بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نمونه هایی از ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بسیاری از افراد در طول روز از ارتباطات غیرکلامی برای بیان احساسات و افکارشان استفاده می کنند. درک و برقراری ارتباط با دیگران در محل کار یک چالش است، اما تفسیر زبان بدن غیرکلامی می تواند چالش های منحصر به فردی را هنگام کار از راه دور ایجاد کند. چه به صورت حضوری یا از راه دور کار می کنید، مهم است که بدانید چگونه با همکاران، سرپرستان و مصاحبه کنندگان با استفاده از حرکات، لحن صدا یا سایر نشانه های غیرکلامی ارتباط برقرار کنید تا پیام خود را مؤثرتر کنید.

در این مقاله از ایوسی، مثال‌های رایج ارتباط غیرکلامی که ممکن است در محل کار رخ دهد را توضیح می‌دهیم.

ارتباط غیرکلامی چیست؟

ارتباطات غیرکلامی با استفاده از اعمال به جای کلمات، نشانه هایی را برای دیگران ارسال می کند. این می تواند شامل ارتباط با استفاده از حرکات دست، تماس چشمی، زبان بدن، ظاهر، حالات چهره و لحن صدا باشد. ارتباط غیرکلامی می تواند یکی از قوی ترین اشکال ارتباط بین همکاران باشد. این می تواند در بسیاری از موقعیت های محل کار، از جمله در طول جلسات، مصاحبه ها یا مکالمات گاه به گاه رخ دهد.

ارتباط غیرکلامی راهی برای بیان افکار یا احساسات بدون کلام است. افراد می توانند با پاسخ غیرکلامی شادی، مشارکت، نگرانی، قدردانی و اعتماد به نفس را ابراز کنند.

نمونه هایی از ارتباطات غیرکلامی در محل کار

برای کمک به آگاهی بیشتر شما از ارتباطات غیرکلامی در محل کار، در اینجا چند مثال آورده شده است:

حفظ تماس چشمی مناسب

اگر همکاران بدانند که شنیده می شوند، اغلب احساس ارزشمندی و قدردانی می کنند. می توانید با برقراری تماس چشمی در حین صحبت کردن، به آنها کمک کنید این احساس را داشته باشند. به عنوان مثال، اگر یکی از همکاران با ایده افزایش همکاری در بخش خود به شما نزدیک شد، با حفظ تماس چشمی و تکان دادن سر نشان دهید که فعالانه گوش می دهید.

نگاه کردن به شخصی که با او صحبت می کنید به جای رایانه، کاغذ یا تلفن همراه، به او اجازه می دهد متوجه شود که به نظرات او گوش می دهید. حفظ تماس چشمی در حین پاسخ دادن به آنها، مکالمه را جذاب نگه می دارد و روشن کردن دوربین خود برای چت ویدیویی می تواند یک رابطه محترمانه بین همکاران ایجاد کند.

استفاده از لحن مثبت

اگرچه عمل صحبت کردن بخشی از ارتباط کلامی است، نحوه صحبت کردن را می توان ارتباط غیرکلامی در نظر گرفت. چه شخصاً در حال برقراری ارتباط باشید و چه در تماس ویدیو کنفرانس شرکت می‌کنید، همیشه از لحن صدای خود آگاه باشید تا پیام مورد نظر شما را منعکس کند. حفظ لحن مثبت هنگام صحبت با یک همکار یا سرپرست می تواند بر انرژی کل مکالمه شما تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، اگر یک کارمند در حال ارائه یک طرح جدید تعامل با مشتری باشد، لحن پرانرژی و مثبت می تواند شور و شوق را برای پروژه ایجاد کند. این ممکن است سطح علاقه مدیریت ارشد را افزایش دهد زیرا آنها متوجه می شوند که کارمند هیجان و اشتیاق خود را برای پروژه ابراز می کند.

توجه به ظاهر شخصی

روشی که خود را معرفی می کنید می تواند تأثیری بیشتر از آنچه که کلمات ممکن است بگویند ایجاد کند. ظاهر محل کار شما مانند ظاهری آراسته و آماده – حتی اگر در دفتر خانه خود راحت هستید – یا مرتب نگه داشتن یک ایستگاه کاری می تواند اعتماد به نفس شما را منتقل کند و تأثیر مثبتی بر همکاران بگذارد. به عنوان مثال، اگر امیدوارید با یک سرپرست صحبت کنید و درخواست افزایش حقوق یا ترفیع کنید، ممکن است لباس تجاری بپوشید تا تعهد خود را به موقعیت و حرفه ای بودن در محل کار نشان دهید.

ایستادن یا نشستن با وضعیت مناسب

نحوه ایستادن یا نشستن شما در محل کار اغلب می تواند نگرش یا توجه شما را نسبت به موقعیت های خاص نشان دهد. صاف نشستن یا ایستادن می تواند نشان دهد که شما درگیر مکالمه هستید و در عین حال ظاهری مطمئن را در طول مصاحبه به تصویر می کشید . یا، اگر ایده جدیدی را برای سرپرست خود توضیح می دهید و می خواهید به طور موثر ارتباط برقرار کنید، می توانید با شانه های خود بنشینید یا بایستید تا اعتماد به نفس خود را نشان دهید و چرا فکر می کنید ایده شما به نفع شرکت است.

ابراز مهربانی یا حرفه ای بودن از طریق لمس مناسب

ارتباط از طریق لمس از محل کار قبل از کووید تکامل یافته است. حتی بدون پروتکل های فاصله گذاری اجتماعی، افراد همیشه در سطوح راحتی خود با لمس متفاوت بوده اند. توسعه هوش فرهنگی شما می تواند یک مهارت مفید و ایجاد ارتباط در محل کار باشد.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، محکم دادن دست یک فرد راهی برای نشان دادن احترام است یا اینکه از ملاقات با او خشنود هستید، در حالی که ممکن است در فرهنگ های دیگر به اشتباه به عنوان نشانه ای از پرخاشگری تعبیر شود. اگر احساس می کنید که مناسب است، یک لمس جزئی روی بازو یا ضربه زدن به شانه نیز می تواند راهی برای نشان دادن حمایت یا تشویق شما بدون ابراز صریح باشد.

نمایش حالات چهره مودبانه

هنگامی که مردم با شما ارتباط برقرار می کنند، اغلب با مشاهده حالات صورت شما پاسخ غیرکلامی را پیش بینی می کنند. به خاطر داشته باشید، حتی در طول یک مصاحبه مجازی ، چهره شما می تواند آنچه را که احساس می کنید یا فکر می کنید بدون استفاده از هیچ کلمه ای بیان کند. لبخند زدن، تکان دادن سر و استفاده از ابروها می تواند نشان دهنده واکنش مثبت در هنگام مکالمه باشد. برای مثال، اگر یکی از همکارها درباره تعطیلات اخیرش به شما می گوید، می توانید لبخند بزنید و سرتان را تکان دهید تا نشان دهید که از داستان او لذت می برید.

احترام به فضای شخصی

در طول مکالمات یک به یک، ممکن است به جای اینکه از هم دور بمانید، به یک فرد نزدیک تر شوید. به عنوان مثال، اگر قبل از یک جلسه با گروه زیادی از افراد نشسته اید و متوجه یک همکار علاقه مند به صحبت شدید، می توانید بلند شوید و نزدیک آنها بنشینید. این نشان می دهد که شما علاقه مند به گفتگو هستید و می خواهید آنها را به وضوح بشنوید. سعی کنید مطمئن شوید که فضای کافی برای حفظ یک محیط راحت برای هر دوی شما در نظر گرفته اید.

استفاده از حرکات دست برای بیان یک احساس

حرکات یا قرار گرفتن دستان شما در حین مکالمه می تواند احساس شما را به دیگران منتقل کند. اگر دست‌هایتان را برای ایجاد بیان در داستان‌ها حرکت دهید، مردم می‌توانند بیشتر درگیر آنچه می‌گویید شوند.

حرکات دست همچنین می‌تواند بیانگر دوستی یا قدردانی باشد، مانند دست زدن به کسی که از آن طرف اتاق برای احوالپرسی به او دست می‌زند یا به او نشان می‌دهد که پس از ارائه یک کار خوب انجام شده است.

توجه به زبان بدن

زبان بدن کلی شما می تواند احساسات شما را در طول یک جلسه یا در حین انجام مکالمه نشان دهد. شل نگه داشتن بازوها در کناره ها در حین صحبت، بیانگر گشاده رویی و تمایل به گوش دادن است، در حالی که قرار دادن دستان خود در مقابل خود ممکن است به دیگران نشان دهد که شما بسته هستید. شما همچنین می توانید با خم شدن به جلو در صندلی خود، ادب و توجه خود را نشان دهید.

زبان بدن شما همچنین می تواند نشان دهد که در طول مکالمه چقدر درگیر هستید. به عنوان مثال، اگر در حال تماشای یک همکار هستید که ارائه می دهد و صاف نشسته اید و دستان خود را روی میز قرار داده اید، این می تواند نشان دهد که شما درگیر ارائه او هستید. خم شدن روی صندلی ممکن است به این معنی باشد که شما بی علاقه هستید.

مرتبط: ۱۰ مزیت ارتباط موثر در محیط کار

چرا ارتباط غیرکلامی مهم است؟

با تفسیر دقیق نشانه های غیرکلامی همکاران خود، می توانید درک مشترکی از احساسات، عواطف و نگرش آنها نسبت به موقعیت های خاص به دست آورید. توانایی شما در برقراری ارتباط با معنای مشترک می تواند همکاری با اعضای تیم را تشویق کند، که ممکن است بهره وری را افزایش دهد، تعامل را افزایش دهد و شایستگی فرهنگی شما را تقویت کند .

آگاهی از استراتژی های ارتباطی خود نیز می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را در مورد موضوعات یا موقعیت های مختلف منتقل کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند هنگام صحبت با سرپرستان اعتماد به نفس داشته باشید یا هنگام گوش دادن به یک همکار ابراز همدلی کنید.

 

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *