تامین مالی جمعی (Crowdfunding) روشی برای به دست آوردن سرمایه است که برای رسیدن به یک هدف مالی به کمک های مالی بسیار کوچک متکی است. بسیاری از سازمان ها، مشاغل و افراد از سرمایه گذاری جمعی برای حمایت از موسسات خیریه و تلاش های کارآفرینی استفاده می کنند. اگر به دنبال کمک مالی برای یک سازمان غیرانتفاعی یا کسب و کار هستید، ممکن است بخواهید درباره تامین مالی جمعی اطلاعات بیشتری کسب کنید تا تصمیم بگیرید که آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر.
در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی سرمایهگذاری جمعی صحبت میکنیم، روشهای مختلفی را که میتوانید استفاده کنید فهرست میکنیم، مزایا و معایب سرمایهگذاری جمعی را توضیح میدهیم و نکاتی را برای انجام مؤثر آن ارائه میکنیم.
موارد کلیدی:
|
تامین مالی جمعی چیست؟
سرمایهگذاری جمعی روشی برای جمعآوری پول برای یک هدف از طریق درخواست کمک از افراد زیادی است. تأمین مالی جمعی معمولاً به مقدار کمی از پول افراد زیادی متکی است تا مقادیر زیاد سرمایه گذاران معدودی.
بسیاری از کسب و کارها یا کارآفرینانی که از سرمایه گذاری جمعی استفاده می کنند به کارآیی ایده یا محصول خود وابسته هستند تا مردم را به حمایت از آن سوق دهند. بسیاری از سازمانها و افراد میتوانند از استفاده از سرمایهگذاری جمعی بهره ببرند، از جمله کارآفرینان، سازمانهای غیرانتفاعی و افراد نیازمند.
مطالب مرتبط: جمع سپاری در مقابل تامین مالی جمعی: تفاوت چیست؟
۳ نوع تامین مالی جمعی
بسته به سازمان یا فردی که تامین مالی جمعی را انجام می دهد، ممکن است از روش های مختلفی استفاده کند. در اینجا برخی از انواع سرمایهگذاری جمعی که میتوانید برای جمعآوری پول برای محصول، پروژه، مأموریت یا خدمات استفاده کنید، آورده شده است:
۱. تامین مالی جمعی مبتنی بر اهدا
این نوع سرمایهگذاری جمعی از اهداکننده میخواهد تا بدون ارائه انگیزهای به صندوق کمک کند. موسسات خیریه و افراد نیازمند اغلب از این روش تامین مالی جمعی استفاده می کنند. نمونه ای از این شکل از سرمایه گذاری جمعی می تواند یک جعبه کمک مالی در یک رویداد مدرسه برای کمک به تأمین بودجه یک اردوی تابستانی برای دانش آموزان باشد. مثال دیگر فردی است که از یک پلتفرم آنلاین برای جمع آوری کمک های مالی برای جراحی معلم خود استفاده می کند.
مطالب مرتبط: نحوه ایجاد طرح کمپین تامین مالی جمعی در ۹ مرحله
۲. تامین مالی جمعی سهام
تامین مالی سهام شکلی از تامین مالی جمعی است که در آن افرادی که به صندوق کمک می کنند مالکیت بخشی از شرکت را به دست می آورند. تامین مالی سهام برای سازمان هایی با تعداد کمی سرمایه گذار ثروتمند مناسب تر است، بنابراین به اندازه سایر روش های تامین مالی جمعی رایج نیست. نمونه ای از این نوع سرمایه گذاری جمعی می تواند جایی باشد که اهداکنندگان ۰.۱ درصد از سهام شرکت را برای کمک ۱۰.۰۰۰ تومانی به دست آورند.
مطالب مرتبط: ۲۵ ایده که باید هنگام جمع آوری کمک مالی برای یک سازمان غیرانتفاعی امتحان کرد
۳. تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش
زمانی که یک کمپین سرمایهگذاری جمعی به اهداکنندگان جوایز یا جوایزی برای مشارکت ارائه میدهد، این یک کمپین مبتنی بر پاداش است. اغلب، کارآفرینان دسترسی زودهنگام به محصول یا عضویت ویژه در سرویس را زمانی که به عنوان پاداشی برای سرمایه گذاری در دسترس باشد، ارائه می دهند. پلتفرمهای آنلاین زیادی وجود دارند که این نوع سرمایهگذاری جمعی را تسهیل میکنند، به اهداکنندگان در سفارشدادن کمک میکنند و سازماندهندگان کمپینهای خود را بازاریابی میکنند.
به عنوان مثال، یک کارآفرین ممکن است از این نوع سرمایه گذاری جمعی برای محصولی که تولید کرده است استفاده کند، مانند یک بطری آب با انرژی خورشیدی و تصفیه کننده آب که می تواند به تلفن های هوشمند متصل شود و به شما یادآوری کند که هیدراته بمانید.
اگر ۲۵.۰۰۰ تومان به کمپین کمک کنید، برچسبی با آرم شرکت دریافت خواهید کرد. اگر ۵۰.۰۰۰ تومان کمک کنید، زمانی که آنها آماده شدند یک بطری آب دریافت خواهید کرد. با ۱۱۰.۰۰۰ تومان، سه بطری و یک اشتراک مادام العمر در نسخه پولی برنامه هیدراتاسیون دریافت خواهید کرد. کارآفرین با ارائه انگیزه های بهتر برای هر ردیف مشارکت، اهداکننده را تشویق می کند که بیشتر مشارکت کند.
مرتبط: ۵ نوع تامین مالی برای مشاغل
مزایای تامین مالی جمعی
در اینجا برخی از مزایای بالقوه تامین مالی جمعی آورده شده است:
-
انعطافپذیری کسبوکار: سرمایهگذاران سنتی ممکن است انتظار داشته باشند که برای تصمیمگیریهای تجاری اطلاعاتی داشته باشند، و سرمایهگذاری جمعی به کارآفرینان اجازه میدهد تا منابع مالی خود را از جای دیگری تامین کنند. این ممکن است به آنها فرصتی بدهد تا مسیرهای تجاری غیرمتعارف تری را برای رشد سریع تر انتخاب کنند.
-
منبع بزرگ اهداکنندگان: از آنجایی که تامین مالی جمعی از منابع بسیاری حمایت مالی میکند، سازمان شما ممکن است شانس بیشتری برای یافتن حمایت و دستیابی به اهداف مالی خود داشته باشد.
-
بازاریابی: بسیاری از پلتفرمهای تامین مالی جمعی تبلیغاتی را برای کمپینها ارائه میکنند که میتواند به شما کمک کند از جمعسپاری برای بازاریابی شرکت ، محصول یا خدمات خود استفاده کنید.
-
تامین مالی سریع: اگر افراد زیادی به محصول یا خدمات شما علاقه مند هستند و عموم مردم در پروژه شما سرمایه گذاری می کنند، ممکن است به سرعت مبالغ قابل توجهی دریافت کنید. تامین مالی سریع به سازمان ها اجازه می دهد تا عملیات خود را مقیاس بندی کنند و سرعت تولید یا توسعه را افزایش دهند.
مرتبط: ۱۰ گام برای برنامه ریزی یک جمع آوری کمک موثر
معایب تامین مالی جمعی
در اینجا برخی از اشکالات احتمالی تامین مالی جمعی وجود دارد:
-
کمپین نیاز به یک داستان قانع کننده دارد. محصول، مأموریت یا خدمات شما باید برای جلب حمایت عموم مردم را جذب کند. سرمایه گذاری در کمک حرفه ای برای گفتن داستان خود یا ایجاد مطالب کمپین متقاعدکننده می تواند کمپین شما را در میان رقابت موفق کند.
-
تامین مالی جمعی مستقل تر است. سرمایه گذاران سنتی ممکن است بتوانند برای کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک راهنمایی و حمایت کنند. هنگام استفاده از تامین مالی جمعی، ممکن است بخواهید در راهنمایی کسب و کار در جای دیگری سرمایه گذاری کنید.
-
نیاز به فعالیت مداوم دارد. هنگام تأمین مالی جمعی، مهم است که بتوانید مرتباً آنلاین بمانید تا کمپین خود را تبلیغ کنید، از اهداکنندگان تشکر کنید و با مشارکت کنندگان بالقوه تعامل داشته باشید. اگر با یک تیم کار می کنید، برای کاهش فرسودگی شغلی یا عدم حضور آنلاین، تغییراتی را به این وظایف اختصاص دهید.
-
قوانین و مقررات خاص دارد. بسته به کشور، منطقه یا استانی که در آن زندگی میکنید و پلتفرم تأمین مالی جمعی که استفاده میکنید، ممکن است مقرراتی وجود داشته باشد که میزان سرمایهای را که میتوانید دریافت کنید یا قوانینی درباره نحوه استفاده از آن محدود کند.
مطالب مرتبط: ۸ مرحله تامین مالی استارتاپ
نکاتی برای تامین مالی جمعی
میتوانید از برخی از این نکات برای تأمین مالی مؤثر جمعی استفاده کنید:
-
مطالب کمپین ایجاد کنید. نام تجاری ثابت و مطالب کمپین از نظر زیبایی شناختی برای جلب علاقه و حمایت اهداکنندگان بسیار مهم است. با ایجاد مطالب کمپین جالب و اطلاعاتی، می توانید کمپین خود را تبلیغ کنید و پروژه خود را تامین مالی کنید.
-
شامل یک فراخوان برای اقدام باشد. چه در یک تبلیغ، پست رسانه های اجتماعی یا آگهی، حتماً یک تماس برای اقدام با اطلاعات تماس یا کمک مالی را درج کنید. هنگامی که مشارکت کنندگان شما می دانند که می خواهند به صندوق شما اضافه کنند، مهم است که فرآیند را تا حد امکان ساده کنید.
-
کمک اضافی بخواهید. بسته به اندازه و هدف کمپین تامین مالی جمعی، ممکن است ایده خوبی باشد که از دوستان و خانواده خود کمک بخواهید. یک گروه با انگیزه و متقاعد کننده از حامیان می تواند تأثیر مثبتی بر موفقیت یک کمپین بگذارد.
-
یک طرح تجاری ایجاد کنید. اگر کارآفرین هستید، قبل از درخواست حمایت پولی ، یک طرح تجاری ایجاد کنید تا به اهداکنندگان بالقوه خود نشان دهید که در مورد گسترش تجارت خود جدی هستید. داشتن یک طرح تجاری جامع ممکن است حامیان بالقوه را متقاعد کند که روی محصول، خدمات یا پروژه شما سرمایه گذاری کنند.