توانایی تعامل با مخاطبان جنبه مهمی از استراتژی های بازاریابی هر کسب و کاری است. جمع سپاری (Crowdsourcing) یکی از بهترین استراتژی هایی است که بازاریابان می توانند برای ارتباط با مردم و ایجاد ارزش برای یک کسب و کار از آن استفاده کنند. اگر میدانید چگونه با مخاطبان گسترده ارتباط برقرار کنید، جمعسپاری میتواند به شما کمک کند تا از مخاطبان فعلی خود برای گسترش آگاهی از برند، بهبود فروش و کمک به مشتریان کمک کند تا احساس کنند با محصولاتی که میخرند بیشتر درگیر هستند.
در این مقاله از ایوسی، مفهوم بازاریابی جمعسپاری را توضیح میدهیم و مروری بر استراتژیهای جمعسپاری که بازاریابان میتوانند برای هدایت توسعه کسبوکار استفاده کنند، ارائه میکنیم.
بازاریابی جمع سپاری چیست؟
بازاریابی جمع سپاری یک استراتژی تبلیغاتی است که شامل جمع آوری اطلاعات از عموم مردم برای هدایت توسعه محصول و تلاش های تبلیغاتی شرکت است. این به مشتریان اجازه می دهد تا ایده های خود را در مورد نحوه عملکرد یک تجارت یا ویژگی هایی که شرکت در محصولات خود گنجانده است، ارائه دهند. استراتژیهای بازاریابی جمعسپاری شامل مسابقاتی است که در آن افراد نام محصول را پیشنهاد میکنند، به انتشار محصولات جدید رأی میدهند یا نشان میدهند که چگونه از محصولات یک شرکت در زندگی روزمره خود استفاده میکنند.
شرکتهایی که از جمعسپاری بهعنوان بخشی از برنامه بازاریابی خود استفاده میکنند، هدفشان جمعآوری ورودی از طیف گستردهای از مصرفکنندگان بالقوه برای هدایت تحقیقات بازار، ایجاد ارتباطات معتبر با مخاطبان و جلب رضایت کاربران برای محصولات جدید است.
جمع سپاری چگونه در بازاریابی کار می کند؟
جمع سپاری به عنوان یک ابزار بازاریابی عمل می کند و به عموم مردم فرصتی برای تعامل با یک شرکت می دهد، که سپس می تواند آنها را به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه کسب و کار انجام می دهد و در نهایت خرید سوق دهد. کسبوکارها از جمعسپاری بهعنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود برای تولید ایدههای جدید برای کسبوکار خود و سفارشیسازی محتوای بازاریابی برای هدف قرار دادن مشتریان خود استفاده میکنند. آنها همچنین از جمع سپاری به عنوان یک کمپین تبلیغاتی استفاده می کنند، زیرا مردم فرصت مشارکت در محصولات و خدمات یک شرکت را با شبکه شخصی خود به اشتراک می گذارند.
انواع بازاریابی جمع سپاری
چند نوع اولیه از جمع سپاری وجود دارد که بازاریابان آنها را در استراتژی تبلیغاتی خود گنجانده اند. در اینجا چند شکل متداول جمع سپاری در بازاریابی با نمونه هایی از نحوه عملکرد آنها آورده شده است:
پیشنهادات محصول
درخواست مستقیم از مصرف کنندگان برای ورودی محصولات یک شکل محبوب بازاریابی جمع سپاری است. یکی از قالبهای پیشنهادات محصول جمعسپاری این است که فرمی داشته باشیم که در آن عموم مردم بتوانند ایدههای خود را ارسال کنند و به سایر موارد ارسالی که دوست دارند رأی دهند. شرکتها میتوانند با ایجاد براکتهای رقابتی یا استفاده از چندین دور رأیگیری، در مورد فرآیند رأیگیری هیجان ایجاد کنند و شرکتکنندگان را تشویق کنند تا مطالب مورد علاقه خود را تبلیغ کنند. برخی از کسبوکارها برای ارائه یک ایده محبوب، مانند محصولات رایگان، کالا یا حتی فرصتهای حرفهای، جوایزی ارائه میکنند. برخی از پیشنهاداتی که شرکت ها می توانند از طریق کمپین های جمع سپاری درخواست کنند عبارتند از:
-
نام ها
-
طعم
-
رنگ ها
-
امکانات
برای مثال، یک شرکت بستنی میتواند با برگزاری مسابقهای برای تعیین نام و مواد تشکیل دهنده طعم بستنی جدید، علاقه ایجاد کند. این شرکت میتواند طیف وسیعی از مواد بالقوه را فراهم کند و به مشتریان اجازه دهد تا ایدهها و نامهای ترکیبی را از طریق وبسایت خود ارسال کنند. پس از بررسی ارسالهای crowdsources، شرکت میتواند با تبلیغ یک نظرسنجی که در آن مشتریان از پنج ایده برتر انتخاب میکنند، سطح دوم جمعسپاری را تکمیل کند. با برگزاری این مسابقه، بستنی فروشی آگاهی مردم محلی را افزایش می دهد و به شرکت کنندگان دلیلی می دهد تا طعم جدید خود را هنگام راه اندازی امتحان کنند.
مرتبط: پیشنهاد فروش منحصر به فرد چیست (USP): تعریف و مثال
تولید محتوا
بسیاری از کسب و کارها برای ایجاد ارتباط شخصی با تبلیغات خود، محتوا را از مخاطبان خود جمع آوری می کنند. شرکتها میتوانند مطالب ارسالی را از عموم جمعآوری کنند تا در مواد بازاریابی یا کمپینهای تبلیغاتی جمعسپاری استفاده کنند. آنها از مخاطبان خود می خواهند که ویدیوها، تصاویر، صدا یا متن را به اشتراک بگذارند، که سپس می توانند مجدداً ارسال کنند یا از آنها برای تبلیغ برند خود استفاده کنند. انواع کمپین های بازاریابی که شامل تولید محتوای جمع سپاری می شوند عبارتند از:
-
میزبانی مسابقات برای ترسیم لوگو یا طراحی بسته بعدی شرکت
-
درخواست از مردم برای ارسال عکس و فیلم با استفاده از محصولات شرکت
نمونه ای از انبوه سپاری تولید محتوا می تواند یک شرکت اسکیت برد باشد که در رسانه های اجتماعی پستی می گذارد و از دنبال کنندگان می خواهد نقاشی هایی را برای چاپ روی عرشه اسکیت بورد نسخه محدود بعدی خود با جوایز برای طرح های برتر ارسال کنند. در طول مسابقه، آنها می توانند مطالب ارسالی طرفداران خود را در حساب رسانه های اجتماعی خود برای ایجاد علاقه و هیجان در بین مخاطبان خود ارائه دهند.
راه دیگری که شرکت اسکیتبرد میتواند از جمعسپاری محتوا استفاده کند، درخواست ارسال ویدیو از طرفداران اسکیتبرد است، سپس از مجموعهای از آن ویدئوها در تبلیغات استفاده کند. در هر دو موقعیت، طرفداران می توانند از هیجان استفاده از یک برند مورد علاقه از کار خود لذت ببرند در حالی که شرکت می تواند از افزایش ترافیک وب و دسترسی به رسانه های اجتماعی بهره مند شود.
مطالب مرتبط: ۱۶ نوع محتوای بازاریابی برای جذب مخاطب
تامین مالی جمعی
سرمایهگذاری جمعی فرآیندی است که از مخاطبان زیادی میخواهیم تا مبالغ مالی کوچکی را در یک پروژه برای دستیابی به یک هدف جمعآوری سرمایه بزرگ مشارکت دهند. در حالی که تامین مالی جمعی معمولا راهی برای تولید سرمایه برای یک کسب و کار است، می تواند یک تکنیک بازاریابی نیز باشد. شرکتها میتوانند از کمپینهای تأمین مالی جمعی برای گسترش آگاهی از یک محصول جدید و معرفی نام تجاری خود به مشتریان جدیدی که میتوانند از ایدههای آنها سود ببرند و ممکن است بخواهند مشارکت کنند، استفاده کنند. افرادی که به این کمپین کمک مالی می کنند زیرا فکر می کنند محصولی ارزشمند است، ممکن است کمپین را با دوستان و خانواده هایی که ممکن است علاقه مند باشند به اشتراک بگذارند.
به عنوان مثال، یک شرکت کوچک بازیهای ویدیویی میتواند یک طرح سرمایهگذاری جمعی برای جمعآوری پول برای انتشار یک بازی در یک پلتفرم جدید ایجاد کند، و مشوقهایی مانند دانلود رایگان یا اعتبار برای افرادی که در صورت رسیدن به هدفشان کمک مالی میکنند، فراهم کند. افرادی که کمک مالی کردهاند ممکن است انگیزه داشته باشند که صفحه تامین مالی جمعی را با دیگران به اشتراک بگذارند تا اطمینان حاصل شود که بودجه کامل دریافت میکنند و میتوانند پروژه را تکمیل کنند.
شرایط ضروری برای بازاریابی جمع سپاری
برای اینکه استراتژیهای بازاریابی جمعسپاری مؤثر باشند، باید بتوانند چند شرط اساسی برای موفقیت داشته باشند.
-
یک مفهوم ساده: از آنجایی که جمعسپاری شامل جمعآوری اطلاعات از طیف وسیعی از افراد است، یک کمپین بازاریابی جمعسپاری خوب باید محصول یا مفهوم سادهای را شامل شود که کسبوکار بتواند به راحتی با نیازهای مصرفکننده سازگار شود.
-
شرایط جمع آوری اطلاعات: برای اطمینان از ارسال با کیفیت از مخاطبان، بازاریابان باید شرایط، الزامات و شرایط خاصی را برای افرادی که می خواهند در کمپین جمع سپاری شرکت کنند، تعریف کنند.
-
مخاطبان بالقوه زیادی: برای موفقیت تلاشهای جمعسپاری، باید بتوانند به دسترسی گسترده دست یابند تا اطمینان حاصل شود که شرکت ارسالهای متنوعی را برای بررسی و انتخاب دریافت میکند.
-
شرکتکنندگان واجد شرایط: مخاطبان هدف شما باید انگیزه ارائه ایدههای خود را داشته باشند و از تجربه و دانش مناسب برای ایجاد نوع ارسالهای جمعسپاری مورد درخواست شما برخوردار باشند.
مزایای استراتژی های بازاریابی جمع سپاری
دلایل زیادی برای در نظر گرفتن استفاده از جمع سپاری به عنوان یک تکنیک بازاریابی وجود دارد. برخی از مزایای اصلی که می تواند از بازاریابی جمع سپاری حاصل شود عبارتند از:
بهبود تجزیه و تحلیل
هنگام جمعسپاری ایدهها، اطلاعات و پول، فرصت جمعآوری دادهها از نمونه بزرگی از افراد را دارید. بسیاری از پروژههای جمعسپاری از شرکتکنندگان میخواهند که اطلاعات جمعیتی، عادات خرید و سایر اطلاعات مهم خود را تکمیل کنند. این موضوع، جمع سپاری را راهی مقرون به صرفه برای انجام تحقیقات بازار و یادگیری جزئیات در مورد پایگاه مشتریان فعلی آنها می کند.
مطالب مرتبط: نحوه انجام تحقیقات بازار
درگیر کردن مشتریان
جمع سپاری به مشتریان اجازه می دهد تا مستقیماً با یک شرکت و محصولات آن درگیر شوند، که می تواند وفاداری به برند ایجاد کند و به مشتریان کمک کند تا با برند احساس تعامل بیشتری کنند. رقابتها و فرصتهای جالب برای قرار گرفتن در معرض نام تجاری میتوانند مشتریان را به فکر کردن و استفاده از محصولات شرکت ترغیب کنند. همچنین به آنها انگیزه شخصی میدهد تا در صورتی که شرکت یکی از موارد ارسالی خود را ارائه دهد یا ویژگی محصولی را منتشر کند که در یک مسابقه به آن رای دادهاند، دوباره خرید کنند.
ایجاد فروش
تبلیغاتی که یک شرکت از یک کمپین جمع سپاری کسب می کند می تواند منجر به افزایش فروش شود. مردم می توانند برای اولین بار از طریق یک کمپین جمع سپاری درباره یک برند بیاموزند و اولین خرید خود را انجام دهند زیرا احساس می کنند با شرکت در ارتباط هستند. برخی از مصرفکنندگان ممکن است از اینکه مشتریان دیگر به تأثیرگذاری بر محصول کمک کردهاند تا به طور خاص نیازهای آنها را برآورده کند، قدردانی میکنند. این به این دلیل است که افرادی که از این محصول استفاده می کنند، بینش خوبی در مورد چگونگی بهتر کردن آن دارند.
مدیریت محتوا
وقتی به مصرفکننده اجازه میدهید درباره نوع محتوایی که میخواهد ببیند تصمیم بگیرد، میتوانید به راحتی برند خود را برای برآورده کردن آن انتظارات انتخاب کنید. با ارائه مطالب ارسالی کاربران و دریافت ورودی از مصرف کننده، انواع بازاریابی محتوایی را که بیشتر به آن علاقه دارند در اختیار آنها قرار می دهید، که می تواند به شما در ایجاد مخاطب در یک جایگاه کمک کند.
بیشتر بخوانید: مدیریت محتوا چیست؟ چگونه این کار را انجام دهیم و چرا مهم است
پرورش نوآوری
با جمع آوری اطلاعات از عموم مردم، می توانید طیف متنوعی از ایده های خلاقانه را دریافت کنید. اگر به طور انحصاری از ایده های تیم بازاریابی داخلی خود استفاده کنید، می توانید مفاهیم نوآورانه ای را کشف کنید که ممکن است در مورد آنها یاد نگرفته باشید. بازاریابی جمع سپاری می تواند به شما کمک کند با یادگیری مستقیم از روندهای نوظهور از مخاطبان خود، از روندهای نوظهور آگاه بمانید.