بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۶ مرحله برای انجام تحقیقات بازار

نحوه انجام تحقیقات بازار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

درک تصمیمات خرید مصرف کنندگان هنگام توسعه و تبلیغ یک محصول جدید مهم است. به همین دلیل است که انجام تحقیقات بازار یک استراتژی موثر برای تعیین اینکه چه تغییراتی در محصول خود قبل از فروش آن به مشتریان ایجاد کنید، است. از طریق استفاده از نظرسنجی ها، می توانید در مورد رقبای خود تحقیق کنید و بینشی در مورد آنچه که خریداران در محصولات یا خدمات خود به دنبال آن هستند به دست آورید.

در این مقاله توضیح می دهیم که تحقیقات بازار چیست، انواع تحقیقات بازار که باید از آنها استفاده کنید و نحوه انجام تحقیقات بازار را توضیح می دهیم.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت با جمع‌آوری آمار و بازخورد از مصرف‌کنندگان، تعیین کند که محصول بالقوه‌اش چقدر موفق خواهد بود. صاحبان یا کارمندان فعلی کسب و کار ممکن است زمانی که قصد دارند محصول جدیدی را عرضه کنند، از تحقیقات بازار استفاده کنند. این به آنها کمک می کند تا بینش خود را در مورد میزان علاقه مخاطبان هدف فعلی خود به محصول بدست آورند.

می توانید تحقیقات بازار را از مخاطبان هدف شرکت، مخاطبان رقبا و مشتریان فعلی جمع آوری کنید تا بفهمید چرا آنها محصولات خاصی را می خرند. همچنین می توانید از آن برای ارزیابی خواسته ها و نیازهای آنها به عنوان یک مصرف کننده استفاده کنید. این تحقیق به شما این امکان را می دهد که بدانید این مشتریان در کجا در حال تحقیق درباره محصولات هستند و چگونه تصمیمات خرید خود را می گیرند.

مرتبط: راهنمای انجام تحقیقات بازار

انواع تحقیقات بازار

هنگام انجام تحقیقات بازار، کسب و کار شما باید از منابع متعددی برای به دست آوردن بینش کافی در مورد روندهای صنعت و همچنین رفتارهای خریدار گذشته و فعلی استفاده کند. انواع اصلی تحقیقات بازار که کسب و کار شما می تواند انجام دهد عبارتند از:

تحقیقات اولیه

این تحقیقاتی است که شما مستقیماً از مصرف کنندگان در صنعت محصول خود به دست می آورید. تحقیقات اولیه شامل ارتباط حضوری با مصرف کنندگان، از طریق نظرسنجی های تلفنی یا نظرسنجی های آنلاین برای درک بهتر نیازها و الگوهای خرید این خریداران فعلی یا بالقوه است.

دو نوع اصلی از روش های تحقیقات اولیه بازار وجود دارد که عبارتند از:

  • تحقیقات اکتشافی: این معمولا اولین قدمی است که شرکت ها هنگام انجام تحقیقات بازار برمی دارند. در درجه اول بر این موضوع تمرکز می کند که چرا مشتریان محصولات خاصی را خریداری می کنند و کیفیتی که در محصول یا خدماتی که انتخاب می کنند به دنبال آن هستند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا بهتر بفهمید که آنها ممکن است در مورد محصول شما چه چیزهایی را دوست داشته باشند و چه پیشرفت هایی را می توانید انجام دهید. تحقیقات اکتشافی راهی موثر برای کمک به شما در درک چالش‌های صنعتی است که ممکن است هنگام فروش محصول خود با آن مواجه شوید.

  • تحقیقات خاص: معمولاً مرحله دوم هنگام انجام تحقیقات اولیه بازار در مورد محصول شما، تحقیقات خاص است. می‌توانید از این برای بررسی عمیق‌تر بازخورد مصرف‌کنندگان خود استفاده کنید. پس از شناسایی چالش‌ها در صنعت یا بهبودهایی که باید انجام دهید، می‌توانید گروه کوچک‌تری از مصرف‌کنندگان را تقسیم‌بندی کنید و از آن‌ها بخواهید تا چالش‌هایی که ممکن است محصول شما با آن مواجه شود و پیشنهاداتشان برای غلبه بر آن‌ها را شرح دهند.

تحقیق ثانویه

کسب و کارها اغلب از اکثر تحقیقات ثانویه برای انجام تحلیل رقابتی استفاده می کنند. شما می توانید این نوع منابع را با جمع آوری سوابق، داده ها و آماری که در دسترس شماست انجام دهید. منابع رایجی که افراد ممکن است هنگام انجام تحقیقات ثانویه استفاده کنند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • منابع داخلی: اگر محصول جدید شما مشابه محصولی است که می فروشید، می توانید به اطلاعات کسب و کار فعلی خود مانند داده های فروش، گزارش های روند یا آمار بازار مراجعه کنید. تمام اسناد مالی خود مانند نرخ های نگهداری، عملکرد حساب های جاری و قدیمی تر و درآمدهای حاصل از هر فروش را بررسی کنید.

  • منابع عمومی: این اطلاعات پایه و رایگانی است که شما در مورد بازار و صنعت خود جمع آوری می کنید. می‌توانید از مناطقی مانند کتابخانه دیدن کنید یا به صورت آنلاین جستجو کنید تا این داده‌های عمومی را از مکان‌هایی مانند اداره کار و آمار و اداره سرشماری ایالات متحده بیابید.

  • منابع تجاری: بسیاری از این منابع گزارش های بازار هستند که می توانید از آژانس های تحقیقاتی مختلف به آنها دسترسی داشته باشید. آنها جزئیات عمیقی از اطلاعات صنعت کسب و کار شما را ارائه می دهند.

مطالب مرتبط: مهارت های تحقیق: تعریف و مثال

مزایای تحقیقات بازار

انجام تحقیقات بازار برای کسب و کار شما ممکن است به زمان و هزینه قابل توجهی نیاز داشته باشد. بسیاری از متخصصان بازاریابی و تجارت آن را یک سرمایه گذاری ارزشمند می دانند. مزایای مختلفی که با انجام تحقیقات بازار حاصل می شود عبارتند از:

  • درک آسان چه چیزی بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان تأثیر می گذارد

  • به دست آوردن درک درستی از میزان موفقیت محصول شما در اطراف یک گروه خاص از افراد

  • داشتن دانش جدید در مورد جایی که مصرف کنندگان در حال تحقیق در مورد محصولات مختلف هستند

  • توضیح آنچه مصرف کنندگان از محصولات خود می خواهند و نیاز دارند

  • به شما این امکان را می دهد که یک استراتژی بازاریابی موثر برای مخاطبان هدف خود بسازید

  • آگاه کردن شما از نحوه تعامل مصرف کنندگان با برندها و مشاغل دیگر

نحوه انجام تحقیقات بازار

این مراحل را دنبال کنید تا بیاموزید چگونه به طور مؤثر تحقیقات بازار را انجام دهید که نتایج قوی برای تجزیه و تحلیل شرکت شما ارائه می دهد:

  1. شخصیت خریدار خود را تعیین کنید.

  2. افرادی را برای تحقیق انتخاب کنید.

  3. سوالات تحقیق را بنویسید تا از شرکت کنندگان بپرسید.

  4. تحقیقات اولیه را در مورد افرادی که انتخاب کرده اید انجام دهید.

  5. تحقیقات بازار ثانویه خود را انجام دهید.

  6. بر اساس یافته های خود نتیجه گیری کنید.

۱. شخصیت خریدار خود را مشخص کنید

ابتدا می خواهید تحقیقات اولیه را انجام دهید تا بفهمید مشتریان در یک محصول به دنبال چه چیزی هستند و چرا تصمیمات خرید خاصی می گیرند. بهترین راه برای کشف این موضوع این است که مشخص کنید مخاطبان هدف و شخصیت های خریدار شما چه کسانی هستند. شخصیت‌های خریدار شخصیت‌های خیالی هستند که شما خلق می‌کنید و هم مشتریان فعلی و هم مشتریان بالقوه را نشان می‌دهند.

توسعه پرسونای خریدار به شما کمک می کند تا بهتر درک کنید مخاطبی که با آن صحبت می کنید چه کسانی هستند تا بتوانید مطالب بازاریابی خود را حول خواسته ها و نیازهای آنها متمرکز کنید. هنگام ساختن شخصیت خریدار خود، باید ویژگی هایی مانند سن، جنسیت، عنوان شغلی، درآمد و هر گونه چالش شخصی یا مرتبط با کسب و کار را که کسب و کار شما می تواند حل کند را در نظر بگیرید. اغلب بهتر است چندین شخصیت خریدار ایجاد کنید زیرا ممکن است چندین مخاطب از محصول شما استفاده کنند.

۲. افرادی را برای تحقیق انتخاب کنید

اکنون که شخصیت‌های خریدار خود را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید از این نمایش‌ها برای یافتن افرادی استفاده کنید که با اکثریت ویژگی‌های شخصیت‌های خریدار شما مطابقت دارند. این باید طیف گسترده ای از مشتریان بالقوه یا فعلی باشد که می توانند ورودی قوی در مورد محصول شما ارائه دهند. افراد احتمالی که می توانید انتخاب کنید عبارتند از:

  • مشتریانی که به تازگی یکی از محصولات شما را خریداری کرده اند

  • شخصی که از فروشگاه شما بازدید کرده یا محصول شما را نمونه برداری کرده و ترجیح داده آن را خریداری نکند

  • مصرف کنندگانی که اخیراً محصول رقبا را خریداری کرده اند

  • دنبال کنندگان در صفحات رسانه های اجتماعی شما که محصول شما را نخریده اند

هنگامی که تصمیم گرفتید برای چه کسی می خواهید تحقیق کنید، می توانید از طریق رسانه های اجتماعی یا ایمیل با آنها ارتباط برقرار کنید. توضیح دهید که در تلاش برای جمع آوری اطلاعات مهم در مورد شرکت خود هستید و به بازخورد آنها نیاز دارید. بپرسید که آیا آنها ترجیح می دهند در یک مطالعه، نظرسنجی آنلاین یا مصاحبه تلفنی شرکت کنند تا بهتر بفهمند شرکت کنندگان شما کدام روش را ترجیح می دهند.

مرتبط: تحقیق و توسعه: چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد

۳. سوالات تحقیق را بنویسید تا از شرکت کنندگان خود بپرسید

بعد از اینکه تعداد مناسبی از شرکت کنندگان را جمع آوری کردید، سؤالاتی را که می خواهید از آنها بپرسید برنامه ریزی کنید. همانطور که به سوالات احتمالی فکر می کنید، سعی کنید هر یک را باز نگه دارید تا شرکت کنندگان را تشویق به ارائه پاسخ های عمیق کنید. این کار باعث می‌شود که بدانید محصول شما برای بهبود چه چیزی نیاز دارد.

به عنوان مثال، اگر شما در حال انجام تحقیقات اولیه بازار برای یک شرکت نرم افزار موسیقی بودید، نمونه هایی از سوالات تحقیقاتی قوی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نام، سن، عنوان شغلی، میزان درآمد و بالاترین تحصیلات شما چیست؟

  • آخرین بار چه زمانی یک محصول نرم افزار موسیقی خریداری کردید؟

  • از چه شرکتی خرید کردید؟

  • چه شد که این محصول را انتخاب کردید؟

  • آیا اشتراک این سرویس را دارید؟

  • چه ویژگی هایی را در این محصول بیشتر دوست دارید؟

  • چگونه می توان خدمات را با این محصول بهبود بخشید؟

  • هنگام انتخاب محصول نرم افزار موسیقی چه نوع تحقیقی انجام دادید؟

۴. تحقیقات اولیه را در مورد افرادی که انتخاب کرده اید انجام دهید

هنگامی که سوالات و موضوعات خود را جمع آوری کردید، می توانید تحقیقات بازار خود را انجام دهید. تصمیم بگیرید که چه نوع تحقیقی را می خواهید انجام دهید. این می تواند یک نظرسنجی تلفنی، نظرسنجی آنلاین یا مطالعه حضوری باشد. اگر در حال راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید، بهتر است یک مطالعه عمیق انجام دهید تا بیشترین سؤالات ممکن را به دست آورید.

اگر محصول جدیدی را برای کسب و کار فعلی خود می فروشید، می توانید نظرسنجی هایی را برای مشتریان فعلی خود و مشتریان رقبا ارسال کنید. این به شما کمک می کند تا متوجه شوید که محصولات فعلی شما چقدر خوب عمل می کنند و چه تغییراتی باید برای نسخه جدید ایجاد شود.

هنگام دعوت از افراد برای انجام یک مطالعه یا تکمیل یک نظرسنجی، باید انگیزه ای ارائه دهید که ضمن ابراز قدردانی، فرد را متقاعد به شرکت کند. این می تواند یک کارت هدیه به یک رستوران، تخفیف در محصول شما یا یک کارت تشکر متفکرانه باشد.

مطالب مرتبط: چگونه در ۹ مرحله کسب و کار خود را راه اندازی کنیم

۵. تحقیقات بازار ثانویه خود را انجام دهید

وقتی تحقیقات بازار اولیه خود را به پایان رساندید، می توانید تحقیقات بازار ثانویه خود را شروع کنید. کسب‌وکارهایی را پیدا کنید که محصولات مشابه شما را می‌فروشند یا محتوایی مانند شما منتشر می‌کنند. فهرستی از این رقبا تهیه کنید و صنعت خود را یادداشت کنید. درباره شرکت‌های رقیب در صنعت خود تحقیق کنید تا درباره اینکه چرا مصرف‌کنندگان این محصولات را می‌خرند، چرا در صنعت خود عملکرد خوبی دارند و چه ویژگی‌هایی را که مردم معتقدند می‌توانند بهبود بخشند، بیشتر بدانید.

مرتبط: راهنمای کامل تحقیق در مورد یک شرکت

۶. بر اساس یافته های خود نتیجه گیری کنید

هنگام ساخت و تبلیغ محصول خود مراقب داده ها باشید. یافته‌های خود را بگیرید و نمودارها، نمودارها و سایر فرم‌های ارائه را برای درک آسان‌تر داده‌ها ایجاد کنید. این کمک می کند تا به تیم خود توضیح دهید که چه بهبودهایی در محصول باید انجام شود و شرکت شما در حال حاضر چه کاری را به درستی انجام می دهد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *