بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مهارت های کلامی مورد تقاضا: تعاریف و مثال ها

صحبت کردن با فنجان تلفن

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کارفرمایان فعالانه به دنبال افرادی هستند که دارای مهارت های خاصی هستند. مهارت‌های ارتباط کلامی یکی از مهارت‌های با ارزش‌تر در محیط کار است، زیرا معمولاً نشان‌دهنده یک کارمند وظیفه‌شناس و مؤثر است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که مهارت‌های ارتباط کلامی چیست، چند مثال ارائه می‌کنیم، راه‌هایی را برای بهبود مهارت‌های ارتباط کلامی فهرست می‌کنیم، نکاتی را برای استفاده از آن‌ها در یک محیط کاری ارائه می‌دهیم و بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توانید آنها را هنگام جستجوی شغل برجسته کنید.

مهارت های ارتباط کلامی چیست؟

ارتباط کلامی مستلزم مجموعه خاصی از مهارت ها است که بر استفاده از کلمات برای انتقال اطلاعات به اطرافیان شما تمرکز دارد. اگرچه این اصطلاح به هر دو ارتباط نوشتاری و گفتاری اشاره دارد، اما در درجه اول هنگام توصیف ارتباط از طریق گفتار استفاده می شود. عنصری در این نوع ارتباط که آن را به صورت کلامی تعیین می کند، حول انتخاب کلمات و همچنین نحوه دریافت و در نهایت تفسیر آنها متمرکز است. برای این مقاله، ما در درجه اول بر مهارت های کلامی گفتاری تمرکز خواهیم کرد.

برای برقراری ارتباط کلامی موثر، به چیزی بیش از صحبت کردن نیاز دارد. مهارت‌های کلامی شامل نحوه ارائه اطلاعات و همچنین نحوه دریافت پیام‌های دیگران می‌شود.

مرتبط: مهارت های نرم: تعاریف و مثال ها

نمونه هایی از مهارت های ارتباط کلامی

در حوزه ارتباط کلامی، دو جنبه اصلی وجود دارد که باید در آنها برتری داشته باشید: صحبت کردن موثر و گوش دادن فعال.

سخنرانی موثر

جای تعجب نیست که توانایی برقراری ارتباط موثر از طریق گفتار یکی از سنگ بنای مهارت های ارتباط کلامی است. توانایی صحبت کردن موثر شامل سه حوزه اصلی است:

انتخاب کلمه

انتخاب کلمات مناسب با موقعیت ها، موضوعات و مخاطبان مختلف متفاوت خواهد بود. برای مثال، شما با یک همکار بسیار متفاوت از یک اتاق کنفرانس پر از مشتری صحبت می کنید. علاوه بر این، موضوع احتمالاً بسیار متفاوت خواهد بود. صرف نظر از سناریو، کلمات همیشه باید با دقت انتخاب شوند.

تحویل

نحوه ارائه اطلاعات می تواند تأثیر زیادی بر پیامی که می خواهید منتقل کنید داشته باشد. هنگام برقراری ارتباط با دیگران باید از سرعت و لحن صدای خود آگاه باشید تا مطمئن شوید که کلمات خود را عمدا بیان می کنید.

تقویت

اگرچه ما بر مهارت‌های کلامی تمرکز می‌کنیم، ارتباط غیرکلامی نقش مهمی در صحبت کردن مؤثر دارد. نشانه هایی که از طریق زبان بدن خود ارسال می کنید بر نحوه درک مخاطبان از اطلاعاتی که ارائه می دهید تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، می توانید از طریق حرکات و حالات صورت نشان دهید که آیا مضطرب، متعهد، علاقه مند یا بی حوصله هستید، بنابراین مطمئن شوید که ارتباط غیرکلامی شما با کلماتی که می گویید و همچنین قصد شما مطابقت دارد.

هر سه این زمینه ها بر پیام اصلی شما، نحوه انتقال آن و همچنین نحوه دریافت و پردازش آن توسط مخاطبان تأثیر می گذارد.

گوش دادن فعال

تمرکز بر برنامه ریزی پاسخ خود به جای گوش دادن به صحبت های طرف مقابل در هنگام مکالمه می تواند آسان باشد. با این حال، برای اینکه یک ارتباط کلامی واقعاً مؤثر باشید، باید شنونده خوبی نیز باشید. در اینجا چند راه برای تمرین و بهبود گوش دادن فعال شما وجود دارد:

  • روی گوینده و آنچه می گویند تمرکز کنید. صبر کنید تا پاسخ خود را فرموله کنید تا زمانی که صحبت آنها به پایان برسد.
  • ذهن باز را حفظ کنید. قبل از قضاوت فوری بر اساس پیشداوری ها یا کلیشه ها، ضروری است که واقعاً پیام آنها را بشنوید.
  • از تمرکز انحصاری بر جنبه های خاصی از پیام گوینده خودداری کنید. در عوض، سعی کنید پیام کلی آنها و همچنین نکات اصلی آنها را درک کنید.
  • عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید. در صورت لزوم، انتقال به منطقه ساکت‌تری را پیشنهاد دهید یا گوشی خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید.

مرتبط: ۴ نوع ارتباط (با مثال)

چگونه مهارت های ارتباط کلامی خود را تقویت کنیم

ارتباط کلامی می تواند برای برخی بیش از دیگران چالش برانگیز باشد. صرف نظر از تمایل طبیعی خود، می توانید برای بهبود مهارت های ارتباط کلامی خود و ایجاد روابط عمیق تر با دیگران گام بردارید. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای بهبود این مجموعه از مهارت ها انجام دهید:

۱. از تقویت کننده استفاده کنید

شما می توانید با تشویق آگاهانه دیگران در طول مکالمه، که به آن تقویت نیز می گویند، ارتباط کلامی خود را بهبود بخشید. تقویت به طرف مقابل نشان می دهد که شما در حال گوش دادن هستید و با دادن این که به شخص بفهمد که او را می شنوید و درک می کنید، به ایجاد رابطه کمک می کند. این را می توان با نشانه های کلامی و غیرکلامی به طور یکسان انجام داد. برخی از حرکات غیرکلامی که می توانید برای تقویت دیگران استفاده کنید عبارتند از: حفظ تماس چشمی، لبخند زدن و تکان دادن سر

تقویت مثبت ابزار قدرتمندی است که می تواند کارهای زیادی را انجام دهد، مانند:

  • عصبی بودن را در دیگران و همچنین خودتان به حداقل برسانید
  • صراحت و گرما را منتقل کنید
  • ارائه اطمینان خاطر
  • روابط معنی دار ایجاد کنید
  • علاقه خود را نسبت به آنچه که دیگران می گویند ابراز کنید
  • دیگران را تشویق کنید که به گفتگو یا بحث بپیوندند

۲. سوال بپرسید

سؤال کردن می تواند راهی عالی برای به دست آوردن توضیح، آزمایش درک فرد از چیزی یا دستیابی به پشتیبانی باشد. با این حال، هنگام تلاش برای انتقال علاقه، شروع یک مکالمه یا ترغیب دیگران برای پیوستن به یک گفتگو، ابزار مفیدی است. دو نوع سوال اصلی وجود دارد:

  • سؤالات باز: سؤالات باز تشویق به تفصیل یا بحث است. معمولاً پاسخ دادن به آنها کمی بیشتر طول می کشد، بنابراین گفتگو را بیشتر می کنند و دیگران را تشویق می کنند. نمونه ای از یک سوال باز می تواند این باشد: “دیروز چه کار کردی؟”
  • سؤالات بسته: از طرف دیگر سؤالات بسته فقط به یک پاسخ ساده نیاز دارند. این پاسخ‌ها معمولاً فقط چند کلمه هستند و به فرد اجازه می‌دهند که از او بخواهد کنترل مکالمه را حفظ کند. بنابراین، هنگام تلاش برای تشویق ارتباط کلامی، معمولاً از این نوع سؤالات اجتناب می شود. یک مثال از یک سوال بسته این است: “تکلیف را تمام کردی؟”

۳. برای شفاف سازی بررسی کنید

چک کردن دوره‌ای با طرف مقابل برای اطمینان از اینکه متوجه می‌شوید که او چه می‌گوید، بازتاب نامیده می‌شود و مهارتی است که اغلب در مشاوره به کار می‌رود. اگرچه منشأ آن ممکن است بالینی باشد، بازتاب روشی قدرتمند برای بررسی شفاف‌سازی است. این فرآیند معمولاً شامل بازنویسی احساسات و همچنین پیام و سپس تکرار آنها برای شخص دیگر است. علاوه بر شفافیت، در اینجا برخی از مزایای دیگر آن وجود دارد:

  • این به طرف مقابل نشان می دهد که شما سعی می کنید مسائل را از دیدگاه او درک کنید
  • این نشان دهنده احترام و علاقه واقعی به آنچه آنها می گویند
  • این به گوینده اجازه می دهد تا در صورت تمایل موضوع را توضیح دهد

۴. نکات اصلی را خلاصه کنید

اگرچه شبیه به بازتاب است، خلاصه کردن بیشتر بر بررسی اطلاعات مورد بحث برای دستیابی به توافق متمرکز است و اطمینان حاصل می کند که همه طرف های درگیر انتظارات یا مراحل بعدی را درک می کنند. این تکنیک اغلب پس از یک جلسه استفاده می شود و یک نمای کلی از موضوعات عمده ای را که مورد بحث قرار گرفت ارائه می دهد.

مهارت های ارتباط کلامی در محیط کار

ارتباط مؤثر تقریباً در هر جنبه ای از زندگی، به ویژه در محیط کار، حیاتی است. بدون ارتباطات مناسب، سازمان ها قادر به عملکرد کارآمد و مؤثر نیستند. زمینه های مختلفی برای تعامل در یک محیط کاری وجود دارد، مانند تعاملات مشاوره، فروش، جلسات انضباطی، بحث های فردی، بررسی عملکرد، جلسات اتاق کنفرانس، ارائه ها و جلسات آموزشی. علاوه بر این، بسیاری از روابط و افراد مختلف وجود دارد که باید با آنها به صورت کلامی ارتباط برقرار کنید، از جمله مخاطبان، سخنرانان، دانش آموزان، معلمان، مشتریان، کارمندان، سرپرستان و همکاران.

در اینجا چند نکته برای استفاده از مهارت های ارتباط کلامی خود در محیط کاری آورده شده است:

  • مراقب باشید: نشانه های غیرکلامی می تواند بسیار ارتباطی باشد، بنابراین تمرین کنید که از نحوه استفاده شما و همکارانتان از زبان بدن آگاه باشید. مهم است که به آنچه ممکن است با حرکات و حالات صورت خود می گویید توجه کنید، چه عمدی یا ناخودآگاه.
  • آرامش خود را حفظ کنید: در حالت ایده آل، می توانید در حین کار از تعارض جلوگیری کنید. با این حال، اختلاف نظر وجود دارد، بنابراین سعی کنید از احساساتی شدن ارتباطات خودداری کنید. با حفظ لحن یکنواخت و زبان بدن آرام، احتمال اینکه بتوانید به یک راه حل برسید افزایش می یابد.
  • همدلی : همدلی ابزار قدرتمندی است که روابط را در هر جنبه ای از زندگی شما غنی می کند. با تلاش برای درک اهداف، ایده ها و احساسات همکاران خود، قادر خواهید بود با آنها ارتباط موثرتری برقرار کنید.
  • واضح و مختصر باشید: مواقعی وجود دارد که ارائه زمینه هم ضروری و هم مفید است. با این حال، می‌تواند کارایی و درک شما و همکارانتان را بهبود بخشد تا پیام خود را در معنای اصلی آن تثبیت کنید. به نوبه خود، این احتمال سوء تفاهم را کاهش می دهد، به توانایی دیگران در درک اهداف کمک می کند و بهره وری را افزایش می دهد.

مرتبط: مهارت های ارتباطی: تعاریف و مثال ها

چگونه مهارت های ارتباط کلامی را برجسته کنیم

مهارت های ارتباط کلامی مهارت های نرمی هستند که توسط هر کارفرمایی ارزش قائل هستند. برای اینکه به کارفرمایان بالقوه نشان دهید که این مهارتی است که دارید، باید آن ویژگی ها را برجسته کنید. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید در هر مرحله از فرآیند استخدام توجه خود را به مهارت های ارتباط کلامی خود جلب کنید:

مهارت های کلامی برای رزومه

نوشتن نوعی ارتباط کلامی است. بنابراین، یک مکان عالی برای نشان دادن توانایی خود در برقراری ارتباط موثر، ایجاد رزومه ای است که ساختار مناسبی داشته باشد و عاری از هرگونه خطای گرامری یا املایی باشد. کمی وقت بگذارید تا مطمئن شوید که توضیحات شما واضح و مختصر است و مطمئن شوید که برخی از مهارت های ارتباطی را در بخش مهارت های رزومه خود گنجانده اید. علاوه بر این، به شرح شغل توجه کنید و در عین حال که صادق هستید، مهارت‌های خود را متناسب با ویژگی‌های خاصی که کارفرما در یک نامزد به دنبال آن است، تنظیم کنید.

مهارت های کلامی برای جلد نامه

همانند یک رزومه، یک نامه پوششی یک نشانه اولیه و بسیار آموزنده از مهارت های ارتباط کلامی شما را در اختیار کارفرما قرار می دهد. کمی وقت بگذارید تا توانایی های خود را به تفصیل بیان کنید، اما مهمتر از آن، پیش نویس نامه ای بنویسید که به خوبی نوشته شده باشد، عاری از خطا، مختصر و به طور خاص با موقعیتی که برای آن درخواست می کنید، تنظیم شده باشد. برای انجام این کار، حتماً از قبل در مورد موقعیت تحقیق کنید و کار خود را قبل از ارسال کاور لتر تصحیح کنید.

مهارت های کلامی برای مصاحبه

بسیار مهم است که مهارت های ارتباط کلامی مثبت را در طول مصاحبه نشان دهید. جدای از رعایت آداب مناسب (مانند ۱۰-۱۵ دقیقه زودتر ظاهر شدن و لباس پوشیدن حرفه ای)، همچنین باید به نشانه های کلامی و غیرکلامی خود توجه ویژه ای داشته باشید. آرام و مطمئن باشید، تماس چشمی را حفظ کنید و فعالانه گوش دهید. علاوه بر این، می‌توانید علاقه و مهارت‌های ارتباطی خود را با پرسیدن سؤالات باز از مصاحبه‌گر خود نشان دهید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

  1. سلام

    فقط همین ۴ تا راهکار برا تقویتش وجود داره؟

    اگه بیشتره, میشه موارد دیگه را هم عنوانشون بکنیند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *