بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۰ استراتژی بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بازاریابی فرآیند ارائه یک ایده، محصول یا خدمات در مقابل مخاطبان خریدار است. بازاریابی بر خواسته‌ها و نیازهای مشتری تمرکز می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند شناسایی کنند که چه کسی ممکن است محصول آنها را بخرد تا آن مشتریان را به سمت تجارت جذب کند.

در این مقاله از ایوسی، ۱۰ استراتژی بازاریابی مختلف را مورد بحث قرار می دهیم که می تواند به شما در جذب مشتریان جدید و حفظ وفاداری آنها کمک کند.

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی مجموعه‌ای از گام‌ها یا اقداماتی است که توسط یک کسب‌وکار برای افزایش فروش، رشد نام تجاری یا مشخص کردن ارزش محصول انجام می‌شود که به عنوان ارزش پیشنهادی شناخته می‌شود . یک استراتژی بازاریابی برای مشتری جذاب است و هدف آن این است که آنها بخواهند در مورد تجارت یا محصولات آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. برای جلب نظر مشتری، یک کسب و کار باید بداند مشتری کیست و چگونه تصمیمات خرید می گیرد. با در نظر گرفتن اهداف خاص، شرکت ها می توانند یک استراتژی بازاریابی برای رسیدن به آنها طراحی کنند. توسعه یک استراتژی بازاریابی به طور کلی از یک طرح کلی برای رسیدن به هدف پیروی می کند.

مدل AIDAR نحوه عملکرد یک استراتژی بازاریابی را نشان می دهد:

  • آگاهی: عمل جلب توجه برای برند یا خدمات از طریق رسانه های مختلف
  • علاقه: مرحله ایجاد علاقه برای تشویق خریداران به دانستن بیشتر
  • تمایل: ایجاد ارتباط عاطفی با خریدار به طوری که آنها محصول را بخواهند یا برند را دوست داشته باشند
  • اقدام: مرحله ای که خریدار بروشور را برمی دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر تماس می گیرد یا خرید می کند
  • حفظ: هنگامی که شخصی مشتری می شود، کسب و کار تمرکز خود را برای جلب رضایت مشتری معطوف می کند تا آنها برگردند و شاید شرکت را به دوستان و خانواده ارجاع دهند.

مطالب مرتبط: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟ تعریف، تکنیک ها و مثال ها

ساختن یک استراتژی بازاریابی

برای دستیابی به مشتریان و ایجاد نام تجاری یک شرکت ، یک کسب و کار اهدافی را با توجه به آنچه می خواهد با هر استراتژی بازاریابی انجام دهد تعیین می کند. تعیین هدف شامل دانستن ارزش شرکت و هدف قرار دادن خریدار ایده آل است. استراتژی‌های بازاریابی جدول‌های زمانی ایجاد می‌کنند و موفقیت استراتژی را برای تعیین بازگشت سرمایه (ROI) اندازه‌گیری می‌کنند، که می‌تواند بر اجرای مجدد یا عدم اجرای استراتژی تأثیر بگذارد. استفاده از فرآیند اهداف SMART به تعریف استراتژی و تعیین هدف کمک می کند.

به عنوان مثال، یک شرکت قهوه طعم جدید خود را همزمان با تعطیلات عرضه می کند. در اینجا نحوه تعیین هدف SMART برای رشد فروش آمده است:

  • خاص: شرکت می خواهد ۱۰۰۰ مشتری جدید به دست آورد.
  • قابل اندازه گیری: شرکت می خواهد این کار را تا پایان سال انجام دهد.
  • قابل عمل: شرکت تعیین می کند که تبلیغاتش در کجا موثرتر باشد.
  • مرتبط: محصول با موضوع تعطیلات است و عرضه آن برای نوامبر برنامه ریزی شده است.
  • محدود به زمان: یک جدول زمانی خاص به شرکت اجازه می دهد تا یک نتیجه خاص را هدف قرار دهد و در صورت نیاز هدف را تنظیم کند.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن اهداف هوشمند (با مثال)

استراتژی بازاریابی چه تفاوتی با برنامه بازاریابی دارد؟

یک طرح بازاریابی، ایده‌هایی را که یک شرکت می‌خواهد انجام دهد، خلاصه می‌کند، و استراتژی بازاریابی اجزای برنامه را تشکیل می‌دهد و آن را عملی می‌کند. برنامه‌های بازاریابی، استراتژی‌های خاصی را برای رسیدن به اهداف شرکت شرح می‌دهند و شامل جدول زمانی برای زمان انجام استراتژی‌های بازاریابی خاص و جزئیات لجستیک کمپین‌های بازاریابی است.

استراتژی‌های بازاریابی برنامه بازاریابی را مشخص می‌کنند و عموماً طول عمر بیشتری دارند، زیرا حاوی ارزش‌های پیشنهادی و پویایی برند هستند که در طول زمان تغییر چندانی نمی‌کنند. استراتژی‌ها طیف وسیعی از رسانه‌ها و مکان‌هایی را پوشش می‌دهند که در آن یک کسب‌وکار ممکن است افرادی را که برایشان جذاب است بیابد و تعریف می‌کند که چگونه کسب‌وکار ممکن است آن شخص را به مشتری تبدیل کند.

مطالب مرتبط: ۷ روش برای بازاریابی یک کسب و کار کوچک

راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرت‌انگیز دست پیدا کنیم؟

دانلود کتاب: راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرت‌انگیز دست پیدا کنیم؟
فرمت: pdf
حجم: ۲.۷۹ مگابایت
تعداد صفحات: ۲۷۸ صفحه
این کتاب درباره بازاریابی هوشمندانه و راهکارهای نوین برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش صحبت می‌کند و به خواننده کمک می‌کند در کمتر از یک سال به درآمد حیرت‌انگیزی دست پیدا کند.

الان دانلود کنید!

نمونه های استراتژی بازاریابی

در اینجا ۱۰ استراتژی بازاریابی رایج که شرکت ها برای دستیابی به مشتریان بیشتر، تشویق تجارت مجدد و ایجاد وفاداری به برند استفاده می کنند، آورده شده است:

  1. از رسانه های اجتماعی استفاده کنید.
  2. یک وبلاگ راه اندازی کنید.
  3. بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را به حداکثر برسانید.
  4. یک فراخوان برای اقدام (CTA) ایجاد کنید.
  5. تأثیرگذاران را درگیر کنید.
  6. یک لیست پستی بسازید.
  7. یک برنامه وابسته ایجاد کنید.
  8. مشتریان را با چت درگیر کنید.
  9. میزبان وبینارها
  10. شخصیت های مشتری را توسعه دهید.

۱. از رسانه های اجتماعی استفاده کنید

رسانه های اجتماعی راه های جذاب بسیاری را برای ارتباط با مشتریان ارائه می دهند. یک کسب‌وکار می‌تواند عکس‌ها یا ویدیوهای مربوط به محصولات خود را پست کند یا از طریق نظرات یا پیام‌ها با هم ارتباط برقرار کند. رسانه های اجتماعی محیطی را فراهم می کنند که مشتریان می توانند در مورد کسب و کار یا صنعت آن اطلاعات کسب کنند. تعامل با مشتریان باعث ایجاد وفاداری به برند و ارتقای خدمات مشتری می شود.

مثال: روز دوشنبه، یک شرکت قهوه ویدئویی از فرآیند تولید قهوه‌اش منتشر می‌کند و روز سه‌شنبه طعم جدید قهوه را اعلام می‌کند و مشتریان را تشویق می‌کند تا برای تست طعم در یکی از مغازه‌هایش توقف کنند. در روز جمعه، این شرکت به صورت آنلاین با مشتریان در ارتباط است تا نظرات آنها را در مورد محصول جدید دریافت کند.

مطالب مرتبط: ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق

۲. یک وبلاگ راه اندازی کنید

وبلاگ ها محتوایی را در یک وب سایت یا صفحه محصول ارائه می دهند که به مشتری کمک می کند تصمیم خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک خدمات را بگیرد. وبلاگ ها بسته به اهداف استراتژی ممکن است روزانه یا هفتگی به روز شوند و پست ها به طور ایده آل ارزش ایجاد می کنند و قدرت ایجاد می کنند. برخی از شرکت ها ممکن است نویسندگان وبلاگ مهمان را داشته باشند که ارزش آنها را تأیید می کنند یا به مشتریان آموزش می دهند. به اشتراک گذاری پست های وبلاگ در رسانه های اجتماعی یا رسانه های مشابه، مخاطبان و پایگاه مشتریان بالقوه را گسترش می دهد.

مثال: مطب روانشناسی دکتر پارکر قصد دارد یک تکنیک درمانی جدید را اجرا کند. دکتر از مشتریانش می‌خواهد که بفهمند چگونه کار می‌کند، بنابراین او یک پست وبلاگی هفتگی شروع می‌کند که به جزئیات این تکنیک می‌پردازد. یک بار در ماه، دکتر پارکر پست های روانشناسان برجسته را برای دیدگاه های مختلف و تعامل با خواننده منتشر می کند.

۳. بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را به حداکثر برسانید

کلمات یا عبارات کلیدی در موتور جستجو تایپ می شوند تا یک موضوع خاص را پیدا کنند یا به یک سؤال پاسخ دهند. مرورگرهای وب برای جستجوی آن کلمات یا عبارات کلیدی در وب سایت ها یا مقالات و ارائه نتایج به کاربر طراحی شده اند. سئوی موثر نه تنها می تواند شرکت را در صدر نتایج موتورهای جستجو قرار دهد، بلکه روشی قدرتمند برای تقسیم بندی و هدف قرار دادن مشتریان است. در حالی که کلمات کلیدی و عبارات ارزشمند هستند، شرکت ها همچنین باید محتوای جذابی ایجاد کنند که ارزش ارائه دهد.

مثال: یک شرکت کالاهای ورزشی فروش دوچرخه دارد و با استفاده از کلمات کلیدی خاص محتوایی را در مورد فروش ایجاد می کند. این شرکت در مورد کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با دوچرخه تحقیق می کند و از بین آنها محبوب ترین را برای استفاده در محتوای خود انتخاب می کند.

نمونه کلمات یا عبارات کلیدی برای فروش دوچرخه:

  • دوچرخه
  • فروش دوچرخه ارزان
  • قیمت دوچرخه
  • فروش دوچرخه اقساطی
  • سایت فروش دوچرخه
  • فروشگاه دوچرخه
  • فروش دوچرخه
  • تخفیف دوچرخه
  • چرخ دنده

بیشتر بخوانید: راهنمای قطعی بازاریابی سئو

۴. ایجاد یک فراخوان برای اقدام (CTA)

فراخوانی برای اقدام به مشتری برای پرسیدن سؤال، پیگیری، کسب اطلاعات بیشتر یا تصمیم گیری سریع است. فراخوانی برای اقدام ممکن است به شکل یک سوال، یک پیشنهاد، یک پیشنهاد یا برای ایجاد احساس فوریت باشد.

مثال ها:

  • فروش سه شنبه به پایان می رسد، همین الان مال خود را بگیرید!
  • با پیوستن به لیست پستی ما، این گزارش رایگان را دریافت کنید.
  • برای یادگیری بیشتر آماده اید؟ اینجا کلیک کنید!

۵. با اینفلوئنسرها شریک شوید

اینفلوئنسرها در درجه اول افرادی هستند که در شبکه های اجتماعی طرفداران یا مخاطبانی را به دست آورده اند. شرکت ها ممکن است با اینفلوئنسرهایی که با اهداف یا استراتژی های تجاری مطابقت دارند شریک شوند. اینفلوئنسرها ممکن است یک محصول را با استفاده از آن، پوشیدن آن یا گفتن آن به فالوورهای خود تبلیغ کنند. اگر محصولات و سیستم های فروش شرکت وجود داشته باشد، اینفلوئنسرها می توانند به ایجاد ارزش از طریق تجربه مستقیم برای تأثیرگذاری بر خرید کمک کنند. اینفلوئنسرهای متناسب با جایگاه شرکت می توانند به کسب و کار کمک کنند تا مشتریان بیشتری را جذب کند.

مثال: شرکتی که کفش‌های پیاده‌روی تولید می‌کند، یک فرد محبوب را در یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کند. این شخص فالوورهای زیادی دارد و عکس ها و پست های بسیاری از مکان هایی را که به پیاده روی می رود به اشتراک می گذارد. این شرکت به اینفلوئنسر نزدیک می‌شود و آن‌ها معامله‌ای را انجام می‌دهند که اینفلوئنسر اگر بپذیرد که چکمه‌ها را بپوشد و در پست‌هایش درباره آن‌ها صحبت کند، یک جفت چکمه رایگان به هر سبکی که شرکت می‌سازد، دریافت می‌کند. او حساب شبکه اجتماعی شرکت را تگ می کند و چکمه ها را به دنبال کنندگانش توصیه می کند. این شرکت اکنون تعداد فالوورهای خود را افزایش می دهد و می تواند تجربه دست اول مثبت اینفلوئنسر را به رخ بکشد.

۶. یک لیست پستی با بازاریابی ایمیلی بسازید

ایجاد یک لیست پستی می تواند به یک کسب و کار کمک کند تا مشوق هایی را به مشتریان خود ارائه دهد یا آنها را تشویق به بازگشت کند. بازاریابی ایمیلی شرکت را در مقابل مشتری نگه می دارد در حالی که شرکت می تواند لیست ها را برای هدف قرار دادن مشتریان خاص تقسیم کند. اگر یک شرکت کالاهای ورزشی در حال راه اندازی جدیدترین اسکیت های درون خطی باشد، ممکن است لیست اصلی خود را برای هدف قرار دادن جمعیتی خاص مانند افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله تقسیم کند.

خودکارسازی ایمیل‌ها به این معنی است که می‌توانید بلافاصله از طریق پیام‌های شخصی‌سازی‌شده به مشتریان متصل شوید و چیزی برای وقتشان به آنها پیشنهاد دهید. لیست های پستی به مشتریان در مورد فروش یا تبلیغات هشدار می دهند، نکاتی را در مورد استفاده از یک محصول به اشتراک می گذارند یا در مورد صنعت آن آموزش می دهند.

مثال: مشتریان را می توان با ارائه یک پیشنهاد ارزش متقاعد کرد که در یک خبرنامه ثبت نام کنند:

  • گزارش رایگان من را دریافت کنید
  • ثبت نام کنید و کتاب الکترونیکی ما را دریافت کنید
  • برای دریافت کوپن تخفیف ۲۰ درصدی مشترک شوید

۷. یک برنامه وابسته ایجاد کنید

مشابه مشارکت با اینفلوئنسرها، برنامه های وابسته به این معناست که مشتریان شما فروش را برای شما انجام می دهند. وابسته کسی است که برای هر فروش یا ارجاع به کسب و کاری که از طریق وب سایت، پلت فرم رسانه های اجتماعی یا راه های مشابه انجام می شود، انگیزه دریافت می کند. شرکت‌های وابسته مردم را در مورد کسب‌وکار صحبت می‌کنند و ممکن است تعداد افراد زیادی را در مورد محصولات و خدمات یاد بگیرند.

مثال: یک شرکت قهوه به دنبال وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرهایی است که در حوزه کاری آن قرار دارند و برنامه های وابسته خود را ارائه می کند. شرکت قهوه ممکن است نمونه‌هایی را به شرکت‌های وابسته خود بفرستد تا بررسی یا توصیه آنها را امتحان کنند. هر بار که مشتری بر روی پیوند منحصر به فرد وابسته کلیک می کند، هم وبلاگ نویس و هم شرکت از این رابطه سود می برند.

۸. مشتریان را با چت درگیر کنید

داشتن یک ویژگی چت راهی عالی برای پاسخ به سوالات مشتری یا حل فوری مشکلات است. مشتریان ممکن است از چت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک سرویس، عیب‌یابی محصول یا پرسیدن سؤال در مورد زمان تحویل استفاده کنند. برخی از ویژگی‌های چت مدرن می‌توانند چت را مستقیماً به دستگاه مشتری منتقل کنند، بنابراین آنها می‌توانند وب‌سایت شرکت را ترک کنند اما گفتگو را ترک کنند.

مثال: جاروبرقی یک مصرف کننده به تازگی کار نمی کند، بنابراین او از وب سایت شرکت بازدید می کند تا شماره تلفن یا اسنادی را برای عیب یابی دستگاه پیدا کند. پس از ورود به وب سایت، مشتری یک ویژگی چت را پیدا می کند که به او امکان می دهد فوراً به یک نماینده پیام ارسال کند. مشتری از اینکه متوجه می شود جاروبرقی او به یک کمربند جدید نیاز دارد هیجان زده می شود و نماینده چت قبلاً ترتیب داده است تا یک کمربند جدید تا پایان هفته برای او تهیه کند. مشکل مشتری بلافاصله حل شد، و خدمات عالی به مشتری، چت را تا زمانی که او از نتیجه راضی شد، متصل نگه داشت.

۹. میزبان وبینارها

وبینارها معمولاً جلسات آموزشی یا اطلاعاتی مبتنی بر وب هستند. وبینارها ممکن است به عنوان ابزاری برای کارمندان جدید یا معرفی مشتری به کسب و کار استفاده شوند. آنها برای تمرکز بر یک ایده و ارائه آن در چندین پلتفرم ایده آل هستند. وبینارها ممکن است شامل یک جلسه پرسش و پاسخ باشد یا با فراخوانی برای اقدام به پایان برسد.

مثال: یک شرکت ابزار باغبانی جدیدی را راه اندازی کرده است و یک سری وبینار در مورد محصول ایجاد می کند. وبینار اول توضیح می‌دهد که چگونه این ابزار باغبانی را آسان‌تر می‌کند، وبینار دوم نکاتی را برای استفاده از ابزار ارائه می‌دهد و وبینار سوم عکس‌ها یا ویدیوهای مشتریانی را که از این ابزار استفاده می‌کنند به اشتراک می‌گذارد. هر وبینار یک کوپن برای ۲۰٪ تخفیف برای خرید ابزار ارائه می دهد.

۱۰. شخصیت های مشتری را توسعه دهید

پرسوناها تعریف می کنند که مشتری چه کسی است، چه چیزی را دوست دارد و به الگوهای خرید آنها بینشی می دهد تا به آنها خدمات بهتری ارائه دهد. شرکت هایی که محصول یا خدماتی را می فروشند در نهایت به مشتری برای خرید نیاز دارند. از طریق تحقیق در مورد مشتریان ایده آل خود، شرکت ها می توانند شخصیت های موجود را توسعه دهند تا خدمات خود را حتی بیشتر شخصی کنند.

مثال: یک شرکت تخته موج‌سواری تخته‌ای را طراحی می‌کند که از بقیه بیشتر است و برای افراد بالای شش فوت قد مناسب است. این شرکت طرحی از شخصیت مشتری ایده آل خود ایجاد می کند تا تلاش های بازاریابی خود را مشخص کند. این شرکت جزئیات مشتری ایده آل خود را با توجه به آنها به روز می کند:

  • بیش از ۶ فوت قد دارد
  • ۱۸ تا ۲۵ سال (به روز رسانی برای افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله زمانی که شرکت متوجه شد بسیاری از مشتریان بالای ۲۵ سال دارند)
  • در دانشگاه (یا فارغ التحصیل اخیر)
  • عاشق ساحل است

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *