بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

اهداف تجاری چیست؟ تعریف، مراحل و مثال ها

اهداف کسب و کار کوچک

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اهداف کسب و کار بخش مهمی از تعیین اولویت ها و تنظیم شرکت شما برای موفقیت در یک دوره زمانی معین است. صرف زمان برای تعیین اهداف برای کسب و کار و ایجاد مقاصد فردی برای کمک به شما برای رسیدن به هر هدف می تواند توانایی شما را برای دستیابی به آن اهداف بسیار افزایش دهد. در اینجا، ما تعریف اهداف تجاری، تفاوت بین اهداف و مقاصد تجاری را بررسی می کنیم و نکاتی را به همراه نمونه هایی از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار ارائه می دهیم.

اهداف کسب و کار چیست؟

اهداف کسب و کار اهدافی هستند که یک کسب و کار پیش بینی می کند در یک دوره زمانی معین به آنها دست یابد. شما می توانید اهداف تجاری را برای شرکت خود به طور کلی و همچنین برای بخش های خاص، کارمندان، مدیران و/یا مشتریان تعیین کنید. اهداف معمولاً نشان‌دهنده هدف بزرگ‌تر یک شرکت هستند و برای ایجاد یک هدف نهایی برای کارمندان تلاش می‌کنند. اهداف کسب و کار نباید مشخص باشند یا اقدامات مشخصی داشته باشند. در عوض، اهداف کسب و کار نتایج گسترده ای هستند که شرکت می خواهد به آنها دست یابد.

تعیین اهداف تجاری به چند دلیل مهم است، از جمله اینکه:

  • راهی برای سنجش موفقیت ارائه دهید
  • همه کارمندان را در مورد اهداف شرکت در یک صفحه نگه دارید
  • به کارکنان درک روشنی از چگونگی رسیدن تصمیم‌گیری به اهداف شرکت بدهید
  • اطمینان حاصل کنید که شرکت در مسیر درست حرکت می کند

مرتبط: اهداف هوشمند: تعریف و مثال

اهداف کسب و کار چیست؟

اهداف تجاری گام هایی به وضوح تعریف شده و قابل اندازه گیری هستند که برای دستیابی به هدف های گسترده تر یک شرکت برداشته می شوند. آنها ماهیت خاصی دارند و به راحتی قابل تعریف و پیگیری هستند. شرکت ها باید اهدافی را برای دستیابی به اهداف تجاری خود تعیین کنند.

مرتبط: ۱۰ مثال استراتژی کسب و کار

اهداف تجاری در مقابل مقاصد تجاری

تفاوت های بین اهداف تجاری (Business goals) و مقاصد تجاری (business objectives) به شرح زیر است:

  • اهداف کسب و کار “چه” هدف یک کسب و کار را تعریف می کنند در حالی که مقاصد “چگونه” را تعریف می کنند.
  • اهداف تجاری معمولاً فقط یک جهت کلی را ارائه می دهند که یک شرکت از آن پیروی می کند، در حالی که مقاصد تجاری به وضوح مراحل عملی را ترسیم می کنند.
  • مقاصد تجاری قابل اندازه گیری هستند در حالی که اهداف به طور کلی چندان قابلیت اندازه گیری ندارند.
  • مقاصد کسب و کار مشخصند در حالی که اهداف گسترده تر و فراگیرتر هستند.
  • مقاصد تجاری معمولاً دارای یک جدول زمانی مشخص هستند در حالی که اهداف تجاری اینگونه نیستند.

نحوه تعیین اهداف کوتاه مدت کسب و کار

اهداف کوتاه مدت کسب و کار معمولاً اهدافی هستند که می خواهید شرکت شما در یک دوره چند هفته یا چند ماهه به آنها دست یابد. برای تعیین اهداف کوتاه مدت کسب و کار می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. اهداف کوتاه مدت کسب و کار شرکت خود را برای یک دوره زمانی مشخص، تعیین کنید

اولین قدم در تعیین اهداف کوتاه مدت کسب و کار این است که بفهمید به کدام اهداف می خواهید در یک بازه زمانی مشخص برسید. بسیاری از اهداف کوتاه مدت اهدافی هستند که دستیابی به اهداف بلند مدت را بیشتر می کنند. اهداف بلندمدت خود و همچنین آنچه را که می خواهید در هفته ها یا ماه های آینده به دست آورید در نظر بگیرید و آن ها را به اهداف کوتاه مدت تبدیل کنید تا کسب و کار شما را به جلو سوق دهد.

۲. هر هدف را به اهداف تجاری قابل اجرا تقسیم کنید

در مرحله بعد، شما باید هر هدف کوتاه مدت را به اهداف قابل اجرا تقسیم کنید. این اهداف باید نمایانگر گام هایی باشد که شرکت شما برای رسیدن به هر هدف برمی دارد. به عنوان مثال، اگر هدف شما این است که در ماه آینده شش مشتری جدید به دست آورید، اهداف شما اقداماتی خواهد بود که برای امنیت کسب و کار شش مشتری انجام خواهید داد، مانند قرار دادن یک آگهی جدید در روزنامه و ارسال سه بار در هفته در رسانه های اجتماعی

۳. مطمئن شوید که مقاصد شما قابل اندازه گیری هستند

مقاصد تجاری که در مرحله قبل تعیین می کنید باید قابل اندازه گیری باشند. به عنوان مثال، اگر یکی از مقاصد شما برای رسیدن به یک هدف کوتاه مدت، ارسال بیشتر در رسانه های اجتماعی است، به سادگی “پست بیشتر در رسانه های اجتماعی” را به عنوان یک استراتژی بیان نکنید. در عوض، با مشخص بودن تا حد امکان، هدف را قابل اندازه گیری کنید. با استفاده از مثال بالا، می توانید از “پست در اینستاگرام سه بار در هفته و فیس بوک دو بار در هفته به مدت هشت هفته” استفاده کنید.

۴. وظایف مرتبط با هدف را به کارکنان اختصاص دهید

هنگامی که مقاصد را برای هر هدف کوتاه مدت تعیین کردید، هر هدف را به یک کارمند یا تیمی از کارمندان اختصاص دهید که تا پایان هدف را ببینند.

۵. پیشرفت را به طور منظم اندازه گیری کنید

به طور منظم پیشرفت اهداف کوتاه مدت خود را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که در مسیر رسیدن به آنها در چارچوب زمانی که تعیین کرده اید هستید. به عنوان مثال، اگر به عنوان بخشی از یک هدف تجاری، پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود را به سه بار در هفته افزایش می‌دهید، افزایش تعامل مشتری/مشتری بالقوه را که در نتیجه دریافت می‌کنید اندازه‌گیری کنید. پیشرفت را پیگیری کنید و در صورت نیاز مقاصد خود را تنظیم کنید تا بهتر به اهداف خود برسید.

مطالب مرتبط: اهداف استراتژیک چیست؟ (با مثال)

نمونه هایی از اهداف کوتاه مدت کسب و کار

در اینجا چند نمونه از اهداف کوتاه مدت کسب و کار آورده شده است:

  • افزایش ۳ درصدی قیمت محصولات طی سه ماه آینده.
  • سه کارمند جدید بازاریابی را طی پنج ماه آینده استخدام کنید.
  • ترافیک وبلاگ شرکت خود را افزایش دهید.
  • هدایای ماهانه برای مشتریان در رسانه های اجتماعی اجرا کنید.
  • برنامه جایزه «کارمند ماه» را شروع کنید.
  • یک موسسه خیریه را برای شروع حمایت انتخاب کنید.
  • یک نمایه در یک کانال رسانه اجتماعی جدید ایجاد کنید.
  • انتشار پست های شبکه های اجتماعی را به سه بار در هفته افزایش دهید.

مطالب مرتبط: نحوه تعیین و دستیابی به اهداف

چگونه اهداف بلند مدت کسب و کار را تعیین کنیم

علاوه بر مراحل ذکر شده در بخش نحوه تعیین اهداف کوتاه مدت، هنگام ایجاد اهداف بلندمدت تجاری باید این مراحل را نیز لحاظ کنید:

۱. اهدافی را که می خواهید در ۱۰ سال آینده به آنها برسید تعیین کنید

اولین قدم برای ایجاد اهداف بلندمدت تجاری، تعیین اهدافی است که می خواهید در چند سال آینده به آنها برسید. بسیاری از مردم دریافتند که تعیین اهداف ۱۰ سال بعد کافی است. با این حال، شما می توانید اهدافی را به اندازه یک سال یا به اندازه ۲۰ سال دورتر تعیین کنید. تا جایی که ممکن است اهدافی را که می خواهید کسب و کارتان در دوره زمانی که تصمیم می گیرید به آن دست پیدا کند، شناسایی و یادداشت کنید.

۲. اهداف بلندمدت تجاری خود را اولویت بندی کنید

بسیاری از شرکت ها اهداف متعددی دارند که می خواهند در بلندمدت به آنها دست یابند. با این حال، تمرکز روی هر هدف در یک زمان دشوار است. به همین دلیل، مهم است که ابتدا اهدافی را که می خواهید روی آنها تمرکز کنید اولویت بندی کنید و منابع شرکت خود را قبل از حرکت به سمت اهداف دیگر در دستیابی به آنها قرار دهید.

۳. هر هدف بلند مدت را به مقاصد کوتاه مدت تقسیم کنید

مشابه نحوه تجزیه اهداف کوتاه مدت، همچنین باید اهداف بلند مدت خود را به مقاصد کوتاه مدت قابل اجرا تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر هدف بلندمدت شما افزایش آگاهی کلی از برند شما باشد، باید این را به مقاصد کوتاه مدت تقسیم کنید که در نهایت به شما در دستیابی به هدف بلندمدت کمک می کند. نمونه هایی از مقاصد عملی برای هدف فوق، ارسال پست در رسانه های اجتماعی سه بار در هفته و همکاری با تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی به صورت ماهانه است.

۴. اهداف بلند مدت شرکت خود را به طور منظم دنبال کنید

یکی از اجزای مهم دستیابی به اهداف بلندمدت ردیابی آنها به صورت منظم است. از آنجایی که رسیدن به اهداف بلندمدت ممکن است زمان زیادی طول بکشد، فراموش کردن آنها یا فراموش کردن هدف نهایی می تواند آسان باشد. پیگیری پیشرفت های صورت گرفته به سمت هر هدف می تواند اطمینان حاصل کند که در مسیر درست برای رسیدن به این اهداف هستید و شما را قادر می سازد تا در صورت نیاز هر گونه تعدیل را انجام دهید.

نمونه هایی از اهداف بلند مدت کسب و کار

در زیر نمونه هایی از اهداف بلند مدت کسب و کار آورده شده است:

  • در طی دو سال آینده کل درآمد شرکت خود را ۱۰ درصد افزایش دهید.
  • کاهش ۵ درصدی هزینه های تولید طی سه سال آینده.
  • آگاهی کلی برند را افزایش دهید.
  • سهم شرکت خود را در بازار آن افزایش دهید.
  • سه دفتر جدید در سراسر کشور باز کنید.
  • ۵۰ کارمند جدید در سراسر کشور استخدام کنید.
  • توسعه و عرضه سه محصول جدید.

بخوانید: ۸ توصیه ناب از بزرگان کسب و کار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *