بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بازاریابی رشد چیست؟ تعریف، مؤلفه ها و کمپین ها

بازاریابی رشد چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

استراتژی های بازاریابی رشد می تواند به کسب و کارها کمک کند تا تعاملات خود را با مشتریان خود ایجاد و بهبود بخشند. با تقویت روابط خود با مشتریان از طریق این تکنیک های بازاریابی موثر، شرکت ها اغلب می توانند نرخ گردش مالی مشتری را کاهش دهند، تعامل با نام تجاری ایجاد کنند و هزینه های کسب را کاهش دهند.

در این مقاله از ایوسی، به مولفه های بازاریابی رشد، دسته بندی کمپین های بازاریابی رشد و ویژگی های بازاریابان رشد موفق می پردازیم.

بازاریابی رشد چیست؟

بازاریابی رشد یک استراتژی برای افزایش درآمد شرکت از طریق بهبود حفظ مشتری و وفاداری است. این یک هدف بازاریابی بلندمدت است و تلاش های خود را بر روی مصرف کننده متمرکز می کند، به ویژه از طریق دستیابی به مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی و یافتن راه هایی برای این مشتریان برای کمک به رشد کسب و کار. این در واقع روشی برای مشاهده رشد بازاریابی قابل اندازه گیری است.

بازاریابان رشد از مفاهیم بازاریابی متعددی مانند بازاریابی محتوا، بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی رسانه های اجتماعی و تجربه کاربری استفاده می کنند. بازاریابان رشد وظایفی از قبیل:

  • بهینه سازی نرخ تبدیل

  • تست استراتژی های جدید کسب و کار در بخش های مختلف

  • نظارت بر شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و معیارهای بازاریابی

  • کاهش هزینه های جذب مشتری

مرتبط: ۱۶۳ نوع بازاریابی توصیف شده + ابهام زدایی

مولفه های بازاریابی رشد

دو مولفه اصلی برای بازاریابی رشد وجود دارد:

بازاریابی بین کانالی

بازاریابی بین کانالی یک استراتژی است که شامل تعامل با مشتریان احتمالی و فعلی از طریق رسانه ها یا کانال های بازاریابی مختلف است. کسب و کارهایی که از بازاریابی متقابل استفاده می کنند بهترین روش ها و رویکردها را برای تماس با انواع مختلف مشتریان تعیین می کنند. کانال های بازاریابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اشتراک های ایمیل

  • کمپین های تبلیغاتی دیجیتال

  • برنامه های موبایل

  • انجمن های آنلاین یا گروه های گفتگو

  • پست های رسانه های اجتماعی

  • پادکست ها

  • رویدادهای شبکه

  • وبلاگ های مهمان

  • رسانه‌های چاپی، مانند آگهی‌ها یا آگهی‌های مجلات

  • پیام های متنی

  • وب سایت ها

  • مبادلات حضوری، مانند تعاملات درون فروشگاهی یا ارجاعات شفاهی

  • ویژگی های تلویزیون یا رادیو

  • بررسی های عمومی

  • نقل قول در نشریات یا وب سایت های خارجی

بازاریابی بین کانالی شامل ایجاد تجربیات مشتری با انتقال آرام بین برخی از این یا انواع دیگر کانال ها است. به عنوان مثال، ارسال کد تبلیغاتی به مشتریانی که در خبرنامه ایمیلی ثبت نام می کنند تا در فروشگاه های فیزیکی شما استفاده کنند، یک استراتژی بازاریابی متقابل است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل استراتژی های بازاریابی چند کانالی

تست A/B

تست چند متغیره نیز نامیده می شود، آزمون A/B روشی برای بررسی شباهت ها و تفاوت های بین دو تغییر از یک چیز است. بازاریابان رشد می توانند از تست A/B برای تعیین بهترین نسخه از یک استراتژی بازاریابی خاص، برنامه یا نوع محتوا استفاده کنند. هنگامی که یک بازاریاب در حال رشد تشخیص دهد که کدام تنوع بیشترین موفقیت را در به دست آوردن، جذب یا حفظ مشتریان دارد، می تواند در طول کمپین های آینده آن تنوع را بهبود بخشد. تست A/B معمولاً شامل آزمایش دو تغییر مشابه با چندین زیرگروه از مخاطبان هدف کسب‌وکار شما می‌شود، زیرا گاهی اوقات انواع مختلفی از مشتریان ممکن است بهترین پاسخ را به تاکتیک‌های مختلف نشان دهند.

به عنوان مثال، بگویید کسب و کار شما می‌خواهد تعداد دفعات درگیر شدن مشتریان با تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی را بهبود بخشد. یک بازاریاب در حال رشد می تواند دو تبلیغ برای کسب و کار شما ایجاد کند که متفاوت باشند، مانند لحن یا طراحی آنها، و هر تبلیغ را برای بخش های مختلف مخاطبان شما هدف قرار دهد. اگر یک تبلیغ با نوجوانان و دیگری با متخصصان جوان بهتر عمل کند، یک بازاریاب در حال رشد می تواند به توسعه و بهبود کمپین های تبلیغاتی مختلف رسانه های اجتماعی برای هر بخش مخاطب ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: تست A/B: چیست و فواید آن

ایجاد کمپین های بازاریابی رشد

بازاریابان رشد معمولا کمپین های خود را بر اساس بخش های قیف بازاریابی رشد دسته بندی می کنند. قیف بازاریابی رشد مانند مفهوم تجاری چرخه عمر مشتری است. هر دو به مراحل معمولی که مشتری قبل، حین و پس از خرید یک محصول یا خدمات از کسب و کار شما طی می کند اشاره دارد. اکثر کارشناسان قیف بازاریابی رشد را دارای شش مرحله کلیدی می دانند:

اطلاع

مشتری که از کسب و کار شما آگاهی پیدا می کند ممکن است در مورد وجود برند شما اطلاعات کسب کند. آگاهی همچنین می تواند به این معنی باشد که مشتریان اطلاعات بیشتری در مورد اینکه محصولات یا خدمات شما چگونه می تواند برای آنها سودمند باشد جمع آوری می کند. بازاریابان رشدی که سعی می‌کنند به مشتریان کمک کنند تا به مرحله آگاهی برسند، ممکن است از تست A/B استفاده کنند تا ببینند چه نوع محتوای وبلاگ باعث افزایش ترافیک می‌شود یا چه نوع پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی بیشتر به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شوند.

تحصیل

مرحله اکتساب بر متقاعد کردن مشتریان بالقوه برای تبدیل شدن به مشتریان واقعی متمرکز است. کسب ممکن است به این معنا باشد که مشتری خرید می‌کند، برای یک دوره آزمایشی رایگان ثبت‌نام می‌کند، آدرس ایمیل خود را به شما می‌دهد یا برای محتوای ممتاز پول می‌پردازد. برای بهبود نرخ خرید، بازاریابان رشد ممکن است یک عبارت دعوت به اقدام اصلی یا انواع مختلفی از تخفیف‌ها را امتحان کنند.

مطالب مرتبط: راهنمای کامل قیف های بازاریابی: نکات تعریف و ایجاد

فعال سازی

همچنین بخشی از فرآیند ورود، مرحله فعال سازی در مورد کمک به مشتریان در تعامل با محصولات یا خدمات یک کسب و کار است. هدف این است که مشتریان در اسرع وقت شروع به استفاده از خرید خود کنند و تمام ویژگی ها یا اجزای خرید خود را به طور کامل درک کنند. بازاریابان رشدی که به فعال‌سازی مشتری کمک می‌کنند ممکن است با ارسال نمایش‌های ویدئویی مختلف، خدمات مشتری شخصی یا دستورالعمل‌های راهنما برای مشتریان آزمایش کنند.

درآمد

مرحله درآمد به هرگونه تعامل با مشتری که برای یک کسب و کار پول ایجاد می کند، اشاره دارد. مشتریان در مرحله درآمد ممکن است اولین خرید خود را انجام دهند، از نسخه آزمایشی رایگان به اشتراک پولی منتقل شوند یا سفارش ارتقا دهند. برای کمک به افزایش تعداد فروش یا درآمد، بازاریابان رشد می‌توانند استراتژی‌های قیمت‌گذاری، روش‌های پرداخت یا تکنیک‌های افزایش فروش را آزمایش کنند.

حفظ

مرحله حفظ بر استراتژی هایی برای درگیر نگه داشتن مشتریان فعلی با یک تجارت تاکید می کند. به طور کلی برای کسب‌وکارها حفظ تعامل با مشتریان فعلی‌شان مقرون‌به‌صرفه‌تر است، برخلاف به دست آوردن مداوم مشتریان جدید. یک بازاریاب رشدی که به نرخ های نگهداری کمک می کند ممکن است داده ها را جمع آوری کند و استراتژی های مربوط به برنامه های وفاداری مشتری، خدمات آموزشی مشتری یا گروه های رسانه های اجتماعی را ایجاد کند.

مطالب مرتبط: درک حفظ مشتری با استراتژی ها

معرف

مرحله ارجاع بر تشویق مشتریان وفادار برای ارجاع کسب و کار شما به مشتریان بالقوه تمرکز دارد. در حالی که برخی از مشتریان ممکن است کسب و کار شما را بدون درخواست ارجاع دهند، یک کسب و کار می تواند نرخ ارجاع خود را با ارائه مشوق ها افزایش دهد. به عنوان مثال، یک بازاریاب رشدی که سعی در بهبود نرخ ارجاع مشتری دارد، ممکن است با ارائه برنامه‌های ارجاع، تخفیف یا ارتقاء رایگان به مشتریان فعلی آزمایش کند.

بازاریابی رشد در مقایسه با بازاریابی سنتی

چندین تفاوت مهم بین بازاریابی سنتی و بازاریابی رشد وجود دارد. این تفاوت ها عبارتند از:

اهداف کوتاه مدت در مقابل اهداف بلند مدت

بازاریابی سنتی بر اهداف فروش کوتاه مدت تمرکز دارد. این یک کمپین است و تلاش ها اغلب حول یک محصول یا خدمات خاص می چرخد. در مقابل، بازاریابی رشد بر اهداف بلندمدت و استراتژی‌های کلی که به نفع شرکت است، مانند وفاداری و حفظ مشتری، تمرکز دارد.

مرتبط: نحوه تعیین و دستیابی به اهداف شغلی (به علاوه ۱۰ مثال)

جذب مشتری در مقابل حفظ مشتری

بازاریابی سنتی بیشتر بر جذب مشتریان جدید متمرکز است، به ویژه پیرامون یک محصول یا خدمات جدید یا یک کمپین تبلیغاتی جدید که محصول موجود را تبلیغ می کند. بازاریابی رشد فراتر از این استراتژی است و شامل ایجاد یک پایگاه مشتری از مصرف کنندگان بازده وفادار نیز می شود.

نکاتی برای استراتژی های بازاریابی رشد

چه بخواهید استراتژی‌های بازاریابی رشد با کیفیت بالا را توسعه دهید یا یک بازاریاب رشد کنید، در اینجا چند نکته برای کمک به شما وجود دارد:

ابزارها و تکنیک های داده را درک کنید

بازاریابان رشد می دانند که چگونه از داده های شرکت هنگام ایجاد استراتژی ها، استفاده از کانال های بازاریابی متعدد و بهبود نرخ های بهینه سازی استفاده کنند. یک بازاریاب رشد همچنین می‌داند که در چه موقعیتی از کدام نوع داده یا معیار بازاریابی استفاده کند. انواع داده هایی که اغلب به استراتژی های بازاریابی رشد موفق مربوط می شوند عبارتند از:

  • نرخ های اشتراک

  • کسب و کارها چقدر بابت هزینه های مربوط به تبلیغات باز می گردند

  • نرخ حفظ مشتری

  • مشتریان چقدر ایمیل ها را باز می کنند

  • اندازه گیری عملکرد محتوا، مانند تعامل

  • چقدر برای جذب مشتری هزینه دارد

  • نرخ فرسایش مشتری، به معنای از دست دادن مشتریان

  • هزینه تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان پولی چقدر است

مرتبط: ۲۰ معیارهای بازاریابی و KPI

تمام استراتژی ها را روی مشتری متمرکز کنید

بازاریابان رشد موفق استراتژی هایی را با هدف اصلی کمک به کسب و کارها در شناسایی، ارتباط و حفظ مشتریان ایجاد می کنند. این تقریباً برای همه انواع مشاغل، از جمله مشاغلی که سایر مشاغل و فروشگاه های تجارت الکترونیک را هدف قرار می دهند، صادق است. این بدان معناست که بازاریابان رشد می‌دانند که چگونه می‌توانند گروه‌های متمایز، مانند افراد در سنین مختلف را در بین مخاطبان هدف کسب‌وکار پیدا کنند و با آنها تعامل کنند.

در جریان تحولات صنعت باشید

به روز بودن در مورد جدیدترین روندهای بازاریابی رشد می تواند به شما در توسعه تاکتیک های بازاریابی رشد موفق کمک کند. صنعت بازاریابی رشد به طور مستمر با ایجاد ابزارها، تکنیک ها و فرصت های جدید تغییر می کند. در وبلاگ ها یا نشریات آنلاین که در مورد اخبار جاری مرتبط با بازاریابی رشد بحث می کنند مشترک شوید. همچنین می توانید به انجمن، گروه یا شبکه ای از دیگر متخصصان درگیر در بازاریابی رشد بپیوندید.

ایجاد اعتماد بین مشتریان و شرکت ها

اکثر مشتریان ترجیح می دهند از شرکت هایی که به آنها اعتماد دارند خرید کنند و به آنها وفادار بمانند. استراتژی های بازاریابی رشد باید رویکردهایی را در نظر بگیرند که باعث شود مشتریان به عنوان یک فرد احساس ارزشمندی کنند. راه‌های بهبود اعتماد مخاطب شامل تشویق مشتریان فعلی به ترک نظرات عمومی، ایجاد برنامه‌های تشویقی سطحی و ارسال پیام‌های شخصی‌شده است.

مطالب مرتبط: برندسازی چیست؟ چرا برندسازی برای کسب و کار شما مهم است؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

  1. در چه مواردی بهتر است از بازاریابی رشد استفاده کنیم؟

    بهتر است از بازاریابی رشد در موارد زیر استفاده کنید:

    ۱. زمانی که هدف افزایش سریع پایگاه مشتری و درآمد یک کسب و کار باشد.
    ۲. زمانی که شرکتی محصول یا خدمات جدیدی را عرضه می کند و می خواهد پتانسیل رشد خود را به حداکثر برساند.
    ۳. زمانی که یک کسب و کار در تلاش است تا مشتریان را حفظ کند و نیاز به اجرای استراتژی هایی برای بهبود حفظ مشتری دارد.
    ۴. زمانی که یک شرکت می خواهد به بازارهای جدید گسترش یابد یا بخش های جدیدی از مشتریان را هدف قرار دهد.
    ۵. زمانی که یک کسب و کار می خواهد آگاهی از برند و سهم بازار را افزایش دهد.
    ۶. زمانی که نیاز به پیشی گرفتن از رقبا در یک بازار شلوغ وجود دارد.
    ۷. زمانی که یک کسب و کار می خواهد استراتژی های بازاریابی را به سرعت آزمایش و تکرار کند تا عملکرد را بهینه کند.
    ۸. زمانی که یک شرکت به دنبال گسترش عملیات خود و دستیابی به مخاطبان بیشتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *