بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

اهداف اسمارت: تعریف و مثال

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تعیین هدف راهی مفید برای ایجاد شغلی است که می خواهید. با تعیین اهداف و ایجاد یک نقشه راه روشن برای چگونگی رسیدن به هدف مورد نظر خود، می توانید تصمیم بگیرید که چگونه از زمان و منابع خود برای پیشرفت استفاده کنید. بدون اهداف، تعیین چگونگی به دست آوردن یک شغل خاص، ترفیع یا سایر نقاط عطفی که می خواهید به آن برسید می تواند دشوار باشد.

هنگامی که برای خود هدفی تعیین می کنید، باید هر مرحله ای را که برای موفقیت لازم است در نظر بگیرید. برای کمک، می توانید از چارچوبی به نام اهداف هوشمند استفاده کنید. در این مقاله از ایوسی، نحوه عملکرد اهداف SMART و چند نکته و مثال برای کمک به شما در تلاش‌های هدف‌گذاری آورده شده است.

مرتبط: تعیین اهداف برای بهبود شغل خود

اهداف SMART چیست؟

SMART مخفف عبارت Specific, Measurable, Achievable, Relevant و Time-based است. هر عنصر چارچوب SMART با هم کار می کند تا هدفی را ایجاد کند که به دقت برنامه ریزی شده، واضح و قابل پیگیری باشد.

ممکن است در گذشته اهدافی را تعیین کرده باشید که به دلیل مبهم بودن، تهاجمی بودن یا نامناسب بودن دستیابی به آنها دشوار بوده است. کار برای رسیدن به یک هدف ضعیف می تواند دلهره آور و دست نیافتنی به نظر برسد. ایجاد اهداف SMART می تواند به حل این مشکلات کمک کند. چه در حال تعیین اهداف شخصی یا حرفه ای باشید، استفاده از چارچوب هدف SMART می تواند پایه ای قوی برای دستیابی به موفقیت ایجاد کند.

در زیر، نحوه تبدیل هدفی مانند «من می‌خواهم در رهبری باشم» را به یک هدف SMART نشان خواهیم داد.

S = خاص

با آنچه می خواهید به دست آورید تا حد امکان واضح و مشخص باشید. هرچه هدف شما محدودتر باشد، مراحل لازم برای رسیدن به آن را بیشتر درک خواهید کرد.

به عنوان مثال:

  • “من می خواهم موقعیت مدیریت یک تیم توسعه برای یک شرکت فناوری نوپا را به دست بیاورم .”
  • “من می خواهم درآمد خود را تا پایان سال برابر با ۲۰% افزایش دهم.”

M = قابل اندازه گیری

چه شواهدی ثابت می کند که شما در حال پیشرفت به سمت هدف خود هستید؟ به عنوان مثال، اگر هدف شما کسب موقعیت مدیریت یک تیم توسعه برای یک شرکت فناوری نوپا است، ممکن است پیشرفت را با تعداد موقعیت‌های مدیریتی که برای آنها درخواست داده‌اید و تعداد مصاحبه‌هایی که انجام داده‌اید اندازه‌گیری کنید. تعیین نقاط عطف در طول مسیر به شما این فرصت را می دهد که در صورت نیاز مجدداً ارزیابی و دوره را تصحیح کنید. هنگامی که به نقاط عطف خود رسیدید، به یاد داشته باشید که به روش های کوچک اما معنی دار به خود پاداش دهید.

به عنوان مثال:

  • “من برای سه موقعیت باز برای مدیر یک تیم توسعه در یک استارت آپ فناوری درخواست خواهم کرد.”
  • “من دو مصاحبه برای موقعیت مدیریتی انجام داده‌ام و منتظر پاسخ آنها هستم.”

الف = قابل دستیابی

آیا هدف دست یافتنی تعیین کرده اید؟ تعیین اهدافی که می‌توانید در یک بازه زمانی معین به آنها برسید، به شما کمک می‌کند با انگیزه و متمرکز باشید. با استفاده از مثال بالا برای کسب شغل مدیریت یک تیم توسعه، باید اعتبار، تجربه و مهارت های لازم برای کسب موقعیت رهبری را بدانید. قبل از شروع به کار برای رسیدن به یک هدف، تصمیم بگیرید که آیا آن چیزی است که اکنون می توانید به آن دست یابید یا اینکه آیا مراحل مقدماتی دیگری وجود دارد که باید برای آمادگی بهتر انجام دهید.

مثال: ” من رزومه خود را با شرایط مربوطه به روز می کنم ، بنابراین می توانم برای سه موقعیت باز برای مدیر یک تیم توسعه در یک استارت آپ فناوری درخواست دهم.”

R = مرتبط

هنگام تعیین اهداف برای خود، در نظر بگیرید که آیا آنها مرتبط هستند یا خیر. هر یک از اهداف شما باید با ارزش ها و اهداف بزرگتر و بلندمدت شما هماهنگ باشد. اگر هدفی به اهداف گسترده تر شما کمک نمی کند ، ممکن است در مورد آن تجدید نظر کنید. از خود بپرسید که چرا هدف برای شما مهم است، چگونه دستیابی به آن به شما کمک می کند و چگونه به اهداف بلندمدت شما کمک می کند.

مثال: « برای رسیدن به هدفم که رهبری است، رزومه خود را با شرایط مربوطه به‌روزرسانی می‌کنم تا بتوانم برای سه موقعیت باز برای مدیر یک تیم توسعه در یک استارت‌آپ فناوری درخواست بدهم».

T = بر اساس زمان

چارچوب زمانی هدف شما چیست؟ تاریخ پایان می تواند به ایجاد انگیزه کمک کند و به شما در اولویت بندی کمک کند. به عنوان مثال، اگر هدف شما ارتقای شغلی به یک موقعیت ارشد است، ممکن است شش ماه به خود فرصت دهید. اگر در آن بازه زمانی به هدف خود نرسیده اید، زمان بگذارید و دلیل آن را بررسی کنید. چارچوب زمانی شما ممکن است غیر واقعی بوده باشد، ممکن است با موانع غیرمنتظره مواجه شده باشید یا ممکن است هدف شما دست نیافتنی بوده باشد.

به عنوان مثال: «برای رسیدن به هدفم که رهبری است، رزومه خود را با شرایط مربوطه به‌روزرسانی می‌کنم تا بتوانم در سه موقعیت آزاد برای مدیر یک تیم توسعه در یک استارت‌آپ فناوری این هفته درخواست بدهم .»

اهداف اسمارت

چرا باید از اهداف SMART استفاده کنم؟

استفاده از چارچوب هدف SMART مرزها را تعیین می کند و مراحلی را که باید بردارید، منابع لازم برای رسیدن به آنجا و نقاط عطفی که نشان دهنده پیشرفت در طول مسیر هستند را مشخص می کند. با اهداف SMART، به احتمال زیاد به هدف خود به طور موثر و موثر دست خواهید یافت.

در اینجا چند نمونه از چگونگی سودمندی اهداف SMART برای افراد در شرایط مختلف آورده شده است:

  • محسن دوست دارد حرفه خود را از پشتیبانی مشتری به طراحی تغییر دهد…
  • زهرا می داند که هدفش این است که مدیر فروش شود اما مطمئن نیست از کجا شروع کند…
  • تونیا می خواهد در صنعت مراقبت های بهداشتی شغلی پیدا کند اما تجربه صنعتی ندارد…
  • امیر می‌خواهد وزن خود را کاهش دهد ولی نمی‌داند چگونه به این هدف برسد…

اهداف SMART به این افراد کمک می کند تا از زمان خود بهینه استفاده کنند و مشخص کنند که چه اقداماتی باید انجام دهند تا به هدف خود برسند. این اهداف به آنها کمک می کند که از تلاش های خود حداکثر بهره را بردارند و به سمت رسیدن به آرزوهای خود حرکت کنند.

نمونه هایی از اهداف SMART

در اینجا دو مثال هدف هوشمند وجود دارد:

مثال ۱

من ظرف سه ماه پس از فارغ التحصیلی با لیسانس علوم در آموزش، شغلی به عنوان معلم ریاضی دبیرستان پیدا خواهم کرد.

  • خاص: هدف از تبدیل شدن به یک معلم ریاضی دبیرستان به خوبی تعریف شده است
  • قابل اندازه گیری: موفقیت را می توان با تعداد درخواست ها، مصاحبه ها و پیشنهادهای شغلی سنجید.
  • قابل دستیابی: تعیین کننده هدف دارای مدرک تحصیلی مناسب برای کار خواهد بود.
  • مرتبط: هدف گذار برنامه ریزی برای استخدام در صنعت آموزش پس از اخذ مدرک تحصیلی است.
  • بر اساس زمان: تعیین کننده هدف ضرب الاجلی برای رسیدن به هدف خود در سه ماه پس از فارغ التحصیلی تعیین کرده است.

مثال ۲

من با تکمیل ماژول های آموزشی مورد نیاز در سه ماه و درخواست برای این نقش در پایان سه ماهه آینده، ارتقاء به نماینده ارشد خدمات مشتری را کسب خواهم کرد.

  • خاص: تعیین کننده هدف به وضوح هدف ارتقاء به نماینده ارشد خدمات مشتری را تعیین کرده است.
  • قابل اندازه گیری: موفقیت را می توان با تکمیل ماژول آموزشی، ثبت درخواست و کسب ارتقاء اندازه گیری کرد.
  • قابل دستیابی: تعیین کننده هدف آموزش های لازم برای کسب ترفیع را تکمیل می کند.
  • مرتبط: تعیین کننده هدف در حال برنامه ریزی برای درخواست ارتقاء پس از اتمام ماژول های آموزشی است.
  • مبتنی بر زمان: تعیین کننده هدف ضرب الاجلی برای دستیابی به هدف خود در پایان سه ماهه تجاری بعدی تعیین کرده است.

مثال ۳

من هر هفته حداقل ۳ بار به باشگاه ورزشی خود بروم تا وزن خود را به ۷۵ کیلوگرم کاهش دهم.

  • خاص: هدف از کاهش وزن به خوبی تعریف شده است
  • قابل اندازه گیری: می توان با وزنه کردن خود قبل و بعد از ورزش، پیشرفت را اندازه گیری کرد.
  • قابل دستیابی: تعیین کننده هدف مشخص کردن تعداد ورزش های هفتگی برای رسیدن به وزن مورد نظر است.
  • مرتبط: هدف از ورزش برای کاهش وزن با اهداف سلامتی و ورزشی شخص مرتبط است.
  • بر اساس زمان: تعیین کننده هدف زمانی برای کاهش وزن تا وزن مورد نظر را داشته باشد.

تعیین اهداف SMART می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود پیش بروید و به موفقیتی که می خواهید برسید. در حالی که اهداف می توانند چالش برانگیز باشند، استفاده از چارچوب SMART می تواند فرآیند را سازماندهی کند و ساختاری را قبل از شروع ارائه دهد.

سوالات متداول:

نمونه ای از هدف خوب و بد SMART چیست؟

هدف خوب SMART این است که مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، منطقی و زمان بندی شده باشد.

یک نمونه از هدف خوب SMART می‌تواند این باشد: “می خواهیم تا پایان سال جاری، تعداد مشتریان وفادار اپلیکیشن مان را به ۱۰۰,۰۰۰ نفر افزایش دهیم.”

در مقابل، یک هدف بد ممکن است غیرقابل اندازه گیری، غیرقابل دستیابی یا بی‌معنی باشد، مانند: “من می خواهم پول بیشتری کسب کنم.”

نمونه ای از هدف و KPI SMART چیست؟

هدف: افزایش درآمد سالانه شرکت به اندازه ۲۰%

KPI SMART:

  • Specific (مشخص): افزایش درآمد سالانه به اندازه ۲۰% بر اساس معیارهای مالی مانند فروش و سود.
  • Measurable (قابل اندازه گیری): میزان درآمد سالانه شرکت قبل و بعد از اعمال برنامه های افزایش درآمد باید قابل مقایسه و اندازه گیری باشد.
  • Achievable (قابل دستیابی): ۲۰% افزایش درآمد سالانه برای شرکت ممکن است با اجرای صحیح استراتژی های بازاریابی و فروش قابل دستیابی باشد.
  • Relevant (مرتبط): افزایش درآمد سالانه برای شرکت مهم است زیرا این موضوع می تواند به رشد و توسعه شرکت کمک کند.
  • Time-bound (محدود به زمان): هدف افزایش درآمد سالانه ۲۰% تا پایان سال جاری باید دستیابی یافته باشد و باید مهلت زمانی مشخصی داشته باشد.

اهداف SMART 7 چیست؟

هدف‌های SMART به عنوان یک روش موثر برای تعریف اهداف موفق با ویژگی‌های خاصی شناخته می‌شوند. SMART مخفف کلمات Specific (خاص)، Measurable (قابل‌اندازه‌گیری)، Achievable (قابل دستیابی)، Relevant (مرتبط) و Time-bound (دارای زمان مشخص) است. اما ۷ هدف SMART به‌صورت زیر است:

  1. Specific (خاص): هدف باید خاص و واضح تعریف شود.
  2. Measurable (قابل‌اندازه‌گیری): هدف باید قابلیت اندازه‌گیری و ارزیابی داشته باشد.
  3. Achievable (قابل دستیابی): هدف باید قابل دستیابی باشد و افراد بتوانند آن را به دست آورند.
  4. Relevant (مرتبط): هدف باید با موقعیت و زمینه کاری فرد یا سازمان مرتبط باشد.
  5. Time-bound (دارای زمان مشخص): هدف باید دارای یک زمان مشخص برای دستیابی به آن باشد.
  6. Challenging (چالشی): هدف باید چالشی باشد اما به‌طور معقول، به گونه‌ای که تحریک‌کننده برای دستیابی به آن باشد.
  7. Evaluated (ارزیابی شده): اهداف به‌صورت منظم و دوره‌ای باید ارزیابی شوند تا محصول دهی و پیشرفت آن‌ها به‌خوبی اندازه‌گیری شود.

که البته گاه  دو مورد اخلاقی (Ethical) و ثبت شده (Recorded) را برای موارد ۶ و ۷ قرار می دهند.

چه چیزی در اهداف SMART واقع بینانه است؟

واقع‌بینی یکی از مواردی است که باید در اهداف SMART حضور داشته باشد. به این معنی که اهداف باید بر اساس شرایط فعلی و قابلیت‌های واقعی فرد یا سازمان تعیین شوند و نباید به دنیای آرزوها و خیال‌ها منجر شوند. به عبارت دیگر، اهداف باید قابل تحقق و قابل اندازه‌گیری باشند و به‌طور واقع‌بینانه تعیین شوند تا بتوانند به درستی ارزیابی و ردیابی‌شوند.

و بخوانید:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

  1. اهدافی که انتخاب میکنید باید ۵ ویژگی داشته باشن: ۱) مشخص، ۲) قابل اندازه گیری. ۳) قابل دستیابی و واقع بینانه باشند. ۴) مرتبط بهم و مرتبط با فعالیتهای شما باشند. ۵) زمان محور و زمان بندی شده باشند.

  2. سلام

    اکثر مطالبتون از نوع نوشته هاشون معلومه که از رفرنسای خارجی استفاده می کنین

    آخه توی سایتای فارسی اصلا شبیهشون نیست

    ممنون از این مطالب عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *