بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مدیریت مشارکتی چیست؟ استراتژی ها و مهارت ها

سبک رهبری مشارکتی - مدیریت مشارکتی چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

محل های کاری که از مدیریت مشارکتی استفاده می کنند به دنبال ادغام تخصص کارکنان خود در تصمیم گیری شرکت هستند. ساختار مدیریت مشارکتی کارکنان را در تمام سطوح قادر می سازد تا بر عملیات و اهداف شرکت تأثیر بگذارند. اگر شرکت شما از این سبک مدیریتی استفاده می‌کند، ممکن است فرصتی برای توسعه استراتژی‌ها، به اشتراک گذاشتن تحلیل‌های خود از مشکلات و ارائه راه‌حل‌هایی برای پیاده‌سازی راه‌حل‌ها داشته باشید.

در این مقاله از ایوسی، ما به بررسی چیستی مدیریت مشارکتی می‌پردازیم، اشکال متعدد آن را مورد بحث قرار می‌دهیم و توضیح می‌دهیم که اگر کارفرمای شما از این ساختار مدیریتی استفاده کند، چه انتظاراتی می‌توانید داشته باشید.

مدیریت مشارکتی چیست؟

مدیریت مشارکتی یک ساختار رهبری است که افراد از سطوح مختلف یک شرکت را تشویق می کند تا در مدیریت سازمان مشارکت کنند. شرکت‌هایی که از این سبک استفاده می‌کنند، معمولاً موقعیت‌هایی با نقش‌های مدیریت رسمی دارند، اما این مدیران دریافت بازخورد و درخواست ورودی از سایر کارمندان را در اولویت قرار می‌دهند.

مدیریت مشارکتی مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیم ها ممکن است در توسعه ایده های نوآورانه و متنوع بیشتر احساس حمایت کنند.

  • کارمندان ممکن است احساس کنند شخصاً برای دستیابی به اهداف، رعایت ضرب الاجل ها و توسعه راه حل ها سرمایه گذاری می کنند.

  • کارکنان ممکن است افزایش روحیه و رضایت شغلی را تجربه کنند.

  • حفظ کارکنان یک شرکت ممکن است بهبود یابد.

مطالب مرتبط:  ۱۰ سبک رهبری رایج (به علاوه نحوه یافتن سبک خود)

انواع مدیریت مشارکتی

بسته به سبک مدیریت مشارکتی شرکت شما، سرپرستان شما ممکن است نظرات شما را به طرق مختلف جویا شوند. انواع اصلی مدیریت مشارکتی عبارتند از:

سبک مشاوره

یکی از رایج ترین اشکال مدیریت مشارکتی از رویکرد مشاوره مانند استفاده می کند. مدیران قبل از تصمیم گیری یا اجرای تغییراتی که می تواند بر بقیه شرکت تأثیر بگذارد، به دنبال نظرات کارکنان هستند. جمع آوری نظرات متعدد از همکاران راه بسیار خوبی برای به دست آوردن دیدگاه های مختلف است. آنها سپس این ایده ها را قبل از تصمیم گیری نهایی مستقل در نظر می گیرند.

مطالب مرتبط:  سبک رهبری مشارکتی: مزایا و معایب

سبک تصمیم گیری مشترک

سبک تصمیم گیری مشترک زمانی است که اعضای مدیریت بازخورد کارکنان را درخواست می کنند و از کارکنان انتظار دارند در تصمیم گیری های نهایی شرکت کنند. در اینجا، اعضای تیم هم آزادی در به اشتراک گذاشتن ایده ها و هم مسئولیت تصمیمات تیمشان را دارند. تصمیم گیری مشترک می تواند به شکل تیم های خودگردان یا ساختارهای سازمانی مشارکتی باشد.

موارد مرتبط:  ۸ نمونه سیستم پشتیبانی تصمیم برای هدایت تصمیم گیری

شرکت متعلق به کارمندان

در دنیای شرکت‌ها، این غیرمعمول نیست که کارمندان سهام قابل‌توجهی در شرکتی که در آن کار می‌کنند، داشته باشند، و این باعث می‌شود که آن‌ها مالکان بخشی از این سرمایه‌گذاری باشند. شرکت احتمالاً تمرکز مالکیت را محدود می‌کند تا همه کارکنان سهام تقریباً معادلی داشته باشند. این رویکرد اغلب منجر به سرمایه گذاری بیشتر کارکنان در تصمیمات مالی شرکت می شود، زیرا آنها سهم مستقیمی در عملکرد شرکت دارند.

مطالب مرتبط:  گزینه های سهام کارکنان چیست و چگونه کار می کنند؟

راهبردهای اجرای مدیریت مشارکتی

اگر سازمان شما یک مدل مدیریت مشارکتی را پیاده سازی می کند، می توانید از سرپرستان خود انتظار داشته باشید که از استراتژی های زیر استفاده کنند. در اینجا استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای اجرای موثر مدیریت مشارکتی دنبال کنید:

۱. نظرات متعدد را در نظر بگیرید

در  سبک مدیریت مشارکتی، سرپرستان شما ممکن است به دنبال بازخورد در مورد خط مشی ها، تصمیمات و راه حل ها و آنچه شما معتقدید بهترین راه برای اجرای آنها است، باشند. افراد از بخش‌های مختلف می‌توانند دیدگاه‌هایی را ارائه دهند، بنابراین ورودی جمعی آنها می‌تواند ایده کامل‌تری از آنچه شرکت برای دستیابی به اهدافش نیاز دارد ارائه دهد. مدیریت شما ممکن است برای داشتن راه حل های زیادی که می توانند برای تصمیم گیری نهایی خود از آنها استفاده کنند، بر خلاف راه حلی که فقط تیم مدیریت شرکت را در نظر می گیرد، ارزش قائل است.

۲. ارائه اطلاعات به کارکنان

با یک مدل مدیریت مشارکتی، می توانید از مدیران خود انتظار داشته باشید که اطلاعاتی در مورد شرکت شما، اهداف و نتایج آن به اشتراک بگذارند. همه مشارکت کنندگان و تصمیم گیرندگان برای تصمیم گیری آگاهانه و ایجاد راه حل های موثر نیاز به اطلاعات دارند. این امر بر اهمیت شفافیت یک شرکت با کلیه اقدامات تجاری در بین کارکنان خود تأکید می کند.

مرتبط:  سؤالات متداول: چرا شفافیت کسب و کار مهم است؟

۳. راه حل های خلاقانه را تشویق کنید

برای اینکه مدل های مشارکتی کار کنند، سازمان شما ممکن است از مردم بخواهد که راه حل های خلاقانه را به اشتراک بگذارند. برای اینکه شما و همکارانتان در اشتراک گذاری ایده ها احساس راحتی کنید، مدیران شما ممکن است همکاری و احترام آزاد را تشویق کنند. همکاری بین افراد با پیشینه های مختلف و تخصص های متمایز می تواند به ایده های نوآورانه ای منجر شود که در غیر این صورت نمی توانستید داشته باشید.

۴. افراد با ویژگی های رهبری را استخدام کنید

مدیران استخدام ممکن است به دنبال افرادی باشند که قبلاً دارای تجربه و ویژگی های رهبری هستند. فردی که دارای مهارت‌ها و تجربه رهبری است، احتمالاً می‌تواند بدون راهنمایی مداوم از سوی مدیریت، مسئولیت وظایف خود را بر عهده بگیرد، که باعث صرفه‌جویی در زمان و ایجاد یک محیط کاری پربارتر می‌شود. یک کارمند جدید با ویژگی های رهبری قوی می تواند به سرعت به یک مشارکت کننده سازنده در شرکتی تبدیل شود که از سبک مدیریت مشارکتی استفاده می کند.

مطالب مرتبط:  ۲۰ ویژگی رهبری که یک رهبر بزرگ می سازد (با نکات)

۵. زمانی را برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و برگزاری جلسات برنامه ریزی کنید

یکی از راه‌هایی که شرکت شما ممکن است ساختار مشارکتی را پیاده‌سازی کند، برگزاری جلسات منظم است که به افراد فرصت توسعه ایده‌ها، برنامه‌ریزی و به اشتراک گذاشتن پیشنهادات را می‌دهد. شرکت شما ممکن است جلسات فردی یا تیمی را برای این منظور تشکیل دهد. در نظر بگیرید که هر هفته زمان های مشخصی را برای اعضای تیم برای ملاقات و به اشتراک گذاشتن ایده های خود در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط:  نحوه برگزاری یک جلسه برنامه ریزی در ۵ مرحله (با نکات)

۶. ارائه آموزش

کارفرمایان ممکن است به منظور حمایت از توانایی شما در تصمیم گیری هایی که می تواند به نفع شرکت باشد، آموزش ارائه دهند. از آنجایی که افراد با دانش و تجربه می توانند کمک های ارزشمندی ارائه دهند، سازمان هایی که به مشارکت کنندگان خود آموزش می دهند از ایده هایی که آنها به اشتراک می گذارند سود خواهند برد. بسیاری از شرکت ها از کارکنان داخلی برای هدایت آموزش با استفاده از تجربیات و دانش در محل کار خود برای ایجاد جلسات آموزشی آموزنده استفاده می کنند.

مطالب مرتبط:  انواع مختلف آموزش در محل کار چیست؟

مهارت های مدیریت مشارکتی

برای اینکه مدیریت مشارکتی مؤثر باشد، کارفرمای شما ممکن است به دنبال استخدام و ارتقای کارکنانی باشد که دارای ویژگی‌های خاصی هستند، مانند:

رهبری

بهترین مشارکت کنندگان در مدیریت مشارکتی دارای مهارت های رهبری هستند و به دنبال توسعه بیشتر این مهارت ها هستند. رهبران اغلب تیم سازان قاطعی هستند که از ریسک کردن نمی ترسند. آنها قابل اعتماد هستند و از حل مشکلات لذت می برند. می‌توانید مهارت‌های رهبری خود را با ایجاد روشی برای آموزش استخدام‌های جدید در مورد نحوه سازمان‌دهی گردش‌های کاری یا همگام شدن با به‌روزرسانی‌های صنعت نشان دهید.

مطالب مرتبط:  چگونه مهارت های رهبری را توسعه دهیم و به یک مدیر عالی تبدیل شویم

مهارت های بین فردی

یکی دیگر از مجموعه‌های مهم مهارت‌هایی که باید هنگام ادغام رویکرد مدیریت مشارکتی در محل کار داشته باشید، مهارت‌های بین فردی است. این مهارت ها نحوه تعامل شما با افراد دیگر را تعیین می کند. به منظور داشتن محیطی که در آن اعضای تیم با اشتراک گذاری ایده ها احساس راحتی کنند، شرکت های تحت مدیریت مشارکتی در نظر دارند کارکنانی همدل، دوستانه و تشویق کننده را استخدام کرده و حفظ کنند.

مطالب مرتبط:  مهارت های ایجاد رابطه: تعاریف و مثال ها

ارتباط

 اگر در یک تیم به سبک مدیریت مشارکتی مشارکت داشته باشید، مهارت های ارتباطی مؤثر  می تواند حیاتی باشد. مهم است که مهارت های گوش دادن فعال خود را توسعه دهید و اعضای تیم خود را تشویق کنید تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند. در این ساختار مدیریتی، موفقیت گروهی به اندازه موفقیت فردی ارزشمند است.

مرتبط: مهارت های ارتباطی برای موفقیت شغلی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

    1. سلام

      همون طور در مقاله بیان شده، مدیریت مشارکتی یه سبک مدیریتیه که بر همکاری گروهی برای دستیابی به اهداف و مقاصد مشترک تاکید داره. ویژگی اصلی مدیریت مشارکتی شامل موارد زیره:

      ۱-تصمیم گیری مشترک: در مدیریت مشارکتی، تصمیمات به طور جمعی توسط تیم گرفته می شه نه توسط یه فرد. که این رویکرد اجازه می ده تا دیدگاه ها و ورودی های مختلفی از اعضای تیم وجود داشته باشه.

      ۲. ارتباطات باز: مدیریت مشارکتی، ارتباطات باز رو در میان اعضای تیم تقویت می کنه، شفافیت، صداقت، و به اشتراک گذاری ایده ها و بازخوردها رو تشویق می کنه.

      ۳. توانمندسازی تیم: مدیریت مشارکتی به اعضای تیم قدرت می‌ده تا مالکیت کارشون رو بر عهده بگیرند و به موفقیت کلی تیم کمک کنند. و این می تونه منجر به افزایش انگیزه و مشارکت در بین کارکنان بشه.

      ۴. حل تعارض: مدیریت مشارکتی شامل رسیدگی فعالانه و حل تعارضاتیه که ممکنه در تیم ایجاد بشه. و این هم می تونه به ترویج یه محیط کاری مثبت و هماهنگ کمک کنه.

      ۵. تمرکز بر نتایج: مدیریت مشارکتی بر دستیابی به نتایج و خورجی ها از طریق کار تیمی و همکاری تاکید داره. اعضای تیم برای شناسایی و دستیابی به اهداف مشترک با یکدیگه همکاری می کنند.

      به طور کلی، ویژگی اصلی مدیریت مشارکتی، تاکید بر کار تیمی، ارتباط و مسئولیت مشترک به منظور دستیابی به موفقیت سازمانیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *