نماد سایت ایوسی

بازاریابی چیست؟ – معرفی انواع بازاریابی

بازاریابی

بازاریابی چیست؟

بازاریابی فعالیت، مجموعه‌ای از مؤسسات و فرآیندهایی برای ایجاد، ارتباط، ارائه و مبادله پیشنهاداتی است که برای مشتریان، اربابان رجوع، شرکا و جامعه در کل ارزش دارد. (مصوب ۲۰۱۷ انجمن بازاریابی آمریکا (AMA: American Marketing Association) که از تحقیقات بازاریابی و بازاریابی هر سه سال یکبار توسط پانلی متشکل از پنج محقق که محققین فعال هستند، بازبینی و تایید/تغییر می شوند.)

تعریف تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی عملکردی است که مصرف کننده، مشتری و عموم مردم را از طریق اطلاعات به بازاریاب پیوند می‌دهد؛ اطلاعاتی که برای شناسایی و تعریف فرصت ها و مشکلات بازاریابی استفاده می شود.

تولید، پالایش و ارزیابی اقدامات بازاریابی؛ نظارت بر عملکرد بازاریابی؛ و درک بازاریابی را به عنوان یک فرآیند بهبود می‌بخشد. تحقیقات بازاریابی اطلاعات مورد نیاز برای رسیدگی به این مسائل را مشخص می کند، روش جمع آوری اطلاعات را طراحی می کند، فرآیند جمع آوری داده ها را مدیریت و اجرا می کند، نتایج را تجزیه و تحلیل می کند و یافته ها و پیامدهای آنها را به اطلاع می رساند.

تعریف برند

نام تجاری یا همان برند یک نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک فروشنده را متمایز از کالاهای فروشندگان دیگر می‌کند.

استانداردهای برند ISO اضافه می کنند که یک نام تجاری “یک دارایی نامشهود است” که قصد دارد “تصاویر و تداعی های متمایز را در ذهن سهامداران ایجاد کند و در نتیجه سود/ارزش اقتصادی ایجاد کند.”


برخی از انواع بازاریابی

اینفلوئنسر مارکتینگ – Influencer Marketing

به گفته انجمن ملی تبلیغ کنندگان (ANA: Association of National Advertisers)، اینفلوئنسر مارکتینگ بر اعمال نفوذ افرادی که بر خریداران بالقوه تأثیر دارند و جهت دهی به فعالیت های بازاریابی حول این افراد برای هدایت پیام برند به بازار بزرگتر تمرکز دارد.

در اینفلوئنسر مارکتینگ، به جای بازاریابی مستقیم برای گروه بزرگی از مصرف‌کنندگان، یک برند الهام‌بخش اینفلوئنسرها (که می‌تواند شامل افراد مشهور، تولیدکنندگان محتوا، حامیان مشتری و کارمندان باشد) می‌شود یا آن‌ها را جبران می‌کند.

مرتبط: راهنمای اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی رابطه‌ای – Relationship Marketing

طبق گفته انجمن ملی تبلیغ‌کنندگان (ANA)، بازاریابی رابطه‌ای به استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی برای تقسیم‌بندی مشتریان برای ایجاد وفاداری اشاره دارد.

بازاریابی رابطه مند از بازاریابی پایگاه داده، تبلیغات رفتاری و تجزیه و تحلیل برای هدف قرار دادن دقیق مشتریان و ایجاد برنامه های وفاداری استفاده می کند.

بازاریابی ویروسی – Viral Marketing

بازاریابی ویروسی یک پدیده بازاریابی است که افراد را برای انتقال پیام بازاریابی تسهیل و تشویق می کند.

به این دلیل که تعداد افرادی که در معرض یک پیام قرار می‌گیرند، «ویروسی» نامیده می‌شود، فرآیند انتقال ویروس یا بیماری از فردی به فرد دیگر را تقلید می‌کند.

مرتبط: بازاریابی ویروسی چیست؟ (همراه با مراحل اجرای موفق)

بازاریابی سبز – Green Marketing

بازاریابی سبز به توسعه و بازاریابی محصولاتی اشاره دارد که فرض می شود از نظر محیطی ایمن هستند (یعنی برای به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط فیزیکی یا بهبود کیفیت آن طراحی شده اند).

این اصطلاح همچنین ممکن است برای توصیف تلاش‌ها برای تولید، ترویج، بسته‌بندی و بازیابی محصولات به شیوه‌ای که حساس یا پاسخگو به نگرانی‌های زیست‌محیطی باشد استفاده شود.

مرتبط: آیا بازاریابی سبز برای کسب و کار شما مناسب است؟

بازاریابی کلمات کلیدی – Keyword Marketing

بازاریابی کلمات کلیدی شامل قرار دادن یک پیام بازاریابی در مقابل کاربران بر اساس کلمات کلیدی و عباراتی است که برای جستجو استفاده می کنند.

مزیت کلیدی این روش این است که به بازاریابان این توانایی را می دهد که با پیام مناسب در زمان مناسب به افراد مناسب دست یابند. برای بسیاری از بازاریابان، بازاریابی کلمات کلیدی منجر به قرار دادن یک تبلیغ زمانی می شود که کلمات کلیدی خاصی وارد شوند.

توجه داشته باشید که در سئو، این عبارت به دستیابی به جایگاه برتر در خود نتایج جستجو اشاره دارد.

مرتبط: راهنمای نهایی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی چریکی – Guerilla Marketing

بازاریابی چریکی یک استراتژی بازاریابی غیر متعارف و خلاقانه را توصیف می کند که هدف آن کسب حداکثر نتایج از حداقل منابع است.

مرتبط: ۶ نوع بازاریابی چریکی: تاکتیک های بازاریابی مقرون به صرفه اما متقاعد کننده

بازاریابی برون گرا – Outbound Marketing

بازاریابی برون گرا اصطلاح جدیدتری برای بازاریابی سنتی است که زمانی ابداع شد که اصطلاح بازاریابی درون گرا رایج شد.

در بازاریابی برون‌گرا، بازاریاب از طریق روش‌هایی مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و نمایش دیجیتال، ارتباط با مشتری را آغاز می‌کند. اغلب برای تأثیرگذاری بر آگاهی و ترجیح مصرف کننده برای یک برند استفاده می شود.

بازاریابی درونگرا – Inbound Marketing

بازاریابی درونگرا بازاریابی است که در آن مشتریان در پاسخ به روش های مختلفی که برای جلب توجه آنها استفاده می شود، با بازاریاب ارتباط برقرار می کنند. این روش ها عبارتند از بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رویداد، بازاریابی محتوا و طراحی وب.

یکی از اهداف بازاریابی درونگرا، که شامل بازاریابی محتوا می شود، ایجاد کسب و کار به عنوان منبعی برای اطلاعات ارزشمند و راه حل های مشکلات است، در نتیجه اعتماد و وفاداری مشتری را تقویت می کند.

مرتبط: چگونه از بازاریابی برون گرا به بازاریابی درونگرا گذر کنیم

بهینه سازی موتور جستجو (SEO: Search Engine Optimization)

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) فرآیند توسعه یک برنامه بازاریابی/فنی برای بهبود دید در یک یا چند موتور جستجو است. به طور معمول، این شامل دو عنصر است.

توجه: هنگامی که سئو برای توصیف یک فرد استفاده می شود، مخفف کلمه بهینه ساز موتور جستجو است.

بازاریابی محتوا – Content Marketing

بازاریابی محتوا تکنیکی است برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و به دست آوردن یک مخاطب کاملاً تعریف شده؛ با هدف هدایت کنش مشتری سودآور.

طبق گفته انجمن ملی تبلیغ‌کنندگان (ANA)، بازاریابی محتوا شامل روش‌های مختلفی برای بیان داستان برند است. بیشتر و بیشتر بازاریابان تبلیغات خود را به سمت بازاریابی محتوا/داستان گویی تغییر می دهند تا چسبندگی و پیوند عاطفی بیشتری با مصرف کننده ایجاد کنند.

مرتبط: بازاریابی محتوا چیست؟

دانلود کتاب: راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرت‌انگیز دست پیدا کنیم؟
فرمت: pdf
حجم: ۲.۷۹ مگابایت
تعداد صفحات: ۲۷۸ صفحه
این کتاب درباره بازاریابی هوشمندانه و راهکارهای نوین برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش صحبت می‌کند و به خواننده کمک می‌کند در کمتر از یک سال به درآمد حیرت‌انگیزی دست پیدا کند.

الان دانلود کنید!


معرفی چهار P در بازاریابی

تولید، محصول – Product

یک محصول به عنوان مجموعه‌ای از خصوصیات (ویژگی‌ها، عملکردها، مزایا، و کاربردها) با قابلیت مبادله یا استفاده، معمولاً ترکیبی از اشکال ملموس و ناملموس تعریف می‌شود.

بنابراین یک محصول ممکن است یک ایده، یک موجودیت فیزیکی (کالا) یا یک خدمت یا هر ترکیبی از این سه باشد، که به منظور تبادل در ارضای اهداف فردی و سازمانی وجود دارد.

در حالی که اصطلاح “محصولات و خدمات” گاهی اوقات استفاده می شود، محصول اصطلاحی است که هم کالاها و هم خدمات را در بر می گیرد.

قیمت – Price

قیمت نسبت رسمی است که مقدار پول، کالا یا خدمات مورد نیاز برای به دست آوردن مقدار معینی از کالا یا خدمات را نشان می دهد.

مبلغی است که مشتری باید برای خرید محصول بپردازد.

مکان (یا توزیع) – Place

توزیع به عمل بازاریابی و حمل محصولات به مصرف کنندگان اشاره دارد. همچنین برای توصیف میزان پوشش بازار برای یک محصول خاص استفاده می شود.

در ۴ P توزیع با مکان یا قرار دادن (place or placement) نشان داده می شود.

ترویج – Promotion

طبق گفته انجمن ملی تبلیغ‌کنندگان (ANA)، بازاریابی تبلیغاتی شامل تاکتیک‌هایی است که خرید کوتاه‌مدت را تشویق می‌کند، آزمایشی و مقدار خرید را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از نظر حجم، سهم و سود بسیار قابل اندازه‌گیری است.

مثال‌ها شامل کوپن‌ها، قرعه‌کشی‌ها، تخفیف‌ها، حق بیمه، بسته‌بندی ویژه، بازاریابی مرتبط با علت و صدور مجوز است.


مقالات بیشتر درخصوص بازاریابی:

خروج از نسخه موبایل