بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۰ راه برای توسعه مهارت های اجتماعی (و چرا مهم است)

مهارتهای اجتماعی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهارت‌های اجتماعی، مانند مهارت‌های ارتباطی، همدلی، مهارت‌های بین فردی و گوش دادن، نه تنها برای زندگی شخصی، بلکه برای زندگی حرفه‌ای شما نیز مفید هستند. در محل کار، این مهارت ها می تواند جنبه ای ضروری از تعامل، برنامه ریزی و همکاری کارکنان باشد.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که مهارت های اجتماعی چیست، چگونه آنها را در محیط کار به کار ببریم و چرا توسعه مهارت های اجتماعی بسیار مهم است.

مهارت های اجتماعی چیست؟

مهارت‌های اجتماعی شایستگی‌هایی هستند که ارتباط و تعامل با دیگران را در هر محیطی تسهیل می‌کنند. مهارت های اجتماعی می تواند هنگام تعامل با همسالان، آماده شدن برای مصاحبه و مدیریت یک پروژه تیمی ضروری باشد.

نمونه هایی از مهارت های اجتماعی

از آنجایی که مهارت‌های اجتماعی می‌تواند ترکیبی از مجموعه مهارت‌های مختلف را شامل شود، توسعه این زمینه‌ها، به‌ویژه در محل کار، می‌تواند مهم باشد. به عنوان مثال، استفاده از مهارت‌های ارتباطی مؤثر در مشاغلی که نیاز به تماس منظم با مشتریان و اربابان رجوع دارند، که مشخصه اکثر صنایع شغلی است، مهم است. حتی اگر نقش شما یک موقعیت رو به رو مشتری نباشد، احتمالاً باید با تیم، سرپرستان و سایر کارکنان خود ارتباط برقرار کنید تا کار خود را به طور مؤثر انجام دهید. در اینجا چهار مورد از پرتقاضاترین مهارت های اجتماعی در محل کار آورده شده است:

یکدلی

همدلی نقشی حیاتی در ارتباط با دیگران و شناسایی علایق مشترک دارد. همدلی همچنین به ما امکان می دهد تا احساسات، افکار و عقاید دیگران را به طور واقعی درک کنیم. داشتن همدلی در محل کار می تواند برای پروژه های تیمی مفید باشد. وقتی دیدگاه های همکاران را بهتر درک کنید، به ایده های آنها احترام بگذارید و احساس راحتی کنید که بینش خود را ارائه دهید، احتمال اینکه بتوانید به طور مؤثر همکاری کنید و راه حل های موفق در محل کار پیدا کنید، بسیار بیشتر است.

مهارت های بین فردی

دانستن نحوه تعامل موثر با دیگران می تواند به شما کمک کند تا در بحث های محل کار شرکت کنید، نشانه های اجتماعی را شناسایی و تفسیر کنید – مانند خواندن حال و هوای فعلی همکارتان – و راه هایی برای درک شخصیت دیگران برای کمک به توسعه روابط کاری خود بیابید. روابط کاری بهتر به نوبه خود فرصت های بیشتری را برای رشد شغلی ارائه می دهد.

مرتبط: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها

مهارت های درون فردی

مهارت های درون فردی توانایی های شما برای درک افکار، احساسات و ایده های خود است. توسعه مهارت‌های درون فردی شما ممکن است شامل استفاده از راه‌های مناسب برای بیان ایده‌هایتان، دانستن زمان به اشتراک گذاشتن افکارتان در موقعیت‌های حرفه‌ای و توانایی تعیین مرزها و اهداف اجتماعی برای خود باشد. به عنوان مثال، ممکن است استراتژی هایی را برای تعامل مثبت با یک همکار منفی یاد بگیرید و به کار ببرید یا استراتژی هایی را برای ارائه ایده های پروژه در جلسات تیم یاد بگیرید و توسعه دهید.

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی موثر مانند گوش دادن فعال، مهارت های نوشتاری و غیرکلامی می تواند در زمینه شغلی شما ضروری باشد. اگر با مشتریان تعامل داشته باشید، ممکن است مهارت های گوش دادن فعال را یاد بگیرید و توسعه دهید تا به مشتریان خود در حل مشکلات کمک کنید. اگر مدیر تیم هستید، ممکن است استراتژی هایی را برای بهبود کارایی و وضوح ارتباطات ایمیل و کنفرانس ویدیویی تیم خود بیاموزید و به کار ببرید.

مرتبط:  مهارت های ارتباطی: تعریف و مثال

چگونه مهارت های اجتماعی را ارتقا دهیم

بهبود مهارت های اجتماعی می تواند برای شما در هر زمینه ای از زندگی مفید باشد. مهارت های اجتماعی مهم هستند زیرا می توانند به شما کمک کنند تا ارتباط موثرتر و کارآمدتری داشته باشید. در نتیجه، می‌توانید روابط معنادارتری با همکاران، مشتریان و مخاطبین جدید ایجاد کنید، حفظ کنید و رشد دهید.

در اینجا ۱۰ راه برای تقویت مهارت های اجتماعی آورده شده است:

۱. با دیگران درگیر شوید

راه هایی برای گفتگوهای بیشتر با دوستان، خانواده و همکاران نزدیک پیدا کنید یا با پرسیدن سؤالات باز، مهارت های مکالمه خود را تمرین کنید. به طور مشابه، یک هدف کوچک برای خود تعیین کنید تا حداقل یک پروژه یا استراتژی تجاری را در جلسه بعدی هیئت مدیره خود ارائه دهید.

۲. از راه های کوچک شروع کنید

با درگیر شدن با افرادی که به صورت روزانه با آنها در ارتباط هستید، مهارت های اجتماعی خود را به روش های کوچک توسعه دهید. به عنوان مثال، اگر خارج از خانه برای خرید هستید، ممکن است به جای پاسخ تک کلمه ای، زمانی که یک کارمند صندوق از شما می پرسد روز شما چگونه می گذرد، با یک سوال پاسخ دهید. به طور مشابه، می‌توانید راه‌هایی برای طولانی‌تر کردن مکالمه با آشنایان یا تمرین مهارت‌های مکالمه خود با اقوام دوردستی که کمتر با آنها صحبت می‌کنید، بیابید.

۳. سؤالات باز بپرسید

پرسیدن سؤالات باز می تواند راهی مؤثر برای ترغیب دیگران به صحبت باشد. این می تواند با ایجاد بینش و درک دوستان، خانواده، همکاران و حتی مافوق شما کمک کند. هنگامی که با یک سوال باز درگیر می شوید، می تواند به آنها کمک کند تا در افکار و احساسات خود اعتبار داشته باشند و این می تواند تأثیر مثبتی بر نحوه ایجاد روابط شما داشته باشد. اغلب اوقات، همکاران ممکن است از پرسیدن سؤالات باز قدردانی کنند، زیرا نشان می دهد که شما به ایده های آنها علاقه مند هستید. سؤالات باز زیر را امتحان کنید: “در مورد … چه احساسی داری؟” “می تونی در مورد… بیشتر به من بگی؟” “به چی فکر میکنی…؟”

۴. مهارت های اجتماعی همکاران خود را رعایت کنید

گام دیگر در جهت توسعه مهارت های اجتماعی، مشاهده همکارانتان است. به ارتباطات غیرکلامی، زبان بدن (مانند لبخند زدن و تکان دادن سر) و واژگانی که برای شروع مکالمه استفاده می کنند توجه کنید. در نظر بگیرید که چه چیزی باعث می شود مهارت های اجتماعی همکارانتان موثر و جذاب باشد. می توانید به این مشاهدات مراجعه کنید و آنها را در مهارت های ارتباطی خود بگنجانید.

۵. حفظ تماس چشمی را تمرین کنید

حفظ تماس چشمی در طول مکالمه را تمرین کنید. هدفی را در نظر بگیرید که هر بار که با کسی ارتباط برقرار می کنید، حداقل برای سه تا پنج ثانیه تماس چشمی برقرار کرده و حفظ کنید. ممکن است با یک همکار نزدیک که با او احساس راحتی می کنید تمرین کنید. به آنها بگویید که در تلاش برای بهبود توانایی خود در حفظ تماس چشمی هستید. در ابتدای مکالمه، زمانی که به صحبت های همکارتان گوش می دهید و در حین تشکر از او و بستن مکالمه، برقراری ارتباط چشمی را تمرین کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه تماس چشمی خود را بهبود بخشیم

۶. مهارت شنیداری خود را توسعه دهید

به همان اندازه که بتوانید افکار خود را به اشتراک بگذارید، شنونده فعال بودن نیز مهم است. با انجام این کار، به دیگران اجازه می‌دهید تا در به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و نظرات خود احساس راحتی کنند. مهارت های گوش دادن خود را با حفظ تماس چشمی، استفاده از ارتباطات غیرکلامی مانند تکان دادن سر در هنگام موافقت و پرسیدن سؤالات شفاف در هنگام شنیدن چیزی که اشتباه متوجه شده اید، تمرین کنید.

بیشتر بخوانید: مهارت های نرم: تعریف و مثال

۷. یک همکار را به ناهار یا قهوه دعوت کنید

ایجاد روابط با دیگران می تواند ترسناک به نظر برسد، اما شروع با ایجاد رابطه با یک نفر در یک زمان کمک می کند. ابتدا یک هم تیمی را پیدا کنید که نقشی مشابه شما دارد و او را به ناهار یا قهوه دعوت کنید. داشتن یک نقش یا مسئولیت های شغلی مشترک می تواند موضوعات مشترکی را در اختیار شما قرار دهد تا در مورد آنها صحبت کنید، اما در نهایت سعی کنید سوالاتی بپرسید تا آنها را به عنوان فردی بهتر بشناسید. همانطور که روابط بیشتری ایجاد می کنید، در سطح یک به یک با افرادی که در زمینه های مختلف کسب و کار کار می کنند ارتباط برقرار کنید. این می تواند به شما کمک کند تا شبکه حرفه ای خود را توسعه دهید و درک بهتری از نحوه تأثیر کاری که انجام می دهید بر کل تجارت کسب کنید.

۸. آزادانه تعارف واقعی ارائه دهید

تعریف و تمجید از دیگران برای انجام یک کار خوب، راه بسیار خوبی برای نشان دادن دوستی و قدردانی از دیگران است. آنها می توانند به عنوان دریچه ای برای یک مکالمه بزرگتر یا گفتگوی مداوم عمل کنند. صمیمانه رفتار کنید – یک تعریف غیر صادقانه می تواند علیه شما کارساز باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه صادقانه از همکاران خود تعریف کنید (با نمونه هایی از تعریف های خوب در محل کار)

۹. منابع مهارت های اجتماعی را بیابید

کلاس‌ها، کتاب‌ها، پادکست‌ها و ابزارهای زیادی هم به صورت آفلاین و هم به صورت آفلاین برای کمک به بهبود مهارت‌های اجتماعی‌تان وجود دارد. سعی کنید منابع را بر اساس یک موضوع خاص مانند زبان بدن، شبکه یا گوش دادن فعال جستجو کنید. از آنجا، آموخته های خود را عملی کنید.

۱۰. در جریان رویدادهای جاری باشید

به روز ماندن در مورد روندهای فعلی، رویدادها و اخبار می تواند موضوعاتی را در اختیار شما قرار دهد تا با دیگران در مورد آنها صحبت کنید. مشترک شدن در هشدارهای خبری محلی یا خبرنامه های خاص صنعت را در نظر بگیرید تا محتوا مستقیماً برای شما ارسال شود. به عنوان بهترین روش، از موضوعات بحث برانگیز مانند سیاست یا مذهب اجتناب کنید تا مکالمات حرفه ای و دوستانه باشد

مهارت های اجتماعی در محیط کار

مهارت‌های اجتماعی در محل کار می‌تواند برای نحوه عملکرد یک کسب‌وکار حیاتی باشد، زیرا ارتباطات برای اکثر موفقیت‌های تجاری مهم است. مهارت‌های اجتماعی زیر می‌توانند هنگام استفاده از شغل مفید باشند:

مهارت‌های ارتباطی:

از ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی گرفته تا همکاری در یک کار گروهی، مهارت‌های ارتباطی مؤثر را می‌توان با روشن کردن سوء تفاهم، استفاده از زبان حرفه‌ای و یافتن راه‌هایی برای تعامل با همکاران برای حمایت از همکاری بین هم تیمی‌ها توسعه داد.

مهارت های بین فردی:

می توانید مهارت های بین فردی خود را با تعامل با دیگران، یادگیری نشانه های اجتماعی رایج در محل کار و یافتن راه هایی برای درک ایده ها و نظرات همکار خود توسعه دهید.

مهارت های گوش دادن:

گوش دادن و توانایی پیروی از دستورالعمل ها دو مهارت اجتماعی مهم در محیط کار هستند زیرا اکثر کارفرمایان انتظار دارند که دستورالعمل های آنها اجرا شود. مهارت های گوش دادن خود را با به کارگیری مهارت های ارتباطی غیرکلامی، پرسیدن سؤال در صورت سوء تفاهم و ارائه نظرات در زمان های مناسب، مانند زمانی که از شما پرسیده می شود یا در پایان مکالمه، بهبود دهید.

چگونه مهارت های اجتماعی را برجسته کنیم

مهارت‌های اجتماعی مجموعه گسترده‌ای از توانایی‌ها را تعریف می‌کنند، بنابراین باید در هنگام درخواست شغل، حوزه‌های خاصی از این مجموعه مهارت‌ها مانند مهارت‌های ارتباطی، کار گروهی و همکاری را برجسته کنید. با انجام این کار، مهارت های اجتماعی شما به عنوان ارزش برای کارفرمایان بالقوه قابل سنجش تر و قابل اجراتر به نظر می رسد.

مهارت های اجتماعی برای رزومه شما

برای برجسته کردن و تعیین کمیت مهارت های اجتماعی در رزومه خود، باید از سناریوهایی استفاده کنید که در آن مهارت های اجتماعی شما به پیشرفت یک پروژه یا شرکت کمک کرده است. به عنوان مثال، شاید شما آموزش توسعه حرفه ای تیم خود را از طریق کار گروهی و ارتباطات مدیریت و سازماندهی کرده اید. یا توضیح دهید که چگونه مهارت های بین فردی شما به مشتری کمک کرد تا مشکلی را حل کند.

مرتبط:  ۱۰ بهترین مهارت برای گنجاندن در رزومه

مهارت های اجتماعی برای نامه شما

نامه شما می تواند راهی موثر برای نشان دادن مهارت های ارتباطی شما باشد. با روشن، مختصر و مرتبط با موقعیت خود، می توانید مهارت های ارتباطی خود را برجسته کنید. در اینجا، می‌توانید به نمونه‌هایی از مهارت‌های اجتماعی و نحوه موفقیت آن‌ها اشاره کنید، اما باید بتوانید این کار را به طور خلاصه انجام دهید. به یاد داشته باشید، نامه حمایتی فقط تصویری از تجربیات، مهارت ها و تحصیلات شما است که جزئیات بیشتری را در رزومه پیوست می بینید.

مهارت های اجتماعی برای مصاحبه شغلی

مهارت های اجتماعی باید در طول مصاحبه شما مورد تاکید قرار گیرد، هم از طریق بحث در مورد موفقیت های شغلی قابل اندازه گیری گذشته خود و هم از طریق نحوه رفتار خود در مصاحبه. با برقراری تماس چشمی، لبخند زدن و دست دادن هنگام ملاقات، مهارت های بین فردی و ارتباطی خود را به مصاحبه کننده نشان دهید. در طول مصاحبه، مهارت‌های گوش دادن فعال خود را با استفاده از ارتباطات غیرکلامی و پرسیدن سؤالات باز برای ابراز علاقه و تمایل به یادگیری بیشتر به کارفرمای بالقوه خود نشان دهید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *