بنر وب سایت مجموعه ایوسی

هدایای ویژه طراحی سایت

مهارت های اجتماعی چیست؟ تعریف و مثال

مهارتهای اجتماعی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهارت های اجتماعی در ایجاد روابط شخصی و حرفه ای ضروری است. نشان دادن مهارت های قوی بین فردی می تواند به شما در دستیابی به اهداف شغلی، کمک به دستاوردهای شرکت، عملکرد خوب در طول فرآیند استخدام و گسترش شبکه حرفه ای خود کمک کند. درک و بهبود مهارت های اجتماعی می تواند برای شما در هر زمینه ای از زندگی مفید باشد. در این مقاله به این می پردازیم که مهارت های اجتماعی چیست، چرا آنها مهم هستند و چگونه می توانید آنها را با مثال هایی بهبود بخشید.

مهارت های اجتماعی چیست؟

مهارت های اجتماعی برای برقراری ارتباط روزانه با دیگران به روش های مختلف از جمله کلامی، غیرکلامی، نوشتاری و بصری استفاده می شود. به مهارت‌های اجتماعی «مهارت‌های بین فردی» یا «مهارت‌های نرم» نیز گفته می‌شود .

مهارت های کلامی شامل زبان گفتاری است، در حالی که ارتباطات غیرکلامی شامل زبان بدن، حالات چهره و تماس چشمی است. هر زمان که با شخص دیگری تعامل می کنید، به نوعی از مهارت های اجتماعی استفاده می کنید. مهارت های اجتماعی قوی می تواند به شما در ایجاد و حفظ روابط موفق به صورت حرفه ای و شخصی کمک کند.

چرا مهارت های اجتماعی مهم هستند

مهارت های اجتماعی مهم هستند زیرا می توانند به شما کمک کنند تا ارتباط موثرتر و کارآمدتری داشته باشید و در نتیجه به ایجاد، حفظ و رشد روابط با همکاران، مشتریان و مخاطبین جدید کمک کنند. این مهارت ها بدون توجه به موقعیت، صنعت یا سطح تجربه شما برای حفظ و بهبود اهمیت دارند.

فواید مهارت های اجتماعی

داشتن مهارت های اجتماعی به خوبی توسعه یافته برای روابط شخصی و حرفه ای شما چندین مزیت دارد. با مهارت های اجتماعی قوی، فرصت خود را افزایش می دهید تا:

  • نیازها و خواسته های خود را شفاف و موثر بیان کنید
  • روابط بهتر و بالقوه بیشتری داشته باشید
  • موقعیت های اجتماعی پیچیده را مرور کنید
  • برای فرصت های شغلی در نظر گرفته شود
  • احساس شادتر بودن داشته باش

مزایای شغلی شما

توسعه مهارت های اجتماعی به نفع شغلی شماست. مهارت های اجتماعی به شما این فرصت را می دهد که:

  • ایده‌ها، اطلاعات، تکنیک‌ها و دیدگاه‌هایی را از افراد با حوزه‌های مختلف تخصص به‌دست آورید
  • دیدگاه خود را به نفع دیگران ارائه دهید
  • وظایف را انجام دهید و با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری کنید
  • حمایت متقابل برای موقعیت‌های سخت یا دشوار
  • شبکه خود را گسترش دهید تا فرصت های جدید را بیاموزید و دنبال کنید
  • بازخورد و ارجاعات شخصی دریافت کنید
  • محل کار را لذت بخش تر کنید

مطالب مرتبط: بهترین روش ها برای آموزش مهارت های ارتباطی عالی

شش نمونه از مهارت های اجتماعی مهم

در اینجا مهارت های اجتماعی مهمی وجود دارد که می توانید برای تسهیل تعاملات بهتر در محل کار خود ایجاد کنید:

۱. ارتباط موثر

توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران یک مهارت اصلی اجتماعی است. اگر مهارت های ارتباطی قوی دارید، می توانید افکار و ایده های خود را به وضوح با دیگران به اشتراک بگذارید. ارتباطات موثر رهبران خوبی می شوند زیرا می توانند پروژه ها و اهداف را به روشی آسان توضیح دهند.

بیشتر بخوانید: چگونه به یک ارتباط دهنده موثر تبدیل شویم

۲. حل تعارض

در هر شرایطی ممکن است اختلاف نظر و نارضایتی ایجاد شود. حل تعارض توانایی رسیدن به منبع مشکل و یافتن راه حل قابل اجرا است. مهارت‌های خوب حل تعارض در هر شغلی مهم هستند، اما ممکن است به‌ویژه برای موقعیتی در HR مناسب باشند، جایی که اغلب به اختلافات بین کارمندان یا در نقش خدمات مشتری رسیدگی می‌کنید، جایی که در آن تضادها را برای مشتریان در مورد محصولات یک شرکت حل می‌کنید. ، خدمات یا خط مشی ها

بیشتر بخوانید: مهارت های حل تعارض: تعریف و مثال

۳. گوش دادن فعال

گوش دادن فعال توانایی توجه دقیق به شخصی است که با شما در ارتباط است. شنوندگان فعال معمولاً به دلیل توجه و احترامی که به دیگران ارائه می دهند مورد توجه همکاران خود قرار می گیرند.

می‌توانید مهارت‌های شنیداری خود را با تمرکز بر گوینده، اجتناب از حواس‌پرتی و منتظر ماندن برای آماده‌سازی پاسخ خود تنها پس از پایان صحبت (و نه زمانی که او در حال صحبت کردن است) افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه مهارت های شنیداری خود را تقویت کنیم؟

۴. همدلی

همدلی توانایی درک و شناسایی احساسات شخص دیگر است. اگر همدلی داشته باشید، دیگران اغلب به شما اعتماد خواهند کرد. همدلی بیشتر مستلزم تلاشی آگاهانه برای بررسی دقیق احساس دیگران است. اگر همدلی و رابطه خود را با دیگران تقویت کنید، می توانید روابط قوی تر، محترمانه تر و بازتری ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه در محیط کار همدل باشیم؟

۵. مدیریت روابط

مدیریت روابط توانایی حفظ روابط سالم و ایجاد ارتباطات کلیدی است. به عنوان مثال، اگر شغلی در زمینه خدمات مشتری دارید، ممکن است مسئول پرورش رابطه بین شرکت خود و مجموعه خاصی از مشتریان باشید. مدیران اجرایی در سازمان ها مشارکت با سهامداران و سرمایه گذاران را مدیریت می کنند. این مهارت اجتماعی اجازه می دهد تا روابط حرفه ای شکوفا شود و همه طرف های درگیر بتوانند از آن بهره مند شوند.

مرتبط: مهارت های ایجاد رابطه: تعاریف و مثال ها

۶. احترام گذاشتن

یک جنبه کلیدی احترام این است که بدانیم چه زمانی و چگونه باید ارتباط را شروع کرد و به آن پاسخ داد. در یک محیط گروهی یا گروهی، اجازه دادن به دیگران برای صحبت بدون وقفه یک مهارت ارتباطی ضروری است که نشان دهنده احترام است.

برقراری ارتباط محترمانه همچنین می‌تواند به معنای استفاده عاقلانه از وقت خود با شخص دیگری باشد – ماندن در موضوع، پرسیدن سؤالات واضح و پاسخ کامل به سؤالاتی که از شما پرسیده شده است.

چگونه مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنیم

راه های مختلفی برای بهبود مهارت های اجتماعی وجود دارد. شروع با:

۱. گرفتن بازخورد

از دوستان، مربیان یا مدیران مورد اعتماد بخواهید که بازخورد صادقانه ای در مورد زمینه های شما برای بهبود ارائه کنند.

مرتبط: ۱۰ نکته برای ارائه بازخورد مفید برای بررسی عملکرد (با مثال)

۲. تعیین اهداف

از این بازخورد برای شروع به تعیین اهداف قابل اندازه گیری برای ایجاد مهارت های اجتماعی خود استفاده کنید. چارچوب اهداف SMART (ویژه، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان) ممکن است برای پیگیری پیشرفت شما مفید باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۵ نکته برای تعیین هدف

۳. یافتن منابع

چندین کلاس مهارت‌سازی اجتماعی، راهنماها، کتاب‌ها و ابزارهای دیگر در دسترس هستند – هم پولی و هم رایگان. می‌توانید دروس عمومی مهارت‌های اجتماعی یا دوره‌های مهارتی خاص، مانند زبان بدن یا کاریزما را جستجو کنید.

۴. مناطقی را برای تمرین مشخص کنید

هنگامی که تاکتیک ها و نکاتی را برای بهبود مهارت های اجتماعی خود آموختید، آنها را در خانه و محل کار به کار ببرید. همچنین می توانید به دنبال فرصت های داوطلبانه یا فعالیت های فوق برنامه باشید که در آن می توانید مهارت های بین فردی را تمرین کنید.

مطالب مرتبط: ۱۰ راه برای توسعه مهارت های اجتماعی (و چرا مهم است)

چگونه مهارت های اجتماعی خود را در جستجوی کار نشان دهید

همچنین مهم است که مهارت های اجتماعی خود را در طول فرآیند استخدام نشان دهید. توانایی کار کردن و ایجاد روابط موثر با دیگران کیفیت بسیار مهمی است که کارفرمایان در کاندیداها به دنبال آن هستند و می تواند تناسب شما را برای فرهنگ شرکت آنها نشان دهد.

برای نشان دادن مهارت های اجتماعی در نامه پوششی خود، نمونه ای از زمانی که با دیگران برای دستیابی به هدفی کار کرده اید که منجر به موفقیت تیم یا سازمان شما شده است، ارائه دهید. در رزومه خود، دستاوردهای خاص و قابل اندازه گیری را فهرست کنید، سپس می توانید نحوه استفاده از مهارت های اجتماعی خود را برای رسیدن به اهداف خود در طول مصاحبه توضیح دهید.

از روش STAR برای سوالات مصاحبه رفتاری برای توضیح زمان هایی که با استفاده از مهارت های اجتماعی موفق شده اید استفاده کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *