بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تئوری های بازاریابی – تجزیه و تحلیل PESTEL

تجزیه و تحلیل PESTEL

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تجزیه و تحلیل PESTEL یا اخیراً PESTELE نامیده می شود چارچوب یا ابزاری است که توسط بازاریابان برای تجزیه و تحلیل و نظارت بر عوامل محیطی کلان (محیط بازاریابی خارجی) که بر یک سازمان تأثیر می گذارد استفاده می شود. که از نتیجه آن برای شناسایی تهدیدها و نقاط ضعفی که در تحلیل SWOT استفاده می شود استفاده می شود .

PESTEL مخفف:

  • P – Political (سیاسی)
  • E – Economic (اقتصادی)
  • S – Social (اجتماعی)
  • T – Technological (تکنولوژیکی)
  • E – Environmental (محیطی)
  • L – Legal (حقوقی)
  • E – Ethical (اخلاقی (جدید))

اجازه دهید هر یک از این عوامل کلان محیطی را به ترتیب بررسی کنیم.

 

عوامل سیاسی

همه اینها در مورد چگونگی و میزان مداخله یک دولت در اقتصاد است. این می تواند شامل سیاست دولت، ثبات یا بی ثباتی سیاسی در بازارهای خارج از کشور، سیاست تجارت خارجی، سیاست مالیاتی، قانون کار، قانون محیط زیست، محدودیت های تجاری و غیره باشد.

از فهرست بالا مشخص است که عوامل سیاسی اغلب بر سازمان ها و نحوه انجام تجارت آنها تأثیر می گذارد. سازمان ها باید بتوانند به قوانین فعلی و پیش بینی شده آینده پاسخ دهند و سیاست بازاریابی خود را بر این اساس تنظیم کنند.

عوامل اقتصادی

عوامل اقتصادی تأثیر بسزایی بر نحوه تجارت یک سازمان و همچنین میزان سودآوری آنها دارند. عوامل عبارتند از: رشد اقتصادی، نرخ بهره، نرخ ارز، تورم، درآمد قابل تصرف مصرف کنندگان و مشاغل و غیره.

این عوامل را می توان بیشتر به عوامل کلان اقتصادی و خرد اقتصادی تقسیم کرد. عوامل کلان اقتصادی با مدیریت تقاضا در هر اقتصاد معین سروکار دارند. دولت ها از کنترل نرخ بهره، سیاست مالیاتی و مخارج دولت به عنوان مکانیسم های اصلی خود برای این کار استفاده می کنند.

عوامل اقتصادی خرد همه مربوط به نحوه خرج کردن درآمد مردم است. این به ویژه بر سازمان های B2C تأثیر زیادی دارد.

عوامل اجتماعی

همچنین به عنوان عوامل اجتماعی-فرهنگی شناخته می شود، حوزه هایی هستند که شامل باورها و نگرش های مشترک مردم می شوند. این عوامل عبارتند از – رشد جمعیت، توزیع سن، آگاهی سلامت، نگرش شغلی و غیره. این عوامل از آنجایی که تأثیر مستقیمی بر نحوه درک بازاریابان از مشتریان و آنچه آنها را هدایت می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

عوامل تکنولوژیکی

همه ما می دانیم که چشم انداز فناوری با چه سرعتی تغییر می کند و این چگونه بر نحوه بازاریابی محصولاتمان تأثیر می گذارد. عوامل تکنولوژیکی به سه طریق بر بازاریابی و مدیریت آن تأثیر می‌گذارند:

  • روش های نوین تولید کالا و خدمات
  • روش های نوین توزیع کالا و خدمات
  • راه های جدید ارتباط با بازارهای هدف

فاکتورهای محیطی

این عوامل فقط در پانزده سال اخیر واقعاً به منصه ظهور رسیده اند. آنها به دلیل کمبود روزافزون مواد خام، اهداف آلودگی، تجارت به عنوان یک شرکت اخلاقی و پایدار، اهداف ردپای کربن تعیین شده توسط دولت ها مهم شده اند (این یک مثال خوب است که در آن یک عامل می تواند همزمان به عنوان سیاسی و زیست محیطی طبقه بندی شود. زمان). اینها تنها بخشی از مسائلی است که بازاریابان در این فاکتور با آن مواجه هستند. بیشتر و بیشتر مصرف کنندگان خواستار این هستند که محصولاتی که می خرند از نظر اخلاقی و در صورت امکان از یک منبع پایدار تهیه شود.

عوامل حقوقی

عوامل قانونی عبارتند از – سلامت و ایمنی، فرصت های برابر، استانداردهای تبلیغات، حقوق و قوانین مصرف کننده، برچسب گذاری محصول و ایمنی محصول. واضح است که شرکت ها باید بدانند چه چیزی قانونی است و چه چیزی غیرقانونی است تا تجارت موفقی داشته باشد. اگر یک سازمان در سطح جهانی تجارت کند، این به یک منطقه بسیار دشوار تبدیل می شود، زیرا هر کشور مجموعه ای از قوانین و مقررات خاص خود را دارد.

عوامل اخلاقی

جدیدترین اضافه شده به PESTEL E اضافی است که آن را PESTELE یا STEEPLE می کند. این مخفف اخلاقی است و شامل اصول اخلاقی و مشکلات اخلاقی یا اخلاقی است که ممکن است در یک تجارت ایجاد شود. مواردی مانند تجارت منصفانه، اعمال برده داری و کار کودکان، و همچنین مسئولیت اجتماتجزیه و تحلیل PESTEL یا اخیراً PESTELE نامیده می شود چارچوب یا ابزاری است که توسط بازاریابان برای تجزیه و تحلیل و نظارت بر کلان محیطی (بازاریابی خارجی …عی شرکتی (CSR) را در نظر می گیرد، جایی که یک کسب و کار به اهداف محلی یا اجتماعی مانند داوطلب شدن یا شرکت در فعالیت های بشردوستانه، فعال یا خیریه کمک می کند.

برندهای بزرگ اغلب در CSR شرکت می کنند – نمونه هایی شامل موارد زیر است:


تحلیل PESTEL در تحلیل بازار چیست؟

و بخوانید:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *