بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

عرضه و تقاضا: تعریف و چگونگی کارکرد آن

عرضه و تقاضا

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در علم اقتصاد از قانون عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت کالاها و خدمات در بازار استفاده می شود. درک اصول پشت این قانون به شما کمک می کند تا دیدگاهی در مورد نحوه عملکرد بازار بدست آورید.

در این مقاله به تعریف عرضه و تقاضا و عوامل موثر بر عرضه و تقاضا می پردازیم.

قانون عرضه و تقاضا چیست؟

قانون عرضه و تقاضا رابطه اقتصادی بین فروشندگان و خریداران کالاهای مختلف است. تئوری عرضه و تقاضا بیان می کند که قیمت یک محصول به در دسترس بودن آن و تقاضای خریداران بستگی دارد. اگر محصول دارای قیمت بالایی باشد، فروشندگان مقدار بیشتری از آن را به بازار عرضه می کنند.

با این حال، بالا نگه داشتن قیمت می تواند تأثیر منفی بر طرز فکر خریداران در مورد محصول داشته باشد. اگر مشتریان فکر نمی کنند محصول ارزش قیمت بالایی را دارد، ممکن است شروع به خرید یک گزینه مقرون به صرفه تر کنند. قیمت بالاتر می تواند منجر به کاهش تقاضا شود که می تواند منجر به کاهش عرضه شود.

عرضه چیست؟

عرضه رابطه بین قیمت محصولات و خدمات و در دسترس بودن آنها در بازار است. اگر قیمت ها بالا برود و بالا بماند، فروشندگان برای کسب سود، محصول را در مقادیر بیشتری عرضه می کنند. عرضه به تقاضا و تغییرات قیمت بستگی دارد و به سرعت با این تغییرات سازگار می شود. تغییرات در تقاضا و قیمت ممکن است فصلی، موقت یا دائمی باشد و فروشنده باید عرضه خود را بر این اساس تنظیم کند.

چه عواملی بر عرضه تاثیر می گذارد؟

عوامل زیر می توانند بر عرضه تأثیر بگذارند:

  • ظرفیت تولید
  • هزینه های تولید
  • رقبا
  • در دسترس بودن مواد
  • زنجیره تامین

ظرفیت تولید

ظرفیت تولید، خروجی محصول در مقایسه با ورودی منابع است. اگر تقاضای بازار افزایش یابد، تولیدکننده برای تامین منابع بیشتر، تولید را افزایش می دهد.

هزینه های تولید

هزینه های تولید عبارتند از هزینه های ساخت مانند مواد، دستمزد کارکنان و خدمات آب و برق مانند آب و برق. اگر هزینه های تولید بالا باشد، قیمت محصول در بازار افزایش می یابد. اگر بازار بتواند قیمت های بالا را حفظ کند، عرضه افزایش می یابد. اگر نتواند عرضه را کاهش می دهد.

رقبا

رقبا هر شرکتی است که محصول یا خدمات یکسانی را در محدوده قیمتی مشابه تولید می کند. رقبا می توانند ادامه تولید محصولات با قیمت معقول را برای یک شرکت دشوار سازند اگر مصرف کنندگان گزینه های جایگزین را انتخاب کنند. آنها ممکن است تولید را کاهش دهند یا به کالاهای دیگر تنوع دهند تا نتیجه بازار بهتری داشته باشند.

در دسترس بودن مواد

در دسترس بودن مواد اولیه ارزان قیمت می تواند به افزایش تولید و عرضه محصولات کمک کند. اگر مواد اولیه به راحتی در دسترس نباشد یا خیلی گران باشد، تولید کاهش می یابد و در نتیجه عرضه کمتر به بازار می شود.

زنجیره تامین

تولیدکننده باید یک زنجیره تامین خوب مدیریت شده، مقرون به صرفه و قابل اعتماد در هر مرحله از فرآیند تولید، از تهیه مواد خام گرفته تا تولید محصول و انتقال آنها در فاز محدود به بازار، داشته باشد. این امر عرضه کارآمد بازار را برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده تضمین می کند.

مرتبط: مدیریت عملیات: هر آنچه که باید بدانید

تقاضا چیست؟

تقاضا به تعداد کالاهایی اطلاق می‌شود که مصرف‌کنندگان می‌خواهند آن‌ها را بخرند و قدرت خرید آن‌ها را در محدوده‌ای از قیمت‌ها داشته باشند. تا یک نقطه قیمت مشخص، تقاضا برای کالاها ثابت خواهد ماند. با این حال، فراتر از این نقطه، خریداران محصولات را بسیار گران می دانند و تقاضا برای آنها کاهش می یابد.

چه عواملی بر تقاضا تأثیر می گذارد؟

در اینجا برخی از عوامل موثر بر تقاضا آورده شده است:

  • قیمت کالا
  • درآمد خریدار
  • ترجیح خریدار
  • انتظار خریدار
  • جایگزین های موجود
  • محصولات مکمل
  • اندازه بازار

قیمت کالا

با افزایش قیمت یک کالا، تقاضای مصرف کننده برای آن کاهش می یابد. مردم اقلام کمتری از کالای گران‌تر می‌خرند و به اطراف نگاه می‌کنند تا گزینه‌های ارزان‌تر دیگری را بیابند.

درآمد خریدار

درآمد خریدار تعیین کننده ظرفیت خرید و تقاضا برای یک محصول خواهد بود. افزایش درآمد منجر به افزایش ظرفیت خرید و افزایش تقاضا می شود، در حالی که کاهش درآمد باعث کاهش ظرفیت خرید و تقاضا می شود. همچنین بین درآمد و کیفیت کالاها همبستگی وجود دارد.

کالاهای باکیفیت با افزایش درآمد، افزایش تقاضا را تجربه خواهند کرد و کالاهای کمتر کاهش تقاضا را تجربه خواهند کرد. با این حال، اگر درآمد کاهش یابد، تقاضا برای کالاهای با کیفیت کاهش می یابد و تقاضا برای کالاهای ارزان قیمت افزایش می یابد.

مطالب مرتبط: نحوه درخواست افزایش حقوق در نوشتن

ترجیح خریدار

تغییرات در روندها بر ترجیحات خریداران برای یک محصول تأثیر می گذارد، همانطور که تغییرات در آداب و رسوم و عادات اجتماعی نیز تأثیر می گذارد. محصولات پرطرفدار تقاضای فزاینده ای را تجربه خواهند کرد، اما با تغییر روند، این می تواند به سرعت تغییر کند.

مرتبط: ۴ مرحله برای ساختن یک برند

انتظار خریدار

تقاضا برای یک محصول می تواند افزایش یابد اگر خریداران فکر کنند که در آینده نزدیک کمیاب، در دسترس یا گران تر خواهد بود. با توجه به انتظارات آنها، آنها مقدار بیشتری از آن را در زمان حال خریداری و ذخیره می کنند، بنابراین ارتباط قطعی بین تقاضای فعلی و قیمت گذاری آتی وجود دارد.

جایگزین های موجود

اگر یک کالای خاص گرانتر شود، تقاضا برای کالاهای جایگزین افزایش می یابد. به عنوان مثال، اگر همیشه نوع خاصی از غلات را خریداری کرده‌اید و قیمت آن به حدی افزایش می‌یابد که مقرون به صرفه نیست، ممکن است شروع به خرید نوع مشابه و ارزان‌تر غلات کنید. در نتیجه، تقاضا برای غلات ارزانتر و در دسترس افزایش خواهد یافت.

محصولات مکمل

با محصولات مکمل، افزایش قیمت یکی می تواند باعث کاهش تقاضا برای دیگری شود. زیرا افزایش قیمت استفاده از هر دو محصول را با هم دشوار می کند. به عنوان مثال، اگر قیمت کارتریج های جوهر چاپ به طور تصاعدی افزایش یابد، استفاده از چاپگر گران است و تقاضا برای چاپگر کاهش می یابد.

اندازه بازار

اندازه یک بازار، تعداد خریدارانی را که محصولات موجود را خریداری می کنند، تعیین می کند. اگر اندازه بازار کوچک باشد، خریداران محدودی خواهند داشت و تقاضا برای کالاها کم خواهد بود. با گسترش اندازه بازار، خریداران بیشتری برای محصولات وجود خواهد داشت و تقاضا برای آنها افزایش می یابد.

اگر در بازار خریداران با سن خاصی افزایش پیدا کند، تقاضا برای کالاهایی که معمولاً این گروه سنی به آن نیاز دارند، افزایش می یابد. به عنوان مثال، اگر در یک منطقه میزان زاد و ولد افزایش یابد، تقاضا برای غذای کودک و محصولات مشابه افزایش می یابد.

قیمت تعادلی چیست؟

قیمت تعادلی نقطه ای است که در آن منحنی های عرضه و تقاضا در یک نمودار به هم می رسند. قیمت تعادلی نقطه قیمتی است که هم تولیدکننده و هم خریدار آن را معقول و سودمند می دانند. در این قیمت، تولید کننده می تواند هر تعداد محصولی که بخواهد بسازد و خریدار می تواند تمام محصولاتی را که می خواهد خریداری کند. بسیاری از شرکت ها نمودارهای عرضه و تقاضا را ایجاد می کنند تا تعیین کنند که چه مقدار محصول باید تولید کنند و با چه قیمتی.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *