بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چگونه مهارت های شنیداری خود را تقویت کنیم

مهارت های شنیداری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهارت‌های شنیداری همراه با مهارت‌های گفتاری بخش‌های ضروری ارتباط مؤثر هستند. ارتباطات خوب در اکثر مشاغل در صنایع مختلف ارزشمند است. ممکن است لازم باشد مهارت های شنیداری خود را بهبود بخشید تا مهارت های ارتباطی خود را به طور کامل در محل کار خود و فراتر از آن به کار ببرید. در این مقاله از ایوسی به این موضوع می پردازیم که چرا مهارت های شنیداری مهم هستند و چگونه می توانید با این راهنمای ۱۰ مرحله ای برای گوش دادن موثر، آنها را بهبود بخشید.

مرتبط: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها

چرا مهارت شنیداری مهم است؟

مهارت های گوش دادن بخش مهمی از یک ارتباط خوب است. وقتی شنونده ی دقیقی هستید، می توانید شروع به بهبود روابط کنید، تصمیمات موثرتری بگیرید و سریع با دیگران به توافق برسید. در اینجا دلایل دیگری وجود دارد که چرا مهارت های گوش دادن مهم است:

  • توانایی شما را در توجه به افکار، رفتارها و احساسات یک فرد نشان می دهد
  • قدرت شما را برای تأثیرگذاری، خدمت، ایجاد انگیزه یا توسعه مؤثر مردم افزایش می دهد
  • سازمان را قادر می‌سازد تا با اطلاعاتی که به آنها داده می‌شود به طور مؤثر عمل کند که ممکن است باعث شود آنها با روندهای بازار یا نیازهای مصرف‌کننده سازگار شوند.
  • تعامل اولیه انسانی را تقویت می کند
  • روابط شخصی و حرفه ای ایجاد می کند

مهارت های گوش دادن نیز برای بسیاری از نقش های تجاری مهم هستند مانند:

مرتبط: بهترین مهارت ها برای درج در رزومه

چگونه مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم

ارزیابی مهارت‌های شنیداری فعلی‌تان برای انتخاب حوزه‌هایی که می‌توانید در آن‌ها پیشرفت کنید، ضروری است. در اینجا چند قدم وجود دارد که ممکن است برای کمک به بهبود مهارت‌های شنیداری خود انجام دهید:

  1. ارتباط چشمی را با گوینده حفظ کنید
  2. آنچه را که گوینده می گوید تجسم کنید
  3. قضاوت ها را محدود کنید
  4. قطع نکنید
  5. برای پرسیدن سوال منتظر مکث باشید
  6. سوالات روشنگر بپرسید
  7. با گوینده همدلی کنید
  8. به نشانه های غیرکلامی توجه کنید
  9. بازخورد خود را به سخنران ارائه دهید
  10. گوش دادن را تمرین کنید

۱. تماس چشمی را با گوینده حفظ کنید

هنگامی که به صحبت های شخصی گوش می دهید، باید از نگاه کردن به بیرون از پنجره، ارسال پیامک یا اسکرول کردن در تلفن خود یا اسکن کردن صفحه رایانه خودداری کنید. هر گونه حواس پرتی غیر ضروری را محدود کنید، توجه کامل خود را به گوینده جلب کنید و سعی کنید به آنها نگاه کنید. این به آنها یک نشانه غیرکلامی می دهد که نشان می دهد شما به آنچه آنها می گویند علاقه مند هستید، که آنها را تشویق می کند تا به بیان خود ادامه دهند.

در نظر بگیرید که گوینده ممکن است به شما نگاه نکند زیرا ممکن است خجالتی باشد، احساس عدم اطمینان کند یا فرهنگش ممکن است از تماس مستقیم چشمی برای برقراری ارتباط استفاده نکند. شما باید همچنان رو به روی گوینده باشید حتی اگر به شما نگاه نمی کند.

۲. آنچه را که گوینده می گوید تجسم کنید

سعی کنید تصاویر ذهنی از آنچه که گوینده در حال صحبت در مورد آن صحبت می کند در حالی که شما در حال گوش دادن هستید، ایجاد کنید تا به حفظ اطلاعات کمک کنید. این ممکن است یک تصویر تحت اللفظی یا سایر مفاهیم مرتبط با موضوع باشد. این به شما کمک می کند تا زمانی که برای مدت طولانی گوش می دهید کلمات و عبارات کلیدی را به خاطر بسپارید. تجسم آنچه که گوینده می‌گوید به شما کمک می‌کند تا برای صحبت بعدی آماده نشوید.

اگر تمرکز خود را از دست دادید، مطمئن شوید که فوراً دوباره تمرکز کنید.

۳. قضاوت ها را محدود کنید

بدون اینکه از گوینده در ذهن خود انتقاد کنید، در حین صحبت کردن، گوش دهید. حتی اگر پیام باعث تحریک یا هشدار شما شود، سعی کنید از فکر کردن در مورد نظرات منفی یا قضاوتی خودداری کنید زیرا این توانایی شما را برای گوش دادن به خطر می‌اندازد. شما همچنین می خواهید با ذهنی باز گوش کنید و درک کنید که آن شخص دیدگاه خود را به شما می دهد. ممکن است متوجه شوید که وقتی به صحبت کردن با شما ادامه می دهند، منطقی تر می شوند و بدون گوش دادن، داستان کامل را نمی دانید.

۴. قطع نکنید

همه با سرعت های متفاوتی صحبت می کنند و اطلاعات را پردازش می کنند. اگر کسی پیام خود را به آرامی بیان می کند، سعی کنید صبر خود را در خود پرورش دهید و صبر کنید تا قبل از اینکه بخواهید با عجله او را ادامه دهید با حدس زدن حرف بعدی که قرار است بگوید یا پاسخ دهید قبل از اتمام صحبت، صبر کنید. قطع کردن، پیام اشتباهی را به گوینده ارسال می کند. ممکن است نشان دهد که آنچه شما برای گفتن دارید مهمتر است، اینکه به آنچه آنها می گویند اهمیتی نمی دهید یا اینکه گفتگو یک رقابت است.

همچنین مهم است که از ارائه راه حل خودداری کنید. اغلب مردم فقط از شما می خواهند که گوش کنید. با این حال، اگر ایده درخشانی دارید، ممکن است قبل از ارائه راه حل بپرسید که آیا می توانید ایده های خود را به اشتراک بگذارید.

۵. برای پرسیدن سوال منتظر مکث باشید

شما ممکن است هر چیزی را که کسی به شما می گوید درک نکنید. بهتر است منتظر بمانید تا آنها مکث کنند و از آنها بخواهید که پشتیبان تهیه کنند و توضیحی برای موضوع یا عبارتی که اشتباه متوجه شده اید ارائه دهند.

۶. سؤالات روشنگر بپرسید

پرسیدن سؤالات روشنگر به حفظ موضوع در گفتگو کمک می کند. شما فقط می خواهید سؤالاتی بپرسید که به درک شما مربوط می شود نه اینکه سؤالی در مورد چیزی بپرسید که با ایده اصلی که گوینده سعی در انتقال آن دارد ندارد. وقتی بدون وقفه سؤالات شفاف می‌پرسید، نشان می‌دهد که گوش می‌دهید، توجه می‌کنید و می‌خواهید درباره مسائل بیشتر بحث کنید.

۷. با گوینده همدلی کنید

همدلی برای گوش دادن مؤثر ضروری است. شما باید احساسات گوینده را منعکس کنید. به عنوان مثال، اگر چهره آنها غم یا شادی را نشان می دهد، حالات چهره و کلمات شما نیز باید احساسات مشابهی را منتقل کنند. همدلی با گوینده باعث تمرکز و صرف انرژی می شود، اما امکان ارتباط باز و برقراری روابط را فراهم می کند.

۸. به نشانه های غیرکلامی توجه کنید

بیشتر ارتباطاتی که بین افراد صورت می گیرد غیرکلامی است. شما می توانید از طریق زبان بدن و لحن صدای کسی که با شما ارتباط برقرار می کند چیزهای زیادی در مورد آنها یاد بگیرید. تشخیص خستگی، اشتیاق یا تحریک در صورت افراد هنگام صحبت کردن، بسته به چشمان، دهان و موقعیت شانه‌هایش آسان است. بنابراین، گوش دادن شامل توجه به نشانه های غیرکلامی نیز می شود. این به شما کمک می کند تا بر اساس معنای واقعی یک شخص زمانی که با شما صحبت می کند استنتاج کنید.

۹. بازخورد خود را به گوینده ارائه دهید

بازخورد می تواند کلامی و غیرکلامی باشد. می توانید از بازخورد شفاهی با گفتن جملاتی مانند «می فهمم که مشکل است» یا «خوب است» استفاده کنید. می توانید از نشانه های غیرکلامی مانند تکان دادن سر و استفاده از حالات صورت مناسب استفاده کنید.

هدف ارسال سیگنال به گوینده است تا آنها بدانند که شما به طور فعال گوش می دهید. در شرایطی که شخصی به شما وظایفی می‌دهد، مطمئن شوید که لیست وظایف را برای سخنران تکرار می‌کنید تا بدانند که شما متوجه می‌شوید که قرار است چه کاری انجام دهید. نوشتن آنچه می گویند نیز نشان دهنده توجه است.

۱۰. گوش دادن را تمرین کنید

شما می توانید با آگاهی از کاری که انجام می دهید وقتی کسی با شما صحبت می کند، گوش دادن را تمرین کنید. این کار را با نوشتن چیزهایی که پس از تعامل حضوری با شخصی شنیده، فهمیده و تأیید کرده‌اید، انجام دهید یا به کتاب‌های صوتی یا پادکست‌ها بدون هیچ متنی گوش دهید. سعی کنید به کلیپ های چهار دقیقه ای گوش کنید و آنها را دوباره پخش کنید تا ببینید چقدر اطلاعات می توانید حفظ کنید. این به شما کمک می کند تا از نقش خود به عنوان دریافت کننده اطلاعات آگاه تر شوید و می تواند مهارت های ارتباطی شما را افزایش دهد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *