هم تامین مالی جمعی و هم تامین مالی جمعی می توانند راه های مفیدی برای استفاده از شبکه بزرگی از افراد برای دستیابی به اهداف مهم تجاری باشند. اگرچه این دو مفهوم بر منبع یابی چیزی از دیگران تمرکز می کنند، اما اهداف اولیه هر یک کمی متفاوت است. اگر علاقهمند به آزمایش ایده کسبوکار خود هستید، درک اینکه چگونه سرمایهگذاری جمعی و سرمایهگذاری جمعی متفاوت است و چگونه هر کدام میتوانند برای شما مفید باشند، مفید است.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف کراودسپارینگ و تامین مالی جمعی می پردازیم، برخی از بزرگترین تفاوت های این دو را بررسی می کنیم و مزایا و معایب هر کدام را مورد بحث قرار می دهیم.
جمع سپاری چیست؟
جمع سپاری (crowdsourcing) فرآیند جستجوی اطلاعات، ایده ها، ورودی یا کار از گروه بزرگی از افراد علاقه مند است. این افراد اطلاعات خود را از طریق وب سایت های آنلاین، رسانه های اجتماعی و اپلیکیشن های گوشی های هوشمند ارسال می کنند.
این فرآیند، نوآوریها را برای کسبوکارهای جدید آسان میکند و با کار با افرادی که مهارتهایی را دارند که ممکن است تیم مدیریت فاقد آن باشند، بهرهورتر شوند. کسبوکارها میتوانند به مهارتها و تخصصهای مختلف از سراسر جهان دسترسی داشته باشند و موانعی را که ممکن است در غیر این صورت وجود داشته باشد، از بین ببرند.
طیف گسترده ای از صنایع از جمع سپاری برای پروژه های خاص استفاده می کنند. دولتها گاهی اوقات از جمعسپاری استفاده میکنند تا درباره احساس مردم در مورد مسائل مهم عمومی بیشتر بیاموزند و در مورد بهترین اقدامی تصمیم بگیرند.
یک رستوران زنجیره ای فست فود ممکن است از جمع سپاری استفاده کند تا به مشتریان اجازه دهد ایده های جدیدی برای آیتم های منو ارسال کنند، در حالی که یک سازمان غیرانتفاعی آموزشی ممکن است جوامع محلی را برای به اشتراک گذاشتن ایده ها برای کاهش نرخ ترک تحصیل توانمند کند. بدون در نظر گرفتن صنعت، چند ویژگی اصلی جمع سپاری وجود دارد:
-
از جمعیت زیاد استفاده می کند: جمع سپاری از گروه های بزرگی از افراد برای انجام وظایف مختلف استفاده می کند.
-
درخواست ورودی مستقیم: جمع سپاری معمولاً از گروه بزرگی از افرادی که فعالانه درگیر کمپین هستند، نظر و راه حل می خواهد.
-
ایده های جدید را فعال می کند: جمع سپاری بر کشف محصولات، خدمات یا ایده های تجاری جدید تمرکز دارد.
-
مستلزم انتقال پول نیست: Crowdsourcing صراحتاً از گروهی از افراد پول یا وجوه درخواست نمی کند.
مطالب مرتبط: جمع سپاری در بازاریابی چیست؟ تعریف و مثال
تامین مالی جمعی چیست؟
تامین مالی جمعی (crowdfunding) راهی برای تامین مالی یک پروژه خاص یا فرصت تجاری با درخواست از گروه بزرگی از مردم برای ارائه کمک های مالی است. سرمایه گذاران انفرادی معمولاً از رسانه های اجتماعی و وب سایت های تأمین مالی جمعی برای یافتن دلایلی که بیشتر به آنها علاقه دارند استفاده می کنند و سپس می توانند مشارکت خود را ارائه دهند.
مقررات ممکن است میزان اهدای یک فرد را محدود کند. از آنجایی که کسبوکارهای جدید میتوانند مخاطرهآمیز باشند، این مقررات به محافظت از سرمایهگذاران در برابر از دست دادن بیش از حد پولشان کمک میکند.
مانند جمع سپاری، طیف وسیعی از صنایع از تامین مالی جمعی برای جمع آوری سریع سرمایه استفاده می کنند. دو نوع مختلف تامین مالی جمعی وجود دارد. نوع اول شامل کارآفرینان یا خلاقانی مانند هنرمندان، نویسندگان یا نوازندگان است که برای حفظ کار خود و به دست آوردن منبع درآمد، سرمایه جمع آوری می کنند.
نوع دوم به افرادی که تحت تأثیر یک فاجعه یا بلایای طبیعی تأثیر نامطلوب قرار داده اند، این امکان را می دهد که کمک های مالی دریافت کنند که در غیر این صورت ممکن است نتوانند به آن دسترسی داشته باشند. صرف نظر از نوع تامین مالی جمعی، چند ویژگی کلیدی این شکل از تامین مالی وجود دارد:
-
شامل انتقال پول است: Crowdfunding صراحتاً از گروهی از افراد پول یا وجوه درخواست می کند.
-
به سرمایهگذاران اجازه میدهد مبالغ کمی را خرج کنند: سرمایهگذاری جمعی معمولاً به سرمایهگذاران این امکان را میدهد که از یک فرد، کسبوکار یا پروژه با مقدار پول کمتری نسبت به سرمایهگذاری سنتی حمایت کنند.
-
از پلتفرمهای آنلاین برای جذب سرمایهگذاران استفاده میکند: سرمایهگذاری جمعی معمولاً به صورت آنلاین انجام میشود و ممکن است از یک وبسایت تأمین مالی جمعی، رسانههای اجتماعی یا وبسایت شرکت برای جذب و ایجاد سرمایه استفاده کند.
-
شامل محدودیتها میشود: سرمایهگذاری جمعی ممکن است مقدار پولی را که سرمایهگذار میتواند کمک کند و دلایلی که سرمایهگذار میتواند حمایت کند، محدود کند.
مطالب مرتبط: تامین مالی جمعی چیست؟ (به علاوه نکاتی برای جمع آوری پول)
Crowdsourcing در مقابل Crowdfunding
اگرچه ممکن است ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند، اما چند تفاوت مهم بین تامین مالی جمعی و تامین مالی جمعی وجود دارد. برخی از تفاوت های اصلی عبارتند از:
اهداف نهایی
به طور معمول، هدف یک کمپین جمع سپاری، کشف اطلاعات یا منابع جدید برای یک ایده تجاری است. هدف اصلی کمپین تامین مالی جمعی، جمع آوری سرمایه برای یک هدف یا پروژه خاص است. مبلغی که از طریق تامین مالی جمعی به دست می آید ممکن است مقدار کمی باشد یا ممکن است مقدار قابل توجهی باشد. هر دو روش به افزایش قدرت جمعیت کمک می کنند، اما اهداف نهایی به طور قابل توجهی متفاوت است.
شرکت کنندگان
شرکت کنندگان در یک کمپین جمع سپاری اغلب فعالانه در ایجاد یک ایده یا پروژه تجاری جدید کمک می کنند. شرکت کنندگان در یک کمپین تامین مالی جمعی با دقت بیشتری به عنوان مشارکت کنندگان توصیف می شوند، زیرا آنها به طور فعال ایده های جدید خلق نمی کنند یا از مهارت های خود استفاده نمی کنند.
در عوض، آنها اغلب سرمایه گذارانی منفعل هستند که به سادگی پول اهدا می کنند و نحوه پیشرفت کمپین را مشاهده می کنند. در حالی که تامین مالی جمعی ممکن است مستلزم کسب نظرات کاربران بالقوه باشد، به ندرت نیاز به مشارکت مستقیم بسیاری از شرکت کنندگان دارد.
رویکرد
در حالی که هر دو کمپین مستلزم متقاعد کردن گروه بزرگی از افراد برای حمایت از یک هدف تعریف شده هستند، رویکردهای فردی آنها ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد. جمع سپاری از تولید ایده و به اشتراک گذاری دانش برای به دست آوردن بینش های ارزشمند و کشف ایده های جدید و نوآورانه استفاده می کند. ممکن است شامل ارسال نظرسنجی، درخواست از شرکت کنندگان برای تکمیل فرم آنلاین یا برگزاری رقابت بین مشتریان فعلی باشد.
سرمایهگذاری جمعی عمدتاً از یک پورتال آنلاین استفاده میکند که در آن شرکتکنندگان میتوانند پول خود را اهدا کنند و در مورد پروژه اطلاعات بیشتری کسب کنند. اکثر سایتهای تامین مالی جمعی نیز نیاز و استفاده از وجوه را توضیح میدهند.
مزایا و معایب تامین مالی جمعی در مقابل تامین مالی جمعی
بسته به اهداف شخصی و حرفه ای شما و میزان پیشرفت شما در پروژه خود، جمع سپاری و تامین مالی جمعی ممکن است راه های مفیدی برای توسعه کسب و کار شما باشد. درک مزایا و معایب هر دو روش می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد اثربخشی آنها برای موقعیت خود کمک کند. موارد زیر را در نظر بگیرید:
مزایای جمع سپاری
در اینجا چندین مزیت اصلی استفاده از جمع سپاری برای توسعه ایده وجود دارد:
-
راهحلهای سریعتر را امکانپذیر میکند: جمعسپاری مدت زمانی را که ممکن است صرف ایجاد یک محصول، فکر کردن در مورد راهحل یا تصور یک ایده جدید به تنهایی کنید، کاهش میدهد. گرد هم آوردن تعداد زیادی از افراد برای تمرکز بر یک هدف مشترک می تواند ایده ها یا محصولات جدیدی را برای استفاده شما ایجاد کند.
-
از مجموعه مهارتهای منحصربهفرد استفاده میکند: توانایی کار با افرادی که مجموعهای از مهارتهای منحصربهفرد دارند، میتواند مدت زمانی را که شما یا تیمتان برای کار روی یک کار اختصاص میدهید، کوتاه کند. همچنین می تواند راه حل های نوآورانه و دیدگاه های تازه را تقویت کند.
-
پتانسیل بازاریابی را اضافه می کند: افرادی که روی پروژه کار کرده اند به احتمال زیاد به سفیران برند تبدیل می شوند و به دیگران در مورد محصول یا خدمات جدید اطلاع می دهند. سفیران برند افرادی هستند که نماینده یک برند هستند و می توانند به ایجاد اعتماد با مشتریان بالقوه کمک کنند.
معایب جمع سپاری
در اینجا چند مورد از معایب جمع سپاری آورده شده است:
-
ممکن است بر مزیت رقابتی شما تأثیر بگذارد: برون سپاری برنامه های خود به گروه بزرگی از افراد این امکان را دارد که بر مزیت رقابتی شما تأثیر بگذارد، زیرا رقبای بالقوه ممکن است بتوانند به برنامه های شما دسترسی داشته باشند و از آنها به نفع خود استفاده کنند. شما می توانید با محرمانه کردن کمپین خود تا حد امکان از مزیت رقابتی خود محافظت کنید.
-
پتانسیل برای ورودی های جمع سپاری با کیفیت پایین: برخی از شرکت کنندگان ممکن است دانش کمی در مورد صنعت شما داشته باشند، که می تواند یافتن ایده های مفید را دشوار کند. مهم است که قبل از شروع پذیرش ایده ها، اهداف کمپین خود را به وضوح بیان کنید.
-
پتانسیل سرقت ادبی: با جمع سپاری، ممکن است این امکان وجود داشته باشد که شرکت کنندگان به صورت عمدی یا ناخواسته ایده های دیگران را سرقت کنند. برای جلوگیری از این امر، قبل از اینکه تصمیم بگیرید از کدام یک استفاده کنید، مطمئن شوید که همه ورودیها را از نظر سرقت ادبی بالقوه بررسی کردهاید.
مزایای تامین مالی جمعی
در اینجا چند مورد از مزایای اصلی استفاده از سرمایه گذاری جمعی برای جمع آوری پول برای یک پروژه آورده شده است:
-
افزایش سریع سرمایه: تامین مالی جمعی می تواند جمع آوری هزاران یا حتی میلیون ها دلار برای یک پروژه را در مدت زمان کوتاهی آسان کند.
-
پتانسیل های بازاریابی زیادی را امکان پذیر می کند: کمپین های تامین مالی جمعی نه تنها روشی مفید برای به دست آوردن سرمایه هستند، بلکه روشی عالی برای معرفی و بازاریابی ایده کسب و کار یا پروژه جدید شما هستند. همچنین میتوانید قبل از انتشار رسمی محصول یا خدمات رایگان به سرمایهگذاران پاداش دهید، زیرا این گروه پشتیبانی احتمالاً سر و صدای آنلاین ایجاد میکند.
-
پتانسیل برای پذیرندگان اولیه: مانند جمع سپاری، افرادی که از ایده شما حمایت می کنند ممکن است تصمیم بگیرند که به سفیران برند تبدیل شوند و ایده شما را به دیگران عرضه کنند، و پایگاه شما را از پذیرندگان اولیه افزایش دهند. این پذیرندگان اولیه همچنین می توانند به شما کمک کنند تا ایده خود را قبل از گسترش کمپین بازاریابی خود آزمایش و بهبود بخشید.
مطالب مرتبط: ۸ مرحله تامین مالی استارتاپ
معایب تامین مالی جمعی
در اینجا به برخی از معایب سرمایه گذاری جمعی اشاره می کنیم:
-
این می تواند مخاطره آمیز باشد: سرمایه گذاری جمعی می تواند مخاطره آمیز باشد زیرا این احتمال وجود دارد که ایده کسب و کار شما ممکن است شکست بخورد و بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است به دلیل این خطر شکست تمایلی به کمک مالی نداشته باشند. شما می توانید با شخصی سازی بهتر صفحه وب کمک مالی خود و استفاده از داده هایی که پتانسیل پروژه شما را نشان می دهد، سرمایه گذاران را جذب کنید.
-
ممکن است زمانبر باشد: گاهی اوقات ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا کمپین سرمایهگذاری جمعی شما موفق شود. برای افزایش سرعت موفقیت کمپین خود، می توانید ویدیوهای جذابی ایجاد کنید و به طور مرتب سرمایه گذاران را در مورد پیشرفت کمپین به روزرسانی کنید.
-
ممکن است برای سرمایهگذاریهای خاص دشوار باشد: سرمایهگذاریهای خدماتمحور ممکن است در جمعآوری سرمایه کمی مشکل داشته باشند، زیرا ارزش آنها همیشه به این اندازه آشکار نیست. اگر سرمایهگذاری جمعی برای سرمایهگذاری خدمات محورتر انجام میدهید، روی گفتن داستانی در مورد آنچه که امیدوارید به دست آورید و چرا حمایت از شما بسیار مهم است، تمرکز کنید.