سطوح بالای مشارکت کارکنان می تواند جابجایی کارکنان را کاهش دهد، کارکنان شادتر تولید کند و بهره وری را بهبود بخشد. مشارکت قوی کارکنان همچنین می تواند میزان رضایت مشتری را افزایش دهد. برای ایجاد محیطی که مشارکت کارکنان را ارتقا می دهد، باید درک کنید که اعضای تیم برای چه چیزهایی ارزش قائل هستند و تکنیک هایی را توسعه دهید که به حفظ علاقه آنها به ارزش های شرکت کمک می کند.
در این مقاله از ایوسی، مشارکت کارمندان و اینکه چگونه می توانید تیم خود را درگیر نگه دارید، شرح خواهیم داد.
مشارکت کارکنان چیست؟
تعامل کارکنان بر روابط بین کارکنان و شرکت متمرکز است. سطوح بالای مشارکت کارکنان در یک سازمان به این معنی است که اعضای تیم برای تکمیل کار خود انگیزه دارند و در موفقیت شرکت سرمایه گذاری می کنند. درک آنچه که تیم شما می خواهد، مانند تعادل بین کار و زندگی، احترام و رشد در شرکت بسیار مهم است.
استراتژی هایی که ارزش های تیم شما را ارتقا می دهند، می توانند تعامل آن ها را افزایش دهند. برای تعیین اینکه چه چیزی تیم شما را هدایت می کند، انجام یک نظرسنجی از کارمندان یا برگزاری یک جلسه برای ایده پردازی ایده ها را در نظر بگیرید. سعی کنید هر پیشنهادی را که تیمتان ارائه می دهد در برنامه خود بگنجانید.
۱۰ ایده تعامل کارکنان
در اینجا ۱۰ استراتژی وجود دارد که می توانید برای تلاش برای بهبود و حفظ مشارکت کارکنان اجرا کنید:
- نظم و سازماندهی کنید.
- فرصتهای آموزشی و آموزش مداوم را فراهم کنید.
- اجازه دهید که کارکنان ایدهها و پیشنهادات خود را ارائه کنند.
۱. تشویق همکاری
با گنجاندن دیدگاهها و ایدههای مختلف، همکاری به تیم شما اجازه میدهد محصولی دقیقتر و کاملتر ایجاد کند. تشویق همکاری می تواند به تیم شما کمک کند پیوندهای نزدیک تری ایجاد کند و انگیزه آنها را افزایش دهد. برای افزایش همکاری، برگزاری جلسات منظم تیم را در نظر بگیرید که در آن اعضا بتوانند پیشرفت را به اشتراک بگذارند و راه حل هایی برای چالش ها ارائه دهند. در صورت امکان، فضای کاری خود را به یک محیط باز تبدیل کنید تا ارتباط منظم بین همکاران را تشویق کنید.
مرتبط: مهارت های کار گروهی: تعریف و مثال
۲. ایجاد ارتباطات
تیم شما برای تکمیل پروژه ها باید با هم کار کنند، اما ایجاد روابط با سایر بخش ها به همان اندازه مهم است. وقتی تیم شما درباره عملکردهای شرکت اطلاعات بیشتری کسب می کند، می تواند آن اطلاعات را در کار خود بگنجاند تا بهره وری را افزایش دهد.
برای تعامل بیشتر با گروه های دیگر، سعی کنید رویدادهای بین بخشی ایجاد کنید که در آن تیم شما می تواند در مورد بخش های مختلف شرکت بیاموزد. به عنوان مثال، یک ناهار را برای جشن گرفتن یک پروژه موفق که تیم شما و بخش دیگری برای تکمیل آن با یکدیگر همکاری کردند، برگزار کنید. اعضای تیم را تشویق کنید که مستقیماً از سایر گروه ها سؤال بپرسند تا بتوانند در مورد همکاران و مسئولیت های خود اطلاعات بیشتری کسب کنند.
۳. ساخت یک چشم انداز مشترک
برای ایجاد بیانیه ماموریت خود با تیم خود کار کنید و از آن به عنوان یک اصل راهنما برای تصمیم گیری استفاده کنید. یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید که در آن می توانید ایده های اعضای تیم را جمع آوری کنید تا چشم اندازی را ایجاد کنید که با اهداف شرکت شما همسو باشد. بیانیه ماموریت گروهی می تواند ارزش کار تیم شما را یادآوری کند.
به عنوان مثال، اگر در بخش خدمات مشتری سرپرست هستید، می توانید یک جلسه تیمی برای ایجاد یک بیانیه مشترک که همه اعضا می توانند بر اساس آن توافق کنند برگزار کنید. با هم، شما ایجاد می کنید، “هدف ما ارائه بهترین مراقبت برای مشتریان در کمترین زمان.” این بیانیه ماموریت می تواند به کار تیمی شما در جهت یک هدف مشترک کمک کند.
مرتبط: راهنمای فرهنگ شرکت
۴. متعهد به سلامتی و رفاه
سلامت جسمی و روانی خوب ممکن است به کاهش استرس و تمرکز کارکنان کمک کند. سعی کنید یک برنامه بهداشتی را اجرا کنید که به تیم شما انگیزه دهد تا بهزیستی خود را بهبود بخشد. این می تواند به سادگی راه اندازی یک باشگاه پیاده روی در طول ناهار یا ارائه بازپرداخت برای عضویت در باشگاه باشد. شما همچنین می توانید تعادل کار و زندگی سالم را تشویق کنید. اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم شما دارای حجم کاری قابل کنترل هستند و تا حد امکان به آنها کمک کنید.
۵. نشان دادن به کارکنان که هدف کارشان چیست
قرار دادن کارکنان خود در تماس نزدیکتر با افرادی که به آنها کمک می کنند باعث می شود آنها را بیشتر درک کنند و از کار خود الهام بگیرند. شما می توانید این کار را با به اشتراک گذاشتن داستان های موفقیت مشتری انجام دهید. همچنین میتوانید فرصتهایی را برای کارمندانی که معمولاً مستقیماً با مشتریان کار نمیکنند ایجاد کنید تا زمان خود را با مشتریان بگذرانند. کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه تلاش آنها به مشتریان کمک می کند می تواند به اعضای تیم کمک کند تا ارزش کار خود را درک کنند.
مطالب مرتبط: ۵ مهارت اساسی مدیریت (به علاوه نحوه توسعه آنها)
۶. انعطاف پذیرتر شدن
یکی از بهترین امتیازاتی که کارکنان ارزش دارند، انعطاف پذیری است. ممکن است بتوانید برنامه های کاری متفاوتی را برای پاسخگویی به نیازهای تیم خود ارائه دهید. سعی کنید ساعت های انعطاف پذیری را برای شروع و پایان شیفت کارمندان تنظیم کنید. بسته به ماهیت کارتان، ممکن است بتوانید به تیم خود اجازه دهید یک یا دو روز در هفته از خانه کار کنند. اجازه دادن به انعطاف پذیری در محل کار می تواند باعث شود که کارکنان احساس کنند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.
۷. ایجاد یک برنامه ورود کامل
برای اطمینان از اینکه اعضای تیم جدید فوراً مورد استقبال قرار می گیرند، یک برنامه رسمی ورود ایجاد کنید. یک برنامه راهنمایی ایجاد کنید که به کارمندان جدید اجازه می دهد با یک همکار اختصاصی و با تجربه با سؤالات تماس بگیرند. یک برنامه موفقیت آمیز ورود باید شامل موارد زیر باشد:
-
یک گشت و گذار در ساختمان تا کارکنان بدانند هر چیزی که برای موفقیت لازم است را از کجا پیدا کنند
-
اطلاعات در مورد بیانیه ماموریت شرکت، ارزش ها و فرهنگ
-
معرفی سایر اعضای تیم و همکاران
-
مروری بر برنامه تمرینی
۸. نشان دادن قدردانی خود
کارمندان زمانی که احساس ارزشمندی و قدردانی می کنند ممکن است سخت تر کار کنند و بهره وری بیشتری داشته باشند. از کارمندان خود بپرسید که چگونه می توانید آنها را زمانی که فراتر از انتظارات هستند تشخیص دهید. برخی از کارمندان از تأیید عمومی لذت می برند، در حالی که برخی دیگر تصدیق ظریف تری را ترجیح می دهند. در صورت امکان با توجه به ترجیحات آنها به آنها پاداش دهید.
همچنین باید اطمینان حاصل کنید که همه اعضای تیم می دانند که چرا یک کارمند خاص تأییدیه دریافت می کند. یادگیری اینکه چرا کسی تحسین می شود می تواند به همکاران کمک کند تا در جهت اهداف خود تلاش کنند و ارتباطات باز را در بین تیم شما تشویق کند. اگر برگزیدگان روند خود را به اشتراک بگذارند، دیگران ممکن است از آن یاد بگیرند و بفهمند که چگونه از طریق مثالهای واقعی و قابل مشاهده موفق شوند.
۹. در میان گذاشتن اهداف روشن
ارتباطات خوب برای بهبود فرهنگ شرکت بسیار مهم است. کارمندان معمولاً می خواهند بخشی از تصمیمات، جهت گیری و موفقیت یک کسب و کار باشند. در مورد پروتکل ها شفاف باشید و به کارمندان کمک کنید تا دلایل فرآیندهای خاص را درک کنند. کمک به آنها برای درک اینکه چرا پروتکل وجود دارد، آنها را به کارمندی با اعتماد به نفس و وفادارتر تبدیل می کند.
۱۰. پیشنهاد رشد شغلی
برای افزایش وفاداری در تیم و شرکت خود فرصت هایی برای رشد و توسعه شخصی ایجاد کنید. درک اهداف شغلی کارکنان می تواند به شما کمک کند تیم موثرتری ایجاد کنید. شما می توانید با فرصت های پیشرفت مستقیم به آنها کمک کنید یا به آنها در کسب مهارت های مورد نیاز کمک کنید. وقتی به اعضای تیم کمک می کنید تا به اهداف شغلی خود دست یابند، ممکن است به شرکت وفادارتر باشند.
در صورت امکان، در بودجه خود برای توسعه کارکنان پول اختصاص دهید. برنامه ای ایجاد کنید که بازپرداخت شهریه را برای کارمندان ارائه دهد تا در کلاس های مربوط به موضوعات مرتبط شرکت کنند. اعضای تیم را به کنفرانس ها و سمینارها بفرستید تا در مورد صنعت خود بیشتر بدانید.
اگر اهداف حرفه ای آنها شامل یادگیری بیشتر در مورد حوزه دیگری از تجارت شما است، سعی کنید یک برنامه تبادل دپارتمان ایجاد کنید که در آن همتایان بتوانند به یکدیگر آموزش دهند. یک جلسه «ناهار و یادگیری» را امتحان کنید که توسط دپارتمانی برگزار می شود که بر مهارت ارزشمندی تمرکز دارد که دیگران ممکن است به یادگیری آن علاقه مند باشند.
۱۱. نظم و سازماندهی
برای ایجاد نظم و سازماندهی در محیط کار و برقراری تعامل بین کارکنان، میتوان از راهکارهای زیر استفاده کرد: برگزاری جلسات هفتگی با کارکنان به منظور بحث و تبادل نظر درباره اهداف، پیشرفتها و موانع، تعیین وظایف و مسئولیتهای هر کارکن به منظور اجرای بهتر وظایف، استفاده از سامانههای ارتباطی برای سازماندهی ارتباطات، ارائه راهنماها و فرآیندها به کارکنان و ارزیابی منظم عملکرد آنها، ترغیب کارکنان به همکاری و تیمکاری، مشارکت کارکنان در اتخاذ تصمیمها و ایجاد محیط پاسخگو و باز همراه که به کارکنان امکان بیان آزادانهی نظرات و پیشنهادات خود را میدهد.
۱۲. فراهم سازی فرصتهای آموزشی و آموزش مداوم
برای تعامل مؤثر با کارکنان، ارائه فرصتهای آموزشی و آموزش مداوم امری بسیار حائز اهمیت است. فرصتهای آموزشی و آموزش مداوم به کارکنان امکان میدهد تا مهارتها، دانش و تواناییهای خود را در حوزههای مختلف بهروز کرده و بهبود ببخشند. با ارائه این فرصتها، کارکنان به روز با مفاهیم، روشها و فنون جدید خواهند بود که به بهبود عملکرد و موفقیتِ سازمان کمک میکند. علاوه بر این، فرصتهای آموزشی رضایت و انگیزه کارکنان را بهبود میبخشد. وقتی که کارکنان متوجه این میشوند که سازمان از آنها برای بهتر شدن تواناییها و دانش خود حمایت میکند، احساس ارزشمندی میکنند و به سازمان اعتقاد بیشتری خواهند داشت.
بدیهی است که فرآیند آموزش مداوم باید همراه با مشاوره و پشتیبانی فنی باشد. همچنین، این فرآیند باید با در نظر گرفتن نیازها و علاقههای کارکنان صورت گیرد. برنامههای آموزشی باید به طور مستمر بررسی و به روز رسانی شوند تا با تغییرات روزمره صنعت و نیازهای سازمان هماهنگ شوند. علاوه بر این، برای به طور حداکثری بهرهوری از فرآیند آموزش، نیاز است که کارکنان در فرآیند طراحی و ارزیابی برنامههای آموزشی دخیل شوند. با ایجاد فرصتهای برای بازخورد و شنیدن نظرات کارکنان در زمینه آموزش، سازمان میتواند بهبودهای لازم را در برنامههای آموزشی خود اعمال کند و نیازهای واقعی کارکنان را برآورده کند.
۱۳. اجازه به کارکنان برای ارائه ایدهها و پیشنهادات خود
اجازه دادن به کارکنان برای ارائه ایدهها و پیشنهادات خود به شکل مرتب و مداوم، باعث بهبود فرآیندها و افزایش کیفیت کار میشود. وقتی که کارکنان مطمئن هستند که مسئولان سطح بالاتر به نظرات و پیشنهادات آنها گوش میدهند و از آنها استفاده میکنند، احساس مشارکت در تصمیمگیریهای سازمان خواهند داشت و تمایل بیشتری به ارائه ایدههای مفید خواهند داشت.
اگر کارکنان موظف به تجربه و دانش خود را در اختیار سازمان گذاشته و ایدهها و پیشنهاداتی که دارند را ارائه نکنند، سازمان راهبردی برای رشد خود از دست میدهد. با ارائه ایدههای خلاقانه و نوآورانه، کارکنان به چالش نظامها و فرآیندهای سابق میپردازند و میتوانند راهکارهای بهتر و کارآمدتری را در بهبود عملکرد و افزایش بهرهوری به سازمان ارائه دهند. همچنین، این نوع تعامل باعث افزایش انگیزه کارکنان و ارتباط بهتر با سازمان میشود، زیرا حس میکنند نقش فعالی در تصمیمگیریهای مهم سازمان دارند و میتوانند در جهت پیشرفت و توسعه آن تأثیر گذار باشند.
و بخوانید:
یک پاسخ
این راهکارها برام خیلی مفید بودن
بازم از این راه ها معرفی کنین