بازاریابی داده محور به کسب و کارها و سازمان ها اجازه می دهد تا از داده های کمی مشتری برای ایجاد استراتژی ها و فعالیت های تبلیغاتی استفاده کنند. استراتژی های بازاریابی مبتنی بر داده می تواند برای تجزیه و تحلیل بازارهای هدف، ایجاد روابط با مشتری و گسترش دسترسی مشتری مفید باشد. علاوه بر این، بینشی که می توانید از بازاریابی مبتنی بر داده به دست آورید، می تواند هنگام ایجاد یک کمپین بازاریابی کامل، ارزشمند باشد.
در این مقاله از ایوسی، بازاریابی دادهمحور چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد، به علاوه مزایا و نمونههایی از بازاریابی دادهمحور را بررسی میکنیم.
بازاریابی داده محور چیست؟
بازاریابی داده محور یک استراتژی برای بهینه سازی ارتباطات برند و فعالیت های تبلیغاتی بر اساس اطلاعات مشتری است. در یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر داده، بازاریابان از داده های کمی مانند محدوده سنی مشتری، سطح درآمد، موقعیت جغرافیایی، الگوهای خرید و سایر داده های قابل اندازه گیری برای پیش بینی نیازها، خواسته ها و رفتارهای آینده خود استفاده می کنند.
بازاریابی داده محور برای طیف گسترده ای از برنامه ها مفید است، از جمله:
-
ایجاد بخشهای بازار: بازاریابی مبتنی بر داده به شما کمک میکند تا بر اساس جمعیتشناسی مشتریان، جایگاههای متنوعی ایجاد کنید، بنابراین تجربه بهتر و شخصیتری را ارائه میکنید. مخاطبان هدف شما را می توان بر اساس جمعیت شناختی، ترجیحات، نقاط دردناک یا مراحل مختلف سفر خریدار تقسیم بندی کرد .
-
هدف گذاری مجدد تبلیغات: شما می توانید از اطلاعات مشتری برای درک اینکه کدام روش های تبلیغاتی در هر بخش بازار مؤثرتر هستند استفاده کنید. هدف گذاری مجدد تبلیغات شما همچنین می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش دسترسی به بازار کمک کند.
-
بهینه سازی محتوای تبلیغاتی: می توانید از داده های مشتری برای تصمیم گیری در مورد تمرکز بر قابلیت های تبلیغاتی و تبلیغاتی خود استفاده کنید.
-
همسو کردن تیمهای بازاریابی: زمانی که تیمهای بازاریابی، فروش و خدمات مشتری همسو میشوند، کسبوکارها میتوانند پروفایلهای مشتری را برای همه تیمها ایجاد کنند تا هنگام برنامهریزی استراتژیهای تبلیغاتی و فروش و ارتقای تجربه مشتری به آنها مراجعه کنند.
-
طراحی استراتژیها: میتوانید از دادههای مشتری برای انتخاب استراتژیهای بازاریابی استفاده کنید که به بهترین نحو به مخاطبان هدف شما برسد.
مطالب مرتبط: بازاریابی پویا چیست؟ (با مراحل)
مزایای بازاریابی داده محور
بازاریابی داده محور می تواند برای دستیابی به جایگاه های خاص بازار، ایجاد روابط با مشتری و افزایش فروش بسیار سودمند باشد. این مزایای بازاریابی داده محور را در نظر بگیرید:
۱. تجربه مشتری را شخصی می کند
تکنیک های بازاریابی مبتنی بر داده به تیم های فروش و بازاریابی کمک می کند تا تجربیات مشتریان خود را هنگام مرور پیشنهادات، دریافت به روز رسانی و خرید شخصی سازی کنند. شخصی سازی تجربیات مشتریان نشان می دهد که سازمان شما برای کسب و کار آن ها ارزش قائل است، و زمانی که تجارب خرید و خریدی را ایجاد می کنید که بر روی مشتری تمرکز دارد، به احتمال زیاد مشتریان را در دراز مدت حفظ خواهید کرد.
۲. ایجاد روابط با مشتریان
وقتی متوجه شدید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، چالشهای آنها چیست و چگونه پیشنهادات شما میتواند به مشتریان در غلبه بر چالشها کمک کند، احتمالاً روابط پایداری با مشتریان ایجاد و حفظ خواهید کرد.
-
استفاده از دادهها برای توسعه استراتژیهای شخصیشده میتواند به شما در ایجاد اعتماد، ایجاد شهرت مثبت در بازار و تقویت جامعه بین برند و بازارهای هدف کمک کند.
-
ایجاد روابط مثبت با مشتریان همچنین به سازمان شما اجازه می دهد تا درک کند که چگونه می تواند پیشنهادات جدیدی را بهبود بخشد، نوآوری کند و ارائه دهد که نیازهای منحصر به فرد بازار شما را برآورده می کند.
مطالب مرتبط: ۱۳ راه برای ایجاد روابط بهتر با مشتری
۳. دسترسی به بازار شما را افزایش می دهد
داده های مشتری همچنین می تواند به تیم شما کمک کند تا دسترسی به بازار و توانایی نفوذ به بازارهای متنوع را افزایش دهد. با اطلاعات دقیق جمعیت شناختی، می توانید رویکردهای موثرتری برای ورود به بازارهای مشتریان بیشتر ایجاد کنید. برای مثال، اگر دادههای مشتری را جمعآوری میکنید که پتانسیل ورود به یک بازار جدید را با آخرین محصول خود نشان میدهد، میتوانید استراتژیهای تبلیغاتی برای رسیدن به بازار جدید ایجاد کنید.
۴. معیارهای کلیدی را اندازه گیری می کند
از آنجایی که بازاریابی مبتنی بر داده با اطلاعات کمی کار می کند، می تواند به تیم شما کمک کند معیارهای کلیدی عملکرد را در کمپین های بازاریابی شما اندازه گیری کند. بازده سرمایه گذاری های بازاریابی (ROI) ، نرخ تبدیل ، ارزش طول عمر مشتری چندین معیار کلیدی هستند که استراتژی های داده محور می توانند به شما در نظارت بر آن ها کمک کنند. توانایی ردیابی معیارهای کلیدی نیز برای تیم های فروش و خدمات مشتری مفید است زیرا این متخصصان می توانند از داده های کلیدی برای پیاده سازی تکنیک های فروش، روش های خدمات مشتری و فرآیندهای پشتیبانی استفاده کنند که منجر به فروش و درآمد بیشتر می شود.
مرتبط: مدیریت تجربه مشتری: تعریف و نکات
نمونه هایی از بازاریابی داده محور
در اینجا چند نمونه از برنامه های بازاریابی داده محور آورده شده است:
مثال ۱: شخصی سازی تجربه مشتری
اگر فروشگاه شما اقلام سگ و گربه را می فروشد، می توانید از دو مجموعه پیام بازاریابی برای دسترسی به صاحبان گربه و سگ استفاده کنید. به طور مشابه، اگر فروشگاه شما دارای چندین مکان باشد، تاکتیک های بازاریابی که برای مکان های تگزاس استفاده می کنید با تاکتیک های بازاریابی در میامی متفاوت خواهد بود.
مثال ۲: تبلیغات خود را دوباره هدف گذاری کنید
اگر شخصی محصولات خاصی را در وبسایت شما مرور میکند، دادههای مشتری میتواند به شما این امکان را بدهد که از طریق استراتژیهایی مانند بازاریابی ایمیلی سبد خرید رها شده یا تبلیغات رسانههای اجتماعی، آن محصولات را دوباره به آن مشتری معرفی کنید.
مثال ۳: استراتژی بسازید
فرض کنید داده های مشتریان را جمع آوری می کنید و متوجه می شوید که اکثر مشتریان شما خریدهای خود را از تلفن همراه خود انجام می دهند. میتوانید از این اطلاعات برای طراحی استراتژیهای تلفن همراه بیشتر مانند تبلیغات پولی در برنامههای تلفن همراه محبوبی که میدانید مشتریانتان از آنها استفاده میکنند، استفاده کنید. به این ترتیب، دادههای بازارهای مشتری به ابزار مهمی برای ایجاد استراتژیهای مرتبط و مرتبط با مخاطبان شما تبدیل میشوند.
مثال ۴: بهبود عملکرد تبلیغات
یک شرکت یک کمپین تبلیغاتی موفق را در یکی از مکانهای هدف خود اجرا میکند اما میخواهد معیارهای کمپین را بهبود بخشد. از داده های جمعیت شناختی که شرکت در مورد مشتریان جمع آوری کرد، عادات خرج کردن مخاطبان هدف خود را کشف کرد. با بهبود نسخه تبلیغاتی برای هدف قرار دادن مشتریان حساس به قیمت، شرکت می تواند تبدیل ها را افزایش دهد.
مطالب مرتبط: ۳۲ تاکتیک های تبلیغاتی موثر
نکاتی برای یکپارچه سازی بازاریابی داده محور
هنگام اجرای استراتژی های بازاریابی داده محور، نکات زیر را در نظر بگیرید:
از ابزارهای تجزیه و تحلیل بهره ببرید.
ابزارهای تجزیه و تحلیل وب و بازاریابی در جمع آوری، پردازش، سازماندهی و بازیابی داده ها ضروری هستند. ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی همچنین می توانند به شما در ردیابی و اندازه گیری شاخص های عملکرد کلیدی خود کمک کنند.
یک برنامه عملیاتی برای اعمال داده ها ایجاد کنید.
با تیم خود همکاری کنید تا لیستی از اقداماتی که قصد دارید هنگام ترکیب داده های مشتری که جمع آوری می کنید انجام دهید ایجاد کنید. برای مثال، تقسیمبندی بازارها و ایجاد معیارهای کلیدی، دو اقدامی هستند که میتوانید هنگام ارزیابی اطلاعات مشتری انجام دهید.
اهدافی را برای جمع آوری داده ها تعیین کنید.
مهم است که اهداف قابل اندازه گیری را تعیین کنید که فرآیندهای جمع آوری داده، سازمان و برنامه کاربردی شما را هدایت کند. با اهداف مشخص و قابل اندازهگیری، تیم شما احتمالاً دادههای بازاریابی را به طور مؤثرتری یکپارچه میکند.
پارامترهای مدیریت داده خود را تعریف کنید.
معیارها، فرآیندها یا پروتکلهایی را که میخواهید تیمها هنگام جمعآوری، سازماندهی و استفاده از دادههای مشتری دنبال کنند، تعیین کنید. به عنوان مثال، تیم های بازاریابی ممکن است پایگاه داده یا فایل های مشتری خاصی برای مرتب سازی، نگهداری، بررسی و استفاده از اطلاعات مشتری داشته باشند.