نماد سایت ایوسی

بازاریابی کمیابی چیست؟ (به علاوه ۱۰ تاکتیک برای افزایش فروش)

نمونه‌های کمیابی که باعث ایجاد تبدیل و فروش می‌شود

نمونه‌های کمیابی که باعث ایجاد تبدیل و فروش می‌شود

تکنیک های بازاریابی می تواند به تیم های بازاریابی کمک کند تا محصولات را به طور موثرتری تبلیغ کنند تا مشتریان بیشتری به دست آورند و سود خود را افزایش دهند. برخی از تکنیک ها، مانند بازاریابی کمیابی، بر منحصر به فرد بودن یا در دسترس بودن محدود یک محصول یا قیمت تمرکز می کنند تا افراد بیشتری را به خرید آن اقلام وادار کنند. اگر می خواهید سود تیم بازاریابی خود را افزایش دهید، ممکن است علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد تاکتیک های بازاریابی کمیاب باشید.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد اینکه بازاریابی کمیابی چیست، چرا برای شرکت‌ها مفید است و برخی از تاکتیک‌های مفیدی که می‌توانید برای سود شرکت خود و فروش محصولات استفاده کنید، بحث می‌کنیم.

مطالب مرتبط: ۱۶۳ نوع استراتژی بازاریابی

بازاریابی کمیابی چیست؟

بازاریابی کمیابی تکنیکی است که تیم های بازاریابی برای تشویق مشتریان به خرید قبل از از بین رفتن محصول یا تخفیف استفاده می کنند. اغلب، این به معنای قرار دادن تایمر در فروش و تبلیغات، محدود کردن تعداد اقلام موجود در انبار یا ایجاد اقلام فصلی یا تبلیغاتی برای فروش برای مدت کوتاه است. این تکنیک مشتریانی را هدف قرار می‌دهد که خواهان محصولات یا تخفیف‌هایی هستند که در صورت تمام شدن آن محصولات یا تخفیف‌ها، ممکن است به آن‌ها دست پیدا نکنند.

چرا شرکت ها از بازاریابی کمیابی استفاده می کنند؟

شرکت ها اغلب از بازاریابی کمیابی برای ایجاد فوریت برای مشتریان برای خرید قبل از اتمام موجودی محصول یا انقضای تخفیف استفاده می کنند. هنگامی که مشتریان متوجه می شوند چیزی در حال اتمام است، تمایل بیشتری به خرید دارند تا اطمینان حاصل کنند که محصول را قبل از تمام شدن دریافت می کنند. به عنوان یک بازاریاب، می توانید با برجسته کردن کمبود محصولات یا تخفیف ها و ایجاد انگیزه در مشتریان برای خرید، به شرکت خود کمک کنید تا فروش بیشتری داشته باشد.

مطالب مرتبط: کمیابی چیست و چرا مهم است؟

۱۰ تاکتیک بازاریابی کمیابی

تاکتیک های بازاریابی کمیاب زیر را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند فروش شرکت خود را افزایش دهید:

۱. محصولات تقریبا تمام شده است

یکی از راه‌های استفاده از بازاریابی کمیابی برای یک فروشگاه آنلاین این است که نشان دهیم یک محصول تقریباً فروخته شده یا موجودی آن کم است. می‌توانید از نرم‌افزاری برای نمایش اطلاعیه‌های موجود در زمان واقعی در وب‌سایت شرکت خود استفاده کنید تا مشتریان همیشه بتوانند زمانی که محصول زیادی برای خرید باقی نمانده است، ببینند. این می‌تواند مشتریان مردد را تشویق کند که قبل از فروش محصول، خرید کنند، که برای مشتریانی که معمولا منتظر خرید هستند و در طول روز محصول را فراموش می‌کنند، مفید است.

۲. تایمر سبد خرید

شما می توانید از تایمرهای سبد خرید برای رزرو سبد خرید مشتری برای مدت معینی قبل از اینکه شخص دیگری بتواند اقلام موجود در آن را خریداری کند، استفاده کنید. این به ویژه برای محصولات محدود یا کم موجود است زیرا مشتریان باید به جای نگه داشتن آن در سبد خرید و انتظار در مورد اینکه آیا می‌خواهند کالا را سریع خریداری کنند، تصمیم بگیرند. با استفاده از این تکنیک، می‌توانید یک تایمر بی‌درنگ سبد خرید را در وب‌سایت شرکت خود اضافه کنید و زمانی که سبد خریدشان در شرف انقضا است، یک ایمیل برای مشتریان ارسال کنید تا آنها را تشویق کنید تا خرید خود را تکمیل کنند.

۳. تخفیف دسترسی زودهنگام

تخفیف‌های دسترسی زودهنگام معمولاً کاهش قیمت حساس به زمان در پیش‌سفارش‌های محصولات یا تبلیغات ویژه برای مشتریان وفادار هستند تا قبل از دیگران کالایی را دریافت کنند. این تخفیف‌ها به مشتریان انگیزه می‌دهد تا قبل از انقضای تخفیف، یک محصول را خریداری کنند و دیگران بتوانند به کالا دسترسی داشته باشند، که ممکن است منجر به اتمام سریع‌تر موجودی آن شود. یک راه خوب برای استفاده از تخفیف های دسترسی زودهنگام، ارسال ایمیل به مشتریان فعلی با جزئیات تبلیغات و قرار دادن یک بنر در وب سایت یا مکان فیزیکی فروشگاه خود با تاریخ پایان تخفیف است.

۴. آیتم های پاداش زمان محدود

شما ممکن است از این تاکتیک زمانی استفاده کنید که تعداد زیادی محصولات کوچکتر برای فروش دارید یا در طول فصل تعطیلات برای تشویق خریداران به خرید مقدار مشخصی پول. هنگامی که مشتریان آن مقدار مشخص را در فروشگاه شما خرج می کنند، می توانند اقلام جایزه را برای مدت محدودی دریافت کنند. تاکتیکی مانند این به شما کمک می‌کند تا با استفاده از اقلام کم‌هزینه یا انباشته محصولات بیشتری را بفروشید که منجر به ضرری برای شرکت شما نمی‌شود. این به ویژه در تعطیلات هدیه دادن مفید است، زیرا خریداران ممکن است از دریافت محصولات بیشتری برای هدیه دادن لذت ببرند.

مطالب مرتبط: راهنمای تکنیک های بازاریابی موثر

۵. شمارش معکوس تحویل روز بعد یا همان روز

برخی از خرده فروشان آنلاین برای محصولاتی که قبل از زمان مشخصی سفارش داده شده اند، تحویل در روز بعد یا همان روز ارائه می دهند، و این تاکتیک کمیاب اغلب مشتریان را تشویق می کند که زودتر خرید کنند تا بتوانند اقلام خود را سریعتر دریافت کنند. همچنین ممکن است آنها را تشویق کند که چیزهای بیشتری را به طور همزمان خریداری کنند، زیرا بسیاری از شرکت هایی که تحویل ارائه می دهند حداقل مبلغ تحویل رایگان را نیز دارند. می‌توانید از این تکنیک با نشان دادن یک تایمر در صفحه پرداخت وب‌سایت خود استفاده کنید که به خریداران می‌گوید چقدر دیگر می‌توانند برای تحویل سریع خرید انجام دهند.

۶. محصولات نسخه ویژه

یکی دیگر از تاکتیک‌های کمبودی که ممکن است برای شرکت شما کارساز باشد، فروش نسخه‌های ویژه یا محصولات انحصاری است که به دلیل عرضه کم و تقاضای زیاد، ارزش فوری ایجاد می‌کنند. همچنین می‌توانید با شرکت‌های دیگر یا شخصیت‌های عمومی محبوب همکاری کنید تا آیتم‌های انحصاری بسازید که برای چندین مخاطب جذاب باشد و پایگاه مشتریان بالقوه شما را گسترش دهد. برای استفاده از محصولات نسخه ویژه به نفع خود، سعی کنید از قبل در مورد عرضه اقلام هیجان انگیز ایجاد کنید تا اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که ممکن است مردم در مورد این محصولات زمانی که در دسترس هستند مطلع شوند.

۷. معاملات انحصاری پلت فرم

معاملات انحصاری پلتفرم به معاملاتی اطلاق می‌شود که مشتریان فقط از طریق پلتفرم‌های خاصی می‌توانند دریافت کنند، مانند تخفیف برای خرید از طریق یک برنامه یا فروش فقط در یک وب‌سایت. این معاملات به‌جای محدود کردن تعداد محصولات موجود برای خرید افراد، بر مدت زمان ماندگاری تخفیف و نحوه دسترسی مشتریان به آن تخفیف تمرکز می‌کنند. تاکتیکی مانند این ممکن است به شرکت شما کمک کند تا کاربران بیشتری را در پلتفرم‌های مختلف جذب کند، که مخصوصاً برای برنامه‌های تلفن همراه مفید است زیرا به خریداران امکان دسترسی آسان به فروشگاه شما را در هر کجا می‌دهد.

۸. خرید تایمر یا شمارش معکوس

برخی از شرکت‌ها از استفاده از تایمر خرید یا شمارش معکوس روی اقلام سود می‌برند، به‌ویژه اگر آن اقلام در حراج قرار گیرند. در وب‌سایت خود، می‌توانید ساعتی را اضافه کنید که برای زمانی که کالایی دیگر برای فروش موجود نیست شمارش معکوس می‌کند، که این امر باعث افزایش فوریت مشتری برای خرید آن کالا قبل از اتمام آن می‌شود. این همچنین می تواند رقابت بیشتری را برای اقلام حراج ایجاد کند و قیمت را افزایش دهد زیرا مشتریان بیشتری پیشنهاد می دهند و در نتیجه پول بیشتری برای شما و ارزش بالاتری برای محصولات مشابه در همان بازار به همراه خواهد داشت.

۹. محصولات فصلی

فروش محصولات فصل محدود می تواند به شرکت شما کمک کند تا در زمان های خاصی از سال فروش بیشتری داشته باشد و در هر فصل با عرضه محصولات جدید یا همان محصولات پرتقاضای سال قبل، هیجان ایجاد کند. بسته به نوع شرکتی که در آن کار می کنید، ممکن است چیزهایی مانند غذا و نوشیدنی، پوشاک و لوازم جانبی یا اقلام مفید را به صورت فصلی به بازار عرضه کنید تا مشتریانی را که در زمان های مختلف سال به این اقلام خاص نیاز دارند یا می خواهند، جذب کنید. اغلب، خریدارانی که برای محصولات فصلی هیجان زده هستند، آن اقلام را به دوستان خود نیز توصیه می کنند و پایگاه مشتریان شما را بیش از پیش افزایش می دهند.

مطالب مرتبط: ۱۵ اصول روانشناسی بازاریابی، توضیح داده شده است

۱۰. محصولات محبوب یا پرتقاضا

یک راه دیگر برای استفاده از بازاریابی کمیابی برای افزایش فروش، افزودن ویژگی به توضیحات محصول آنلاین است که نشان می دهد چند مشتری به یک محصول علاقه مند هستند. این می تواند به معنای نمایش تعداد افرادی باشد که کالا را مشاهده کرده اند، آن را در سبد خرید خود قرار داده اند یا آن را در وب سایت پسندیده اند. در حالی که ممکن است تعداد واقعی محصولات موجود را بیش از حد معمول محدود نکنید، مشتریان ممکن است محصول را بیشتر بخواهند زیرا می بینند که این محصول محبوب است و ممکن است در مقطعی به فروش برسد.

مزایا و معایب تاکتیک های بازاریابی کمیابی

برای کمک به درک بهتر اینکه چگونه بازاریابی کمیابی می تواند بر شرکت شما تأثیر بگذارد، این مزایا و معایب این عمل را بررسی کنید:

فواید

این مزایای استفاده از بازاریابی کمیابی را در نظر بگیرید:

تقاضای بیشتری برای محصولات خاص ایجاد می کند:

بازاریابی کمیاب اغلب تقاضای بیشتری برای محصولات شما ایجاد می کند زیرا در دسترس بودن آنها را کاهش می دهد و انحصاری آنها را افزایش می دهد. هنگامی که مشتریان اقلام محدود یا تخفیف های شما را با دوستان به اشتراک می گذارند، این تقاضا ممکن است به گسترش آگاهی از محصولات شما کمک کند و خریداران علاقه مند را برای منحصر به فرد بودن محصول یا قیمت هیجان زده تر کند.

مشتریان را به خرید به جای صبر کردن برمی انگیزد:

برخی از مشتریان دوست دارند قبل از تصمیم به خرید، مدت زیادی به خرید فکر کنند، اما این اغلب منجر به فراموشی مشتری در مورد محصول می شود. با بازاریابی کمیاب، می‌توانید احساس فوریت قوی‌تری برای ایجاد انگیزه در این مشتریان برای خرید قبل از ناپدید شدن محصول یا قیمت تخفیف‌خورده ایجاد کنید.

دید شرکت شما را از ارجاعات بهبود می بخشد:

مشتریان معمولاً اطلاعات مربوط به پیشنهادات و موارد انحصاری را با دوستان و خانواده خود به اشتراک می گذارند، بنابراین استفاده از تاکتیک ها و تبلیغات کمیابی می تواند دید شرکت شما را افزایش دهد و پایگاه مشتری شما را افزایش دهد. استفاده از نشانگرهای آنلاین کمبود، مانند تایمرها و نمایشگرهای ارزان قیمت، با بازاریابی دیجیتال می تواند این قابلیت اشتراک گذاری را بهبود بخشد.

اشکالاتی

این اشکالات در استفاده از بازاریابی کمیابی را در نظر بگیرید:

توجه را از محصول دور می کند:

اگر شمارش معکوس و موجودی محدود را بیش از حد آشکار کنید یا به جای سودمندی، روی انحصار بودن تمرکز کنید، گاهی اوقات بازاریابی فوری می تواند توجه را از محصولات دور کند. سعی کنید تکنیک های بازاریابی کمیابی خود را با اطلاعاتی در مورد کیفیت محصول، چگونگی سودمندی آن برای زندگی مشتری و ارزشی که به همراه دارد، متعادل کنید.

باعث فشار به مشتریان می شود:

بازاریابی کمیاب ممکن است برخی از خریداران را تشویق کند، اما می تواند باعث فشار بر سایر مشتریان برای خرید شود و ممکن است به دلیل چالش های احتمالی آنها را از خرید منصرف کند. برای رفع این مشکل، ممکن است به‌ندرت از تاکتیک‌های کمبود استفاده کنید تا آنها را خاص‌تر کنید و به مشتریان اجازه دهید وقت خود را برای خرید صرف کنند.

همیشه پایگاه مشتری را افزایش نمی دهد:

در حالی که تکنیک های کمیاب و مواد بازاریابی می تواند پایگاه مشتری شما را در هنگام اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی یا بین دوستان افزایش دهد، برخی از خریداران ممکن است فقط یک بار خرید کنند و به مشتری وفادار تبدیل نشوند. با ارسال برخی تخفیف‌ها فقط به مشتریان فعلی، مانند کسانی که در لیست ایمیل شما هستند، با این امر مقابله کنید.

خروج از نسخه موبایل