپس شروع به فشار آوردن به خود و تیمتان می کنید تا بهترین نتایج ممکن را بگیرید.

بازگشت به بالا ↑

تئوری هدف گذاری چیست؟

نظریه تعیین هدف که توسط ادوین لاک (Edwin Locke، روانشناس صنعتی-سازمانی) پیشنهاد شده است، چگونگی تعیین موثرترین نوع اهداف را توصیه می کند. لاک دریافت که اگر آن اهداف دشوار باشد، کارمندان عملکرد بهتری داشته و انگیزه بیشتری برای تکمیل اهداف نیز دارند.

به عبارت دیگر، شما نمی توانید تقلب کنید. هر چه هدف آسان تر باشد، کمتر برای رسیدن به آن تلاش خواهید کرد. اگر اهداف سخت (اما نه غیرممکن) تعیین کنید، در واقع بالاترین سطح تلاش را انجام خواهید داد.

این مقاله به جزئیات دیگر جنبه های مهم نظریه لاک، مانند تعیین اهداف واقع بینانه و خودانگیختگی می پردازد. به خواندن ادامه دهید تا بیشترین بهره را از اهداف شخصی خود ببرید یا اینکه کارمندانتان در تعیین اهداف خود مؤثر باشند.


نحوه تعیین اهداف در ۷ مرحله

اگر اهداف بسیار مهم هستند، چرا در رسیدن به آنها شکست می خوریم؟ زیرا ما مراحلی را برای رسیدن به آنجا برنامه ریزی نمی کنیم.

یک فرآیند تعیین هدف شما را مجبور می کند به جای اینکه فقط به مقصد نهایی بپردازید، به سفر فکر کنید (به عبارت دیگر، چگونه می خواهید وظایف خود را تکمیل کنید). برای شروع به مراحل زیر نگاهی بیندازید.

۱. در مورد نتایجی که می خواهید ببینید فکر کنید
۲. اهداف SMART ایجاد کنید
۳. اهداف خود را بنویسید
۴. یک برنامه اقدام ایجاد کنید
۵. یک جدول زمانی ایجاد کنید
۶. اقدام کنید
۷. پیشرفت خود را دوباره سنجش و ارزیابی کنید

 


بازگشت به بالا ↑

۱. در مورد نتایجی که می خواهید ببینید فکر کنید

قبل از تعیین هدف، نگاه دقیق تری به آنچه می خواهید به دست آورید بیندازید و سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا این هدف چیزی است که واقعاً می خواهید؟
  • آیا صرف ساعت ها وقت و تلاش برای آن به اندازه کافی مهم است؟

اگر مایل به صرف زمان نیستید، ممکن است ارزش دنبال کردن نداشته باشد. (در همین خصوص این مطالب را نیز مطالعه کنید تا متوجه شوید انگیزه‌های واقعی شما چه هستند و ارتباط‌شان با اهداف شما چگونه است: مطلب اول؛ مطلب دوم؛ مطلب سوم)

همچنین اگر فهرست بلندبالایی از اهداف ایجاد کنید تا همه را به طور همزمان دنبال کنید، ممکن است برای دستیابی به هر یک از آنها با مشکل مواجه شوید. در عوض، از سؤالات بالا استفاده کنید تا مشخص کنید که کدام اهداف در حال حاضر برای شما اهمیت بیشتری دارند، و سپس روی آن تعداد کمی تمرکز کنید.

۲. اهداف SMART ایجاد کنید

هنگامی که آنچه را که واقعاً می خواهید پیدا کردید، مطمئن شوید که هدف شما با معیارهای SMART مطابقت دارد:

  • Specific – خاص
  • Measurable – قابل اندازه گیری
  • Attainable – قابل دستیابی
  • Realistic – واقع بین
  • Time-bound – زمان محدود

بیشتر بخوانید: اهداف هوشمند یا SMART: تعریف و مثال

مهمترین بخش تنظیم هدف SMART این است که هدف خود را مشخص کنید تا بتوانید به وضوح پیشرفت خود را پیگیری کنید و بدانید که آیا به هدف رسیده اید یا خیر. هرچه بتوانید به هدف خود دقیق تر باشید، شانس بیشتری برای تکمیل آن خواهید داشت. (البته توجه کنبد که هدف اسمارت روندی بسیار مشهور اما تا حدی آرمان‌گرایانه است؛ از همین رو، بد نیست برای ارزیابی و تعیین هدف‌تان، این مطلب را نیز مطالعه کنید)

به عنوان مثال، بسیاری از افراد اهدافی را برای کاهش وزن تعیین می کنند، اما هیچ‌گاه تصمیم نمی گیرند که چقدر وزن کم کنند و چه زمانی می خواهند به این هدف برسند. یک هدف خاص این خواهد بود: “من می خواهم تا چهارم شهریورماه ۸ کیلوگرم وزن کم کنم.” این هدف مقدار دقیق وزنی را برای کاهش وزن و تاریخ پایانی برای انجام آن فراهم می کند.

۳. اهداف خود را بنویسید

وقتی اهداف خود را یادداشت می کنید، به جای ایده مبهمی که فقط در ذهن شما ساکن است، واقعی و ملموس می شوند. هنگامی که اهداف خود را یادداشت کردید، آنها را در جایی قابل مشاهده نگه دارید – اهداف شخصی را روی آینه یا نزدیک صفحه رایانه خود قرار دهید، اهداف تیمی را روی دیوارهای کنار میز همه قرار دهید و اهداف شرکت را در ارائه های داخلی بگنجانید.

این تاکتیک به شما یادآوری می کند که به کار روزانه خود بر روی اهداف خود ادامه دهید. همانطور که اهداف خود را یادداشت می کنید، از لحن مثبت استفاده کنید تا در انجام آنها هیجان زده باشید.

۴. یک برنامه اقدام ایجاد کنید

بسیاری از مردم در مورد یک هدف تصمیم می گیرند، اما هرگز یک برنامه عملیاتی برای تعیین اینکه دقیقا چگونه به آن هدف خواهند رسید، ایجاد نمی کنند. برنامه اقدام شما باید شامل هدف کلی باشد که در تلاش برای رسیدن به آن هستید و تمام مراحلی که برای رسیدن به آن باید بردارید.

از خلاقیت در برنامه اقدام خود نترسید. به دوران دبستان خود برگردید و خلاق باشید. مثلاً با مداد رنگی، نشانگر یا مداد رنگی هدف خود را بنویسید. به گفته فوربس، ایجاد یک برنامه اقدام به این روش بخش متفاوتی از مغز شما را فعال می کند و اهداف را در ذهن شما ثابت می کند.

بازگشت به بالا ↑

۵. یک جدول زمانی ایجاد کنید

به عنوان بخشی از برنامه اقدام خود، از یک جدول زمانی برای کمک به تجسم نقش ها، وظایف، نقاط عطف و ضرب الاجل ها برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید. هنگامی که آن تاریخ ها را تعیین کردید، سعی کنید تا حد امکان به آنها پایبند باشید. جدول زمانی باعث ایجاد حس فوریت می شود که به نوبه خود به شما انگیزه می دهد تا در برنامه باقی بمانید و هدف خود را به پایان برسانید.

۶. اقدام کنید

اکنون که همه چیز را برنامه ریزی کرده اید، وقت آن است که اقدام کنید. شما تمام این کارها را فقط برای فراموش کردن هدف خود انجام ندادید. هر قدمی که برمی‌داری باید به سمت دیگری منتهی شود تا زمانی که هدفت را تمام کنی.

۷. پیشرفت خود را دوباره سنجش و ارزیابی کنید

برای تکمیل هدف خود باید انگیزه خود را قوی نگه دارید. برنامه ریزی یک ارزیابی هفتگی را در نظر بگیرید، که می تواند شامل اندازه گیری پیشرفت شما و بررسی برنامه شما باشد. وقتی دیدید خط پایان چقدر نزدیک است، انگیزه بیشتری برای پیشبرد تا انتها خواهید داشت. اگر کمی از برنامه عقب مانده اید، تنظیمات لازم را انجام دهید و ادامه دهید.

شروع به تعیین اهداف کنید

فرآیند تعیین اهداف باعث می شود سریعتر و کارآمدتر به موفقیت برسید. این می تواند جاه طلبی شما را تقویت کند و به شما کمک کند به نتایج ملموس برسید. فرآیند تعیین هدف به شما کمک می کند تا تعیین کنید که چگونه اهدافی خاص، به موقع و واقع بینانه تعیین کنید.

بازگشت به بالا ↑

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *