بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

انواع مختلف آموزش در محل کار چیست؟

ارائه استراتژی کار روشن

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در طول مدتی که در یک شرکت هستید، احتمالاً با موقعیت هایی روبرو خواهید شد که برای موفقیت در نقش خود نیاز به یادگیری یا سازگاری دارید. آموزش در محل کار شما را قادر می سازد تا مهارت های لازم برای انجام وظایف خود را در حین مشارکت در سازمان خود به دست آورید. بسته به نیازها و اهداف کارفرما، آموزش می تواند به اشکال مختلف از جهت گیری تا آموزش ایمنی باشد.

در این مقاله از ایوسی، به انواع مختلف آموزش کارکنان می پردازیم.

آموزش در محل کار چیست؟

آموزش در محل کار فرآیند توسعه دانش، مهارت و کارایی در شغل شماست. کارفرمایان بسته به نیازهایشان، فوریت نیازهایشان و در دسترس بودن منابع، انواع مختلف آموزش را انجام می دهند.

به عنوان یک کارمند جدید، احتمالاً در برنامه های جهت یابی شرکت خواهید کرد تا با محیط کار و فرهنگ شرکت آشنا شوید. اگر یک کارمند ارشد هستید، ممکن است از شما خواسته شود که مسئولیت های جدیدی را بر عهده بگیرید یا در جریان آخرین تغییرات در صنعت باشید.

چرا آموزش در محل کار مهم است؟

زمانی که کارکنان و سازمان ها دانش و مهارت های خود را از طریق آموزش در محل کار گسترش دهند، می توانند عملکرد موثرتری در مشاغل خود داشته باشند. آموزش صحیح می تواند عوامل مختلفی از جمله فروش، کار تیمی و ایمنی محل کار را بهبود بخشد.

گذراندن دوره آموزشی همچنین می تواند احتمال ترفیع شما را افزایش دهد. با بهبود خود از طریق آموزش، ممکن است احساس موفقیت را نیز تجربه کنید، که می تواند منجر به افزایش رضایت شغلی و انگیزه شود.

آموزش در محل کار راهی موثر برای سازمان ها برای افزایش بهره وری و حفظ استانداردهای کیفیت است. کارمندانی که به خوبی آموزش دیده اند می توانند در مشاغل خود مهارت بیشتری داشته باشند و کمتر مرتکب اشتباه شوند و در نتیجه کارایی و اثربخشی بیشتری داشته باشند.

کارفرمایان همچنین می‌توانند از آموزش در محل کار برای هدف قرار دادن کارکنان، تیم‌ها یا بخش‌ها و پر کردن خلأهای ناشی از خروج اعضای تیم یا ایجاد نقش‌های جدید استفاده کنند. سازمان ها همچنین می توانند انواع مختلف آموزش کارکنان را برای به حداقل رساندن کمبودها در زمینه های مختلف ارائه دهند.

انواع مختلف آموزش و توسعه برای کارکنان چیست؟

برخی از کسب و کارها بسته به اندازه، تنوع و فعالیت ممکن است چندین برنامه آموزشی داشته باشند. در زیر لیستی از رایج ترین انواع برنامه های یادگیری و توسعه آورده شده است:

۱. جهت گیری

تقریباً هر شرکتی یک برنامه جهت یابی دارد که می تواند رسمی یا غیر رسمی باشد. این معمولاً یک فرآیند یک بار مصرف برای کارمندان جدید است و معمولاً در هفته اول کار شما انجام می شود. معمولاً توسط بخش منابع انسانی انجام می شود، یک برنامه جهت یابی به دنبال آموزش شما در مورد طیف گسترده ای از موضوعات است، از جمله:

  • فرهنگ شرکتی
  • ماموریت، چشم انداز و ارزش های شرکت
  • ساختار سازمانی
  • تیم رهبری
  • سیاست های شرکتی
  • رویه های اداری، مانند ورود به سیستم کامپیوتر و تنظیمات ایمیل
  • اسناد استخدامی جدید
  • طرح های سود

مرتبط:  راهنمای فرهنگ شرکت

۲. پذیرش سازمانی

جهت‌گیری معمولاً بخشی از فرآیند بزرگ‌تری است که پذیرش سازمانی (شبانه روزی) نامیده می‌شود، مجموعه‌ای از جلسات آموزشی مرتبط با بخش که در مدت زمان طولانی انجام می‌شود. این فرآیند به طور خاص طراحی شده است تا شما را قادر سازد تا به سرعت نقش خود را به خوبی انجام دهید. معمولاً بلافاصله پس از استخدام شما شروع می شود و تا زمانی که بتوانید مستقل کار کنید ادامه می یابد.

رهبران یک دپارتمان، برنامه ی سوارکاری را برای تمرکز بر دستیابی به اهداف بخش و ارتباط آنها با اهداف شرکت آماده می کنند. شبانه روزی معمولاً به این موارد می پردازد:

  • نیازهای شما به عنوان یک کارمند جدید
  • دسترسی به اطلاعات و مهارت ها
  • جنبه های فنی کار
  • بهبود عملکرد کاری
  • تعهد شغلی
  • اهداف دپارتمان

بیشتر بخوانید:  چگونه در شغل جدید خود موفق شوید: اولین هفته، ماه و ۹۰ روز

۳. توسعه مهارت های فنی

آموزش مهارت های فنی یکی از اجزای اساسی آموزش کارکنان است زیرا راه اصلی برای توسعه مهارت هایی است که در نقش خود به آن نیاز دارید. کارمندانی که قبلاً در مشاغل خود صلاحیت دارند، می توانند آموزش های بیشتری را برای کسب مهارت های جدید و با آخرین فن آوری ها و فرآیندها به روز کنند.

چند نمونه از مهارت های فنی که می توانید از طریق این آموزش یاد بگیرید عبارتند از:

  • نوشتن محتوا
  • مدیریت رسانه های اجتماعی
  • تحلیل داده ها
  • کد نویسی
  • برنامه نویسی

بیشتر بخوانید:  چگونه مجموعه مهارت های خود را برای پیشرفت شغلی خود توسعه دهید

۴. توسعه مهارت های نرم

کارفرمای شما از شما می خواهد که حرفه ای رفتار کنید و به عنوان بخشی از یک تیم خوب عمل کنید. مهارت‌های نرم به ویژگی‌های شخصیتی اشاره دارد که شما را قادر می‌سازد تا با همکاران و مشتریان ارتباط برقرار کرده و همکاری کنید. این مهارت‌ها هم برای کارمندان جدید و هم برای کارمندان قدیمی مفید هستند و نقشی حیاتی در ایجاد یک فرهنگ محترمانه، مشارکتی و کارآمد در یک شرکت دارند.

نمونه هایی از موضوعات تحت پوشش در برنامه های آموزشی مهارت های نرم عبارتند از:

  • ارتباط
  • حل مسئله
  • کار گروهی
  • ارائه
  • رهبری
  • مدیریت زمان
  • حل تعارض
  • اخلاق کار

بیشتر بخوانید: مهارت های نرم: تعاریف و مثال ها

۵. آموزش محصولات و خدمات

آموزش محصولات و خدمات ممکن است بخشی از برنامه حضوری شما یا راهی برای آشنایی مجدد شما با پیشنهادات شرکتتان باشد. کارفرمای شما ممکن است در هنگام معرفی کمپین های جدید نیز از این آموزش استفاده کند. این نوع آموزش اطلاعاتی را در مورد جنبه های مختلف یک محصول یا خدمات ارائه می دهد، مانند:

  • گزینه های موجود
  • دستورالعمل استفاده
  • فواید
  • امکانات
  • مراقبت و نگهداری
  • قیمت
  • ضمانتنامه

۶. آموزش با کیفیت

آموزش با کیفیت معمولاً در شرکت های تولید محور اتفاق می افتد. این روش به شما آموزش می دهد تا اطمینان حاصل کنید که همه محصولات دارای استانداردهای کیفی خاصی هستند که ممکن است توسط شرکت، صنعت یا اشخاص ثالث تحمیل شود. در برخی موارد، کارمندانی که یک برنامه آموزشی با کیفیت را تکمیل می کنند، گواهینامه دریافت می کنند.

آموزش با کیفیت موضوعاتی مانند:

  • رعایت استانداردهای کیفیت
  • فرآیندهای کنترل کیفیت
  • تکنیک های مشاهده محصول
  • پیشگیری و حذف محصولات بی کیفیت
  • ارزیابی و بهبود یک سیستم تولید

۷. آموزش ایمنی

آموزش ایمنی از شما در برابر صدمات ناشی از کار محافظت می کند و این امر به ویژه برای شرکت هایی که از مواد شیمیایی سمی یا سایر مواد خطرناک استفاده می کنند بسیار مهم است. این نوع آموزش همچنین شامل تمرینات آتش نشانی، طرح های تخلیه و روش های خشونت در محل کار می شود.

نمونه هایی از موضوعات مورد بحث در یک برنامه آموزشی ایمنی عبارتند از:

  • وسایل حفاظتی
  • بهترین شیوه های ایمنی
  • کمک های اولیه
  • ایمنی خدمات غذایی
  • ایمنی ساخت و ساز
  • آزبست

۸. تمرینات تیمی

هدف از آموزش تیم این است که اعضای یک تیم را قادر سازد تا روابط قوی تری با یکدیگر ایجاد کنند و به طور منسجم با هم کار کنند. این به شما قدرت می دهد تا فرآیندهای تصمیم گیری، حل مسئله و توسعه تیم خود را بهبود بخشید تا به نتایج بهتری برای سازمان خود برسید.

آموزش تیم معمولاً پس از تغییر ساختار یک شرکت، ادغام یا اکتساب انجام می شود. در این شرایط، بسیاری از کارمندان برای اولین بار با هم کار می کنند و آموزش تیم را به یک فرآیند ضروری تبدیل می کنند.

برخی از موضوعاتی که کارفرمایان در آموزش تیم بحث می کنند عبارتند از:

  • بهبود ارتباطات
  • ایجاد یک محیط کاری مثبت
  • بهبود همکاری تیمی
  • افزایش بهره وری تیم
  • ایجاد روابط خوب با هم تیمی ها
  • شناسایی و استفاده از نقاط قوت اعضای تیم
  • انگیزه نگه داشتن هم تیمی ها

صرف نظر از نوع آموزش در محل کار، مهم است که به برنامه به عنوان فرصتی برای رشد در شرکت نگاه کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا با دقت یادداشت برداری کنید، سؤال بپرسید و در صورت نیاز مشارکت کنید. با ذهنی باز و اشتیاق به یادگیری، می توانید مهارت های کلیدی جدیدی را در طول برنامه آموزشی محل کار خود توسعه دهید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *