بازاریابی محتوا یک استراتژی ضروری در کمپین بازاریابی دیجیتال است و جایگزین بازاریابی سنتی به عنوان یک گزینه موثرتر است. این سبک دیجیتالی جدیدتر بازاریابی به شما امکان می دهد با استفاده از محتوای ارزشمند، ثابت و آموزنده با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید. ایجاد رابطه با مشتریان می تواند منجر به افزایش فروش شود، بنابراین استراتژی مهمی است که باید در کمپین های بازاریابی خود در نظر بگیرید.
در این مقاله از ایوسی، ما توضیح میدهیم که بازاریابی محتوا چیست، چرا اهمیت دارد و راههایی که میتوانید آن را برای بهبود کسبوکار پیادهسازی کنید.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا یک روش فروش استراتژیک است که در آن شرکت ها محتوای آموزشی و مرتبط را برای جذب و حفظ مخاطب ایجاد و توزیع می کنند. بازاریابی محتوا درباره برند، محصولات یا خدمات شما نیست. در عوض، این در مورد مخاطبان شما و ارائه محتوای مفید به آنها است که می خواهند مرتباً به آن مراجعه کنند.
به همین دلیل، مهم است که در نظر بگیرید که مخاطب شما به چه چیزی اهمیت می دهد. هنگامی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنید، اطلاعات مفید و مرتبطی را در مورد موضوعاتی که برای آنها مهم است به مشتریان خود می دهید، که اغلب منجر به کشف شرکت شما توسط مخاطبان جدید می شود. همچنین به شما این امکان را می دهد که با مشتریان فعلی خود اعتماد کسب کنید. این به شما کمک می کند روابط ایجاد کنید، پایگاه مشترکی را افزایش دهید و سود را افزایش دهید. هدف نهایی بازاریابی محتوا، هدایت اقدام سودآور مشتری است.
مطالب مرتبط: ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق
چرا بازاریابی محتوا مهم است؟
دلایل اصلی ضروری بودن بازاریابی محتوا این است که منجر به افزایش فروش، صرفه جویی در هزینه و مشتریان وفادار می شود. بازاریابی محتوا آگاهی را در مورد راه حل ها افزایش می دهد و به مصرف کنندگان در مورد محصولاتی که ممکن است قبلا هرگز فکر نکرده بودند آموزش دهد. این دو مرحله اول فرآیند خرید یعنی شناخت نیازها و خواسته ها و جستجوی اطلاعات را برآورده می کند.
وقتی مشتریان بالقوه با محتوای شما روبرو می شوند و ارزشی در آن پیدا می کنند، از قبل متقاعد شده اند که تا زمانی که با شما تماس می گیرند، محصول یا خدمات شما را می خواهند. این بدان معنی است که شما مجبور نیستید درگیر تاکتیک های فروش با فشار بالا باشید زیرا آنها قبلاً به شما اعتماد دارند. به طور کلی، بازگشت سرمایه برای بازاریابی محتوای شما می تواند خارق العاده باشد اگر به روش صحیح اجرا شود.
بازاریابی محتوا همچنین شامل کانالهای بازاریابی دیجیتال مانند رسانههای اجتماعی است و میتواند بهینهسازی موتور جستجوی شرکت شما را بهبود بخشد، که به افراد بیشتری کمک میکند محتوای شما را پیدا کنند.
مطالب مرتبط: با مدیر رسانه های اجتماعی آشنا شوید
چرا باید از بازاریابی محتوا استفاده کنید؟
در اینجا دلایلی وجود دارد که ممکن است بخواهید از بازاریابی محتوا برای بهبود تجارت استفاده کنید:
- پیدا شدن توسط مشتریان بالقوه: مردم به دنبال اطلاعات از طریق موتورهای جستجو هستند و شما می خواهید کسب و کار شما کسی باشد که به سوالات آنها پاسخ دهد. شما باید در بالای نتایج جستجو باشید. میتوانید با ارائه پاسخهای ارزشمند از طریق پستهای وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، ویدیوها و محتوای دیگر به این هدف دست یابید.
- برای ایجاد مخاطبی علاقه مند و درگیر: محتوای شما باید اعضای مخاطب را جذب کند و از آنها دعوت کند تا به عنوان مشترک یا مشتری با تجارت شما درگیر شوند. هنگامی که یک مخاطب قابل شناسایی دارید، تلاش های محتوایی شما به جمع آوری بینش مشتری، افزایش فروش و تحریک مشتاق ترین دنبال کنندگان شما به عنوان مروج برند کمک می کند.
- برای به دست آوردن مشتریان جدید: بازاریابی محتوا می تواند راهی قدرتمند برای درآمدزایی باشد. زمانی که مخاطبی ایجاد کردید که به شما اعتماد کند، احتمال خرید محصولات شما بیشتر می شود.
- برای افزایش درآمد با مشتریان فعلی: دلیل دیگری که می توانید از بازاریابی محتوا استفاده کنید، افزایش وفاداری در بین مشتریان فعلی است که پتانسیل افزایش درآمد فروش از طریق فروش متقابل یا افزایش فروش را دارد. در برخی موارد، می توانید از خود محتوا کسب درآمد کنید.
- برای کاهش هزینه های بازاریابی: بازاریابی محتوا اغلب می تواند نتایج بهتر و مقرون به صرفه تری را در مقایسه با یک برنامه بازاریابی سنتی برای شما به ارمغان بیاورد.
تفاوت بازاریابی محتوا با بازاریابی سنتی چیست؟
بازاریابی سنتی محصول تلاش می کند تا اطلاعات مربوط به محصول را از طریق تبلیغات و تبلیغات ارائه دهد. این ممکن است به معنای تبلیغ محصولات با بیلبوردها، آگهیها و جزوهها یا تبلیغ آنها در تلویزیون و رادیو باشد.
در مقایسه، بازاریابی محتوا میتواند شامل کتابهای الکترونیکی، مقالات آموزشی، ویدئوها، سرگرمیها و وبینارها باشد که به سؤالات خاص مردم پاسخ میدهد و محتوای منحصربهفرد و ارزشمندی را در اختیار آنها قرار میدهد. این بهترین راه برای تبدیل محصول شما – صرف نظر از اینکه چقدر رایج است – به چیزی متفاوت از محصولات دیگر است.
مطالب مرتبط: درباره مدیر بازاریابی محصول بودن بیاموزید
نمونه هایی از بازاریابی محتوا
راه های مختلفی وجود دارد که می توانید از بازاریابی محتوا برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید، از جمله:
- مقالات وبلاگ: می توانید پست های وبلاگی بنویسید که به سوالاتی که مخاطبان شما می پرسند پاسخ دهند.
- پادکستها: مصرفکنندگانی که ترجیح میدهند در حین انجام کارهای دیگر یا زمانی که از مکانی به مکان دیگر میروند، چند کار را انجام دهند، از محتوای پادکست لذت میبرند.
- محتوای ویدیویی: ویدیوها به عنوان راههای عالی برای ارتباط با مخاطبان شما عمل میکنند. عموم مردم دائماً به دنبال ویدیوهایی برای حل مشکلات یا برآورده کردن خواسته های خود هستند.
- اینفوگرافیک ها: این گرافیک های طولانی و عمودی برای نمایش اطلاعات به شیوه ای جذاب بصری که به راحتی قابل خواندن و درک است استفاده می شود.
اشکال دیگری از محتوای بصری وجود دارد که ممکن است برای مخاطبان شما نیز ارزشمند باشد. میتوانید از آنها بهعنوان بخشهای جداگانه محتوا برای اشتراکگذاری از طریق رسانههای اجتماعی استفاده کنید، یا میتوانید آنها را مستقیماً به پستهای وبلاگ اضافه کنید. مثلا:
- تصاویر، الگوهای رفتاری یا GIF
- ارائه ها یا وبینارها
- جداول، نمودارها یا نمودارها
در تمام این مثالها، شما باید محتوای ارزشمندی ارائه دهید تا مخاطبان مایل به تبادل اطلاعات در مورد خودشان، بهویژه نام و ایمیلشان باشند. هنگامی که آنها شروع به دریافت ارزش از محتوای شما می کنند، می خواهند درباره شرکت شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. این افزایش اعتماد و علاقه ممکن است منجر به فروش جدید یا افزایش یابد.
معیارهای بازاریابی محتوا
در اینجا چند معیار وجود دارد که می تواند به شما در اندازه گیری موفقیت محتوای آنلاین خود کمک کند:
ترافیک
داشتن ترافیک به این معنی است که مردم محتوای شما را مشاهده می کنند. می توانید یک یا چند مورد از موارد زیر را اندازه گیری کنید تا ببینید کسب و کار شما چگونه است:
- تعداد بازدیدهایی که سایت شما در حال دریافت است
- ترافیک جدید در مقایسه با ترافیک برگشتی
- تعداد صفحاتی که به طور متوسط در هر جلسه مشاهده می شوند
- طول متوسط مدت جلسه
تعامل در محل
هدف بازاریابی محتوا تنها آوردن افراد به وب سایت شما نیست، بلکه نگه داشتن آنها در آنجاست. اگر افراد در سایت شما می مانند یا اغلب به سایت شما مراجعه می کنند، پس می دانید که محتوای شما موثر است. سپس می توانید از این محتوا سرنخ و فروش ایجاد کنید.
یک راه مهم برای تجزیه و تحلیل تعامل در سایت، اندازه گیری نرخ پرش یا سرعت خروج افراد از سایت شما است. نرخ پرش پایین به این معنی است که مردم زمان خود را در وب سایت شما صرف می کنند.
کیفیت منجر می شود
با اندازه گیری تعداد خوانندگانی که با مبادله اطلاعات شخصی آنها برای محتوای شما به سرنخ تبدیل شدند، می توانید کیفیت بازاریابی محتوای خود را ارزیابی کنید. اگر عموم شما با پر کردن فرم هایی در صفحات شما با شما ارتباط برقرار می کنند، یا اگر با ربات های چت در سایت شما درگیر هستند، این نشانه خوبی است که استراتژی بازاریابی شما کارآمد است. این بدان معناست که مخاطبان شما آنچه را که شما ارائه می دهید می خواهند.
حراجی
اگر سرنخ های خود را با محتوای مناسب در لحظه مناسب پرورش دهید، برخی از این افراد احتمالاً چیزی می خرند. افزایش درآمد فروش، شاخص نهایی بازاریابی محتوای موفق است.
ابزارهای گزارش دهی بازاریابی محتوا
در اینجا چند ابزار گزارش بازاریابی وجود دارد که می توانید برای اندازه گیری عملکرد محتوای خود از آنها استفاده کنید:
- تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
- Google My Business Insights
- کنسول جستجوی گوگل، که به شما اجازه می دهد تا ببینید که گوگل چگونه سایت شما را مشاهده، فهرست و رتبه بندی می کند
- YouTube Analytics
- HubSpot Marketing Hub
مرتبط: گوگل آنالیتیکس چیست؟ تعریف و مزایا
آنچه می توانید از کمپین های بازاریابی محتوای موفق بیاموزید
در اینجا نکاتی وجود دارد که میتوانید از کمپینهای بازاریابی محتوای موفقی که برندهای معتبر پیادهسازی کردهاند، حذف کنید:
- از طریق شخصی سازی به مخاطبان خود احساس منحصر به فرد بودن دهید
- تحریک احساسات، مانند داستان سرایی
- با تلاش برای محتوای باکیفیت، مخاطبان خود را با اطلاعات صادقانه و شفاف آگاه و آموزش دهید
- به مشتریان خود آموزش دهید، اما از سرگرمی آنها نیز لذت ببرید، مثلاً از طریق مسابقه
- یاد بگیرید که چگونه از مواد با کیفیت برای محتوای بصری خود استفاده کنید